[LØST] Er 50Hz for lite?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST] Er 50Hz for lite?

Hei!

Ble anbefalet denne tv-en når jeg tok en tur innom Expert i dag:
    Viera TV - LCD TV - TX-L42U3E - specifications - Norge
    Skulle få den for 4500kr.

Den ser egentlig helt grei ut spør du meg , foruten om at den har 50Hz.
    Er dette litt for lite? Ønsker ikke et hakkete bilde.

Tv-en vil bli brukt til vanlig tv-titting, litt film og data.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med denne som er på tilbud hos lefdal isteden?
    Samsung 40" LED-TV UE40D5004 - Lefdal
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    hva med denne som er på tilbud hos lefdal isteden?
    Samsung 40" LED-TV UE40D5004 - Lefdal
    Vet ikke om jeg vil ha samsung.

Men vil 50Hz være lite?

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke ha Samsung hvorfor ikke?

Spm er hvor godt øye du har for det? Og hva mener du med 50hz for lite?
    Det er forskjeller i bilder kontra enn 100% -> osv ja.

Personlig ville jeg ikke betalt 4500 for den tven der.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Du vil ikke ha Samsung hvorfor ikke?
    har hørt at Samsung jukser med bildekvaliteten... Er dette sant?

Newcomer K3nn3th90 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50hz har vel en tendens til å kunne hakke under tvspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K3nn3th90
    50hz har vel en tendens til å kunne hakke under tvspill?
    Det er det jeg er redd for..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til spill er dette helt uproblematisk. Konsollene har uansett en framerate på enten 50FPS eller 60FPS (og det ville overrasket meg stort om ikke den tv-en du linker til har 60Hz-støtte også). I spill ønsker man å skru av interpolering og slikt uansett, så 100Hz har ingen verdi her.

Skal du spille mye er det viktigste at du får en tv med lav input latency, og her tror jeg Samsungen er ganske dårlig på LCD-variantene, men det finnes målinger. Av de bedre her er visstnok Sharp, og Panasonic har tradisjonelt hatt lav input latency på plasmaene sine, men aner ikke hvordan det er på LCD-ene dems.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konsoller kjører helst 60hz, men kan kjøre 50hz, men bare pga. oldtids SD tube tv. Spillene vises altså altid i 60hz på en flatskjerm fra de siste 5-10 år. Fps (bilder i sekundet) er en annen sak og har ikke noe med Hz (hertz, frekvens) at gjøre (på Konsoll altså, med pc blir det en litt annen sak)

Alle nåtids 50hz tv som jeg vet om støtter 60hz så ikke noe at uroe seg for der. Skjønner ikke at forhandlere ikke skriver 50/60hz på infosiden? Men de er vel mer interessert i at selge 100hz+ tv'er med høyere inntjening.

Den Samsung som det linkes til mener jeg "bare" er en 50/60hz tv men har en motion control clear rate jukse greie på 100"hz" (altså ikke ekte 100hz), men den funksjon skulle bare gjøre bildet dårligere. Altså normalt viser en standard lcd/led skjerm 300 linjer med informasjon ved hurtig bevegelse i stress test. Men med denne Samsung Clear motion "100hz" ON viste denne 5004/5005 modell bare 250 linjer, men viste 300 linjer med Clear motion OFF. Til referanse viser en lcd/led skjerm med "ekte" 100hz "motion control" slått på, typisk 900-1080 linjer. Alt etter model osv. Nok om det. Denne 100hz funksjon bør som slc sier, uansett ALTID slås av på spill. Da det gir høyere input lag og andre sideeffekter som er uønsket. Etter min mening.

Den Samsung 5004 skal ikke være den dårligste på spill med rundt 30-40ms input lag om man har den på "Game Mode". Men bildeinnstillinger på "Game Mode" er som altid låst hos Samsung, tragiskt. Den skjerm Panasonic TX-L42U3E som ble anbefalt hos Expert er tilfeldigvis en af de beste skjermene til spill i år. IPS lcd panel, og det laveste/beste input lag. Ville kjøpt den uten tvil om størrelsen er bra nok og den skal brukes mest til spill. Om det hadde vert bare til film/tv ville jeg tatt Samsungen pga. bedre sortnivå, men ikke i 40":-D

.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg blir ikke å bruke tv-en så mye til spill. Men vil panasonic-en funke bra til vanlig tv-titting eller vil bildet "hakke"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs hva du mener med hakking. Hvis den er oppgitt å ha 50Hz så har den mest sannsynlig ikke noe funksjoner for interpolering, men det skal sies at disse interpoleringsfunksjonene ofte får ting til å se mer kunstig ut, og faktisk introdusere en annen type hakking enn den "jevne" hakkingen tv-sendinger i seg selv har.

Du skal ikke tenke på at du vil oppleve noe mer hakking enn f.eks. hva du ser på PC-skjermen din (som mest sannsynlig kjører 60Hz), og normalt sett slår veldig mange av interpoleringsfunksjonene på tv-ene sine likevel. Jeg tror den Panasonic-en er bra, og expert har vel også 30 dager full returrett dersom du ikke er fornøyd. Gi den en sjanse og prøv den ut? For en gangs skyld tror jeg du har støtt på en selger som ikke BARE prøver å pushe noe tilfeldig valgt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis jeg kjøper tv på nettet og finner en feil, eks. Død pixel?

Hvilke rettigheter har jeg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har angreretten (14 dager) som du har etter kjøpsloven. En enkelt død pixel er ikke å regne som produktfeil, så butikken har ingen plikt til å ta den tilbake på grunn av det, så når returretten din er omme så har du ikke mulighet til å klage på det og levere den.

Derfor kan det ofte være smartere å kjøpe på nett sånn sett enn i butikk (selv om de fleste butikkene tilbyr returrett i et bestemt antall dager også, og da er det ikke noe verre å kjøpe der). Vær imidlertid obs på at om du finner noe på nett som er mye billigere enn i butikk så kan det være snakk om parallellimport, og garantisaker kan da bli litt mer hårete å ordne opp i. F.eks. kjøper du en parallellimportert tv vil både importør og serviceverksteder med avtaler med produsenten kunne nekte å ta saken din, og du må via forhandleren for å ordne opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for Panasonicen da.

Vil den funker bra sammen med PC via HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til at det ikke skal

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darkside
    Konsoller kjører helst 60hz, men kan kjøre 50hz, men bare pga. oldtids SD tube tv. Spillene vises altså altid i 60hz på en flatskjerm fra de siste 5-10 år. Fps (bilder i sekundet) er en annen sak og har ikke noe med Hz (hertz, frekvens) at gjøre (på Konsoll altså, med pc blir det en litt annen sak)

.
    Så denne først nå og tenkte jeg måtte kommentere litt Refreshrate (Hz) og framerate er i aller høyeste grad knyttet til hverandre.

Man kan aldri ha en framerate som er høyere enn refreshraten, selv om det kan jukses til. I utgangspunktet bruker man refreshraten til å avgjøre når en frame skal tegnes opp (vsync-wait) for å unngå tearing i bildet. Frameraten begrenser seg da til hva nå enn refreshraten måtte være men kan godt være lavere. Grunnen til at jeg nevnte dette var mest for å illustrere hvorfor man ikke trenger 100Hz til spilling fra konsoll, siden konsollen likevel ikke dytter ut dette og interpolering uansett er uønsket. Sikkert fremdeles litt klønete forklart, men det får gå... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Så denne først nå og tenkte jeg måtte kommentere litt Refreshrate (Hz) og framerate er i aller høyeste grad knyttet til hverandre.

Man kan aldri ha en framerate som er høyere enn refreshraten, selv om det kan jukses til. I utgangspunktet bruker man refreshraten til å avgjøre når en frame skal tegnes opp (vsync-wait) for å unngå tearing i bildet. Frameraten begrenser seg da til hva nå enn refreshraten måtte være men kan godt være lavere. Grunnen til at jeg nevnte dette var mest for å illustrere hvorfor man ikke trenger 100Hz til spilling fra konsoll, siden konsollen likevel ikke dytter ut dette og interpolering uansett er uønsket. Sikkert fremdeles litt klønete forklart, men det får gå... :P
    Ja de er knyttet til hverandre som du sier. Men man kan ha en højere framerate enn refreshraten, om du da ikke V-syncer får du screentearing, bluring osv. På en pc kan du fint kjøre 100fps på en 60hz skjerm, det ser bare ikke bra ut, da som du sier den viser jo ikke mer enn de 60 frames resten kommer i klemme i mellom frekvensene. Det jeg mente var at en konsoll kommer ikke til å vise mer enn 60fps uansett, så alle tv skal støtte det. Om man har en tv som bare støttet 50hz i teorien ville det dermed ikke være så bra om du spillte ett spill med 60fps. Screentearing oppstår vel når der ikke er v-sync og dermed går frameraten opp og ned og syncer ikke med hz. Vet ikke om vi kommer frem til det samme resultat her, men jeg kan ta feil :-D Det er ikke første gangen jeg gjør det isåfall, men er her for at lære mer.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darkside
    Ja de er knyttet til hverandre som du sier. Men man kan ha en højere framerate enn refreshraten, om du da ikke V-syncer får du screentearing, bluring osv. På en pc kan du fint kjøre 100fps på en 60hz skjerm, det ser bare ikke bra ut, da som du sier den viser jo ikke mer enn de 60 frames resten kommer i klemme i mellom frekvensene. Det jeg mente var at en konsoll kommer ikke til å vise mer enn 60fps uansett, så alle tv skal støtte det. Om man har en tv som bare støttet 50hz i teorien ville det dermed ikke være så bra om du spillte ett spill med 60fps. Screentearing oppstår vel når der ikke er v-sync og dermed går frameraten opp og ned og syncer ikke med hz. Vet ikke om vi kommer frem til det samme resultat her, men jeg kan ta feil :-D Det er ikke første gangen jeg gjør det isåfall, men er her for at lære mer.
    .
    Ut fra det jeg leser nå så ser det ut som vi har samme forståelsen av dette, men forskjellige måter å forklare på. Eneste måten å kjøre 100FPS i 60Hz på er å kjøre uten vsync, men det vil uansett ikke bli fulle frames, det er mer et tilfelle av å begynne å tegne opp neste frame på den vertikale posisjonen man befinner seg i øyeblikket. F.eks. om man kjører 50Hz og har en framerate på 100FPS så vil i teorien (veldig teoretisk, mye annet spiller inn) halve skjermen være frame 1, andre halvdelen frame 2, så frame 3 på den første halvdelen osv. og dette ser forferdelig stygt ut.

Tearing oppstår dersom oppdateringer til skjermbildet gjøres uten å vente på vsync. Enten det er snakk om å flippe et buffer (double og triple buffering) eller tegne et nytt bilde. Tegner man direkte til et synlig buffer vil man nesten alltid få synlig tearing, men man får mindre latency siden man ikke ligger minst ett skjermbilde på etterskudd på grunn av bufringen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •