Panasonic 2012 plasma-tv'er. - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 103 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 2052
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min brors VT50 som jeg nevnte ett par ganger for noen sider siden, som sliter med innbrenning.

Han fikk vekk det meste med rullefeltet etter dagevis med rullefeltet. Når det var borte satte han kontrasten til 10. Og etter kort tid, så var innbrenningen tilbake igjen når han så ny fotball kamp.

Han nevnte også at han etter å ha sett Jaws på BD, med 10 i kontrast. Fikk ett lite hint av innbrenning av horisonten på filmen. Denne forsvant fort da. Og som han sa, ikke moro å se Jaws med TV2 logo i det ene hjørnet og kampstillingen i det andre.

Det virker nesten som at har den fått en innbrenning, så husker det nesten slik at det brenner seg inn kjapt. Første innbrenning kom etter ca 250 timers bruk, noe som vel skulle tilsi at den var innspilt. Kjørt i Cinema modus hele tiden.

Han oppdaget også at det er 2 store skyggefelt på hver siden, som man så lett når får det på pekt.

Den er nå inne til reperasjon. Tar vel sin tid. De regnet vel med at de byttet panelet. Får håpe det hjelper. Men han er jo meget sur for at han må ta ny runde med innspilling og håpe at det ikke skjer noe da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik39
    Nei da, hehe. Mente ikke på den måten. Men at den vanlige forbrukeren er ikke registrert på slike fora og de vet at IR går over etter hvert. Eller de tror at det går over.

Husker - som sagt - at jeg så en del IR på min gamle PZ800. Men alt dette varte sånn ca. opp til 1000 timer. Etter at panelet ble innkjørt skikkelig så klarte jeg aldri å se noe IR. I det hele tatt. Selv da jeg kunne eksperimentere med innstillinger i lang tid og ha menyen oppe. Samt at jeg hadde tekst-tv oppe i sikkert 20 minutter om gangen (fulgte med på oddsen), mens jeg satt på dataen.

Men det virker som at disse neo-plasmaene plages mye mer enn hva det gjaldt de gamle modellene. Så jeg vil være ekstra forsiktig helt opp til 500 timer.

Vi må heller aldri glemme at vi kjøper slike tv-er for å kunne nyte bildet. Om vi bare skal være forsiktige og paranoide hele tiden, så vil det gå ut over fornøyelsen. Men litt må vi passe på. Ekstra forsiktig skal man være til å begynne med, ja.

Jeg gleder meg til jeg skal få tv-en levert på dør i dag, men hater innkjøringsperioden og all venting. :|

Leste nettopp på et britisk forum at folk sliter med vertikale striper og det er ganske mange som rapporterer lignende feil. Er nesten ikke til å tro at det skal være så individuelt. Klart at ikke alle paneler kan være 100% feilfrie, men det virker som at det dreier seg om ganske mange paneler som har store feil. Litt dumt at det skal være sånn i år 2012.

Har for øvrig aldri hatt noen problemer med min gamle PZ800 fra 2008. Ikke ett eneste problem.
    De vertikale stripene er pr. definisjon ikke en feil, men en konsekvens av produksjonsmåten av panelene i følge Panasonic. Så jeg tror nok alle har det til en viss grad, men det virker å være veldig individuelt hvor synlig det er. På min er det ganske synlig, men det er ikke det som plager meg mest :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg skjønner egentlig ikke heller dette. Jeg merket jo at disse skjermene var litt oversensitive de første ukene på logoer og å 2.35:1 filmer og i tillegg "summet" en del, men etter hvert har dette forsvunnet.
    Jeg har faktisk ikke hatt problemer med 2.35:1-filmer overhodet. Det er litt mystisk. På D8005-en hadde jeg noe lett IR etter letterboxene i en fem minutters tid etter å ha sett film, men det var det. At denne IR-en jeg har fått nå skal være så seig å få vekk er litt nedtur...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags innstilling er det best å ha under "innkjøringsperioden" på VT50? Har THX-modusene pixel orbiter på?

Jeg er jo ganske kyndig, men må ikke glemme at jeg oppgraderer fra en 2008- til 2012-modell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags innstilling er det best å ha under "innkjøringsperioden" på VT50? Har THX-modusene pixel orbiter på?

Jeg er jo ganske kyndig, men må ikke glemme at jeg oppgraderer fra en 2008- til 2012-modell.
    THX-modusene deaktiverer pixel orbiteren fullstendig, så de kan være lurt å holde seg unna. Normal og Cinema, eller om du evt. får tv-en kalibrert, Pro-modusene. (Disse har dog et litt dårligere sortnivå og lavere lysutbytte enn de andre)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    THX-modusene deaktiverer pixel orbiteren fullstendig, så de kan være lurt å holde seg unna. Normal og Cinema, eller om du evt. får tv-en kalibrert, Pro-modusene. (Disse har dog et litt dårligere sortnivå og lavere lysutbytte enn de andre)
    Takk for svaret!

Planen er å kalibrere, ja. Den forrige tven ble profesjonelt kalibrert (av Bjørn Hegelstad fra Ålgård), men denne nye skal jeg kalibrere selv. Hva slags utstyr bør jeg kjøpe?

Er THX Bright Room best å satse på og kalibrere skikkelig? Men den modusen er nok beregnet for et belyst rom. THX Cimena bør være bra. Ser som regel film, sport og naturprogrammer. Er veldig lite lys i rommet så sånt sett har jeg alltid hatt perfekte plasmaforhold.

Har hatt fire forskjellige plasmaer og får min femte i dag. Min erfaring er at panelet blir bedre med tiden. Særlig etter at det har gått ca. 1000 timer. Så det er best å være litt forsiktig og ikke stresse. Som regel så bedrer ting seg etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret!

Planen er å kalibrere, ja. Den forrige tven ble profesjonelt kalibrert (av Bjørn Hegelstad fra Ålgård), men denne nye skal jeg kalibrere selv. Hva slags utstyr bør jeg kjøpe?

Er THX Bright Room best å satse på og kalibrere skikkelig? Men den modusen er nok beregnet for et belyst rom. THX Cimena bør være bra. Ser som regel film, sport og naturprogrammer. Er veldig lite lys i rommet så sånt sett har jeg alltid hatt perfekte plasmaforhold.

Har hatt fire forskjellige plasmaer og får min femte i dag. Min erfaring er at panelet blir bedre med tiden. Særlig etter at det har gått ca. 1000 timer. Så det er best å være litt forsiktig og ikke stresse. Som regel så bedrer ting seg etter hvert.
    Hvis du skal kalibrere noen av de andre modusene trenger du egentlig en bildeprosessor, for det meste av innstillinger på Dynamic, Normal, Cinema, THX Cinema og THX Bright Room er låst. Professional 1 og 2 er helt låst opp, men de capper som sagt output litt og har et noe dårligere sortnivå.

Skal du kalibrere selv så bør du som et absolutt minimum ha en Spyder, men det er ikke sikkert resultatet blir så mye bedre enn THX Cinema allerede er. THX Bright Room tror jeg også er ganske slem med panelet på statiske elementer, så kan være lurt å unngå den i sin helhet tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kalibrere noen av de andre modusene trenger du egentlig en bildeprosessor, for det meste av innstillinger på Dynamic, Normal, Cinema, THX Cinema og THX Bright Room er låst. Professional 1 og 2 er helt låst opp, men de capper som sagt output litt og har et noe dårligere sortnivå.

Skal du kalibrere selv så bør du som et absolutt minimum ha en Spyder, men det er ikke sikkert resultatet blir så mye bedre enn THX Cinema allerede er. THX Bright Room tror jeg også er ganske slem med panelet på statiske elementer, så kan være lurt å unngå den i sin helhet tenker jeg.
    Akkurat. Bruker du THX Cinema på kveldstid? Er det den modusen som er "sånn nesten kalibrert" ut av esken?

Hvordan er den modusen sammenlignet med vanlig cinema på de litt eldre modellene? F.eks min PZ800 fra 2008, hvis du kjenner til den.

Ser at folk med amerikanske modeller anbefaler å bruke Custom-modusen. Da blir det kanskje Normal som er det nærmeste vi har? Men det virker som at det kan være snakk om Professional.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Bruker du THX Cinema på kveldstid? Er det den modusen som er "sånn nesten kalibrert" ut av esken?

Hvordan er den modusen sammenlignet med vanlig cinema på de litt eldre modellene? F.eks min PZ800 fra 2008, hvis du kjenner til den.

Ser at folk med amerikanske modeller anbefaler å bruke Custom-modusen. Da blir det kanskje Normal som er det nærmeste vi har?
    Jeg bruker hovedsaklig Normal eller Cinema (litt avhengig av hva som gir best bilde der og da), med mindre jeg ser film. Da bruker jeg alltid THX Cinema.

Professional-modusene er nok nærmere det man kaller Custom.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro modusene på VT50 er blåkopi av THX cinema. Promodus måler bra ukalibrert men enda bedre kalibrert! Anbefaler å kjøre i Promodus med kalibrert lys,kontrast for rommet. Det MÅ måleutstyr for å hente noe mere utav produsen STORE forskjeller fra tv til tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Pro modusene på VT50 er blåkopi av THX cinema. Promodus måler bra ukalibrert men enda bedre kalibrert! Anbefaler å kjøre i Promodus med kalibrert lys,kontrast for rommet. Det MÅ måleutstyr for å hente noe mere utav produsen STORE forskjeller fra tv til tv.
    THX Cinema har definitivt bedre kontrast enn hva Professional har... så helt identiske kan de ikke være.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX Cinema har definitivt bedre kontrast enn hva Professional har... så helt identiske kan de ikke være.
    Når professional er kalibrert så er det et par hakk bedre en THX Cinema.

Fant kalibrerte settinger på nett som jeg hadde flaks med passet godt på min med små justeringer :-D

Bruker nå prof på både 2D og 3D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Når professional er kalibrert så er det et par hakk bedre en THX Cinema.

Fant kalibrerte settinger på nett som jeg hadde flaks med passet godt på min med små justeringer :-D

Bruker nå prof på både 2D og 3D
    Pussig... målinger proffe kalibratører har gjort sier at sortnivået er dårligere og lysutbyttet lavere. :P Jeg tror litt mer på dem enn noen som har plukket random innstillinger fra nett.. no offence

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLC: Du har helt rett. Helt identiske er de som regel ikke (kan dog variere noe fra panel til panel). Som regel er THX modusen noe bedre i forhold til HD-standarden (709) enn en ukalibrert pro-modus. Men jeg tror poenget med innlegget ovenfor var at justeringsmulighetene (forutsatt at du har godt måleutstyr) i pro-modus er svært mange og resultatet kan bli meget bra.

Dersom du skal matche Bjørn, så må du nok opp til SpectraCal Klein K10 Kolorimeter:

AVshop.no / SpectraCal Klein K10 Kolorimeter m. Calman PRO Kalibreringskit

En SpectraCal C6 Kolorimeter sammen med en SpectraCal i1Pro 2 Spektrometer kan jo gjøre jobben, men det koster likevel så mye at jeg heller ville ha ringt til Bjørn, Gorm eller kanskje AK i ditt område. Det koster neppe over 3000.

Jeg bruker hovedsaklig Normal eller Cinema (litt avhengig av hva som gir best bilde der og da), med mindre jeg ser film. Da bruker jeg alltid THX Cinema.
    Nøyaktig det samme her.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig... målinger proffe kalibratører har gjort sier at sortnivået er dårligere og lysutbyttet lavere. :P Jeg tror litt mer på dem enn noen som har plukket random innstillinger fra nett.. no offence
    Samenligninger viser at bildet er en del steg bedre.

THX Cinama er beste setting rett ut av esken, men langt fra i nærheten av kalibrert.

Men gå på med DVE justeringe på thx cinema så blir du enda mere. (bare ikke se på grønnfargen som en ikke får gjort noe med)

(det er bare ISF kalibrerings setteringer til 50VT50 jeg har funnet og bruker)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd noe litt merkelig på min 55VT50, som hender kanskje 1-2 ganger i mnd.

Når jeg slår på TV med fjernkontrollen og ser tv, skjer det ett "blaff" hvert 15-16. sekund, der bildet blir sort og lyd borte. Som ett hakk liksom, varer bare ett hundredel ellerno, men fremeles rart. Må slå tv av/på på apparatet for at det skal stoppe.

Bruker HarmonyOne til å slå på tv´n, men tviler på at det har noe å si. Er ikke ofte det skjer og er som sagt bare å slå tv av og på med knappen for å bli kvitt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeks1
    Har opplevd noe litt merkelig på min 55VT50, som hender kanskje 1-2 ganger i mnd.

Når jeg slår på TV med fjernkontrollen og ser tv, skjer det ett "blaff" hvert 15-16. sekund, der bildet blir sort og lyd borte. Som ett hakk liksom, varer bare ett hundredel ellerno, men fremeles rart. Må slå tv av/på på apparatet for at det skal stoppe.

Bruker HarmonyOne til å slå på tv´n, men tviler på at det har noe å si. Er ikke ofte det skjer og er som sagt bare å slå tv av og på med knappen for å bli kvitt det.
    Trolig bare en eller annen sær firmware-bug. Om det bare skjer 1-2 ganger i måneden ville jeg ikke bekymret meg altfor mye over det. Skulle det bli noe verre har du jo mye fine rettigheter som beskytter og hjelper deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolig bare en eller annen sær firmware-bug. Om det bare skjer 1-2 ganger i måneden ville jeg ikke bekymret meg altfor mye over det. Skulle det bli noe verre har du jo mye fine rettigheter som beskytter og hjelper deg
    Hehe, er vel det jeg han konkludert med selv ja. Plager meg ikke i det hele tatt , bare tenkte at kanskje noen andre har opplevd det samme.

God påminnelse om å sjekke firmware-update, og der var det jammen kommet nytt. fra x.21 til x.24 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tv i går. Endelig. Fantastisk bilde, men fikk testet kun i noen minutter før jeg startet med å vise bilder fra en USB-brikke. Så nå kjører jeg på med farger hvert 5. sekund slik at den får kjøre seg inn.

Så ikke til noen døde piksler, men da jeg begynte å lete fra halv meters avstand, så jeg en mørk piksel i midten av skjermen. Denne synes på hvit bakgrunn og da er den mørkgrå. På rød bakgrunn så ser den mørkblå/svart ut.

Når jeg trekker meg litt tilbake så ser jeg den kun hvis jeg vet hvor den er. Men leter jeg etter den fra to meters avstand så tar det ca. 10 sekunder å finne den. Og dette også siden jeg vet sånn ca. omtrent hvor den skal være. Ser den kun på rødt underlag når jeg kjører disse fargene fra USB-brikken.

Trekker meg ennå tilbake til tre meters avstand og da er det nesten umulig å finne den. Og når jeg går frem og stopper avspillingen av fargene når den røde fargen kommer så fokuserer jeg på denne pikselen og trekker meg bort fra tv-en mens jeg hele tiden ser på den. Når jeg er på tre meters avstand så klarer jeg nesten ikke å se den. Selv ikke på en helt rød bakgrunn og når jeg ser på den. Tre og en halv og fire meters avstand, så ser klarer jeg ikke å se den. For ikke å snakke om vanlig titting. Da er den umulig å se.

Det er ingen piksel "som har kjørt seg fast". Den opptrer nøyaktig som en død piksel skal gjøre. Ser den ikke mot sort bakgrunn, den skifter ikke farger, blinker ikke osv.

Og det er bedre med en "død" eller en "levende" piksel. Og når jeg ikke ser den selv når jeg anstrenger øynene etter å se den på rød bakgrunn over hele skjermen, så er dette ingen problem for meg. Bytter jeg denne så kan jeg kanskje ende opp med å se flere blinkene piksler isteden.

Jeg overlever. For å si det mildt.

Fortsetter med innkjøring. Kjører på med farger, selv når jeg ikke er hjemme.

Dette er en fantastisk tv! Bildekvaliteten er helt rå. Og en død piksel - som jeg ikke en gang klarer å se når jeg vet hvor den er - skal jeg kunne leve med. Og vel så det. Det jeg ikke ser - har jeg ikke vondt av.

Ellers ser jeg foreløpig ingen andre "bugs", men det er for tidlig å fastslå noe som helst. Men foreløpig så plages jeg ikke av noe. Til tross for denne døde pikselen. Men når jeg ikke ser den, så later jeg som om den i realiteten ikke er der.

Er det meningen at oppdateringsfrekvensen skal være på 50hz? Er ikke det lite?

Har også lagt merke til at lyden går 1 sek foran bildet. Dette skjer når jeg kobler til CD-dekoderen. Prøvde en IPTV-dekoder via HDMI, så skjedde det samme. Kablene er HDMI 1.4 og IPTV-dekoderen har støtte for denne versjonen. Sagem skal vel også ha det. Venter fortsatt på IDTV-Cam far trege CD.

Er det HDMI1-inngangen som er kompatibel med 1.4?

Flere av dere som lever med døde piksler? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to døde pixler. Ingen krisestemning.

Når det gjelder de andre spørsmålene, oppdateringsfrekvensen som du får oppgitt er enten 24Hz, 50Hz eller 60Hz avhengig av kilde. Dette er kildens frekvens og de signalene den støtter. Har ingenting av betydning rent bortsett fra at det forteller deg hva slags signal det er.

Alle portene er HDMI 1.4-kapable, men det er vel kun en av dem som har ARC om jeg husker rett. At lyden ikke stemmer overens med bilde kan ha litt å si på receiveren du kjører det igjennom (dersom du kjører det gjennom en receiver, da). Du kan stille forsinkelse på lyden i receiveren som oftest dersom autolipsync ikke gjør nytte for seg. Ett sekund hørtes dog i overkant mye ut.

Side 62 av 103 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •