Innstillinger 3D 24p, 50Hz eller 60Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstillinger 3D 24p, 50Hz eller 60Hz

Hei,

Har en TV som kan vise 3D, og lurer på følgende.
    Har en mediacenter pc med 3D spiller.
    På pc kan jeg velge om jeg skal sette frekvensen til 23,24, 50, 59, 60 osv.

Hva er det mest opptimale, er det 1920x1080 24p eller 1920x1080 60 hz eller 1920x1080 50 hz?????

Skal jeg bruke den samme innstillingen på 3D filmer, bluray og vanlige??

Ser også ar det står 1920x1080 @60hz, hva betyr @ tegnet??

Har Samsung LED 60D8005 TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken frekvens du skal bruke avhenger i stor grad av kildematerialet. Som oftest er det 24Hz du ønsker å benytte for film, mens 3D-innhold kan være enten 24Hz eller 48Hz litt avhengig av måten det er lagret på. Dersom det er side by side, så er det som oftest 24Hz ut du ønsker, så tar tv-en seg av konvertering opp til dobbel framerate.

Noen ganger kan det lønne seg å velge 23Hz, fordi noen skjermkortdrivere spytter da ut frekvensen 23.976 som er den EGENTLIGE frameraten for filminnhold, men i praksis har det som oftest veldig lite å si. Om du er i tvil hvilken frekvens som er den rette for fila du spiller av så kan du sjekke infoen i fila, for den sier noe om frameraten også. Du ønsker typisk å kjøre samme refresh som frameraten. @-tegnet kan vel greiest oversettes med "på" eller "i" i dette tilfellet her.. f.eks. "1920x1080 på/i 60Hz"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Hvilken frekvens du skal bruke avhenger i stor grad av kildematerialet. Som oftest er det 24Hz du ønsker å benytte for film, mens 3D-innhold kan være enten 24Hz eller 48Hz litt avhengig av måten det er lagret på. Dersom det er side by side, så er det som oftest 24Hz ut du ønsker, så tar tv-en seg av konvertering opp til dobbel framerate.

Noen ganger kan det lønne seg å velge 23Hz, fordi noen skjermkortdrivere spytter da ut frekvensen 23.976 som er den EGENTLIGE frameraten for filminnhold, men i praksis har det som oftest veldig lite å si. Om du er i tvil hvilken frekvens som er den rette for fila du spiller av så kan du sjekke infoen i fila, for den sier noe om frameraten også. Du ønsker typisk å kjøre samme refresh som frameraten. @-tegnet kan vel greiest oversettes med "på" eller "i" i dette tilfellet her.. f.eks. "1920x1080 på/i 60Hz"
    Takk for svar.
    Jeg har et tv kort i htpc, med can og kort fra canal digital. Samsung LED TV.
    Vanlig TV program, skal de være på 50Hz eller 60Hz?? Eller eventuelt annen verdi. Jeg kan justere frekvensen på´PC (grafikkort) er det riktig plass?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rabbol
    Takk for svar.
    Jeg har et tv kort i htpc, med can og kort fra canal digital. Samsung LED TV.
    Vanlig TV program, skal de være på 50Hz eller 60Hz?? Eller eventuelt annen verdi. Jeg kan justere frekvensen på´PC (grafikkort) er det riktig plass?
    TV-sendinger i Europa er 50Hz, så i de tilfellene er det helst 50Hz du ønsker å sende ut av PC-en også. Det er i skjermkortdriverne du stiller dette, ja. (Der du velger oppløsning og slikt)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    TV-sendinger i Europa er 50Hz, så i de tilfellene er det helst 50Hz du ønsker å sende ut av PC-en også. Det er i skjermkortdriverne du stiller dette, ja. (Der du velger oppløsning og slikt)

Bare så jeg forstår dette sikkelig :-)

Når jeg bytter mellom de forskjellige kanalene får jeg denne infoen under avspillingsprogrammet DVB Viewer på pc (HTPC).

Når jeg ser på NRK1 HD viser det 1280x720 50fps

Når jeg ser på TV2 HD viser det 1280x1088 25fps

Er fpr (frames per secound) det samme som Frequence (Hz)
    Er det slik at når jeg ser på NRK bør pc være stilt inn på 50Hz.
    Og når jeg ser på TV2 bør pc være stillt inn på 25Hz interlached??

Går litt i surr dette for meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alle andre HD-kanaler enn NRK sender 1080i. NRK sender i 720p Litt usikker på om det er 25Hz interlaced eller 50Hz interlaced du skal velge. Prøv deg litt frem

(Alternativt la noen som vet med sikkerhet svare )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •