[dither] Jeg tester for anledningen en Samsung LED UE55D8005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[dither] Jeg tester for anledningen en Samsung LED UE55D8005

Jeg tester for anledningen en Samsung LED UE55D8005

Jeg har ett problem med den, mine 2 hovedkilder, datamaskin( en Mac ) og PS3( som jeg bruker som "video"-spiller ) får kun opp et veldig begrenset bilde, ikke med tanke på størrelse, men farger. Det kan se ut som at det kun er 256 farger, muligens flere, men ihvertfall ikke alle, eksempel, jeg åpner youtube.com på maskinen og den lyse grå bakgrunnen som er smooth på en monitor, ser ut som om gråtonen er simulert ved hjelp av teknikken dither.

Likeledes ser mine originalfilmer i 720p, 1080p ut til å være ekstra hardt komprimert med JPEG selv om de er i ProRes-råformat når spilt av på Mac og PS3, men hvis jeg kobler opp de samme to kildene til en Sharp 52" XL1 får jeg helt likt bilde som på en normal monitor.

Er det mulig å fjerne "dither"-opplevelsen med noen trykk i en eller annen meny? Eller er jeg nødt til å bruke VGA inngangen istede for HDMI/DVI 1?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Game Mode tilfeldigvis aktivert? I såfall, prøv å deaktiver den. Dette høres veldig rart ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrudd av alt etter beste evne.

Game mode: av

( Jeg har for ordens skyld prøvd å slå på og av Game mode, i tilfelle problemer med arkivering av preferansefil,
    resultat: ingen endring. )

Jeg trodde til å begynne med at det var DNR som sto på, men den er også av.

Slik sjekker jeg symptomene, logger meg på MacMinien som er koblet i skjermen med VNC, på UE55D8005 er bilde prikkete/dithered, gjennom VNC er det krystallklart på laptoppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd både med og uten overscan i tv-en? (På Samsung tv-er er det vel "screen fit" som er uten overscan). Prøv også med 1920x1080 som oppløsning om du ikke alt har prøvd. Om ikke noe av det hjelper høres det nesten ut som om det er noe feil... har du prøvd de andre HDMI-inngangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Har du prøvd både med og uten overscan i tv-en?
    (På Samsung tv-er er det vel "screen fit" som er uten overscan).
    Ja, har vært innom den også, da blir det litt annerledes; tror at hvite streker på siden av bokstavene gikk borta om jeg velger den, får prøve den instillingen på ny i morgen for å gi bedre beskrivelse.
    Prøv også med 1920x1080 som oppløsning om du ikke alt har prøvd.
    1080p50 og 1080p60 har vært prøvd.
    Om ikke noe av det hjelper høres det nesten ut som om det er noe feil...
    Det er også min mistanke.
    har du prøvd de andre HDMI-inngangene?
    Kune HDMI 1 og 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke bildemoduser er prøvd på tvn? Har du prøvd vanlig BD på PS3 og har samme bilde da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvilke bildemoduser er prøvd på tvn?
    Jeg tror jeg har prøvd alt, er det mulig å koble dette opp gjennom USB slik at man kan kopiere ut valgene,
    endre dem i en teksteditor, og sende dem i retur? Jeg er ikke noe glad i menyene på denne skjermen.
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har du prøvd vanlig BD på PS3 og har samme bilde da?
    Ja, dette gjelder også XMB menyen på PS3, dersom man ikke er på øverste nivå.

Det jeg ser det tydeligs på er headeren i et Finder( Mac system eller program ) -vindu, det er ser ut som om at det er kun 2 gråfarger som er kjørte dithered effekt på, litt som da dem laget bilder på ZX Spectrum eller Commodore 64 for noen tiår siden.

Den andre tingen som merkes er at all sort skrift på grå bakgrunn, ser ut til å ha en hvit outline på UE55D8005, men ikke på monitor, outlinen gjør at det blir vanskeligere å lese.

Om du kan se bort fra moire, så ser du kanskje dither i bakgrunnen, dette er nesten umulig å se på HannsG 28"( trolig fordi at alle fargene er med? ), men på UE55D8005 er det enkelt å se, legg også merke til den hvite outline på "lære" nederst i venstre del av bildet, den er også en UE55D8005-only-feature meg bekjent så langt.

Det er nesten umulig å gjøre detaljarbeider i Aperture med disse egenskapene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med "skarphet" setting på TV?

Ett skarphets filter vil nødvendigvis prøve å finne kanter i bildet, og overdrive disse. Ditt bilde inn er akkurat så skarpt som det skal være!, og vil bare degenereres av slikt filter.

mvh,
    syljua

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syljua
    Hva med "skarphet" setting på TV?
    Skarphet? Alt er skrudd av, alle valg står på av eller ingen.
    Ett skarphets filter vil nødvendigvis prøve å finne kanter i bildet, og overdrive disse. Ditt bilde inn er akkurat så skarpt som det skal være!, og vil bare degenereres av slikt filter.
    Det er nå jeg skulle ønske at jeg kunne limt inn valgfilen til skjermen her, slik at andre kan se den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ggt667
    Skarphet? Alt er skrudd av, alle valg står på av eller ingen.
    Litt usikker her;
    Betyr det at du ikke vet hva jeg prater om, eller at "selvsagt, den er jo alltid av"?
    Skarpheten (sharpness) er ett tall. (Du har vel ikke kontrast på "av" heller? ;-) )

mvh,
    syljua

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker her; (Du har vel ikke kontrast på "av" heller? ;-) )
    Heller det at jeg har skrudd av alle filtre, parameterne med tall er det ganske mange av, og det ville vært kjekt å kunne laget ei fil av instillingene i skjermen for å vise fram alle.
    Skarpheten (sharpness) er ett tall. (Du har vel ikke kontrast på "av" heller? ;-) )
    Da er skarpheten på 0 og den hvite outlinen på bokstavene er nå borte, da er det bare dither igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den slo seg ikke automatisk sammen med forrige post, please slett dette innlegget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •