NRK avgift og unntak...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK avgift og unntak...

Hei

Har i lengre periode vert uten NRK avgift og har klart meg fint uten tv via parabol eller bakenett. Jeg har brukt internett for noe tv titting og film. Ville kjøpe meg ny flatskjerm, men da følger der med NRK avgift. Sjekket brukt, men da ville folk ha mer en nypris for sine TVer....

Kom over en avisartikkel på nettet der det skrives at man kan få unntak fra avgift om man fjerner tunerbiten i tvn og gjør den til en monitor.... Dette utføres av godkjent verksted og sendes bevis til NRK... (On/OFF service Randaberg tar 710kr og gjør det hjemme hos deg!)

Det som irriterer meg er hvor langt inne denne satt hos NRK før de inrømmet at dette var ok. Denne infoen gav de ikke frivillig ut for å si det slik. Ikke før jeg viste til artikkelen inrømmet de at dette var en mulighet.

Så for de av dere som IKKE ser på tv på tradisjonelt vis og ikke vil betale NRK avgiften så er dette en mulighet. Men hold det på et ærlig vis slik at de ikke fjerner muligheten fordi den missbrukes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en hvilken som helst pc med streaming-muligheter komme inn under lisensavgiften, nettopp fordi NRK har mye av sitt arkiv samt mulighet for å se på alle kanalene via nett?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    Men vil ikke en hvilken som helst pc med streaming-muligheter komme inn under lisensavgiften, nettopp fordi NRK har mye av sitt arkiv samt mulighet for å se på alle kanalene via nett?
    Nei. Ingen av internetttjenestene er lisensbelagt. Det er helt sikker noe de skulle ønske de kunne lisensbelegge, men det ville vært vanskelig. Da må de heller sette brukerkontoer på dette ala Viaplay.

Egentlig er NRK avgiften noe gigantisk tull! Mangen argumenter for avgiften, men ingen er gode nok. NRK bør på lik linje med andre selv sørge for at innholdet er så bra at folk vil betale frivillig for dette. Men men....

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide og få inn NRK finansieringen i statsbudsjettet, så får de heller øke skatten noen kroner hvis omleggingen skulle føre landet mot konkursens rand

Som det er nå sniker fler og fler seg unna og vi andre må betale desto mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    På tide og få inn NRK finansieringen i statsbudsjettet, så får de heller øke skatten noen kroner hvis omleggingen skulle føre landet mot konkursens rand

Som det er nå sniker fler og fler seg unna og vi andre må betale desto mer.
    Er nok mangen som sniker seg unna, men også mangen som rett og slett ikke ser på tv pga NRK avgiften...Som meg. Det er rett og slett ikke verdt pengene!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Nei. Ingen av internetttjenestene er lisensbelagt. Det er helt sikker noe de skulle ønske de kunne lisensbelegge, men det ville vært vanskelig. Da må de heller sette brukerkontoer på dette ala Viaplay.
    Jeg regner med det vil bevege seg i den retningen etter hvert. I Danmark ble TV-lisensen erstattet med en Medialisens i 2007, slik at også PCen og mobiltelefoner som er kraftige nok til å streame video er lisenspliktige.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg regner med det vil bevege seg i den retningen etter hvert. I Danmark ble TV-lisensen erstattet med en Medialisens i 2007, slik at også PCen og mobiltelefoner som er kraftige nok til å streame video er lisenspliktige.
    Hvis beløpet er fornuftig er det greit, men liker bedre ideen om å finansiere dette via skatteseddelen om nødvendig. Tingen for meg er at NRK får MYE penger og hvor forsvinner disse pengene? Hva leverer NRK av almenn interesse som andre ikke leverer? De har noen kjekke program, men er det programmer vi ikke kan være foruten? Programmer vi ikke kan se på alle de andre kanalene vi selv velger å betale for?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke av den typen som betaler lisensavgift med glede, men legger meg ikke ned å grine heller.
    Selv ser jeg veldig lite på NRK. Blir en og annen nyhetssending + det meste av skisport. Om dette er verdt lisensen i seg selv....? Tja vet ikke....

Men når det er sagt så synes jeg de har et meget bra interaktivt tilbud. Jeg har to barn i huset på 2 & 11 år. For disse er NRK nett tv helt genialt. Her kan jeg bla fram noen gamle episoder av diverse barnesendinger om jeg måtte ønske litt ro heimen

Se bare på TV2 sumo, og hva det koster....

Så i bunn og grunn, som en familiefar litt oppi "30 åra" så synes jeg det er helt greit å betale lisens. Men skal være såpass ærlig å si at jeg ikke satt med samme følelsen for 10-15 år siden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg er ikke av den typen som betaler lisensavgift med glede, men legger meg ikke ned å grine heller.
    Selv ser jeg veldig lite på NRK. Blir en og annen nyhetssending + det meste av skisport. Om dette er verdt lisensen i seg selv....? Tja vet ikke....

Men når det er sagt så synes jeg de har et meget bra interaktivt tilbud. Jeg har to barn i huset på 2 & 11 år. For disse er NRK nett tv helt genialt. Her kan jeg bla fram noen gamle episoder av diverse barnesendinger om jeg måtte ønske litt ro heimen

Se bare på TV2 sumo, og hva det koster....

Så i bunn og grunn, som en familiefar litt oppi "30 åra" så synes jeg det er helt greit å betale lisens. Men skal være såpass ærlig å si at jeg ikke satt med samme følelsen for 10-15 år siden
    Jeg er 37år og har nå en sønn på 13år som aldrig ser på tv. Her er tv kun for nyheter og så skal jeg inrømme jeg har et svakt hjerte for noen av Discovery sine programmer.... Resten er fritt tilgjengelig på nett. Jeg ser MYE fil og serier, men disse får man andre plasser en på TV... Filmkanalene for eks er fullstendig døfødt for min del og sikkert flere med meg. Jeg har sett alt før og når man da ikke kan se filmene når man vil blir det liksom litt feil...Er kansje litt bortskjemt?

Uansett så legger jeg meg heller ikke på rygg og griner om jeg MÅ betale dette, men kun om jeg absolutt MÅ!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er noe merkelig er de historiene en hører om de som kun får inn NRK1, og ikke 2 & 3/super grunnet lokalisering, men fortsatt må betale full lisens. At de er nødt til å betale full lisens er ikke rettferdig.

Men det er sikkert diskutert mange ganger før.

Min konklusjon:
    - betale lisens? Tja greit nok. Nok av andre ting å bekymre meg over
    - burde det vært et annet system for hvem som skal betale hva? Helt klart!

8)

Edit: støtter deg fullt ut hva filmkanaler angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Det som er noe merkelig er de historiene en hører om de som kun får inn NRK1, og ikke 2 & 3/super grunnet lokalisering, men fortsatt må betale full lisens. At de er nødt til å betale full lisens er ikke rettferdig.

Men det er sikkert diskutert mange ganger før.

Min konklusjon:
    - betale lisens? Tja greit nok. Nok av andre ting å bekymre meg over
    - burde det vært et annet system for hvem som skal betale hva? Helt klart!

8)

Edit: støtter deg fullt ut hva filmkanaler angår.
    Greit oppsummert!

Personlig tok jeg kontakt med NRK da jeg var dritt lei rekning på rekning for ting jeg ikke trenger. Etter MYE om og men fikk jeg si opp. Først ville de jeg skulle selge utstyret mitt og si hvem som kjøpte dette. Jeg sa at dette er MITT utstyr jeg selv har kjøpt og jeg vil kansje bruke det igjen senere. Så jeg hiver dette på loftet. Dette godtok de.... Så senere kom der et knalltilbud på en TV. JEg ville kjøpe en til sønn min/felles gamingrom, men de kom avgiften... Uansett hvordan jeg la dette frem sa NRK at jeg måtte betale. Ikke før jeg selv fant an artikkel i en avis inrømmet de motvillig at jeg kunne sleppe...De sa dette ville bli dyrt å fjerne fra TVn...Vel med tanke på at avgiften er 2500kr i året ca, så er alt relativt. On off service lokalt gjør dette for 710kr hjemme hos deg... 710kr kontra 2500kr pr år i hvor mangen år.... Enkel avgjørelse!

Det viser bare at om man tar NRKs beskjed for gitt "taper" man... De informerer IKKE om regelverket og jeg synes det er viktig å få frem at slik er det desverre. Så ikke ta det for gitt når de påstår det ikke er mulig, for det er det så absolutt!

RCS

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange ikke tenker på i denne saken er hvor mye penger NRK bruker på å innkreve lisensen... om NRK var statsfinansiert over skatteseddelen så ville dette vært en ikke-sak, og netto-kostnaden ville gått ned, befolkninga sett under ett.

Men dette ville jo vært bortimot fornuftig, så det kan vi ikke ha noe av i bakvendtlandet Norge...

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på nyhetene i sted på tv2 at de tar inn ca 160mill KUN i gebyrer på folk som ikke betaler i tide, så det er helt klart at det er god butikk. Er ikke klar over hva NRK får inn hvert år i rein lisens, men det er ikke akkurat småpenger.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

For oss andre som kanskje får bruk for denne så hadde det vært fint med link til den artikelen som det refereres til i første post

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gargamel_Grusom
    Så på nyhetene i sted på tv2 at de tar inn ca 160mill KUN i gebyrer på folk som ikke betaler i tide, så det er helt klart at det er god butikk. Er ikke klar over hva NRK får inn hvert år i rein lisens, men det er ikke akkurat småpenger.
    Er vel ikke de eneste som lever godt på at folk ikke betaler - folk kan forøvrig takke seg selv for dette....

Helt enig at NRK 's modell er foreldet og veldig stivbeint. Samtidig er det VELDIG deilig å slippe all kvinnfolk reklamen på TV2 og dess like. Dermed blir det en del NRK på meg og har ikke problem med lisensen av den grunn.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •