TV-selgere kan for lite

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-selgere kan for lite

Denne artikkelen bekrefter vel bare det jeg allerede var klar over. Er skremmende hvor lite de ansatte på Elkjøp, Expert osv. kan. Til og meg hos Hifiklubben har jeg fått informasjon som senere har vist seg å være skivebom.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ignoranse finnes heldigvis i begge ledd. Hobbyspesialister på nett er jo like gøy som elendige selgere. Dette inkluderer også tidskrifter og bransjenettsider som Lyd&Bilde/Dinside/Teknofil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Denne artikkelen bekrefter vel bare det jeg allerede var klar over. Er skremmende hvor lite de ansatte på Elkjøp, Expert osv. kan. Til og meg hos Hifiklubben har jeg fått informasjon som senere har vist seg å være skivebom.
    Men så er det jo ikke verdens mest motiverende lønn. Men så absolutt et interessant yrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med mange av kommentarene i artikkelen. På kvelden er det stor sjanse å møte på en deltidsansatt som er student ved siden av jobben, og det er ikke alltids disse er tv-eksperter. Å kunne svare på alle spørsmålene som kunder lirer fra seg er ikke alltids lett, uansett hvor mye du vet om produktene.
    Å sende de på kurs er heller ikke rimelig, selv ikke for Samsung, eller Philips.
    La oss ta Elkjøp som eksempel, det finnes 100 butikker, og la oss si 10 i hver butikk som jobber hos Lyd&Bilde. Totalt 1000 ansatte. 90% må ta fly til Oslo for der kurset holdes, og dermed må de ha hotellrom for helgen. 2000,- i tur-retur i fly, 2000,- for hotellrom. En god del i lokaleleie, og andre kostnader.

Hvis vi sier at det koster 5 millioner for Samsung å sende folk på kurs, KUN fra Elkjøp, så kommer Euronics, Expert, Soundgarden, Hifiklubben, og en hel mengde småbutikker. Det er ikke rimelig, og totalt forståelig.

I tillegg er det mange andre faktorer som spiller inn, men litt mer produktkunnskap hadde ikke skadet :-)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det ha nær sammenheng med at har noe å tjene rent økonomisk på å forfekte usannheter?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KennethO
    Men så er det jo ikke verdens mest motiverende lønn. Men så absolutt et interessant yrke.
    Det er klart at lønnen er lav, men man burde ha en viss interresse/kunnskap om man velger Expert osv. fremfor Rimi.

Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Må si meg enig med mange av kommentarene i artikkelen. På kvelden er det stor sjanse å møte på en deltidsansatt som er student ved siden av jobben, og det er ikke alltids disse er tv-eksperter. Å kunne svare på alle spørsmålene som kunder lirer fra seg er ikke alltids lett, uansett hvor mye du vet om produktene.
    Som jeg nevnte over så syns jeg man enten burde ha, eller tilegne seg, den nødvendige kunnskapen.

Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Kan det ha nær sammenheng med at har noe å tjene rent økonomisk på å forfekte usannheter?
    De nevner jo i artikkelen at de i noen butikker måtte dobbeltsjekke med selger før han kom med hele sannheten. I disse tilfellene er jeg overbevist om at de med hensikt fører uvitende kunder bak lyset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at lønnen er lav, men man burde ha en viss interresse/kunnskap om man velger Expert osv. fremfor Rimi.
    Vel, da kommer det an på lønnen. Hvis Expert/Elkjøp ikke er villig til å betale ekstra for kompetanse, så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor de som besitter ekstra kunnskap skal velge å jobbe i Elkjøp eller Ekspert fremfor Rimi. Eller hvorfor noen skal gidde å skaffe seg ekstra kunskap så de kan få jobb på Elkjøp/Expert.

Som jeg nevnte over så syns jeg man enten burde ha, eller tilegne seg, den nødvendige kunnskapen.
    Det er fint om de har kunnskapen, men å tilegne seg ekstra kunnskap til bruk i jobb på egen fritid? Ikke tale om. Hvis det er viktig for arbeidsgiver at de ansatte lærer seg enkelte ting, så får de stå for betalingen også. Dette kan være så lite som å gi de ansatte en pdf og en betalt arbeidsdag til å lese den.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er fint om de har kunnskapen, men å tilegne seg ekstra kunnskap til bruk i jobb på egen fritid? Ikke tale om. Hvis det er viktig for arbeidsgiver at de ansatte lærer seg enkelte ting, så får de stå for betalingen også. Dette kan være så lite som å gi de ansatte en pdf og en betalt arbeidsdag til å lese den.
    Jeg mener at man ikke burde søke seg inn i bedrifter som selger teknologi hvis du ikke har interresse for det. Og har du interressen så vil du også tilegne deg mye kunnskap utenfor arbeidsplassen. Alt dette handler om yrkesstolthet, men det er kanskje et døende begrep.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at man ikke burde søke seg inn i bedrifter som selger teknologi hvis du ikke har interresse for det. Og har du interressen så vil du også tilegne deg mye kunnskap utenfor arbeidsplassen. Alt dette handler om yrkesstolthet, men det er kanskje et døende begrep.
    Vel, så lenge "samfunnsansvar" ikke lenger er et relevant begrep for bedrifter, og "maksimering av kortsiktig profitt" er det eneste som betyr noe, så synes jeg det er rett og rimelig at bedriften skal betale for all kompetanseheving blant de ansatte.

Altså, jeg synes det er helt greit å kreve at de ansatte holder kompetansen vedlike og at de setter seg inn i ny relevant teknologi. Men, det forutsetter at dette kan skje i arbeidstiden.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Euronics-selger fikk problemer da vi spurte om kant-LED kontra bak-LED. Han sa rett og slett at det ikke finnes bak-LED-TV-er lengre, og at de var på markedet kun i en kort periode. Han mente at fordelen var at "fargene skulle vært bedre".
    Hvorfor er dette komisk? "toppmodellene" av det som stilles ut i norske butikker er jo syltynne rammeLED skjermer med TN panel, utstillt med valørene trukket helt i max. Fargene bedre på hva da?

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke eierskap.

Pengene går til toppen,

Hvorfor skal de gidde å opparbeide seg masse kunnskap, de er ikke der om to år uansett... 95% av kundene går etter pris, ikke service.

Tror dette er problemet som rår i de store kjedene.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You don't say? Jeg elsker å høre hvor lite TV-selgere kan om de skjermene de faktisk selger. "Hvilken TV har best sort nivå?"

*peker selvfølgelig på LED skjermen som koster mest, sansynligvis en Samsung*

Og ellers bare leser de fra manus at TVen er FULL HD, støtter riks TV osv.. vi er f*** ikke dumme vi kan faktisk lese selv.
    Faren min i Dubai gjøre ALLTID narr av de indiske arbeiderne der nede.. de liker å peke ut sånne ting som "This TV is a slim TV!" osv.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo spørsmålet hva den nødvendige kunnskapen er:

Trenger en normal forbruker, som skal ha en tv for å se på tv, vite noe om kant/bak-led, aktiv/passiv 3D, Hz, etc? Nei.

Trenger selgeren å kunne noe om det 19 av 20 tilfeller? Nei

Ble ikke direkte imponert over "fakta-boksene" til teknisk ukeblad fra artikkelen heller - kanskje noen av selgerene snakket de over hodet?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo tygge litt på denne fra samme artikkel.

Heldigvis traff vi også på enkelte selgere med suveren TV-innsikt. Flere var nyanserte og ærlige.
    Med andre ord så er det med elektronikkbransjen som det er med ALLE andre bransjer i dette landet. Du treffer de med høyere intelligens og kunnskap og du treffer de med det motsatte.
    Noen bransjer er verre enn andre, og det henger sammen med kvalfikasjonskrav og lønnsnivå.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et minimum av kunnskap bør selvfølgelig en selger ha. Men det er ingen liten jobb å holde seg oppdatert på samtlige modeller fra samtlige produsenter til enhver tid. Det ramler jo inn nye modeller hele tida..
    I tillegg er det vel ingen der som jobber KUN med TV heller. Da har man akkurat samme problemstilling med alle de andre AV-produktene de også skal selge.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Finnes ikke eierskap.

Pengene går til toppen,

Hvorfor skal de gidde å opparbeide seg masse kunnskap, de er ikke der om to år uansett... 95% av kundene går etter pris, ikke service.

Tror dette er problemet som rår i de store kjedene.
    Dette stemmer nok. Et annet problem er at de som jobber i disse butikkene stort sett ikke gjør dette for å skaffe seg relevant bransjeerfaring. Trenger ikke å kunne mye om TV hvis du skal kjøre dumper.

Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    You don't say? Jeg elsker å høre hvor lite TV-selgere kan om de skjermene de faktisk selger. "Hvilken TV har best sort nivå?"

*peker selvfølgelig på LED skjermen som koster mest, sansynligvis en Samsung*

Og ellers bare leser de fra manus at TVen er FULL HD, støtter riks TV osv.. vi er f*** ikke dumme vi kan faktisk lese selv.
    Faren min i Dubai gjøre ALLTID narr av de indiske arbeiderne der nede.. de liker å peke ut sånne ting som "This TV is a slim TV!" osv.
    Har opplevd akkurat det samme. At de leser av det vi allerede har lest i kundeavisen. Et sikkert tegn på at de ikke har så mye mer å komme med.

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Da er jo spørsmålet hva den nødvendige kunnskapen er:

Trenger en normal forbruker, som skal ha en tv for å se på tv, vite noe om kant/bak-led, aktiv/passiv 3D, Hz, etc? Nei.

Trenger selgeren å kunne noe om det 19 av 20 tilfeller?
    Jeg syns at man tenger slik kunnskap nettopp for dette ene tilfellet blant de 20.

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Med andre ord så er det med elektronikkbransjen som det er med ALLE andre bransjer i dette landet. Du treffer de med høyere intelligens og kunnskap og du treffer de med det motsatte.
    Noen bransjer er verre enn andre, og det henger sammen med kvalfikasjonskrav og lønnsnivå.
    Jeg mente aldri at alle selgere har bransje-IQ på 3, men du vil nok finne fler av den her enn andre steder.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer nok. Et annet problem er at de som jobber i disse butikkene stort sett ikke gjør dette for å skaffe seg relevant bransjeerfaring. Trenger ikke å kunne mye om TV hvis du skal kjøre dumper.

Har opplevd akkurat det samme. At de leser av det vi allerede har lest i kundeavisen. Et sikkert tegn på at de ikke har så mye mer å komme med.

Jeg syns at man tenger slik kunnskap nettopp for dette ene tilfellet blant de 20.

Jeg mente aldri at alle selgere har bransje-IQ på 3, men du vil nok finne fler av den her enn andre steder.
    Tja du kan jo spørre den søte jenta på Shell stasjonen din om hun kan skifte lyspæra på bilen din.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Tja du kan jo spørre den søte jenta på Shell stasjonen din om hun kan skifte lyspæra på bilen din.
    Sant nok. Men der er det faktisk snakk om en bevisst nedgradering av hva slags kunnskap og service en bensinstasjonansatt skal kunne tilby deg. Håper at dette ikke er tilfellet hos TV-forhandlerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, hovedproblemet her er egentlig at alle kjedene i utgangspunktet er mest interessert i å selge de produktene de har høyest avanse på. Det å ha personale som kan hjelpe kundene til å finne det produktet som passer best til hver enkelt, er i bunn å grunn ikke så interessant.

Kombinert med at hovedtyngden av de ansatte er skoleungdom/studenter som jobber deltid, og som sannsynligvis har større ambisjoner enn å jobbe i butikk, og dermed ikke blir værende noe særlig lenger enn to-tre år, så er det ikke så enkelt å bygge opp kompetanse i de enkelte butikkene.

Så var det dette med penger, da. Jeg regner med selgerne fortsatt får provisjon. Det gjør det ikke veldig interessant for en selger å hjelpe kundene med å finne akkurat den TVen som er perfekt for dem. Det å selge den "riktige" TVen vil kanskje gjøre kundene veldig fornøyd, og det vil sikre bedriften en lojal kunde, som kommer tilbake neste gang han trenger noe. Men, det er det bedriften som tjener på, ikke selgeren. Hvis provisjonen han tjener på den "riktige" TVen i tillegg er lavere enn på de andre modellene, hvilken motivasjon har selgerene for å i det hele tatt skaffe seg den nødvendige tilleggskompetansen som trengs for å hjelpe kundene med å finne den perfekte TVen? Spesielt hvis han attpåtil må gjøre dette på fritiden?

Til slutt må vi nok også innrømme at billige nettbutikker er en stor del av problemet. Det er mer enn nok av kunder som går til vanlige butikker for å få hjelp til å velge TV, så takker de for hjelpen og bestiller TVen på nett. Personlig må jeg innrømme at jeg gjerne betaler ekstra for å slippe å ha med butikkselgere å gjøre, men det må være frustrerende for kompetente selgere å se kunder forsvinne ut av butikken uten å kjøpe noe, når man er 99% sikker på at de har bestemt seg for å kjøpe varen du har anbefalt dem.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Altså, hovedproblemet her er egentlig at alle kjedene i utgangspunktet er mest interessert i å selge de produktene de har høyest avanse på. Det å ha personale som kan hjelpe kundene til å finne det produktet som passer best til hver enkelt, er i bunn å grunn ikke så interessant.

Kombinert med at hovedtyngden av de ansatte er skoleungdom/studenter som jobber deltid, og som sannsynligvis har større ambisjoner enn å jobbe i butikk, og dermed ikke blir værende noe særlig lenger enn to-tre år, så er det ikke så enkelt å bygge opp kompetanse i de enkelte butikkene.

Så var det dette med penger, da. Jeg regner med selgerne fortsatt får provisjon. Det gjør det ikke veldig interessant for en selger å hjelpe kundene med å finne akkurat den TVen som er perfekt for dem. Det å selge den "riktige" TVen vil kanskje gjøre kundene veldig fornøyd, og det vil sikre bedriften en lojal kunde, som kommer tilbake neste gang han trenger noe. Men, det er det bedriften som tjener på, ikke selgeren. Hvis provisjonen han tjener på den "riktige" TVen i tillegg er lavere enn på de andre modellene, hvilken motivasjon har selgerene for å i det hele tatt skaffe seg den nødvendige tilleggskompetansen som trengs for å hjelpe kundene med å finne den perfekte TVen? Spesielt hvis han attpåtil må gjøre dette på fritiden?

Til slutt må vi nok også innrømme at billige nettbutikker er en stor del av problemet. Det er mer enn nok av kunder som går til vanlige butikker for å få hjelp til å velge TV, så takker de for hjelpen og bestiller TVen på nett. Personlig må jeg innrømme at jeg gjerne betaler ekstra for å slippe å ha med butikkselgere å gjøre, men det må være frustrerende for kompetente selgere å se kunder forsvinne ut av butikken uten å kjøpe noe, når man er 99% sikker på at de har bestemt seg for å kjøpe varen du har anbefalt dem.
    Her sier du mye jeg er enig i. Var 14 dager på utplassering hos Expert når jeg gikk mitt siste år på vgs, og da husker jeg det hang lister oppe på pauserommet med produkter med førsteprioritet. Sannsynligvis møkkaprodukter det skulle tømmes for. Motivasjon fikk de ansatte ved at disse produktene hadde skyhøy provisjon i forhold til andre produkter.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •