Panasonic 2012 plasma-tv'er. - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 103 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 2052
    Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg dillet litt med min tv her nå... Skrudde av "film cadence" på vanlig tv titting og da stoppet hakkingen ved IFC på høy. Aner ikke om det henger sammen med noe. Fikk også ny firmware for et par dager siden. Når det gjelder 24P er jeg stor fan av det. Bildet ser i det minste ekte ut. IFC får det egentlig bare til å se ut som plast.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frame Rates: 24P vs 48P : The Winner Is… | ChrisRuffell.com

Får angst av at Hobbiten muligens vil se ut som Ringenes Herre på IFC steroider.
    Hadde det vært så enkelt at man kunne opprettholde skarphet ved panorering og samtidig beholde filmlooken ved filmen uten å måtte ty til såpeopera effekt så hadde ingenting vært bedre enn det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Har du satt IFC til minimum? Min ST hakker litt om jeg setter IFC på full eller medium. For meg er det riktignok ikke mye å syte over siden videoeffekten det gir er helt hårreisende. Derfor står den alltid på minimum. På spill bruker jeg gamemode. Bildet flyter som bare rakkern... Jeg håper også du har nyeste firmware?
    Har IFC slått av. Har prøvd den på minimum. Hakker da også. :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget ved en tilfeldighet at vanlig Cinema-modus også gir dårligere sortnivå på lik linje med Pro-modusene. Både THX Cinema og THX Bright Room har samme sortnivå som Dynamic og Normal. (Forskjellen er mer enn stor nok til at den kan sees uten måleinstrumenter)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi skal ha et klart skille mellom 48p og interpoleringsteknikker. Det er ikke det samme og vil heller ikke se helt likt ut. Den ene er native 48 bilder i sekundet, det andre er fake. Å forhåndsdømme noe ved å sammenligne det med suboptimal teknologi på dagens TVer/projektorer er mildt sagt forhastet. Samme kan sies om diverse ekspertuttalelser på nett om hvor mye 48p suger før Hobbiten er ferdig produsert.
    Anbefaler å ha et åpent sinn når folk går og ser denne på kino. Har man bestemt seg på forhånd at denne filmteknikken er noe ræl vil nocebo kicke inn til de grader og ødelegge mye av filmopplevelsen.
    Sorry for OT.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48p og IFC er sammenlignbar, begge deler tar deg rett ut av det filmskaperen prøver å formidle. At 48p vil se bedre ut enn softwaren i Panasonic tvene er jo soleklart men effekten vil bli den samme hvis ikkje post-produksjonsbehandlingen fikser såpeoperaeffekten som vil oppstå, noe som alle skjønner vil oppstå når man dobler antall bilder per sekund.

Håper i det lengste at det vil se ut som 24p bare at det holder seg ultraskarpt på panoreringer uten at man legger merke til noe bildegimmick.

OT ja.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    48p og IFC er sammenlignbar, begge deler tar deg rett ut av det filmskaperen prøver å formidle. At 48p vil se bedre ut enn softwaren i Panasonic tvene er jo soleklart men effekten vil bli den samme hvis ikkje post-produksjonsbehandlingen fikser såpeoperaeffekten som vil oppstå, noe som alle skjønner vil oppstå når man dobler antall bilder per sekund.

Håper i det lengste at det vil se ut som 24p bare at det holder seg ultraskarpt på panoreringer uten at man legger merke til noe bildegimmick.

OT ja.
    Hvis filmen blir filmet i 48 fps er det jo akkurat det filmskaperen vil at du skal se...:roll:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at den var veldig vanskelig å forstå.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har allerede kommet kritikk mot Hobbiten etter at det ble vist rundt 20 minutter av den under Cannes Festivalen. Såpeoperaeffekten er nok med andre ord ganske tydelig, men det skal være verd å merke seg at det ikke kan sammenlignes med interpolering. I tillegg har skuespillerne blitt sminket i henhold til den visuelle stilen som er valgt.

Å se eksempelvis Hitchcock's Vertigo med IFC burde vært straffbart. Det hører ikke hjemme noe sted...:twisted:

Samsung er den eneste produsenten som har brukt hodet litt når det kommer til interpolering. Der kan man nemlig justere interpoleringen selv. Da kan man justere bort mye av 24P problemet uten at man herper bildet fullstendig.

Vel... Dette har lite med Panaosnic 2012 plasmaskjermer å gjøre. Uffda!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 48p komplimenterer filmen uten å gå på bekostning av opplevelsen så er det helt supert, hvis man ligger merke til det tekniske bak så mister filmen hele illusjonen er det eg skal frem til, og dette gjelder også interpoleringen på tvene.

Og eg vet nøyaktig kordan Larzen vil ha en film, problemet er at per dags dato går dette utover noe i henhold til filmopplevelsen hvis ikkje Hobbiten klarer å gjennomføre en revolusjon når det gjelder bildekvaliteten.

Får vente og se, venter skeptisk i spenning til den kommer. Tilbake til Panasonic 2012 tvene fra no av.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 50" st50 i hus. Har bare brukt den en kort stund. Testet GTA 4 på PC, sett noen scener på film og sjekket ut hvordan den fungerer som PC skjerm.

Positive ting:
    - bra sortnivå, ikke sortsort, men mye bedre enn min gamle LCD. Skulle bare mangle. Dynamikken i skjermen er imponerende.
    - knall bevegelser på film og i spill
    - flotte, naturlige farger
    - TVen er stor! Gikk fra en 40 tommer til dette...

Negative ting:
    - dithering. Plenty av det, må venne meg til det. Dessverre kan jeg ikke sitte lenger unna enn ca 2 meter. Kan være en dealbreaker.
    - noe flimring i svært lyse partier. Klarer nok å leve med det på film, surfing på PC er derimot slitsomt. Må skaffe meg et nettbrett, skjønner jeg.
    - TVen buzzer noe sinnssykt når det er mye lysegrått/hvitt på skjermen. Har akustikkplater bak skjermen uten at det hjelper nevneverdig. Igjen: surfing på ST50 er utelukket. Vanlig filmmateriale utløser kun lyder i enkelte scener. Får se om jeg takler dette i lengden. Irriterende er bare fornavnet.
    - litt grønnskjær her og der. Ser det ikke i vanlig materiale. Har ikke lagt merke til eller giddet å se etter en stripe på høyre side.

Alt i alt er jeg foreløpig både imponert og småirritert. Førstnevnte er grunnet den generelle bildekvaliteten, bortsett fra dithering selvsagt som er overraskende lite kritisert ved denne teknologien. Sistnevnte da jeg bruker Panaen som PC-skjerm akkurat nå.

Kommer med flere inntrykk når jeg har fått stilt inn bildet både med interne kalibreringsmuligheter og med Radiance Mini 3D. Tipper det blir et imponerende skue.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dither-noise på årets modeller er noen hakk verre enn fjorårets, ja. Men det er faktisk reviews som har påpekt dette også. På VT50-en er det aller verst i Normal-modus, men noe bedre i de andre.

Med grønnskjær, mener du da sånne flekker med grønt som på 30-serien? I såfall "betryggende" å høre at jeg ikke er alene om ha sett det. Jeg ser det ikke på min lenger, så ikke et problem. Jeg er fremdeles litt skeptisk til disse vertikale stripene som dukker opp litt etter litt, men jeg får vel bare innse at det likevel ikke er noe alternativer der ute som gjør dette bedre, annet enn Samsung sine plasmaer, men som utgår av andre årsaker.

Uniformiteten er uansett milevis bedre enn LED-alternativene. Det er likevel litt skuff at uniformiteten skal måtte lide på en plasmaskjerm i 2012. Men, jeg beholder den og ser an hva som skjer. Jeg kjøper nok en ny plasmaskjerm i løpet av de neste fem årene igjen dersom de finner ut at plasma skal tas ut av produksjon, men inntil det så tipper jeg denne blir stående en stund nå (med mindre den går i stykker, eller ønsket om større skjerm plutselig blir veldig stort). Venter i spenning på videre oppdateringer fra deg...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grønn stær?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Da er 50" st50 i hus. Har bare brukt den en kort stund. Testet GTA 4 på PC, sett noen scener på film og sjekket ut hvordan den fungerer som PC skjerm.

Positive ting:
    - bra sortnivå, ikke sortsort, men mye bedre enn min gamle LCD. Skulle bare mangle. Dynamikken i skjermen er imponerende.
    - knall bevegelser på film og i spill
    - flotte, naturlige farger
    - TVen er stor! Gikk fra en 40 tommer til dette...

Negative ting:
    - dithering. Plenty av det, må venne meg til det. Dessverre kan jeg ikke sitte lenger unna enn ca 2 meter. Kan være en dealbreaker.
    - noe flimring i svært lyse partier. Klarer nok å leve med det på film, surfing på PC er derimot slitsomt. Må skaffe meg et nettbrett, skjønner jeg.
    - TVen buzzer noe sinnssykt når det er mye lysegrått/hvitt på skjermen. Har akustikkplater bak skjermen uten at det hjelper nevneverdig. Igjen: surfing på ST50 er utelukket. Vanlig filmmateriale utløser kun lyder i enkelte scener. Får se om jeg takler dette i lengden. Irriterende er bare fornavnet.
    - litt grønnskjær her og der. Ser det ikke i vanlig materiale. Har ikke lagt merke til eller giddet å se etter en stripe på høyre side.

Alt i alt er jeg foreløpig både imponert og småirritert. Førstnevnte er grunnet den generelle bildekvaliteten, bortsett fra dithering selvsagt som er overraskende lite kritisert ved denne teknologien. Sistnevnte da jeg bruker Panaen som PC-skjerm akkurat nå.

Kommer med flere inntrykk når jeg har fått stilt inn bildet både med interne kalibreringsmuligheter og med Radiance Mini 3D. Tipper det blir et imponerende skue.
    Rart at du hører så mye støy på din ST50. Jeg hyper sensitiv på dette, og har ikke noe trøbbel med denne skjermen. Fjorårets GT og VT30 var helt latterlige. Det skal sies at viftene på 30 serien også gjorde sitt til å skape industritilstander i stuen. For meg fungerte skjermene kun til actionfilmer med svært høy lyd. Jason Statham samlede kunne gått i loop. Ahem...

Når det gjelder dithering er dette et kjent plasmaproblem, men sitter du på normal avstand er ikke dette synlig. Når du derimot skal lapse ut to meter fra en 50" vil selvsagt alle tenkelige svakheter åpenbare seg. Jeg sitter ikke nærmere enn 3.5 meter. Poenget er at bildet skal være mykt ikke bare digert. Tv-en er ikke som en kvinne. Den skal ikke betraktes for nært... Egentlig bør man vel ikke betrakte kvinner for nært heller. For pokker. Damer bør man da ha større avstand enn til som så. Ikke kan man skru dem av heller. Og den støyen!!!

Stikker å skaffer meg en VT30... Nå!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    grønn stær?
    Nei, grønn stær er en alvorlig øyesykdom som mange sliter med, meg selv inkludert, den fører på sikt til sterkt nedsatt syn eller blindhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Rart at du hører så mye støy på din ST50. Jeg hyper sensitiv på dette, og har ikke noe trøbbel med denne skjermen.
    Ja, ble relativt skuffet over akkurat dette. Alt det andre kan jeg leve med (selv om dithering kommer til å kreve en del tilvenning, evt. gå ned til 42"), men ikke den sinnssyke lyden. Hører du buzz 2 meter unna hvis du har overveiende mye lyst på skjermen (typisk under reklame)?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Jeg hører godt buzz på 3 meters avstand på min 55" ST50
    Men tror det har begynnt å roe seg litt ned etterhvert, ellers er det bare hørselen min som har blitt ødelagt av buzzfrekvensen slik at den nesten ikke kan høres lenger...

Men det er skikkelig plagsomt til tider, kan faktisk høres under tv/filmtitting med høy lyd på anlegget, men da ved hvitt bilde og en rolig scene med lite lyd selvfølgelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    1. Dither-noise på årets modeller er noen hakk verre enn fjorårets, ja. Men det er faktisk reviews som har påpekt dette også.
    2. Med grønnskjær, mener du da sånne flekker med grønt som på 30-serien? I såfall "betryggende" å høre at jeg ikke er alene om ha sett det. Jeg ser det ikke på min lenger, så ikke et problem.
    1. Nevnt er en ting, men har ikke sett skikkelig kritikk av dette. Dithering nærmest ødelegger visse mørke partier. Eksempelvis i den siste Harry Potter filmen. Men kan seff være min feil: 2 meter unna en 50" plasma er kanskje drøyt. Jeg vet bare at jeg ikke har sett akkurat dette problemet med LCD. Kan være greit å ha i bakhodet hver gang man omtaler plasma som manna fra himmelen for videofile.
    2. Har sett bilder av 30-serien med problemet, det er ikke så ille, men i samme gate. Lett synlig på hvitt/nær hvitt (f.eks Avforum på skjermen). Det er snakk om striper/avlange flekker av moderat omfang. Hele midten er ikke grønn. Og som sagt, har ikke sett at det affiserer vanlig filmmateriale, da er det ikke så nøye for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis valget er konstant feile farger, utvaskete farger, dårlig innsynsvinkel, dårlig sort, en palett som favoriserer blått, mindre detaljer mm så tar eg heller sporadiske irritasjonsmomenter.

Aller Internett bildeviser

De to bildene til høyre og det til venstre, grøss og gru. 25000 kroner for det er jammen meg vel brukte penger.

Takke meg til god gammel vanlig tjukk LCD med matt skjerm, så ihvertfall en god del mer naturlig ut enn overnevnte eksempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GT50 vs ST50

Ser at elkjøp og lefdal selger GT50 til 10000 nå,det er det samme som komplett etc tar for ST50. Dette må vel være et godt kjøp?

Side 65 av 103 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •