Plasma eller LED?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma eller LED?

Må bare si med en gang eg er ny på området, så beklager det! Men har komt så langt at eg trenge ny TV. Har vell tenkt meg noe i prisklassen 15- til 20 000. Har det meste av utstyr utenom (mobil osv) i samsung, så det mest praktiske blir jo å kjøpe samsung tv også
    Problemet er at eg har ca 4.5 meter fra sofaen frem til TV'en, så derfor hadde eg tenkt meg noe ifra 55" og oppover, ingenting blir forstor så lenge det ikke går på bekostning av kvaliteten!

Med litt lesing av tester og kommentarer har eg vell komt opp med 2 ganske så forskjellige TV'er, det som er da er spørsmålet er hvor mye er forskjellen på disse to? er det noe det utrente øye kommer til og legge merke til?
    Kommer til å bli brukt ca 70-30, TV gjennom Lyse altibox - blurayfilmer

SAMSUNG PS64D8005 Plasma TV | Hi-Fi Klubben

og

SAMSUNG F-UE55D8005 LED TV | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir.Magne
    Må bare si med en gang eg er ny på området, så beklager det! Men har komt så langt at eg trenge ny TV. Har vell tenkt meg noe i prisklassen 15- til 20 000. Har det meste av utstyr utenom (mobil osv) i samsung, så det mest praktiske blir jo å kjøpe samsung tv også
    Problemet er at eg har ca 4.5 meter fra sofaen frem til TV'en, så derfor hadde eg tenkt meg noe ifra 55" og oppover, ingenting blir forstor så lenge det ikke går på bekostning av kvaliteten!

Med litt lesing av tester og kommentarer har eg vell komt opp med 2 ganske så forskjellige TV'er, det som er da er spørsmålet er hvor mye er forskjellen på disse to? er det noe det utrente øye kommer til og legge merke til?
    Kommer til å bli brukt ca 70-30, TV gjennom Lyse altibox - blurayfilmer

SAMSUNG PS64D8005 Plasma TV | Hi-Fi Klubben

og

SAMSUNG F-UE55D8005 LED TV | Hi-Fi Klubben

Av de to tvène du nevner vil jeg helt klart velge plasma modellen, jeg prøvde først LED modellen som du nevner, var overhode ikke imponerert, dårlig, for ikke å si elendig innsynsvinkel og mye lyslekkasje, jeg byttet den til en PS64D8005 som er en mye mere tv for pengene, bare størrelsen i seg selv er jo himmelsk i forhold, den er så uendelig mye større og bedre å se på.

Så med dine 4.5 m så hadde jeg ikke nølt...PLASMA:-D

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma helt klart. Samsung LED har store svakhter i normal stuebruk, men ser imponerende ut i butikk og designmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget gode svar, dette gjor valget mye lette!

Noen som vet hvordan innbrenninga osv er på plasma skjermen, eller er det kanskje ikke problem i denne prisklassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget gode svar, dette gjor valget mye lette!

Noen som vet hvordan innbrenninga osv er på plasma skjermen, eller er det kanskje ikke problem i denne prisklassen?
    Null stress med D8005-en. All image retention går vekk etter fem minutter med "scrolling" (finnes i menyene på tv-en) etter min erfaring.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av slc
    Null stress med D8005-en. All image retention går vekk etter fem minutter med "scrolling" (finnes i menyene på tv-en) etter min erfaring.
    Helt enig i dette!!

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det hold i de gamle historiene om at plasma er udugelig hvis man skal koble til en datamaskin?

Har LCD nå, som fungerer utmerket til både film, TV og Mac-en, men så har jeg jo lyst på noe større. Er det fortsatt plasma som anbefales til mitt bruk også? (TV: canal digital HD PVR. Film: Blu-ray + MacMini m/plex mediaserver)

Hva er hovedargumentet for å velge plasma i såfall? merker ikke noe til lyslekasje på min, men det gjelder kanskje bare LED?
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bumblebee
    Er det hold i de gamle historiene om at plasma er udugelig hvis man skal koble til en datamaskin?

Har LCD nå, som fungerer utmerket til både film, TV og Mac-en, men så har jeg jo lyst på noe større. Er det fortsatt plasma som anbefales til mitt bruk også? (TV: canal digital HD PVR. Film: Blu-ray + MacMini m/plex mediaserver)

Hva er hovedargumentet for å velge plasma i såfall? merker ikke noe til lyslekasje på min, men det gjelder kanskje bare LED?
    Plasma er ikke spesielt glad i statiske bilder, så det anbefales generelt ikke å bruke dem som PC-skjerm siden du vil kunne få image retention som kan vare en stund av desktop-elementer og lignende. Men til HTPC-bruk og litt spilling bør det ikke være noe stort problem. Jeg synes bruksmønsteret ditt tilsier at plasma bør fungere.

Hovedargumentet for å velge plasma måtte vel være at det er mer skjerm pr. krone og bedre bildekvalitet enn det aller meste av LCD. (Bare dette med "bedre" og "billigere" i samme setning burde jo være overbevisende nok i seg selv)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bumblebee

Om du tenker bildemessig og kvaliteten på bilde så mener jeg at plasma ikke kunne hamle opp med LCD tidligere, men det var den gangen det..Min PS64D8005 gjør en glimrende jobb ved pc bruk, kan ikke merke noen forskjell fra UE55D8005..men selvsagt, som SLC skriver så må man passe litt mere på statiske bilder over tid, personlig så bruker jeg min skjerm daglig til pc bruk som film, sumo og endel surfing, men liker bedre å surfe med en bærbar i fanget:-D

Om man skulle glemme pc`n på eller andre statiske bilder så demper jo skjermen etter en stund og slår seg selv av etter 4 timer ved ingen aktivitet.

Gega

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt tråd for meg!!

Skulle til å lage en noenlunde tilsvarende tråd. Sliter litt mellom valget mellom de to nevnte og hadde vel egentlig ramlet litt ned på UE558005.
    Har omtrent samme brukermønster som TS.
    Var innom Elkjøp i ettermiddag og ble litt satt ut av det jeg opplevde som himmelske bilder på UE55. Samt design! Men jeg hadde ikke noe PS64 å sammenligne med.
    Men jeg heller kanskje litt mot PS64 nå selv om jeg ikke har sett denne.

Men er det slik at disse 2 er identisk ellers av funksjoner?

Tror jeg kommer til å handle hos Hifiklubben i Trondheim.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jukris
    Men jeg heller kanskje litt mot PS64 nå selv om jeg ikke har sett denne.

Men er det slik at disse 2 er identisk ellers av funksjoner?

Tror jeg kommer til å handle hos Hifiklubben i Trondheim.
    Så godt som. Det er noen innstillinger som er spesifikke for enten plasma eller LCD, men menyoppsett ellers er likt og det er trolig samme funksjonalitet i smart-huben etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart gått for 64D8005! 55D8005 når ikke opp på bildekvalitet iforhold til plasmaen i nærheten en gang særlig på innsynsvinkel er det knock out!
    Dette er min mening etter å kalibrert begge. Jeg synes innsynsvinkel er meget viktig. 55D8005 mister sortnviå,farge o.l. over ca 25 grader sidevinkel.

Farger og dybde i bildet er også til dels bedre på plasmen. DU må ikke sammen ligne tver i butikk med dynamiske innstillinger da vil plasmaen se døll ut.

LED D serien blir OK når de blir kalibrert. D serie Plasma blir meget bra. Min erfaring er at kundene med D serie LED faktisk blir litt skuffet når tvene er kalibrert kontra de som har plasma og blir kalibrert.

En må langt ned på baklys på LED skjermerfor å få ok sortnviå på nivå med Plasma for led tver og da er lysstyrken som regel mindre lysstyerk enn plasma med samme sortnviå...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Så godt som. Det er noen innstillinger som er spesifikke for enten plasma eller LCD, men menyoppsett ellers er likt og det er trolig samme funksjonalitet i smart-huben etc.

Menyopsettet er klin likt på begge modellene forutenom som du sier det som er spes for LED/Plasma.. men ellers så ser menyen og Smart hub`n klin lik ut:-D

Gega

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tilbakemeldinger. Blir vel så at jeg bestiller PS64.

@RS_banditt...Driver du med kalibrering i Trondheim? I tilfelle hva er din gode pris på dette?

Sorry til TS for at jeg "tjuvlånte! tråden din!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem jukris! bare hyggelig at andre kommer med innspill! =)
    Ble en meget bra tråd til slutt med mye nyttige og hjelpsomme svar, så takker for det!

Nå går turen til hifiklubben i stavanger der plasma'en blir kjøpt! Gleder meg som en unge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom å skulle kjøpe plasma'en, men spørte såklart om en liten demostrasjon først, å eg må si, herregud får en skuffelse?! eneste den var kanskje litt bedra på var film, men det var jo ikke uventa.. Men til vanlig TV titting og bruk av PC var den rett og slett ræææævva! han sa det kanskje var litt dårligt lys i prøverommet, samt litt dårligt signal!
    Men begge desse var utstillt i samme rom, å LED'en var en klar vinner i mine øyne..

nå kom tvilen tilbake..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom å skulle kjøpe plasma'en, men spørte såklart om en liten demostrasjon først, å eg må si, herregud får en skuffelse?! eneste den var kanskje litt bedra på var film, men det var jo ikke uventa.. Men til vanlig TV titting og bruk av PC var den rett og slett ræææævva! han sa det kanskje var litt dårligt lys i prøverommet, samt litt dårligt signal!
    Men begge desse var utstillt i samme rom, å LED'en var en klar vinner i mine øyne..

nå kom tvilen tilbake..
    Setter du en LED og plasma ved siden av hverandre så vil LED-en alltid se mer lyssterk ut, nettopp fordi den er det. Med rette innstillinger og lysforhold er det dog ikke noe å si på plasma-skjermer. PC-signaler ser også ræva ut om man ikke passer på å kvitte seg med overscan (og *grøss* bruker VGA)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå kom tvilen tilbake..

Det er vel det vi har poengtert tidligere, LED ser bedre ut i et butikklokale men noe helt annet i en vanlig stue, jeg har selv prøvd begge deler og etter min mening er plasma helt klart best, med tanke på innsynsvinkel og et mye mer rolig og behagelig bilde for vanlig tv titting, film osv...

Jeg hadde heller ingen problem med å se dette i butikken jeg kjøpte tv, jeg valgte først LED men irriterte meg grusomt over den dårlige innsynsvinkelen, man må nesten sitte rett foran tv`n for at du skal få riktige farger, jeg personlig syns LED blir så lyssterk at bilde virker kunstig i forhold til plasma sitt behagelige bilde:-D

Gega

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med mitt plasma tv (se signatur), kvaliteten på bildet er fantastisk på både film og tv. Men har aldri hatt behov for å koble opp tven til en pc... Men etter alle årene er eg enda kjempe fornøyd!

Syns også at LED mangler det varme og rolige bilde som plasma har...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm ikke enkelt dette.

Var på Hifi klubben idag. Ble litt skuffet over design til PS64. Likte ikke helt denne sølvfargede rammen. Ved siden av stod UE558005 og denne er jo designmessig nydelig sammenlignet med PS64.
    Nå er selvsagt andre ting viktigere enn design men...

Men selger anbefalte sterkt Panasonic TX-P65. Nå er jo denne ganske så mye dyrere og jeg hadde absolutt ikke tenkt å bruke så mye penger på TV. Han poengterte at en også slipper å kalibrere ved P65 dersom en benytter THX innstilling

Jeg har idag en Samsung 55LED som er ca 2 år gammel. Husker ikke modellnavnet. Planen var opprinnelig at jeg skulle kjøpe en litt mindre TV for å ha i allrom/kjøkken. Men jeg ettersom jeg kunne tenkt meg 3D funksjon så slo det meg at jeg kunne heller flytte min Samsung på kjøkken og heller kjøpe en ny til stua.
    Men slik er det alltid for meg (og veldig mange andre) Kravene,ønskene og prislapp stiger når en leser tester osv

Noen tanker om P65 vs PS64?

Edit: Ser nå at det finnes en tråd om P65 v PS64.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •