IR-stråling/støy fra Pioneer plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IR-stråling/støy fra Pioneer plasma

Hei,

har et problem med at Pioneer Kuro 5090 avgir såpass mye stråling/støy at det lager interference ved bruk at andre komponenter. Det er Grundig mottakeren til RiksTV som er mer eller mindre ubrukelig. Hvis jeg endrer instillingene på bildet - dvs skrur ned kontrast og brightness fungerer det som det skal. Men da er bildet dårlig. Har prøvd med tepper for å dempe. Flytting av mottaker er ikke mulig. Har også prøvd med 2 forskjellige mottakere fra Grundig uten at det ble bedre.
    Det påvirker ikke Pioneer forsterker eller BD spiller. Noen som har tips?
    Det er selvsagt ikke butikkinstillinger jeg kjører - fininstillt med DVE.
    Reklamasjon?
    Hadde håpet å vente til Oled kom med å bytte tv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ferritt-kjerner på kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Har du ferritt-kjerner på kabler?
    Hei,

jeg har ikke det, men er ganske sikker på at det ikke er problemet. Det er visstnok et kjendt problem for RiksTV at Pioneer plasma lager såpass mye irstøy at det påvirker Grundig mottakerne deres. Blir akkurat det samme når jeg bruker Logitech Harmony One fjernkontrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sosyv
    Hei,

jeg har ikke det, men er ganske sikker på at det ikke er problemet. Det er visstnok et kjendt problem for RiksTV at Pioneer plasma lager såpass mye irstøy at det påvirker Grundig mottakerne deres. Blir akkurat det samme når jeg bruker Logitech Harmony One fjernkontrollen.
    Ferrittkjernene er jo ment å ta vekk en del støy som forurenser frekvensspekteret, så det kan jo være verdt et forsøk?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å legge alu/kopper folie over tuner/under tv. Dette bør minske forstyrrelsene. Er desverre ikke bare Pioneer som har problemer med dette.. Noen Philips og CD tunere er også litt utsatte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt testing er problemet løst. Blank tape over irmottakeren på Grundigen. Denne ble farget med sort penoltusj. Hvis det ikke funker med ett lag tape og tusj må legges et nytt lag utenpå. Funker perfekt. Fant oppskriften på et engelsk forum. Er visstnok endel som bruker polaroidfilter også - dette er nok til å fjerne stråling fra TV, mens irsignaler fra fjernkontroll går fint igjennom.
    Det er nok Grundig som har gjort en slett jobb - alle skjermer avgir en viss stråling. Plasma avgir mest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •