Initielle inntrykk av Samsung 50" DLP pedestal-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Initielle inntrykk av Samsung 50" DLP pedestal-TV

Da var endelig Samsung TVen i hus. Samsung har også lagt ut TVen på sine Skandinaviske sider HER.

Designet gir rett og slett total hakeslepp! Dette er stiligere enn alle plasmaskjermer jeg har sett så langt, helt utrolig, etter min mening. LED panelet i front som dukker opp ved berøring gir en skikkelig "Star Trek" feeling. Er ikke uten grunn TVen allerede nå er døpt "Captain Kirk" på vårt "moderforum", AVSforum.com.

Greit nok, designet er helt sinnsvakt, men hva med bildekvalitet! Kan vel ikke gå feil med HD2+, Faroudja og 7-segments 5x fargehjul. Det innfrir også... Her snakker vi kvalitet på samme måte som Sagem TVen, helt utrolig! En ekte hi-end HD2+ DLP maskin, levert i en lekker, stillegående boks.

Visningsvinkelen er imidlertid en hel del smalere enn på Sagem TVen, spesielt vertikalt. Er uansett en meget vid visningsvinkel og horisontalt er TVen like god som Sagem TVen.

Får snarlig HDMI kabler og switchboksen. Kobler alle enheter inn på en switchbox som går videre med en enkelt kabel til TVen. På det vis slipper jeg en masse kabler, og plasserer utstyret et stykke unna. Skal få tatt bilder av "herligheten" og lagt opp snarlig.

Har kun testet vanlige TV-signaler, og så langt er eneste aberet jeg har funnet mangelen på bilde-og-bilde, som var en nyttig funksjon på Sagem TVen. Jeg trodde imidlertid dette var en av funksjonene på TVen, så det kan jo hende det er bare jeg som ikke finner den, men tror den mangler.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Initielle inntrykk av Samsung 50" DLP pedestal-TV

litt OT, men håper det går greit: HDMI-switchbox? Hvor? Har den DVI-input også? (eller må man gå via en overgang isåfall?) Hvor mange innganger? Veil pris?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Finnes mange typer. Jeg vil trolig kjøre 1 stk Gefen 1-4 DVI, der opp til fire HDMI/DVI komponenter tilkobles. Videre kjører jeg en 2-1 HDMI boks, der signalet fra DVI boksen kobles mot projektor og skjerm. Kostbare løsning (ca. 5000), men etter min mening verdt det pga ønske om ryddig oppsett.

Kommer for øvrig sikkert rimeligere løsninger etterhvert. Videre diskusjon av dette temaet hadde vært fint å starte en ny tråd på, tror det er mange som har samme behov etterhvert.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert noen som starter en pris-/produktjakttråd om det om ikke lenge.

Blir spennende å se hva den greier å prestere med en digital tilkobling - hva slags signalkilde skal du kjøre på?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med støy? Hører du noe av det? Denne TV'n er nok interessant for mange.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hva med støy? Hører du noe av det? Denne TV'n er nok interessant for mange.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Her snakker vi kvalitet på samme måte som Sagem TVen, helt utrolig! En ekte hi-end HD2+ DLP maskin, levert i en lekker, stillegående boks.

Gå og legg deg Peakman, sov av deg rusen

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly

Gå og legg deg Peakman, sov av deg rusen
    Begynner å skjønne du er inne på noe her. Var for mange fine damer på festen :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Støy er rett og slett ikke noe tema, hvis du tenker på bildestøy er heller ikke det noe tema... Dette tror jeg kan bli en vinnerteknologi fremover. Har kun testet med elendige TV-signaler så langt, venter på HDMI kabler for å få testet D-VHS og DVD.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters. Kanskje den tingen på messa jeg gleder meg mest til å se (og høre)

Holder på å overbevise en kompis om at det er bedre en plasma. Han flyr til Oslo ens ærend for å se på denne.

Tror faktisk det er veldig aktuelt for meg også å kjøpe en slik hvis den er så bra som du sier. Thomson har jo også noen heftige DLP TV' som ville vært artig og sett (70")

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den er så bra, bare gled deg til messen! Gleder meg til å teste med litt skikkelige kilder. Imidlertid gjør DNIe3 en utrolig god jobb på behandling også av standard TV-signaler. Blir kanskje litt vel glatt, men fjerner samtidig det meste av irriterende artifakter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er disse tv'ene i "vanlig dagslys" ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitter og ser på TV2 nå i fullt dagslys. Helt på høyde med plasma, mao ingen problemer. Det er jo en av de store fordelene med en slik type TV, kan benyttes både til hjemmekino om kvelden og TV om dagen (og selvsagt omvendt).

Blir stadig mer imponert, og regnbuer ser jeg neste ikke noe til, og irritererer meg stadig mindre... Merker heller ikke noe til utslitthet eller annet, som jeg har følt litt på DLP tidligere. Merket det litt i starten, men etter noen timer var jeg allerede "helbredet".

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her har dere et bilde i dagslys! Håper vi slår Skottene, det synes jeg vi bør!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje imponerende at forumadmin ikke vet hvordan format TV skal stå på ved 4:3 sendinger :-)

Bildekvaliteten var jo ingenting å si på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    hehe, står på auto nå (uten at den fungerer spesielt godt), har ikke fått tid til å teste ut andre visningsvarianter... På Sagem'en likte jeg best 4:3 faktisk (med sorte kanter på hver side), men kona liker best 16:9 strekt... Skal ikke være enkelt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører alltid 4:3 selv. Og på en så stor TV så er det iallfall ingen grunn til å strekke.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er søylen den står på en del av TVen, eller er det tilleggsutstyr slik at den
    også kan settes oppå et AV-bord ?
    Hva blir den norske prisen på denne ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Projektoren er innbygget i søylen, så denne modellen kan ikke settes på noe bord. Samsung har for øvrig nye bordmodeller også, men de benytter den noe lavere spekkede HD3+ chippen (merkelig nok er denne, selv om en pga HD-3- skulle tro det var en bedre og videreutviklet chip, uten bl.a. Dimple Fix), samt 6-segments vs. 7-segments fargehjul. Sikkert fine TVer de også, og du finner de på www.samsung.se .

Videre vil veil pris på pedestal DLP'en ligge på 45k.

Har nå fått sett min første HD film! Så Xmen2, da på Dtheater 28.3 mbit 1080i over komponent. Meget god konvertering til 720p internt i TVen, her er det ikke tegn til hakking og annet som en rekke projektorer og annet utstyr har en tendens til å slite med.

Videre er projektoren, som f.eks. Action MKII, utrolig stabil i mørke partier. "Maurtuer" finner du ingen spor etter her. Dette har med HD2+ og 7-segments fargehjul å gjøre, men også en godt implementert gamma-motor.

Hvis det skal være noe negativt å påpeke (må jo alltid finne noe å utsette på jeg, vettu), er det følgende:

-Sortnivå

Mye vil ha mer, men jeg er kanskje litt mer kravstor her enn de fleste... Oppgitt kontrastnivå på 2500:1 er rimelig korrekt, og med ca. 500 candela pr. meter, tilsvarer sortnivå ca. BenQ 8700 (projektor). Litt lavere enn f.eks. Action MKII (projektor), men det skulle jo også bare mangle. Også litt lavere enn NEC HT-1000 (projektor), men etter min mening er denne på høyde med Action MKII, selv om den er oppgitt til 3000:1.

Sammenlignet med f.eks. Panasonic PA20 (plasma), er sortnivået nesten på høyde, men muligens et lite hakk dårligere. Differansen er minimal, som har med å gjøre at lysutbyttet er noe kraftigere på denne plasmaskjermen (en skulle tro at sortnivået var ganske mye bedre pga oppgitte 4000:1 på Panasonic'en, men pga høyere lysutbytte, er absolutt sortnivå ikke så mye bedre enn 4000:1 vs. 2500:1, selv om det er min mening uansett at oppgitte 4000:1 på Panasonic skjermen er rimelig korrekt!)

Du ser kun behovet for ennå mer i de helt mørkeste scenene. Med litt lys på, reduseres dette "problemet" stort.

Detaljene er uansett utrolig godt bevart, og stabiliteten er helt rå, langt bedre enn f.eks. nevnte Panasonic plasma skjerm.

-"Glitring"

Som ved bruk av høy-gain lerret, er det litt tendens til "glitring" i helt hvite partier. Ikke noe stor greie, men uansett et fenomen bakprojeksjon har som en normalt ikke ser på lerret med gain 1.1 eller lavere, eller plasmaskjermer for den sags skyld.

Imidlertid kompenserer den utrolige stabiliteten i de hvite partiene godt for denne bittelille "skavanken" sammenlignet med plasma, men projektorer og lerret har fremdeles en aldri så liten styrke der...

Spørsmålet er selvsagt hva en skal sammenligne og sette denne skjermen opp mot. For meg et det et alternativ til både projektoren og TV'en. Må teste litt mer før jeg får bestemt meg om dette er tilstrekkelig som hjemmekinomaskin i tillegg til å være et ypperlig TV-apparat. Jeg er jo glad i skikkelig store bilder, og heller nok mot at det blir både og hos meg, men uten et skikkelig hjemmekinorom, er dette uansett tilsynelatende en løsning som vil fungere meget bra inntil videre!

Bildekvalitet er iallfall helt enormt god, helt på høyde med det beste der ute av HD2+, like stabil som Action!, men kanskje litt manko i forhold til absolutt sortnivå. Men denne er jo til gjengjeld EKTE musestille... :wink:

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kordan blir denne sammenlignet direkte med Sagem Axium? Veldig mykje bedre bilde?

Du har fått testet begge opp mot kvarandre, side by side?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •