Samsung TV - En liten erfaringslogg ang valg av modell...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung TV - En liten erfaringslogg ang valg av modell...

Etter en lengre runde med vurderinger av ny 46-tommer til stuen, falt valget på en Samsung UE46-D6757.

Hadde tidligere lest tester av D8005, denne får jo meget god omtale, men synes ikke designet på denne var optimalt. Falt derimot mer for modell D6757. Synes det tilslutt ble et enkelt valg, da både nettartikler og butikkbetjening sier at D6757 er innvendig en helt lik TV som både D8005 og D7005.

Etter ca en måneds bruk er jeg fremdeles ganske fornøyd med valget, og har gjort tilpasninger på bilde jeg er fornøyd med. Men så oppdager jeg noe som kan se ut som en mulig feil i bildet.....

Feilen dukker først opp på direktesending på Riks-TV, senere ser jeg det meget tydlig i et HD hjemmevideo-opptak via HDMI. Feilen er ikke lett å forklare, men den fortoner seg som svak "hakking" på/rundt objekter i bevegelse, i et ellers rolig bilde. På direktesendt fjernsyn syntes det typisk i NRK Dagsrevyen, rundt et nyhetsanker i studio hvor bakgrunnen er rolig, og de evt. beveger seg noe for å titte på makkeren.

Feilen opptrer sjeldent, men via hjemmevideoopptaket har jeg den sammen feilen som dukker opp ved hver avspilling.

Jeg har et TV til i huset, Samsung UE40B655, og ved avspillingen av opptaket vises IKKE feilen på dette TV. Og for ordens skyld - jeg bruker kveld etter kveld med det nye TV'et for å justere på alt som er. Skrur av all justerbar prosessering på bilde, men feilen er fremdeles synlig. Siste firmware er på plass, og googling etter problemet og evt. fiks gir ingen resultater. Jeg bestemmer meg for å ta med videokamera og mitt opptak til butikken, for å prøve avspilling på tilsvarende modell her.

Når jeg forklarer meg i butikken, er selvsagt betjeningen meeeget skeptisk. Jeg får koblet opp kamera på et D6757 - og ser man det, feilen dukker opp på dette TV'et også...! Så kobler vi opp til en Philips modell: feilen er ikke synlig og bevegelsene helt jevne.

Butikkansatt er alikevel ikke helt overbevist om at han har sett feilen. De har enda en utstillingsmodell av D6757, montert rett ved siden av et D7005. Feilen dukker opp igjen på eksemplar nr 2 av D6757, men er helt fraværende på D7005! Denne gangen innrømmer butikkansatt at han ser forskjellen

Prøver også avspilling på en D8005 og en Philips 9707, feilen er helt fraværende også her.

Jeg ender opp med å bytte til et D7005. Hjemme konstanterer jeg at feilen er borte. Gjør mine personlige tilpasninger av bilde til omtrent det samme jeg hadde på D6757. Etter noen dager med D7005 i hus, vil jeg påstå at denne har et vesentlig mye bedre bilde enn D6757. Har ikke undersøkt tekniske detaljer for å understøtte min påstand, dette er bare en (sterk) magefølelse. Synes dynamikken i bildet er bedre, og ser f.eks at hudtoner på nyhetsankerne i NRK Dagsrevyen ser mye bedre ut (farge og hudtone-tweaks har jeg ikke justert på noen av TV'ene). Menyer og valg er også mere omfattende, det er definitivt ikke samme programvare for dette på D6757 og D7005.

Kan godt være at feilen jeg har sett evt. blir fikset i en fremtidig firmware-release. Men tidligere erfaringer med Samsung gjør at jeg ikke tar sjansen på det. Men sålangt strålende fornøyd med D7005. Og D7005 var på t.o.m på salg (9995,-), så byttet ga 3000 kr og et mye bedre TV tilbake

Samsung 46" 3D LED-TV UE46D6757 - Elkjøp
    UE46D6757

Samsung UE46D7005 46" 3D LED-TV - Elkjøp
    UE46D7005

Samsung UE46D8005 46" 3D LED-TV - Elkjøp
    UE46D8005

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei, jeg tror neppe den modellen har samme innmat som 7005 eller 8005 modellen. 8005 skal ha annen innmat enn 7005 og jeg tror nok 7005 har annen innmat enn de som er enda billigere.

Ellers er vel spørsmålet om du prøvde å slå av alle instillinger (støyreduksjoner, motion plus, etc.). Slike ting kan føre til det som kalles artifacts, eller screen tearing.. dvs. det vil se ut som bildet "revner" og du blir kanskje litt sjøsyk av det. Alle slike settings mener jeg bør være enten av, eller på minimum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •