Samsung UE55D6505-problemer med å hente ut lyd fra HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung UE55D6505-problemer med å hente ut lyd fra HDMI

Hei!

Vanskelig å forklare i overskriften, men prøver igjen:

Har nylig kjøpt 55tommers Samsung LED-TV med cam-modul, slik at jeg bruker innebygget satelittuner.
    Jeg har lydkildene mine koplet via min Yamaha RX-V265 receiver med HDMI, og HDMI fra denne til TV.
    Det fungerer utmerket, MEN:
    Hvordan henter jeg da lyden fra tuneren i TV inn i receiveren??
    Jeg har fått lyd med optisk kabel ut fra TV, men skal det ikke være mulig å hente lyden på et vis fra samme HDMI som sender bilde opp til TV?
    Håper noen har et godt svar på dette

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel her ARC kommer inn i bildet sånn jeg har forstått det, men det forutsetter jo at receiveren din støtter dette.

Ang. CAM og satellitt-tuner, du har ikke noe som helst problem med signalkvaliteten på din? Jeg har en D8005 (plasma) som jeg ikke får tuneren til å virke ordentlig med, signalkvaliteten ligger på 60% på det meste og da får jeg NESTEN feilfrie SD-kanaler. HD-kanalene brekker opp hele tida. Jeg vet med sikkerhet at problemet ligger i tv-en, for både Canal Digital-dekoderen og en Panasonic VT30 jeg hadde innom her viste begge 100% på signalkvalitet og antenna er optimalt stilt inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke problemer foreløpig med mottakeren.
    ARC. Hmm hva vil det si?
    Er der da noe man kan programmere?
    Vil jo tro andre også støter på denne problematikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du setter HDMI kabeln på ARC utgangen på tv og tilsvarende ARC inn/ut på recivern(står med skrift på de fleste tver og recivere). Så må du inn i meny og evt aktivere ARC delen. HDMI kontroll bør stå på for at dette skal fungere.

Bruksanvisning er jo også en fin ting

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Bruksanvisningene har jeg trålet gjennom flere ganger. Derfor jeg spør her.......
    Fant utgangen på TV med ARC. Tok den i bruk. Står ikke ARC på Yamahaen.
    Bruker HDMI 1 OUT, kun den har HDMI control. Aktiverte dette i menyen.
    Også TVn. Den har noe som heter Any Net. Aktiverte dette.Det skal være Samsungs HDMI control.
    Får ikke komponentene til å snakke sammen sånn. Da jeg hadde receiveren på min andre TV, Panasonic plasma, fungerte Hdmi Control. Komponentene skrudde seg av osv.
    Blir ikke klok på boka til receiveren. Har finlest der, men ikke funnet noe der om emnet.
    Også prøvd å aktivere eksterne høyttalere i TV-menyen.

Merkelig ikke dette går........

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av A21
    Takker for svar. Bruksanvisningene har jeg trålet gjennom flere ganger. Derfor jeg spør her.......
    Fant utgangen på TV med ARC. Tok den i bruk. Står ikke ARC på Yamahaen.
    Bruker HDMI 1 OUT, kun den har HDMI control. Aktiverte dette i menyen.
    Også TVn. Den har noe som heter Any Net. Aktiverte dette.Det skal være Samsungs HDMI control.
    Får ikke komponentene til å snakke sammen sånn. Da jeg hadde receiveren på min andre TV, Panasonic plasma, fungerte Hdmi Control. Komponentene skrudde seg av osv.
    Blir ikke klok på boka til receiveren. Har finlest der, men ikke funnet noe der om emnet.
    Også prøvd å aktivere eksterne høyttalere i TV-menyen.

Merkelig ikke dette går........
    RXV 265(hvilken årsmodell er det??) har den støtte for ARC??, men lyden du ville fått ut etterhvert vil nok bare være i STEREO...så da kan du liksågodt ta den ut fra en optiske utgangen.....
    Skal du ha flerkanals lyd, må du ha en boks...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får flerkanalslyd ut fra den optiske utgangen dersom kilden er intern tuner eller tv-ens egen medieavspiller, men ellers blir lyden fra HDMI-kildene gjort om til stereo, ja.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av slc
    Man får flerkanalslyd ut fra den optiske utgangen dersom kilden er intern tuner eller tv-ens egen medieavspiller, men ellers blir lyden fra HDMI-kildene gjort om til stereo, ja.
    Da er Samsung alene om å ha en dekoder innebygget i TV'en sin....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    RXV 265(hvilken årsmodell er det??) har den støtte for ARC??, men lyden du ville fått ut etterhvert vil nok bare være i STEREO...så da kan du liksågodt ta den ut fra en optiske utgangen.....
    Skal du ha flerkanals lyd, må du ha en boks...
    OOps. Skriveleif. 2065.
    Ser nå på nettet, at man må opp på HDMI ver.1.4 for å få ARC.
    Receiveren er 1.3.
    Går for optisk da. Uansett takk for hjelp

En ting til: Ser man kun får stereo ut, kan man ikke hente ut Dolby Digital flerkanallyd som med separat tuner?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Samsung alene om å ha en dekoder innebygget i TV'en sin....
    Dekoder? Den sender bare streamen videre urørt via optisk. Panasonic sine tv-er oppfører seg på akkurat samme måten. Intern tuner og intern mediespiller sender ut flerkanalslyd dersom dette finnes i kilden.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Dekoder? Den sender bare streamen videre urørt via optisk. Panasonic sine tv-er oppfører seg på akkurat samme måten. Intern tuner og intern mediespiller sender ut flerkanalslyd dersom dette finnes i kilden.
    Min gjør det ikke...den er tre år gammel...
    Ikke lest noe sted at de nye gjør det....men kan hende de som kan ta satelitt og/eller kabel kan det???
    Leser masse tester og ingen har nevnt den biten......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gjør det ikke...den er tre år gammel...
    Ikke lest noe sted at de nye gjør det....men kan hende de som kan ta satelitt og/eller kabel kan det???
    Leser masse tester og ingen har nevnt den biten......
    Jeg har i alle fall kjørt ut både Dolby Digital og DTS 5.1 via medieavspilleren i både VT30 og D8005, samt også testet 5.1-output fra DVB-S-tuneren. Hvorvidt det er nevnt i manualen vet jeg ikke, men det fungerer nå sånn i hvert fall Så at det som kommer inn fra HDMI sendes ut som 2.0 er kun en kunstig begrensning da jeg ikke ser det skulle være noe vanskeligere å kjøre passthrough på det signalet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall kjørt ut både Dolby Digital og DTS 5.1 via medieavspilleren i både VT30 og D8005, samt også testet 5.1-output fra DVB-S-tuneren. Hvorvidt det er nevnt i manualen vet jeg ikke, men det fungerer nå sånn i hvert fall Så at det som kommer inn fra HDMI sendes ut som 2.0 er kun en kunstig begrensning da jeg ikke ser det skulle være noe vanskeligere å kjøre passthrough på det signalet...
    Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at TVn kan ha mulighet for flerkanalslyd via optisk?
    Får forske litt der......
    Kjører optisk ut nå, men ikke testet skikkelig enda i forhold til lydformat.
    Egentlig rart ikke HDMI har hatt muligheten for ARC før ver.1.4.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A21
    Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at TVn kan ha mulighet for flerkanalslyd via optisk?
    Får forske litt der......
    Kjører optisk ut nå, men ikke testet skikkelig enda i forhold til lydformat.
    Egentlig rart ikke HDMI har hatt muligheten for ARC før ver.1.4.....
    Som sagt, så lenge det kommer fra intern tuner eller mediaplayer-funksjonen til tv-en. Fra HDMI-kildene dine vil du kun få 2-kanals ut via den utgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, så lenge det kommer fra intern tuner eller mediaplayer-funksjonen til tv-en. Fra HDMI-kildene dine vil du kun få 2-kanals ut via den utgangen.
    Ok. Da er det jo egentlig bedre å kjøre optisk tilbake til receiver, enn å hente HDMI-signal, hvis receiveren hadde hatt ARC/HDMI 1.4.
    Takk igjen for hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ARC tror jeg du også ville fått flerkanalslyd fra HDMI-kildene dine, så jeg er ikke sikker på hvordan dette er BEDRE, men det er nå i alle fall mye bedre enn å ikke ha muligheten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ARC tror jeg du også ville fått flerkanalslyd fra HDMI-kildene dine, så jeg er ikke sikker på hvordan dette er BEDRE, men det er nå i alle fall mye bedre enn å ikke ha muligheten
    Ok. Forstår.
    Ser noen her mener man kun får 2-kanals fra HDMI da.
    Men uansett helt greit med optisk.
    Kunne jo ha byttet ut receiveren i en nyere med HDMI ver.1.4 og ARC, men er jo egentlig for gale, da RX-V2065 receiveren jeg har ikke er så gammel, og er utrolig fornøyd med den.
    Den takler jo ikke 3D som TVn, men det går vel greit å bare få en BD-spiller med to HDMI, og kople den ene direkte til TV, og den andre til receiver for lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •