Panasonic 2012 plasma-tv'er. - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 103 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 2052
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Alle plasmaskjermer får innbrenning av statiske bilder. Jo høyere kontrast (spenning på panelet), jo større er sjansen for innbrenning. Image retention er vel ikke noe annet enn en "fancy ord" for moderat innbrenning.

Innkjøring av nye TV-apparat, med fullsize bilder i hvitt, grått, rødt, grønt og blått er avgjørende for å redusere risikoen

Har lagt med en zip-fil med "innkjørings-bilder".
    -Unzip disse på en tom USB-stick.
    -Deaktiver auto-off funksjonen i TV-apparatet
    -Start fotovisning (i loop) fra USB-sticken

Jeg pleier å la dette gå i 50-100 timer, med relativt høy kontrast på panelet
    Med fare for å virke litt "respektløs" overfor en som faktisk er sertifisert her nå (det er altså ikke meningen å være det):

Jeg er ikke helt enig med deg på dette. Med innbrenning/burn-in så refererer man helst til noe som er permanent, og dette kan ofte også sees i panelet når skjermen er avskrudd (Jeg har sett dette ved et par anledninger).

Det strides også litt om hvorvidt de slidene du linket til har noen reell effekt mot innbrenning i forhold til vanlig bruk. D-Nice som er kjent fra et par andre forum (som jo også er sertifisert kalibratør) mener de har null effekt på selve innbrenningsrisikoen i fremtiden sammenlignet med vanlig bruk der man unngår statiske elementer, men at det gir et fortrinn ved kalibrering siden man sørger for 100% jevn sliting av fosfor i starten av skjermens levetid.

Men for all del, for de som har tålmodighet til det, samt planer om å kalibrere tidlig, så er dette trolig en veldig god idé. Bare ikke forvent mirakler med det

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registerer i alle fall at kalibreringsbildene (vinduer) setter seg raskt (moderat innbrenning) på skjermer som ikke har fått en runde med "innkjøring". Kjører jeg derimot et par døgn med disse bildene, er det ikke noe issue i det hele tatt. Ut av det, kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at nye paneler er veldig følsomme for statiske bilder.
    Vi har både en VT20, en VT30 og en ST50 (har svigers boende vegg-i-vegg). Alle disse gir innbrenning på statiske bilder.

Jeg er ikke enig i at innbrenning er noe som bare syns når panelet er av. Flere av disse skjermene har filter i glasset, som bidrar til at dette ikke er synlig så lenge det ikke er spenning på panelet. Hos oss er det stort sett poden som ser på TV, og det sitter en CN logo brent fast på skjermene, som kun er synlig mot hvit bakgrunn. Å kalle dette noe annet enn innbrenning er meningsløst?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registerer i alle fall at kalibreringsbildene (vinduer) setter seg raskt (moderat innbrenning) på skjermer som ikke har fått en runde med "innkjøring". Kjører jeg derimot et par døgn med disse bildene, er det ikke noe issue i det hele tatt. Ut av det, kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at nye paneler er veldig følsomme for statiske bilder.
    Vi har både en VT20, en VT30 og en ST50 (har svigers boende vegg-i-vegg). Alle disse gir innbrenning på statiske bilder.

Jeg er ikke enig i at innbrenning er noe som bare syns når panelet er av. Flere av disse skjermene har filter i glasset, som bidrar til at dette ikke er synlig så lenge det ikke er spenning på panelet. Hos oss er det stort sett poden som ser på TV, og det sitter en CN logo brent fast på skjermene, som kun er synlig mot hvit bakgrunn. Å kalle dette noe annet enn innbrenning er meningsløst?
    Er noe først innbrent, så sitter det jo til evig tid. Derav innbrent. (Men produsentenes definisjon av dette er vel like fullt image retention, de nevner aldri "burn-in" i manualene). Jeg sa heller ikke at innbrenning kun er synlig når panelet er av, jeg sa at det ofte er. Men akkurat dette tror jeg er en evig diskusjon, og jeg ser den går flere steder enn akkurat her. Jeg bare synes det er greit med et skille, for det finnes retention som går vekk og det finnes den som er permanent. I de aller ALLER fleste tilfeller går det vekk, men det kan ta tid hvis det er et ekstremt tilfelle.

Det du observerer med vinduene er også i tråd med det jeg skrev. I starten er panelene veldig sensitive for statiske elementer, men om man bruker de slidene eller ser på variert innhold uten statiske elementer er i forhold til innbrenningsfaren ganske likt. For deg som kalibratør så er det mest hensiktsmessig å bruke disse slidene fordi det både aldrer panelet helt jevnt, og innebærer mindre styr.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Det er nok ikke innbrenning, men det kan være veldig seig image retention. Nei, det bør ikke være sånn, men dette har vært et særlig problem på Panasonic-skjermene de siste årene, samt Samsung-modellene opp til 2010-modellene.

I stedet for disse anti-innbrenningsgreiene i tv-en, så vil jeg heller anbefale å kjøre på med full guffe (full kontrast) på noe med mye bevegelse i seg. Jeg pleide å bruke The Voice tidligere og zoomet inn sånn at logoen ikke var i bildet. Etter et par timer med noe sånt så bør IR-en være mye mindre synlig, om ikke helt borte.

Problemet med IR har man på plasma, uansett modell og merke, men det er sjelden varig. Helt i starten på levetiden av panelet kan det dog være noe større fare for varig retention (innbrenning) ved høye kontraster på materiale med mye statiske elementer.
    Jeg brukte zoom en del slik du nevner i begynnelsen på min VT30. Men registerte at den ofte gikk tilbake til auto eller 16:9 av seg selv. Noe man må skru av?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderat innbrenning lar seg ofte "brenne vekk". Jeg kjører da panelet med hvitt testbilde, og kjører kontrasten på maks. Etter noen timer er da innbrente elementer vesentlig redusert. De svakeste forsvinner helt, mens noen aldri blir helt borte. Image retention er et tulle-ord bransjen selv har funnet på, i håp om å pynte på plasma-panelets noe frynsete rykte. Panelet har jo ikke "minne" på piksel-nivå. Det er rett og slett fosfor som er brent ujevnt, derav uttrykket "innbrenning". I Norge er i alle fall innbrenning er mer korrekt beskrivelse enn "image retention" ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde han i hvertfall kjørt Panasonic sin vask over natten, og det bildet viste var borte, men logoen i høyre hjørnet var der fortsatt. Da blir det nok LCD til uken.

Med den mengden fotballkamper som han ser, spesielt i helgen, så kommer dette bare til å bli ett større problem.

Husker når jeg skulle kjøpe min første flatskjerm, fikk muligheten til å kjøpe direkte av Sony. Det var den gangen de fortsatt hadde Plasma. Jeg ble nektet å kjøpe plasma fordi dette problemet var enormt mye større enn hva de selv oppga, innbrenning og levetid. Dette viste han fordi de hadde fått inn hauger av dem i retur, og Sony kort tid etter kastet hele Plasma teknologien ut. Og det er grunnen til at jeg selv ikke har kjøpt Plasma, og etter min brors opplevelser, nok aldri kommer til å kjøpe det heller. Teknologien forsvinner vel i løpet av ett par år når OLED får fotfeste vil jeg tro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det fortsatt ikke finnes alternativer til bildedynamikken plasmaskjermene leverer. Muligens OLED blir "redningen" i så måte, men frykter at disse blir dyre i starten. LED-baklys er jo greit nok, men før de har like mange "soner" som antall piksler, så blir det ikke like bra som moderne plasma-paneler
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nå hadde han i hvertfall kjørt Panasonic sin vask over natten, og det bildet viste var borte, men logoen i høyre hjørnet var der fortsatt. Da blir det nok LCD til uken.

Med den mengden fotballkamper som han ser, spesielt i helgen, så kommer dette bare til å bli ett større problem.

Husker når jeg skulle kjøpe min første flatskjerm, fikk muligheten til å kjøpe direkte av Sony. Det var den gangen de fortsatt hadde Plasma. Jeg ble nektet å kjøpe plasma fordi dette problemet var enormt mye større enn hva de selv oppga, innbrenning og levetid. Dette viste han fordi de hadde fått inn hauger av dem i retur, og Sony kort tid etter kastet hele Plasma teknologien ut. Og det er grunnen til at jeg selv ikke har kjøpt Plasma, og etter min brors opplevelser, nok aldri kommer til å kjøpe det heller. Teknologien forsvinner vel i løpet av ett par år når OLED får fotfeste vil jeg tro.
    Er jo veldig varierende dette her. Har kamerat som aldri har sett innbrenning på sin Panasonic PX80 og han har brukt utallige timer til spilling. Hos han forsvinner det etter sekunder eller i verste fall inen 1-2 minutt. Mens mine plasmaer ha slitt med dette og min gamle PV600 fikk til slutt nytt panel (på garanti). Skjedde etter VM i fotball selvfølgelig.

For meg kan det virke som problemet i stor grad forsvant med modellene etter PV600 og så kom tilbake med innføring av 3D.

Og som Gorm nevner, LCD/LED kan ikke matche plasma på ren bildekvalitet.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er komisk av det hele er jo at det er altfor mye småfeil med dagens tver, innbrenninger, clouding etc. Håper produsentene klarer å lage den perfekte tv og enda har jeg ikke sett eller hørt om den. Jeg er en veldig kresen tvtitter og synes det er en stor nedtur og se på SD sendinger i 2012.

Hvor er FullHD materialet når det gjelder tvsendinger sier jeg bare.

Nå bestiller jeg VT50 og håper jeg blir fornøyd i hvertfall, min gamle TXS10 har min bror tatt over som kjellertv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

55" St50

Hei Gutta! riktig god søndags morgen!
    Jeg driver og ser meg rundt etter ny tv. Da er det jo naturlig og se til Panasonic plasma, da det går mest i film hos meg.
    Noen som har erfaring med ST50 og da spesielt 55" utgaven. Tilprisen ser jo dette ut til og være en gavepakke!
    Noen tanker?

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier, alle plasma tv-er får innbrenning av innhold med statiske elementer over lengre tid. Men det varierer faktisk ganske mye mellom merker og generasjoner. Tidligere Panasonic modeller var langt mindre utsatt for innbrenning enn dagens modeller, og hos Samsung er det visst det motsatte some er tilfelle.

En ting jeg lurer på. Kan følsomhet for innbrenning ha en sammenheng mellom sortnivå? Det virker nesten som de modellene med best sortnivå er mest utsatt for innbrenning.

Angående OLED. Det er vel også noen rykter som sier at OLED også vil kunne få innbrenning. Men CRT hadde jo også det problemet, og der ble det jo så godt som eliminert etterhvert.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det som er komisk av det hele er jo at det er altfor mye småfeil med dagens tver, innbrenninger, clouding etc. Håper produsentene klarer å lage den perfekte tv og enda har jeg ikke sett eller hørt om den. Jeg er en veldig kresen tvtitter og synes det er en stor nedtur og se på SD sendinger i 2012.

Hvor er FullHD materialet når det gjelder tvsendinger sier jeg bare.

Nå bestiller jeg VT50 og håper jeg blir fornøyd i hvertfall, min gamle TXS10 har min bror tatt over som kjellertv.
    Hehe. Jeg er kanskje litt rar, men jeg foretrekker faktisk å se tv-sendinger i SD-kvalitet. Da får jeg alltid denne "wow"-effekten når jeg setter på en Blu-ray. Hvis jeg alltid hadde sett tv-kanaler i høyeste kvalitet, ville jeg blitt vant med HD-kvaliteten, og ikke fått samme nytelsen av kvalitetsforskjellen når jeg setter på en Blu-ray film. Men det er kanskje bare jeg som er litt rar som tenker sånn. Hehe. Dog skulle jeg gjerne sett sportssendinger i HD.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle plasmaskjermer får innbrenning av statiske bilder. Jo høyere kontrast (spenning på panelet), jo større er sjansen for innbrenning. Image retention er vel ikke noe annet enn en "fancy ord" for moderat innbrenning.

Innkjøring av nye TV-apparat, med fullsize bilder i hvitt, grått, rødt, grønt og blått er avgjørende for å redusere risikoen

Har lagt med en zip-fil med "innkjørings-bilder".
    -Unzip disse på en tom USB-stick.
    -Deaktiver auto-off funksjonen i TV-apparatet
    -Start fotovisning (i loop) fra USB-sticken

Jeg pleier å la dette gå i 50-100 timer, med relativt høy kontrast på panelet
    Takk for den!

Dette står ny og kjører på min nyervervede og høyt elskede ST50 65" :grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og som Gorm nevner, LCD/LED kan ikke matche plasma på ren bildekvalitet.
    Må selv innrømme at det i beste fall er en minimal forskjell. Har selv Philips sin 21:9 58" fra 2010. Og det jeg så fra min brors TV og til min, så er det så å si ingen forskjell til VT50. Da er begge satt til Film, kalibrert fra produsent.

Men mye av dette er også hva man er vant til å se på. Man kjenner jo bildet fra egen skjerm bedre enn andres.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer også an på rommet og bruksmønsteret så klart. I et lyst hverdags-rom vil plasma-skjermen lett bli utkonkurrert, rett og slett pga for lavt lysutbytte. I et mørkt rom derimot (hjemmekino), vil plasma-skjermen være overlegen. Den har nemlig ikke lys-lekkasje fra lyse objekter, over i det sorte. Dynamikken, skarpheten og opplevelsen av dybde blir dermed bedre.
    Prøver ikke å hevde at "plasma er best", for dagens plasma-skjermer har mange irriterende svakheter. Jeg finner bare at summen av svakheter (lcd kontra plasma) - etter min smak - favoriserer Panasonic sine plasma-skjermer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slides...

Jeg lastet ned zipfilen med slides, men fikk et problem. Når jeg skal kjøre slideshow på tv (st50) så kommer det opp en rekke filer som tv-en ikke kan vise. Dette blir et problem når bildene skal loopes. Det er vel infofiler som hører til bildene siden de ikke dukker opp på mac'en. Er det noen måte å få bort dette slik at tv-en ikke viser dem som "kan ikke vise formatet" filer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er filer mac-en din har lagt til (waste-bin filer ol). Bare slett alt dette, så fungerer det fint.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    Hehe. Jeg er kanskje litt rar, men jeg foretrekker faktisk å se tv-sendinger i SD-kvalitet. Da får jeg alltid denne "wow"-effekten når jeg setter på en Blu-ray. Hvis jeg alltid hadde sett tv-kanaler i høyeste kvalitet, ville jeg blitt vant med HD-kvaliteten, og ikke fått samme nytelsen av kvalitetsforskjellen når jeg setter på en Blu-ray film. Men det er kanskje bare jeg som er litt rar som tenker sånn. Hehe. Dog skulle jeg gjerne sett sportssendinger i HD.
    Jeg hadde en prøveperiode på ESPN HD og den leverte veldig bra bilder på min gamle Panasonic, gleder meg virkelig til å nyte film i THX modus på VT50 nå altså. Det er en wow faktor når man setter på referansene, må se å få bestillt meg The art of flight og satt den på prøve på den nye tven.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere snakker om noen innkjøringsbilder her som kan være int å få tak på, er dette noe som går ann å laste ned for en som er nysgjerrig og ønsker å ta en slik prøve på den nye bestilte tven?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Men plasma er jo såå mye bedre en LCD/LED i ren bildekvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    Som Gorm sier, alle plasma tv-er får innbrenning av innhold med statiske elementer over lengre tid. Men det varierer faktisk ganske mye mellom merker og generasjoner. Tidligere Panasonic modeller var langt mindre utsatt for innbrenning enn dagens modeller, og hos Samsung er det visst det motsatte some er tilfelle.

En ting jeg lurer på. Kan følsomhet for innbrenning ha en sammenheng mellom sortnivå? Det virker nesten som de modellene med best sortnivå er mest utsatt for innbrenning.

Angående OLED. Det er vel også noen rykter som sier at OLED også vil kunne få innbrenning. Men CRT hadde jo også det problemet, og der ble det jo så godt som eliminert etterhvert.
    OLED har inbrenning ja. Ingen perfekt teknologi heller. Noen tror at OLED = CRT i flatskjerms form men slik er det ikke. Ja, de har dyp sort som en plasma, men har også hørt at de bommer noe så inmari på fargene.

Det som jeg er litt redd for er, om OLED TVer blir oppfattet slik som AMOLED i mobil verden er. Ja, Samsung Galaxy SIII har verdens beste mobil skjerm (720x1280p Super AMOLED) men forskjellen er da ikke så alt for stor, kontra f.eks HTC One X som bruker LCD.

AMOLED vs LCD: Which screen is best for your phone? | Digital Trends

Plasma TVer banker ut LCD Tver i alle tester omtrent.. hvorfor er ikke AMOLED klart bedre enn LCD?

En annen side: Super AMOLED Vs Retina Vs OLED Vs LCD Vs IPS: What’s the Difference? - AndroidPIT

"OLED displays are often brighter, but can often suffer from oversaturated green colors. They also age a lot faster than LCDs, with red and blue colors deteriorating faster than green"

Jeg selv mener AMOLED skjermen til min Galaxy SIII er langt bedre enn noen andre mobiler (særlig iphone skjermen -- stein alder tekonologi!) Men han ovenfor mener IPS er like bra som Super AMOLED. Håper ikke at OLED TVer har så mye problemer med farger at de blir regnet som "like bra" som IPS paneler fra f.eks Panasonic eller (LG?)
    Haha, nei jeg tror heller på ECC Kuro plasma

Side 48 av 103 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •