Kan dette stemme. Innebygd PVR i TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan dette stemme. Innebygd PVR i TV

Hei,

Fikk dette svaret fra en stor TV forhandler: Stemmer dette???

Ingen av de TVene med innbygget PVR har mulighet til å ta opp fra Canal Digital dessverre. For det så kreves en egen PVR dekoder fra Canal Digital.

Har selv selvbygd mediasenter med TV-kort, der er det fult mulig å gjøre opptak.

Her var spørsmålet:

Hei,

Er på utkikk etter TV for en slekning og lurer på følgende:

Skal ha en TV til ca 5000,- Plasma eller LCD (LED) spiller ingen rolle.

Men hun skal bruke en Cam med Canal Digital kort. (Kabeltv)

og vil gjerne ha mulighet til å ta opp div tvprogrammer når hun ikke er hjemme.

Jeg finner ikke helt ut av spesificationene hvilke TVer som har eller ikke har den muligheten innebygd.

Noen har vel intern harddisk, og noen må vel bruke ekstern USB harddisk sikkert. Det spiller ingen rolle egentlig.

Har sett på div modeller, og lurer på om noen av disse har innebygd opptaksfunksjon (ekstern eller intern harddisk).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er både riktig og galt.

Man kan ikke ta opp i TV'ens PVR via digitalsignalet (HDMI). Her ligger det nok en kopibeskyttelse et sted.

Men du kan fint kable fra CD boksen til TV med en scart kabel. Da kan du ta opp på TV'ens PVR. For min del så setter jeg da TV'en til å ta inn signaler fra scart (AV1) og setter på opptak.

Min TV er en noen år gammel LG plasma, 51RR et eller annet

For å se programmer uten å ta opp, bruker jeg selvfølgelig HDMI via receiver.

Men HD bilde/lyd, blir det jo ikke da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer ikke. Man kan ikke ta opp analoge signaler via dagens tv-er sin PVR.

PVR i TV-er i dag fungerer ved at stream lagres til harddisk (som oftest ekstern, via USB). Den krypteres så du vil ikke kunne spille den av på noe annet enn TV-en opptaket ble gjort på.

Så lenge TV-en har PVR-funksjonalitet er det mulig å ta opp fra alle digitale sendinger den er i stand til å motta, også de fra Canal Digital, dersom man bruker en CAM. Om det er PVR-funksjon i TV-en er dette oppgitt i produktspesifikasjonene. Ulempen med dette er dog at du ikke kan se på et program samtidig som du tar opp et annet. (Men jeg tror du kan se på et opptak mens et annet blir gjort, ikke testet selv enda)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Dette stemmer ikke. Man kan ikke ta opp analoge signaler via dagens tv-er sin PVR.

PVR i TV-er i dag fungerer ved at stream lagres til harddisk (som oftest ekstern, via USB). Den krypteres så du vil ikke kunne spille den av på noe annet enn TV-en opptaket ble gjort på.

Så lenge TV-en har PVR-funksjonalitet er det mulig å ta opp fra alle digitale sendinger den er i stand til å motta, også de fra Canal Digital, dersom man bruker en CAM. Om det er PVR-funksjon i TV-en er dette oppgitt i produktspesifikasjonene. Ulempen med dette er dog at du ikke kan se på et program samtidig som du tar opp et annet. (Men jeg tror du kan se på et opptak mens et annet blir gjort, ikke testet selv enda)
    Pussig at jeg gjorde dette i romjula da....
    Men husk: det er en TV fra 2005-06
    I går testet vi bildekvaliteten med PIP på TV'en:
    - scart kabel fra CD boks TV
    - HDMI kabel fra CD boks via receiver til TV

Det ene bilde var HD (1080i, TV'en er ikke bedre), det andre er analogt.
    Det betyr at jeg kan ta opp på TV'ens PVR (analogt), mens jeg ser på et annet program (HDMI) - det kunne jeg ikke tidligere da vi var på fellesanlegg og bare hadde analoge signaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Pussig at jeg gjorde dette i romjula da....
    Men husk: det er en TV fra 2005-06
    I går testet vi bildekvaliteten med PIP på TV'en:
    - scart kabel fra CD boks TV
    - HDMI kabel fra CD boks via receiver til TV

Det ene bilde var HD (1080i, TV'en er ikke bedre), det andre er analogt.
    Det betyr at jeg kan ta opp på TV'ens PVR (analogt), mens jeg ser på et annet program (HDMI) - det kunne jeg ikke tidligere da vi var på fellesanlegg og bare hadde analoge signaler.
    Merk at jeg understreket "TV-er i dag"

At du kan ta opp fra en kanal og se på en annen skyldes jo utelukkende at du har to forskjellige tunere i bruk. Det skal være mulig å ta opp fra DVB-S og se på DVB-C samtidig f.eks. (avhengig av hvordan TV-en er lagt opp mtp intern tuner), men de færreste har nå vanlig kabel-tv og parabol i bruk samtidig. Det er mulig det går an å se på analog kabel samtidig som man bruker PVR-en til å ta opp fra digitalt (igjen, avhengig av hvordan tuner-delen i tv-en er lagt opp), men andre veien går ikke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Merk at jeg understreket "TV-er i dag"

At du kan ta opp fra en kanal og se på en annen skyldes jo utelukkende at du har to forskjellige tunere i bruk. Det skal være mulig å ta opp fra DVB-S og se på DVB-C samtidig f.eks. (avhengig av hvordan TV-en er lagt opp mtp intern tuner), men de færreste har nå vanlig kabel-tv og parabol i bruk samtidig. Det er mulig det går an å se på analog kabel samtidig som man bruker PVR-en til å ta opp fra digitalt (igjen, avhengig av hvordan tuner-delen i tv-en er lagt opp), men andre veien går ikke.
    Tror jeg må korrigere meg selv: jeg kan nok kun ta opp fra den stasjonen CD boksen (tuneren) er innstilt på, men signalet ut splittes til scart og HDMI.

Men men - poenget er at "eldre" TV'er altså har denne PVR muligheten - ikke nye

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn for å gjøre det helt klart; informasjonen som kommer fra TV-forhandleren stemmer ikke. Kjøper man en Canal Digital-sertifisert TV med PVR-funksjonalitet (spør dem om liste, den ligger visstnok ikke på nett lenger), så KAN man bruke PVR-funksjonen i TV-en for å ta opp til USB-harddisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •