Skal jeg vente på LGs OLED eller hva bør jeg gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal jeg vente på LGs OLED eller hva bør jeg gjøre?

Inntil for to uker siden hadde jeg planlagt å kjøpe Philips' 46-tommer med Moth Eye-filter til våren. Jeg trenger en flatskjerm på hytta (plasshensyn, ikke bildehensyn). For 3-4 år siden sverget jeg på ikke å kjøpe flatskjerm før OLED kom på markedet (jeg har fremdeles en 36" Panasonic CRT i toppkvalitet og har ikke sett noe som kan måle seg med den i svartnivå, bevegelser, farger og stabilitet i bildet), men jeg trodde det for alltid ville være "den komme om et års tid", som det har vært de siste årene. Men så dukker jaggu LG opp med noe som er akkurat det jeg har ventet på!

Så er det dette med pris og ventetid, da. Jeg har ikke fulgt mye med i markedet på hvordan utviklingen går, men jeg har jo vært innom Elkjøp iblant og sett at det ikke fins mye jeg klarer å se Dagsrevyen på der, for ikke å snakke om film! Men dere som følger med, hva vil dere tro den kommer på når den er på markedet, og hvor lang tid vil dere tippe det går? Jeg regner med at på CES blir det bare vage antydninger, og det blir jo nødvendig å ha en tv på hytta i sommer. Så bør jeg køpe noe skrot til 5000-10 000 bare for å ha noe hengende der, eller bør jeg satse på Moth Eye-greia og holde meg til en et par år, eller hva anbefaler dere?

Jeg har også sett på Panasonic VT-30-plasma i tre forskjellige butikker, men alle stedene var det omtrent like mye sprut i fargesterke scener som i utstyret til en 90-åring... Så jeg går ut fra at plasma er forholdsvis tamt. Det holder uansett neppe siden det vil være ganske mye lys i rommet (veggen med utsikt er naturlig nok stort sett vinduer, siden det er ei hytte ved sjøen). Derfor er det også uaktuelt å kjøpe noe som har en så blank skjerm at omgivelseslys gjør den til et speil. Dermed faller 90 % av LED-LCD-ene ut...

Gode forslag og innspill mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma i butikk er stort sett alltid triste saker, så du skal ikke dømme plasma nord og ned pga det.

Når det er sagt, jeg har ikke noen tro på LGs OLED i år, selv om de muligens lanserer dem utpå året en gang. Første generasjon vil nok være både dyre og ha en del barnesykdommer.

Nå er det jo CES om et par dager, så ville ventet til etter det uansett. Kjøpe VT30 er et sjansespill uten like pga en veldig stor andel med panelfeil og det kan bli unødig mye pes. Panasonic kommer med ny panelteknologi i år som lover bedre sortnivå og bedre lysstyrke enn før.

Ellers er det også verdt å følge med på Samsung sine plasmaer, de har kommet seg veldig. Det er grunn til å tro at både Samsung og Panasonic vil løfte sine skjermer litt i år.

Folk fra bransjen har selv uttalt at OLED trolig nok ikke er aktuelt for de aller fleste på et par år enda, og det er nok også noe av grunnen til at noen av produsentene sitter på gjerdet litt. Skal du ha noe som i størst mulig grad ligner på CRT-bildet som du åpenbart liker, så er det plasma som er tingen (det er også grunnen til at jeg selv har valgt det, for jeg synes CRT så langt har vært best, men mindre skjermer da )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG kommer etter all sannsynlighet til å presentere en OLED skjerm på 55-tommer på CES neste uke. Følg med her på forumet!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLC, jeg vet det om butikkinnstillinger, men jeg har sett på dem i flere butikkerr, og i tillegg sett på Samsungs plasmaer, og jeg syns ikke det er mye trøkk i dem heller. Ideelt sett ville jeg hatt et bilde som er som Barcoen jeg har i kjelleren, men i ekte HD, og i en lysstyrke som tåler lyst rom. Det er nok ikke mulig med noe annet enn OLED. Når det gjelder barnesykdommer, er jeg ikke så sikker på det. De har hatt veldig lang tid til å utvikle greiene, mye mer enn den tiden som har gått med til å utvikle noen annen bildeteknologi. Og prisen blir jo det spennende, da. Kommer den inn under 20 høvdinger, kjøper jeg den nok. I forhold til andre ting som koster på ei hytte er det en musepiss i havet...

J.Haugen, det vet jeg da. Det er jo nettopp det jeg skriver i den øverste posten!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lg 55 oled

lg oled ryktes til å koste 55000 på flatpanels så 20000 kan du nok bare glemme fort.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du vente på OLED, må du nok vente minst et år.
    Å bedømme bildekvalitet og mangel på "smell" i butikk med så mye overdrevet lys og dårlige innstillinger blir feil. Les heller noen fornuftige tester. Jeg er godt fornøyd med min Panasonic VT30 selv om den ikke er perfekt. Samsung sin plasma er bedre på noen områder og dårligere på andre.

Eller kanskje en utgående Loewe modell? Høy pris, men det er gode TVer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    SLC, jeg vet det om butikkinnstillinger, men jeg har sett på dem i flere butikkerr, og i tillegg sett på Samsungs plasmaer, og jeg syns ikke det er mye trøkk i dem heller. Ideelt sett ville jeg hatt et bilde som er som Barcoen jeg har i kjelleren, men i ekte HD, og i en lysstyrke som tåler lyst rom. Det er nok ikke mulig med noe annet enn OLED. Når det gjelder barnesykdommer, er jeg ikke så sikker på det. De har hatt veldig lang tid til å utvikle greiene, mye mer enn den tiden som har gått med til å utvikle noen annen bildeteknologi. Og prisen blir jo det spennende, da. Kommer den inn under 20 høvdinger, kjøper jeg den nok. I forhold til andre ting som koster på ei hytte er det en musepiss i havet...

J.Haugen, det vet jeg da. Det er jo nettopp det jeg skriver i den øverste posten!
    Tror nok som en annen poster sier her at du bare kan drømme om 20K-klassen. Du må nok forvente det tredobbelte.

Når det gjelder plasma, så ser disse kjipe ut i butikk uavhengig av innstillinger (eller, ikke nødvendigvis kjipe, men de ser langtifra så bra ut som de gjør i en normalt opplyst stue. det er mer enn nok "smell" i fargene til både Panasonic og Samsung sine high end-plasmaer), og Samsungen kan helt fint stilles så sterk at det gjør vondt i øynene, men det er jo egentlig temmelig lite vits i.

Personlig mener jeg at plasma gir et mye mer naturlig bilde, for ikke å snakke om innsynsvinkelen. Denne er snever på de aller fleste LCD/LED-er, mens den på plasma er tilnærmet uendelig (Det begrenser seg naturlig nok ved litt under 180 grader, men da fordi du faktisk ikke kan se skjermen lenger)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mest på prisen. Mye tyder på den vil koste omkring 50 000 kroner. TV-bransjen ser nå Oled som en mulighet til (igjen) å tene penger, etter at de har slitt med inntjeningen de siste årene pga prispresset i elektronikk-bransjen. 20 000 er urealistisk i år, men kanskje neste år?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, konsensus ser ut til å være at "dette blir dyrt". Så da er spørsmålet om jeg bør bruke 15 høvdinger på en tv jeg vil synes er ganske grei i år og så satse på at jeg holder ut med det i noen år (ett år blir lite for en så dyr tv), eller om jeg bør kjøpe noe dritt til halvparten og satse OLED neste år. Som sagt så er Philips Moth Eye-tv-en stort sett den eneste jeg har kunnet orke å se på av alt jeg har sett av flatskjermer... Utrolig nok er det mye bedre bilde på Samsungs 26" dataskjerm med tv-tuner (Samsung p2770hd) enn på 32" tv-er fra samme fabrikat. Jeg lurer virkelig på hva det kan skyldes.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større skjerm viser svakheter tydeligere. På en 26" vil det meste se veldig skarpt og svakheter ved sendingene sees ikke i samme grad som på en stor skjem. Dessuten trekker du konklusjoner basert på opplevelser i omstendigheter som forteller deg svært lite.

Kjøp deg en skjerm til 10-15k på Elkjøp hvor du kan bytte og vent noen år til bedre teknologi kommer. Jeg anbefaler plasma i den prisklassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det byr meg i mot å anbefale Panasonic, så er G30 mye bang for the buck nå (mener å huske å ha sett den til ned til 6000 for 50"), og da skulle man kunne klart å leve med evt. grønnskjær også til den prisen :P

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg trådstarter kommer til å få seg en overaskelse når han omsider får kjøpt en flatskjerm som er "Dritt". Greit nok at farge og sortnivå kan være bra på en gammel sliten CRT, men det er ganske lenge sia Plasma og LCD (Bakbelyst LED med lokal dimming) teknologien forbigikk CRT på disse punktene. Den aller største benefiten med de nyere tv'ene er dog OPPLØSNING. Det er derfor bildet på gamle "Full House" episoder ser ræva ut i butikk. Men putter du på en god kilde med HD bilde, så vil du jo fort se at det er så utrolig mye mer potensiale i en skjerm som klarer å gjengi slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nydelig bilde på phillipsen med moth filter kan ikke gå feil med den

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Her tror jeg trådstarter kommer til å få seg en overaskelse når han omsider får kjøpt en flatskjerm som er "Dritt". Greit nok at farge og sortnivå kan være bra på en gammel sliten CRT, men det er ganske lenge sia Plasma og LCD (Bakbelyst LED med lokal dimming) teknologien forbigikk CRT på disse punktene. Den aller største benefiten med de nyere tv'ene er dog OPPLØSNING. Det er derfor bildet på gamle "Full House" episoder ser ræva ut i butikk. Men putter du på en god kilde med HD bilde, så vil du jo fort se at det er så utrolig mye mer potensiale i en skjerm som klarer å gjengi slikt.
    Enig.

Selv har jeg sett på mange "State of the art" CRTer og man må nok innse at disse er som det heter på nynorsk "well and truly beaten" på det meste nå..

Verden går fremover, og også jeg venter i spenning på OLED-skjermene..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gira på oled selv :-D Må vertfall se hva som kommer på ces 2012 er litt åpen for det meste i øyeblikket
    Samsung har bannere nå på ces med super oled ohhh gleder med fælt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, at det er noe som har gått forbi en riktig innstilt og absolutt ikke sliten CRT tv (en av de aller siste som ble solgt før flatskjermene tok helt over) når det gjelder sortnivå, kan jo diskuteres. Jeg har jo også vært hos kompiser som har godt innstilte LED LCD og sånt, og de var ikke i nærheten av det jeg vil ha. Plasma kjenner jeg ikke noen som har, men som sagt tror jeg ikke den vil fungere så bra fordi det er i et rom som absolutt ikke vil bli lyskontrollert (og det meste man ser på tv sendes jo før sola går ned på sommeren - OL, fotball, Tour de France osv, filmer kan man se senere). Det er faktisk ikke gardiner på vinduene til venstre for det engang. Da må det være noe uten refleksjoner, som det ser ut til at det aller meste av LCD-tv er utsatt for, iallfall de med blank skjerm. Har ikke sett noen med matt skjerm ennå, men jeg vet det fins.

Men det heller nok kanskje mot enten Philips Moth Eye eller vente på OLED, jo mer jeg tenker, jo sikrere blir jeg på at alt annet blir for mye av et kompromiss for meg. Får se hvordan Moth Eye tv-en ligger i pris i april, det blir vel omtrent da det blir kjøp, siden jeg har planlagt å dra på hytta i påsken og sette opp fullt oppsett, med flatskjerm, 7.1 surroundanlegg med vintage Wharfedale-høyttalere av E-serien, Blu-ray og en eller annen receiver til rundt 10-20 høvdinger. Iallfall noe med romkorreksjon, det trengs i det ganske sært utformede rommet...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Oled

Enig plasma virker "billig" og de trekker mye strøm ingen alternativ for meg ivertfall

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Vel, at det er noe som har gått forbi en riktig innstilt og absolutt ikke sliten CRT tv (en av de aller siste som ble solgt før flatskjermene tok helt over) når det gjelder sortnivå, kan jo diskuteres. Jeg har jo også vært hos kompiser som har godt innstilte LED LCD og sånt, og de var ikke i nærheten av det jeg vil ha. Plasma kjenner jeg ikke noen som har, men som sagt tror jeg ikke den vil fungere så bra fordi det er i et rom som absolutt ikke vil bli lyskontrollert (og det meste man ser på tv sendes jo før sola går ned på sommeren - OL, fotball, Tour de France osv, filmer kan man se senere). Det er faktisk ikke gardiner på vinduene til venstre for det engang. Da må det være noe uten refleksjoner, som det ser ut til at det aller meste av LCD-tv er utsatt for, iallfall de med blank skjerm. Har ikke sett noen med matt skjerm ennå, men jeg vet det fins.

Men det heller nok kanskje mot enten Philips Moth Eye eller vente på OLED, jo mer jeg tenker, jo sikrere blir jeg på at alt annet blir for mye av et kompromiss for meg. Får se hvordan Moth Eye tv-en ligger i pris i april, det blir vel omtrent da det blir kjøp, siden jeg har planlagt å dra på hytta i påsken og sette opp fullt oppsett, med flatskjerm, 7.1 surroundanlegg med vintage Wharfedale-høyttalere av E-serien, Blu-ray og en eller annen receiver til rundt 10-20 høvdinger. Iallfall noe med romkorreksjon, det trengs i det ganske sært utformede rommet...
    Jeg har også 3 vinduer til venstre for veggen med TVen. Ingen gardiner. Med matt panel er det ikke noe problem i det hele tatt med refleksjoner når TV står på. Med TV av det selvsagt litt refleksjoner å se, men ikke plagsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vente på oled ja, så en plass at den kan foventes ned mot 4000 dollar i løpet av året.

Sammenligning av crt og led blir nok urettferdig, kan ikke komme på at jeg har hatt problemer med å se tv med min sony 40W5500 (ikke led den da). Den står i stua med store vinduer.
    Når nrk's sportssendinger spessielt utendørs går i HD er det morro å se på tv, crt'n kommer nok til kort da ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg ikke har funnet min tv som jeg ville ha så har jeg ventet på CES2012! og kommer nok til og vente på Oled for de første kommer nok i år selv om det en Samsung boss som har gått ut i media med info om det vil ta nye 5år før Oled kommer for fult!, er nok mye p.g.a Samsung er så tung inne i LCD!.

Samsung flip-flops, says mainstream OLED TVs still 5 years out -- Engadget

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •