TV-selgere kan for lite - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Her sier du mye jeg er enig i. Var 14 dager på utplassering hos Expert når jeg gikk mitt siste år på vgs, og da husker jeg det hang lister oppe på pauserommet med produkter med førsteprioritet. Sannsynligvis møkkaprodukter det skulle tømmes for. Motivasjon fikk de ansatte ved at disse produktene hadde skyhøy provisjon i forhold til andre produkter.
    Kan bekrefte det etter arbeidspraksis hos expert for en del år siden.

Slike produkter har ofte en prislapp i annen farge en de andre i butikk.
    Eller en mere diskre merking med prikker rød prikk på prislapp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper egentlig at de listene var de dyrere produktene som butikken tjente penger på istedenfor mainstream bosset som de reklamerer for i avisene. Stakkars kunde som kommer inn for UE40D5004 og går ut med en D6755 eller 8005. Eneste negative med disse listene er hvis kunden kommer inn for en toppmodell i Plasma og ender opp med en LED, eller en VHS spiller istedenfor en blu-ray spiller.

Kan si det sånn, provisjon for elektronikksalg er vekke for lenge siden. Skjønner paranoiaen slår inn når en selger anbefaler alt utenom tingene som står i avisen eller ka naboene har, men hvis man ikkje stoler på sine egne øyner eller selgeren så anbefales nettbutikker på det sterkeste.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Tipper egentlig at de listene var de dyrere produktene som butikken tjente penger på istedenfor mainstream bosset som de reklamerer for i avisene. Stakkars kunde som kommer inn for UE40D5004 og går ut med en D6755 eller 8005. Eneste negative med disse listene er hvis kunden kommer inn for en toppmodell i Plasma og ender opp med en LED, eller en VHS spiller istedenfor en blu-ray spiller.

Kan si det sånn, provisjon for elektronikksalg er vekke for lenge siden. Skjønner paranoiaen slår inn når en selger anbefaler alt utenom tingene som står i avisen eller ka naboene har, men hvis man ikkje stoler på sine egne øyner eller selgeren så anbefales nettbutikker på det sterkeste.
    Husker med 100% sikkerhet at disse listene inneholdt produkter som skulle prioriteres over andre produkter av kvantitetsårsaker (ikke kvalitetsårsaker). Husker også at selger fikk høyere provisjon/bonus for disse produktene. Det kan ikke være så fryktelig lenge siden dette evt. forsvant, for jeg var utplassert for 3-4 år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har det blitt avviklet siden den gang. Men hvis kunden gikk ut med ett bedre produkt så ser eg ikkje noe som helst negativt i at de anbefaler produkter som selgeren tjener penger på så lenge det er bedre enn det de kom inn for.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Då har det blitt avviklet siden den gang. Men hvis kunden gikk ut med ett bedre produkt så ser eg ikkje noe som helst negativt i at de anbefaler produkter som selgeren tjener penger på så lenge det er bedre enn det de kom inn for.
    Det var som sagt ikke med rot i kvalitetsspørsmål at disse produktene ble anbefalt kunden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var ren provisjonsbasert taktikk så er det kynisk, men dette kommer an på kas produkter det var igjen. Kan trøste deg med at det finnes knapt en tv igjen som man favoriserer over noen andre grunnet inntjening til butikk. Fast timelønn er praksis i de fleste elektrovarehus per dags dato.

Listen over de beste tvene er jo rimelig enkel: KDL40EX500, 42pfl4606, UE40D6755/7005/8005,42PFL7676 og høyere (philips), KDL40EX721 og alle over den (Sony). Plasma er jo D8005 og VT30 alt ettersom om man får disse levert med feil eller ikke.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som sagt ikke med rot i kvalitetsspørsmål at disse produktene ble anbefalt kunden.
    Du har nok bare sett en old stock liste. Ting som har vært på lager over en hvis tid og som må selges så fort som mulig da det både tar opp lagerplass og som regel må selges med tap/liten profitt. Er vel cirka like dårlig som når (sett inn dagligvarebutikk) selger utgåtte varer/varer som snart går ut på dato, billigere.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Du har nok bare sett en old stock liste. Ting som har vært på lager over en hvis tid og som må selges så fort som mulig da det både tar opp lagerplass og som regel må selges med tap/liten profitt. Er vel cirka like dårlig som når (sett inn dagligvarebutikk) selger utgåtte varer/varer som snart går ut på dato, billigere.
    Men de ansatte i dagligvarebutikken får da ikke ekstra lønn for å anbefale disse utgåtte varene fremfor de ferske? Det er jo akkurat der mye av kynismen ligger.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de ansatte i dagligvarebutikken får da ikke ekstra lønn for å anbefale disse utgåtte varene fremfor de ferske? Det er jo akkurat der mye av kynismen ligger.
    Hvem har sagt at det er noe galt i matvarer med utgått dato 8) . Leste i avisa her om dagen om to karer som har levd av gratis mat /utgått mat i flere år uten problemer. De ønsket heller å bruke de få kronene de hadde på andre ting slik at de kunne bruke tide på å surfe og plukke søppel norpå et sted - husker ikke hvor.....

Ellers forstår jeg ikke helt problemet. Vi som er opptatt av en god TV leser oss vel opp før vi velger og driter i selgerne. De som kun er opptatt av å handle en billig TV (80% ??) driter vel i hvordan bildet blir og selgeren for den saks skyld.... Dessuten er designet på ramma vel så viktig som bildet for minst 50% av oss .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt skuffet når jeg leste artikkelen og så at TU hadde gitt minus til en selger som hadde sagt at "LED-TV" var det samme som LCD-TV. Skal man først lage en kritisk artikkel så burde man vel kanskje ha sin egen kunnskap på plass først av alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    Jeg ble litt skuffet når jeg leste artikkelen og så at TU hadde gitt minus til en selger som hadde sagt at "LED-TV" var det samme som LCD-TV. Skal man først lage en kritisk artikkel så burde man vel kanskje ha sin egen kunnskap på plass først av alt.
    Men LED TV er ikke det samme som en LCD TV. Du synes kanskje ikke forskjellen er så fryktelig stor, men hvis man bare sier at de er det samme, uten å fortelle hvorfor noen kalles LED og andre kalles LCD, så mener jeg det er kritikkverdig.

Det er stor forskjell på å si: "De er like" og "De har forskjellig bakgrunnsbelysning, men ellers er de like".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Men LED TV er ikke det samme som en LCD TV. Du synes kanskje ikke forskjellen er så fryktelig stor, men hvis man bare sier at de er det samme, uten å fortelle hvorfor noen kalles LED og andre kalles LCD, så mener jeg det er kritikkverdig.

Det er stor forskjell på å si: "De er like" og "De har forskjellig bakgrunnsbelysning, men ellers er de like".
    Skal man følge den logikken er det jo forskjell på LED og LED også. I all hovedsak edge-LED og bakgrunns-LED. Og her finnes det igjen flere teknikker. Dette med LED er bare en marketing-greie. Det var da aldri noen som kalte de gamle LCD-ene CCFL heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilken måte er ikke en LED tv en LCD-tv da, Trond?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    På hvilken måte er ikke en LED tv en LCD-tv da, Trond?
    På hvilken måte er en LCD-TV en LED-TV?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilken måte er en LCD-TV en LED-TV?
    Den er ikke det. En LED-TV er en LCD-TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Den er ikke det. En LED-TV er en LCD-TV.
    Ergo er ikke en LED-TV det samme som en LCD-TV.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk her inne tenker desverre som proffer og ikke økonomer. Alle profittmaksimerende bedrifter tenker som økonomer, og de store elektronikkjedene er ikke noe unntak. Sett alt i en kostnad><nytte situasjon, er totalt meningsløst bruke mye penger på opplæring i TV fordi ekstra inntektene blir mindre en hva det koster. Om du ikke liker kompetansen på de store kjedene så er det ikke værre enn at du handler et annet sted, eller på en mindre butikk hvor høyt kompetansenivå er lettere oppnå. De store kjedene tenker kun på salg og bruker heller penger på hvordan man skal selge ting, og være en god selger er ikke å kunne ALT om produktene men å høre på kunden, og oppfylle det behovet han har. Om en kunde har behov for smartTV så har jo denne kunden mest sannsynlig lest seg opp på dette og vet hvorfor han trenger dette, om ikke så trenger man ikke si annet enn at med smartTV kan man gå på nett, laste ned apps, se på film så får heller kunden vurdere om dette er noe man trenger eller ikke.

I tillegg er det altfor mange deltidsansatte som jobber i disse butikkene, de er der maks 1-2år og det er totalt borkastet og bruke mye penger på kompetanse som er ute av bedriften på kort tid uansett. De fleste deltidsansatte bryr seg rett og slett ikke nok, og det skjønner jeg godt, hvorfor skal de bry seg, det er bare en ekstra jobb med ekstra penger. Og det er ingen provisjon lenger på produkter i denne bransjen, det er altfor hy konkurranse og for lite fortjeneste til at de har penger til dette. Skulle gjerne likt å sett den kjeden som klarte ansette KUN toppklassifiserte selgere med 100% kunnskap på all elektronikk, det er rett og slett umulig. I tillegg kommer det nye ting like ofte som det kommer nye selgere, så det hadde vært nødvendig med KONSTANT kursing noe som er waste of time og penger.

Jobber selv som deltidsselger på expert, hvor jeg naturligvis har blitt satt til lyd og bilde avdelingen da dette er mine sterke sider. Jobber i såpass liten butikk at jeg må kunne noe om ALT og dette setter preg på min totale kunnskap uten tvil. Min første dag raste vi gjennom alle produktene på 10min og vips jeg var en ”sertifisert” selger. Dette er jeg enig er for dårlig og det burde ikke ta lang tid gå igjennom de basic tingene som de har testet på tver i denne testen så litt kritikk burde nok kjedene ta, men jeg forventer for all del ikke at en selger skal ha full kompetanse på alt, og at vedkommende ber kunden vente for å dobbeltsjekke på nett eller med en annen selger er MER en akseptabelt og hadde heller blitt irritert om vedkommende løy istedenfor å gjøre dette om jeg var kunde.

Tror ikke jeg hadde fått en 6er på denne tv testen da mine kunnskaper om smartTV ikke er helt på topp, ellers var jo det andre pretty basic. Igjen så kan jeg mer om toppmodeller kontra lavere budsjettmodeller rett og slett fordi det er de som interreserer meg og det er de som det er behov for å kunne noe om. Har aldri opplevd at en som kommer skal ha en tv til 6-10lapper graver noe sinnsykt ut om spesifikasjonene på den uansett. Det som er viktig er design, samt at den har full hd

Syns testen de har gjort er morsom men er egentlig litt bortkastet da jeg ikke forventer noe bedre enn gjennomsnittet av alle som har blitt testet når jeg handler i en stor kjede. Skal jeg ha ekspertise stikker jeg på den bittelille sjappa som heter det samme som fornavnet på eieren, om jeg vet hva jeg skal ha og jeg skal ha det billig handler jeg på nettet eller på en av de billige kjedene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En LED er en LCD, men en LCD er ikke nødvendigvis en LED.
    LED er en underfamilie av LCD-tv'er.
    LCD, Liquid Crystal Display sier noe om teknologien brukt i selve skjermen, LED forteller hva slags baklys som er brukt, og impliserer LCD teknologi, da ingen andre teknologier bruker LED lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste synes jeg når det gjelder selgere av TV osv. ikke er det rent spesifikasjonsmessige, men den totale mangelen på kunnskap om oppkopling i hjemmekinosammenheng osv.
    Men sånn det er nå, så er jo ikke alltid produktene bra nok, etter min mening, i forhold til vanskelighetsgrad ved innstilling av bilde, lydformater, kommunikasjon mellom komponenter osv.
    Her er det ikke lett for selgerne heller å holde seg oppdatert.
    Regner meg selv som over gjennomsnittet interessert, og styrer endel med sånt både hjemme og hos venner og kjente.
    Allikevel så støter man jo nesten hver gang på nye problemstillinger for å få alt optimalt.
    Bra forumet er her da

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere gi dere 8) .

Det finnes to hovedtyper LCD-TV:

Den gamle typen der LCD panelet lyses opp av lysstoffrør m/varierende plassering av rør - bak, kant mm.

Den nye typen der LCD panelet lyses opp av led elementer m/varierende plassering som over.

Begge TV er LCD TV men bransjen har valgt å kalle den nye type for LED TV da det selger bedre, og forklarer at det er nyere teknologi.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •