Panasonic 2012 plasma-tv'er. - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 103 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 2052
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å gjøre en sak veldig kort, hvis ikkje det så sånn ut i butikken så må de forandre modus eller gjøre noe vettugt med belysningen. For sånn er forskjellen der eg jobber iforhold til fargegjengivelse, plasma vs led.

Best LCD TV- Sony LED Bravia KDL-55XBR8 Reviews- Plasma vs. LCD - Cool New Gadgets and Gizmos Blog

Den til venstre er kuroen og VT50 ser bedre ut i butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg vil bare supplere noe av det du sier ovenfor; Det er tvilsomt om alle ST50 har et grønnskjær. Det skyldes jo nettopp at avikene mellom ellers identiske modeller kan medføre at: a) noen av skjermene får et grønnstikk (for mye grønt), b) noen gir solbrente personer (lfor mye rødt) og c) noen blir litt kjølige (for mye blått). En kombinasjon av overbetoning/oversaturering/nivå etc av ulike farger i ulike deler av gråskalaen kompliserer derimot mye. Da er det best med en 10-punkts gråskalajustering og da trengs gjerne et måleapparat for å komme i mål.

Men det er mulig å justere småting på øyet (spesielt grønt) og det trenger ikke nødvendigvis å bli dyrt, selv om du kjøper ST50.
    Panasonic har generelt vert "plaget" med grønnstikk de siste årene, og er kjent for dette. Jeg kan derfor anta med stor sannsynlighet at grønnstikket ikke er tilfeldig, og at andre ST50 vil slite med det samme.

Etter som jeg har forstått har ikke ST50 10-punkts gråskalajustering (heller ikke for gamma).

Til og med ikke trente kalibratører klarer å justere slikt på øyet. Det er derfor profesjonelle i miljøet ofte har utstyr til over 100.000,- Det er slikt utstyr som er brukt av bla David i HDTVtest. Alt handler faktisk ikke heller om utstyret. For å oppnå et godt resultat trengs også en del erfaring for å vite hvorden forskjellige innstillinger responderer på hverandre.

Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Chlo, jeg sier ikke at man skal kopiere innstillingene, men bruke metoden brukt i HDTVtest.co.uk som et utgangspunkt hvis det viser seg at avvikene i fargene er noenlunde de samme på ens egen TV. Man kommer langt med greit kalibreringsutstyr, tålmodighet og litt vett i hodet. Ikke like langt som en proff kalibratør, men kanskje 90% på vei. Og det er da slett ikke verst. Har man kalibreringsutstyr kan man også rekalibrere på et senere tidspunkt, noe som erfaringsmessig trengs opptil flere ganger det første året (når det gjelder plasmaskjermer).
    Kopiere innstillinger fungerer greit (kanskje 90%) for baseinnstillinger som lysstyrke, kontrast, fargemetning, fargetemperatur, gamma og skarphet som alle er innstillinger som justeres i "grove" trekk. Fargerom innstillingene og offset/gain verdiene for 10p hvitbalanse har derimot ingen hensikt å kopiere. Det blir som å slikke på fingern å stikke den i luften. Dette er helt individuelle verdier. I verste fall kan andres innstillinger gjøre bildet verre. Det er faktisk skjeldent slike avanserte instillinger deles fra tester, nettopp pga dette. Å treffe korrekte innstillinger er som å vinne i lotto.

Om man har kalibreringsutstyr er saken annerledes. Dette koster jo noen kroner, og om det kun skal brukes til en TV er det billigere å få jobben jort av en profesjonell kalibratør. Om man ikke har interessen er det ikke verdt bryet å sette seg inn i tingene. Som nevnt ovenfor krever det også en del erfaring, og en blir ikke akkuratt proff av å ha gjort d 5 ganger.

Alt i alt er det jeg prøver å si at om man ikke har god erfaring med kalibrering (de som har det vet det selv) og utstyr for dette, eller til hensikt å leie inn en profesjonell kalibratør, så vil forskjellen mellom ST50 og VT50 være vesentlig større enn det som fremgår i testene. Husk at testene er et perfeksjonert "ekstremtilfelle".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste med de vitenskapelige testene iforhold til de subjektive er jo rett og slett for å se ka utgangspunkt tvene kommer med. Kordan de blir etter kalibrering er jo for de aller aller fleste irrelevant når 99.9999% aldri kommer til å betale for proff kalibrering.
    Derfor er VT50en spesiell iforhold til de fleste tvene de siste årene da den kommer mer eller mindre ferdig kalibrert fra fabrikk uten noe videre rot man må gjøre for å få den til å se sitt beste ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chlo, tror du misforstår hvor jeg vil hen. Enig i at det ikke nytter å kopiere innstillinger fra internett, jeg har sagt det samme hele veien på dette forumet. Det betyr ikke at man ikke bør plukke opp kalibreringstips fra nevnte test.

"We started calibrating colour by adjusting the main [Colour] control – which controls Luminance, or the brightness of the colours together – to prioritise the accuracy of the secondary colours (we centered on magenta, and ended up reducing it by 2 notches). That made some of the primary colours too dark, but, these are the colours that Panasonic provided individual Luminance controls for, so we simply turned them back up. This seemed to work perfectly, and didn’t seem to have any ill effects on test patterns or real-world content.
    The end result is near perfect, with no visible inaccuracies measured"

Er man tålmodig og lærer av egne feil vil en grei måleprobe og litt research gi et særdeles godt resultat. Om og om igjen. En proffkalibrering vil uansett ikke gi et perfekt resultatet over tid. Fosforen forandrer seg. Jeg har vel rett og slett større tro på hva jeg får til med kalibreringsutstyr enn deg. Kan selvfølgelig være selvbedrag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser over innlegget ditt igjen ser jeg at jeg nok mistolket deg litt. Det er selvfølgelig greit å teste slike innstillinger om en har utstyr til å kontrollere hvordan de oppfører seg, og evt justere videre på disse.

Om man ikke har noen interesse for kalibrering er det ikke sikkert at det er noen invistering å kjøpe probe - det koster jo trossalt noen tusenlapper det og. Man skal være greit interessert for å få noe utbytte. Probe gjør ikke kalibreringsjobben lettere i seg selv. Den gjør det bare lettere å se hva som bør rettes, så må det brukes erfaring for å vite hva man må gjøre for å rette feilene man ser. Det er ikke slik at det er rett fram med probe. Jeg er ingen proff kalibratør, men har vert med på at det kan være riktig frustrerende å få justert inn en skjerm som er litt vrien. Man må ofte ganske mye frem og tilbake på RGB-verdiene for å få en bra gråskala. Når man endelig har kommet i mål er det bare for å oppdage at man har klusset det til i andre IRE.
    Selvfølgelig er det beste om man kan gjøre alt selv, og kan etterkalibrere TVen med gjevne mellomrom. Desverre er ikke det virkeligheten for de aller fleste - til og med ikke her på avforum! De som mestrer dette er fullt klar over det, og har et litt annet utgangspunkt for TV-valg enn resten.

David Mackenzie som har utført testene har jo selv uttalt "the ST50′s slight green tinge needs to be adjusted out by an experienced calibrator for the best quality" som antyder at det ikke er helt rett frem å bli kvitt.

Mitt budskap er derfor akkuratt det somme som forrige innlegg til JernetTZ:
    Når man ikke har til hensikt å legge en innsats i å kalibrere TVen, eller betale for dette - som gjelder nesten alle, så er ikke GT50 og VT50 lenger så "dårlig" valuta som en først kan tro ut fra tester. Folk flest bør derfor ikke avskrive disse modellene, og ST50 er ikke nesten VT50 ut av esken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dinside har kommet med test av led tven til panasonic, karakter 5. Eneste grunnen til at den ikke fikk 6 var grunnet refleksjon.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kalibrering, kan man aldri kopiere andres innstillinger og forvente et godt resultat (på egen TV).

Når man kalibrerer så er det mange flere hensyn å ta enn de fleste tror. Eksempelvis må man, når man justerer gråskala, også passe på linearitet og respons i gamma. I de fleste tilfellene vil man også forbedre gamma når man justerer gråskala, men ikke alltid. Da er det viktig å vite hva man skal gjøre når det oppstår ulinearitet.

Hva gjør man dersom gråskalaen får fargestikk? Hva om gammaen dropper som en stein fra 50% stimulanse og oppover? Hva om fargegjengivelsen er helt "off" etter justering?

Jeg prøver ikke å skremme av noen, men uten erfaring er det veldig vanskelig å vite alle disse tingene, samt hvilke kompromisser man kan/skal inngå for å få det beste sluttresultatet.

For de som har utstyr og lyst til å kalibrere selv, så er det bare å slå seg løs, men pass for all del på å notere ned fabrikkinnstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic har generelt vert "plaget" med grønnstikk de siste årene, og er kjent for dette. Jeg kan derfor anta med stor sannsynlighet at grønnstikket ikke er tilfeldig, og at andre ST50 vil slite med det samme
    Jeg blir en smule oppgitt over denne påstanden. Jeg tror jeg var den første som påpekte et grønnstikk på en Panasonic plasma-skjerm tilbake i 2003 (ikke på avforum.no). Så grønnstikk er således ikke noe nytt og heller ikke noe som først har kommet opp ”de siste årene” . Men den gangen som nå var det likevel eksemplarer som IKKE hadde dette grønnstikket, så generalisering kan bli misvisende.

Utfordringen på de første plasmaene var derimot at skjermene hadde begrensede justeringsmuligheter. Mange ganger måtte man ta i bruk service-menyen. Selv på proff-skjermene til Panasonic var justeringsmuligheten begrenset til gamma og justering av primærfargene blå og rød (ikke grønn og selvsagt ikke sekundærfarger, fargetone, metning og alt det andre som man har i dag). ST50 har for øvrig to-punktsjustering.

Til og med ikke trente kalibratører klarer å justere slikt på øyet. Det er derfor profesjonelle i miljøet ofte har utstyr til over 100.000,- Det er slikt utstyr som er brukt av bla David i HDTVtest. Alt handler faktisk ikke heller om utstyret. For å oppnå et godt resultat trengs også en del erfaring for å vite hvorden forskjellige innstillinger responderer på hverandre.
    Ærlig talt, dette er da ikke noe nytt at det menneskelige øye har problemer med å justere for eksempel en flat gråskala (fra 0 -100IRE) eller korrekt fargerom/gamut på øyet? Derfor har jeg (som en del andre) også en Klein-10 og en iPro (etter tips fra Gorm Sørensen her på forumet). Men senest i går måtte en trykkemaskin her Sør omkalibreres fordi jeg oppdaget at det var for mye grønt i bildene som skal brukes i en bok. Det samme gjelder TV-apparater. Mitt poeng er at grønnfargen lettere lar seg oppdage enn for eksempel blått (se for eksempel CIE –diagrammet, der øyet vil være mer følsomt for høyere farger i diagrammet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "De siste årene" ble brukt for å forklare at det ikke er noe nytt, men noe som har vert kjent en stund. Jeg kan desverre ikke uttale meg lengre enn jeg har fulgt med i bransjen (de ca 5 siste årene). Min erfaring etter å ha sett en del (ukalibrerte) Panasonic skjermer og lest det meste av kjente tester er at når man snakker om fargestikk på Panasonic så er det grønn fargen som er vanligst. Du har helt rett i at det ikke alltid er slik. Jeg har heller aldri påstått at det er noe nytt at man ikke klarer å kalibrere på øyet. Jeg er klar over at du vet dette, og svaret mitt var i så måte ikke ment direkte til deg. Det vat ment som at man ikke kan regne med at ST50 når VT-nivå med kalibrering på øyemål. Hvertfall ikke hvis en ikke sitter inne med så mye erfaring som deg og en del andre her. Det er du vel enig i?

Ellers takk til både deg og AK for flotte utdypinger.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    "De siste årene" ble brukt for å forklare at det ikke er noe nytt, men noe som har vert kjent en stund. Jeg kan desverre ikke uttale meg lengre enn jeg har fulgt med i bransjen (de ca 5 siste årene). Min erfaring etter å ha sett en del (ukalibrerte) Panasonic skjermer og lest det meste av kjente tester er at når man snakker om fargestikk på Panasonic så er det grønn fargen som er vanligst. Du har helt rett i at det ikke alltid er slik. Jeg har heller aldri påstått at det er noe nytt at man ikke klarer å kalibrere på øyet. Jeg er klar over at du vet dette, og svaret mitt var i så måte ikke ment direkte til deg. Det vat ment som at man ikke kan regne med at ST50 når VT-nivå med kalibrering på øyemål. Hvertfall ikke hvis en ikke sitter inne med så mye erfaring som deg og en del andre her. Det er du vel enig i?

Ellers takk til både deg og AK for flotte utdypinger.
    Min erfaring er også at dette med grønnstikk er noe som går igjen på Panasonic plasmaer. Jeg har selv dette grønnstikket på min modell, og mine foreldre har også samme modell med samme grønnstikk. Dette gjenspeiles også i veldig mange tester jeg har lest.

Vurderer en ST50, men hvis det må proffkalibrering til for å få vekk eventuelt grønnstikk, så blir den kanskje ikke så aktuell lenger for min del. Jeg trenger ikke en TV som er oppimot 100% nøyaktig, men dette grønnstikket er noe jeg synes kan være veldig irriterende til tider.

Må man virkelig ha spesialkompetanse og måleutstyr bare for å stille bort grønnstikket? Er det vanskeligere å få det bort på en ST50 enn en GT50- eller VT50? Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reserverte ST50 hos expert i dag, men de visste ikke når den skulle komme.
    Noen som veit når denne kommer ut? Og eventuelt om andre butikker som kommer til å føre den?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    1. Må man virkelig ha ... måleutstyr bare for å stille bort grønnstikket? 2. Er det vanskeligere å få det bort på en ST50 enn en GT50- eller VT50? Noen som vet?
    1. MÅ ikke, leker man lenge nok med innstilligene får man det sikkert vekk. Men skal du ha et korrekt resultat der alle fargene og gråskalaen er slik de skal være må du måle. Sånn er det bare. Ellers ender du med at grønnstikket er borte mens andre ting er på bærtur.
    2. Uten måleutstyr: se svar på 1. ST50 eller VT50, du kommer til å stille inn på måfå uavhengig av modell. Med måleutstyr: flere innstillinger å justere på de dyrere modellene, så noe vanskeligere på ST, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben har ST50.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Hifiklubben har ST50.
    Takk! Der var den jammen meg litt billigere og.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt fint. Jeg håper bare at man ikke blir redd for å kjøpe ST50.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV Dinnah:
    Jeg tror som nevnt man vil ha problemer med å justere grønnstikk på øyemål, spesielt når det ikke er veldig lett med måleutstyr engang - men det er min mening. Har du ikke klart det på den skjermen du har i dag, så ville jeg ikke regnet med å få det til på ST50.

VT50 og GT50 skal være fri fra grønnstikket i den fabrikkinnstilte THX-modusen. Dette skal være svært bra moduser, som er tett på proffkalibrering. Blandt de absolutt beste fabrikkalibrerte skjermene som finnes.

Når det er sagt håper heller ikke jeg noen blir skremt fra å kjøpe ST50. Det er en kanonskjerm i prisklassen. Det eneste jeg ville få frem er at den ikke er på VT50 nivå utav esken, og at de som i utgangspunktet er i VT50 målgruppen bør tenke seg om noen ganger før de velger å spare penger på å gå for ST.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    TV Dinnah:
    Jeg tror som nevnt man vil ha problemer med å justere grønnstikk på øyemål, spesielt når det ikke er veldig lett med måleutstyr engang - men det er min mening. Har du ikke klart det på den skjermen du har i dag, så ville jeg ikke regnet med å få det til på ST50.

VT50 og GT50 skal være fri fra grønnstikket i den fabrikkinnstilte THX-modusen. Dette skal være svært bra moduser, som er tett på proffkalibrering. Blandt de absolutt beste fabrikkalibrerte skjermene som finnes.

Når det er sagt håper heller ikke jeg noen blir skremt fra å kjøpe ST50. Det er en kanonskjerm i prisklassen. Det eneste jeg ville få frem er at den ikke er på VT50 nivå utav esken, og at de som i utgangspunktet er i VT50 målgruppen bør tenke seg om noen ganger før de velger å spare penger på å gå for ST.
    Den skjermen jeg har nå er bare en billigmodell uten noe kalibreringskontroll, så på den er det umulig å få bort grønnskjæret. Jeg tenkte at på dyrere skjermer som ST50 har man hvitbalansekontroll (eller noe sånt) hvor man kan justere bort dette, men det er vel ikke fullt så enkelt som det høres ut som, nei.

I utgangspunktet er det ST50 som frister mest med tanke på pris og ytelse, men hvis GT50 har en ferdigkalibrert THX-modus uten grønnstikk er det kanskje verd de ekstra pengene for meg. Men jeg mener å huske at noen av 2011-modellene også hadde litt i overkant grønne THX-moduser, ifølge noen tester. Men så langt høres det iallfall ut som årets THX-moduser er mer nøyaktige enn fjorårets.

Skal uansett ikke kjøpe før senere i år, så jeg har god tid på å bestemme meg og se det an. Tenker det enten blir ST50, GT50 eller en Samsung plasma. VT50 er nok litt for dyr for meg.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte inn Sony hx823 på returrett og skal inn på Hifiklubben og hente en ST50. Plasma er plasma. Gleder meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panna er best!

Hei- jeg har 4 pannsplasmaer, det der grønn greiene er tullprat og ikkeno og bry seg om! Synes foruminleggene kan glemme og sammenligne med Samsung- de er ingen referanse for plasma! Design kan de men resten....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tede
    Hei- jeg har 4 pannsplasmaer, det der grønn greiene er tullprat og ikkeno og bry seg om! Synes foruminleggene kan glemme og sammenligne med Samsung- de er ingen referanse for plasma! Design kan de men resten....
    Tull, ta en titt på nyeste PS64E8005, tviler på den har noe spesielt merkbart dårligere HD bilde enn Panasonic om det er dårligere i det hele tatt, og etter tester så er den vel bedre enn Panasonic på både 3D og SD.

Side 18 av 103 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •