Panasonic 2012 plasma-tv'er. - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 103 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2052
    Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    Det var i HDTVtest sine anmeldelser av ST- GT- og VT50 det sto noe om "undeatable edge ehancement."

Panasonic TX-P50VT50B Performance

Panasonic TX-P50GT50B Performance

Panasonic TX-P42ST50B Performance

Ok, det ser ut som også ST50 har denne unødige skarpheten, men overraskende nok, enda mer på GT- og VT50. Viktig å understreke at det kun var synlig på statiske bilder (PC), ingen betydning for vanlig bruk med videomateriale ifølge anmelderen. Han mente vel at det er mer en slags prinsippsak enn noe reelt irritasjonsmoment.
    Nå har jeg sett en del Blu-Ray, DVD og Tv på min ST50 og plages ikke av harde konstaster og linjer der. På spillmodus satt jeg ned skarpheten og det gjorde mye med problemet. Muligens prøver Panasonic å nærme seg LCD-en uten å tenke på at plasmakjøpere ikke ønsker denne effekten.
    For meg er det ikke noen personlig krise siden jeg er veldig fornøyd med tv. Med riktig lys i rommet har den ekstremt dypt sortnivå og farger som smeller. For filmentusiaster er det lite å frykte...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sjekk ut post 416 - 418 på HDTVtest forumet. THX og Pro modi har dårligere sortnivå enn mindre nøyaktige Normal og Vivid. Merkelige greier. Har sett dette bli rapportert flere steder på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sjekk ut post 416 - 418 på HDTVtest forumet. THX og Pro modi har dårligere sortnivå enn mindre nøyaktige Normal og Vivid. Merkelige greier. Har sett dette bli rapportert flere steder på nettet.
    Det er i grunnen ikke så rart. I Normal-modus så "fuskes" det gjerne ved å sette en høy gamma (f.eks. 2-4/2.6) i de mørke partiene, slik at sort ser enda sortere ut. Det man i realiteten gjør, er å "crushe" noe av deltaljnivået, slik at det sorte gror igjen og sortnivået oppleves bedre. Men det er altså uttrykk for en ugjevn-gammakurve, der man bruker en gamma på 2.4/2.6 fra 0-10IRE, så 2.2 fra 20-80 IRE og kanske ned mot 2.0 i de lyse partiene. Då får man "bra" sortnivå og en "lyssterk" skjerm.

Når man derimot bruker pro-modus eller THX så er målet en gjevn gammakurve på ca. 2.2. Og skulle noen av disse modusene i tillegg ligge nærmere 2.0 enn 2.2 (det skjer ofte på Panasonic sine skjermer), så fremstår skjermen noe grå ut. Men det kan man som sagt gjøre noe med i menyene (f.eks. velge 2.4/2.6) - om man vil.

Selv gjør jeg gjerne noen kompromisser der jeg tar "cinema" + varm i bruk. Den ligger som ofte ganske nær standarden på D65, men fargerommet/gamut er som regel oversaturert/ for stort i fohold til rec709 standarden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har rett, men hva med disse målingene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har rett, men hva med disse målingene?
    Det er alltid litt vanskelig å si, for vi vet jo ikke hvor nøyaktig måleinstrumentene er (en Klein-10 er egentlig et "must" om en skal kunne vektlegge målingene av sortnivået. Og her er det snakk om i1 Display 3 med Chromapure software).

THX-modusen ser vel ikke så gale ut, men den er jo ikke "perfekt". Normal-modusen er vel som ventet ut fra de du har skrevet ovenfor, mens Cinema var ikke noe å rope hurra for. Men vi vet ikke hva dette betyr for VT50 og ST50.

Kanskje Jørn Finnerud kan komme opp med noen målinger på ST50, GT50 og VT50 (jeg tror han har testet alle sammen). Jeg har forstått det slik at Watt har lovet å legge ut målinger av utstyr som de ikke får plass til i bladet og da kan kanskje målinger av modusene Normal, Cinema, Pro og eventuelt THX-modusene (for de skjermene som har det) legges ut her på forumet, eventuelt på deres egen nettside?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint hvis noen kan linke til Finnerud sine målinger når de evt. blir lagt ut på en annen side. OT: Rart de ikke prioriterer målinger i Watt. Da hadde de skilt seg litt ut av mengden (les L & B).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De målingene som er linket til her, viser at maksimalt sortnivå er lavere i noen modier enn andre. Dette har naturligvis ikke noe å gjøre med gamma, som ikke påvirker maksimalt sortnivå eller hvitnivå. Det eneste jeg kan tenke meg, er at det er en eller annen "black enhancer" eller lignende som er aktivert i de modiene skjermen har best sortnivå. En annen mulighet kan jo rett og slett være at lyskontrollen er satt annerledes? Det er imidlertid vanskelig å vite når man ikke kjenner kompetansen til de som har uført målingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggfeste

Noen som vet om jeg kan bruke veggfestet fra min nåværende TV (Pioneer 436rxe), til Panasonic 55ST50?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har naturligvis ikke noe å gjøre med gamma, som ikke påvirker maksimalt sortnivå eller hvitnivå.
    Ja, selvfølgelig. My bad. Det jeg var mest opptatt av i mitt innlegg, er hvorfor flere får FØLELSEN av at "normal"-modusen gir bedre sortnivå. Og det har med høyere gamma i bunnen av 0-10 IRE. Det gjelder nesten alle Panasonic-skjermene i Normal-modus.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det er alltid litt vanskelig å si, for vi vet jo ikke hvor nøyaktig måleinstrumentene er (en Klein-10 er egentlig et "must" om en skal kunne vektlegge målingene av sortnivået. Og her er det snakk om i1 Display 3 med Chromapure software).

THX-modusen ser vel ikke så gale ut, men den er jo ikke "perfekt". Normal-modusen er vel som ventet ut fra de du har skrevet ovenfor, mens Cinema var ikke noe å rope hurra for. Men vi vet ikke hva dette betyr for VT50 og ST50.

Kanskje Jørn Finnerud kan komme opp med noen målinger på ST50, GT50 og VT50 (jeg tror han har testet alle sammen). Jeg har forstått det slik at Watt har lovet å legge ut målinger av utstyr som de ikke får plass til i bladet og da kan kanskje målinger av modusene Normal, Cinema, Pro og eventuelt THX-modusene (for de skjermene som har det) legges ut her på forumet, eventuelt på deres egen nettside?
    Hei. Når det nye måleutstyret er på plass skal jeg måle alle disse skjermene. Fordelen med å ha målingene på nettsiden er at vi får plass til betydelig flere målinger. Da kan man måle alle modus om det er nødvendig (slik det kan være i dette tilfellet). Det kan man ikke gjøre i et blad, for da hadde man brukt opp for mange sider i bladet på å presentere målinger. Alle har tilgang til internett, og da gir målingene på nett en merverdi for nettsiden i tillegg.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Når det nye måleutstyret er på plass skal jeg måle alle disse skjermene. Fordelen med å ha målingene på nettsiden er at vi får plass til betydelig flere målinger. Da kan man måle alle modus om det er nødvendig (slik det kan være i dette tilfellet). Det kan man ikke gjøre i et blad, for da hadde man brukt opp for mange sider i bladet på å presentere målinger. Alle har tilgang til internett, og da gir målingene på nett en merverdi for nettsiden i tillegg.
    Veldig flott! Det vil mange sette stor pris på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer + 1 bekymring

Jeg har nå hatt 55" utgaven av VT50 i en ukes tid nå. Jeg er ingen av-fantast så jeg kjører stort sett alt på standard. Bruker THX mode.
    Knallbilde er vel stikkordet. Ingen hørbar buzzing, ingen grønnskjær.

Det eneste jeg bemerker/irriterer meg er at innenfor selve rammen, viser ikke den ytterste delen av skjermbildet noe, slik at det blir en slags dobbel ramme effekt. Altså bildet fyller ikke rammen.
    Jeg kjører med overscan på for å fylle bildet da stort sett ingen kanaler gjør dette i utg.pkt, samt at mange kanaler da viser støy ytters i bildekanten.
    Men med bildet strukket helt ut til kanten er det likevel ca 0,5cm av selve bildet som ikke har bildepunkter.
    I og med at bildet ikke er kullsvart (forøvrig dritbra sortnivå på denne tv'en), vises det som en ekstra tynn grå ramme rundt bildet.

Er dette vanlig? Har noen andre det på sine tv'er?
    Tv'en er kjøpt på Elkjøp så det er ingen problem å bytte den om det ikke skal være slik.

Har vedlagt bilde nå.
    Alt er strekt ut så langt det går å alt av skjermaspekt er utprøvd på tv og dekoder. Det er slik på alle innganger også, HDMI osv.
    Bildet viser den indre rammen på rundt 6mm under bildet og 3mm på siden.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AJ
    Jeg har nå hatt 55" utgaven av VT50 i en ukes tid nå. Jeg er ingen av-fantast så jeg kjører stort sett alt på standard. Bruker THX mode.

Det eneste jeg bemerker/irriterer meg er at innenfor selve rammen, viser ikke den ytterste delen av skjermbildet noe, slik at det blir en slags dobbel ramme effekt. Altså bildet fyller ikke rammen.
    Jeg kjører med overscan på for å fylle bildet da stort sett ingen kanaler gjør dette i utg.pkt, samt at mange kanaler da viser støy ytters i bildekanten.
    Men med bildet strukket helt ut til kanten er det likevel ca 0,5cm av selve bildet som ikke har bildepunkter.
    I og med at bildet ikke er kullsvart (forøvrig dritbra sortnivå på denne tv'en), vises det som en ekstra tynn grå ramme rundt bildet.

Tv'en er kjøpt på Elkjøp så det er ingen problem å bytte den om det ikke skal være slik.
    Jeg har ingen erfaring med denne TVen, men har du prøvd alle innstillingene for bildetilpasning? I utgangspunktet bør "full" eller "dot by dot" gi deg det du ønsker. En annen ting du kan sjekke, er hvilke innstillinger som er benyttet på dekoderen din.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AJ

Har vedlagt bilde nå.
    Alt er strekt ut så langt det går å alt av skjermaspekt er utprøvd på tv og dekoder. Det er slik på alle innganger også, HDMI osv.
    Bildet viser den indre rammen på rundt 6mm under bildet og 3mm på siden.
    Det er vel få skjermer som fyller ut helt ut til ramma, men så stor kant som du viser har jeg aldri sett. På min Samsung C7705 plasma har jeg kanskje 5-6 mm kant ut til ramma. Fra sofaen på 3 meter synes ikke det.

Som AK sier bør du sjekke dekoder innstillinger og tv innstillinger. Ta deg evt ned til butikken du kjøpte tven, og se om den er lik som din.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet på egen skjerm nå. Om jeg velger "skjermtilpasning" (pixel by pixel hos Samsung), så får jeg en større sort kant enn om jeg velger vanlig 16:9. På tv bruker jeg alltid 16:9 siden bildet ofte kan vise ting i ytterkant som ikke bør være der. På Bluray bruker jeg pixel by pixel. Prøv på din VT50, og se om det funker.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere sjekk viser det seg at det er pixler/bilde under den svarte innerrammen som skinner gjennom(jeg trodde det manglet pixler), men er umulig å få bilde der. Det er nok derfor jeg finner det forstyrrende, da det skifter farge etter innhold, men alt er gjemt bak et mørkegrått slør.
    Ingen innstillinger endrer dette, verken på tv, av eller dekoder eller ved bruk av overscan.
    Da synes jeg det virker som produksjonsfeil. Det er tross alt bilde å pixler der, men området vil ikke vise innhold.
    Har noen andre med vt50 det slik.
    Jeg tror jeg må ta meg en tur på Elkjøp å se på utstillingsmodellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ST50 50" kommet i hus her også.

Kort oppsumert : Hakeslipp bildekvalitet. Råeste jeg har sett. Bedre enn VT30. Denne er helt sort. Bildet fremstår som 3D aktig. Ting kommer nesten ut av skjermen og går langt inn i skjermen. Ble bare sitte å måpe igår kveld

Fordeler:
    -Vanvittig bra bildekvalitet.
    -Helt sort
    -Helt lydløs (hører ingen summing og heller ingen vifter)

Ulemper:
    -Noe colorbanding en sjelden gang (mye bedre enn forrige generasjon 30 serie)
    -Litt reflekser i glasset.
    -Treg web-browser

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uncle_electric
    Da er ST50 50" kommet i hus her også.

Kort oppsumert : Hakeslipp bildekvalitet. Råeste jeg har sett. Bedre enn VT30. Denne er helt sort. Bildet fremstår som 3D aktig. Ting kommer nesten ut av skjermen og går langt inn i skjermen. Ble bare sitte å måpe igår kveld

Fordeler:
    -Vanvittig bra bildekvalitet.
    -Helt sort
    -Helt lydløs (hører ingen summing og heller ingen vifter)

Ulemper:
    -Noe colorbanding en sjelden gang (mye bedre enn forrige generasjon 30 serie)
    -Litt reflekser i glasset.
    -Treg web-browser
    Når du refererer til banding, er det den vertikale stripa folket på avforums.com snakker om på høyre side du snakker om? Det er voldsomt mye fokus på det der om dagen, men jeg mener bestemt at S20-en min også hadde dette uten at det plaget meg nevneverdig. Enda ikke fått sett en sånn utstilt noe sted, så jeg vet ikke helt hvor mye betydning det ville hatt for meg. Jeg vipper fremdeles mellom å prøve å få fikset D8005-en en gang til eller gå for GT50, eller kanskje VT50.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når folk snakker om colorbanding, oppfatter jeg det slik at større områder med små variasjoner i fargen, får felter med farger i stedet for jevn overgang. På min G20 er dette spesielt synlig på når himmel- og tåkescener. Dette skyldes vel i så fall bit-dybden på bildeprosessoren om jeg ikke tar alvorlig feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Når du refererer til banding, er det den vertikale stripa folket på avforums.com snakker om på høyre side du snakker om? Det er voldsomt mye fokus på det der om dagen, men jeg mener bestemt at S20-en min også hadde dette uten at det plaget meg nevneverdig. Enda ikke fått sett en sånn utstilt noe sted, så jeg vet ikke helt hvor mye betydning det ville hatt for meg. Jeg vipper fremdeles mellom å prøve å få fikset D8005-en en gang til eller gå for GT50, eller kanskje VT50.
    Med colorbanding mener jeg det som tols1 nevner.

Anbefaler 50 serien. Bildemessig er den langt bedre enn D8005.

Side 22 av 103 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •