LG 42LK530N like bra som 37LY95-ZA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 42LK530N like bra som 37LY95-ZA?

Hei, etter at butikken ikke kunne fikse min LG 37LY95-ZA som jeg kjøpte for 18000 i 2007, har jeg fått en LG 42LK530N (pris ca. 4300-5000) som erstatning som skal være et like bra eller bedre produkt. Den jeg hadde var i toppskiktet da jeg kjøpte den, mens den jeg får som erstatning er etter min mening en billig-TV. Bra bilde så lenge man sitter rett foran, men så snart man er noen grader utenfor senter så blir bildet ganske blekt med dårlig svartfarge. Uten at jeg kan foreta en direkte sammenligning, mener jeg at slik var ikke den gamle TV'n. Da jeg kjøpte den så var et av argumentene til selgeren at det var svært bra bilde på LY95.

Jeg ser at de TVene vi har på jobben ikke blir blekere om man ser dem fra en vinkel uten at jeg vet noe om hvilken teknologi de benytter (mulig de benytter LED og ikke LCD).

Men på papiret ser de to TV'ene ikke så ulike ut...

Vet noen hva betegnelsene LK og LY betyr? På den nye angis det "dynamisk kontrast" på 150,000:1, mens den gamle hadde 5000:1, og likevel synes jeg den gamle var bedre (mulig det er meg det er noe feil med). Og den gamle hadde bedre brightness, som var på 500 cd/m2 kontra 450 cd/m2. Har det mye å si?

Butikken påstår at prisen ikke har noe å si, så lenge det tekniske er tilsvarende, men er det virkelig det? Det føltes også litt bedre å eie en TV til 18000 enn det gjør en til 4300
    Kan jeg kreve kjøpet opphevet når de ikke kan reparere eller gi meg samme modell? Betyr det noe hva jeg synes og ikke synes om viewing angle og svartnivå etc så lenge det på papiret ser likt ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lk530 har ett IPS panel, og de blir bleke fra sidene. Har en LK530 selv. Og er godt fornøyd, men viste hva jeg ville ha. Men disse IPS skjermene minner mer om en PC skjerm enn vanlig tv skjerm om man kan si det slikt. Rask respons, presise farger, men dårligt sortnivå og dårlig innsynsvinkel. LK530 har 10bit farge prosessor mot LG 37LY95-ZA som hadde 8bit. Dynamisk kontrast verdi er tullball. Så det kan hende at din gamle hadde mer kontrast eller en annen type glass på fronten?

Uansett LK530 er en billig serie, den billigste LCD'en til LG i år om jeg ikke tar helt feil. Og om du ikke er fornøyd ville jeg klage. Ett bedre produkt ville vert en LG 42" 3D LED-TV 42LW540N etter min mening, med tanke på pris og kontrast osv.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei og takk for svaret.

Det er en annen faktor som også kommer inn, og det er at den gamle TV'en hadde blank skjerm mens den "nye" som jeg nå har levert tilbake, hadde matt skjerm. tror kanskje det er lettere å se fra vinkel på en blank skjerm, men selvsagt mer reflekser etc.

En til ting som gjør den "nye" TVn dårligere er at den hadde færre innganger (AV-innganger, HDMI, etc enn den gamle).

Jeg har som sagt levert tilbake erstatnings-TVen, og håper jeg får en som er bedre enn den de ga meg først.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LY95 hadde så absolutt ikke blank skjerm, den var matt. Dette vet jeg som tidligere innehaver av 42LY95.

LK530N har bedre bildekvalitet enn din opprinnelige tv, men ikke like god lyd.

Tilkoblingsmessig så hadde LY95 2x HDMi, 2 Scart, 1 komponent, vga-inngang og optisk lyd ut.

42LK530N har alt dette. Om du ikke er fornøyd med bildet, kanskje det er noen innstilinger som kunne gjøres for å fikse opp.

Jeg hadde vært latterlig fornøyd om jeg fikk splitter ny 5" større tv enn min 4 år gamle modell, uten å måtte betale noe som helst. Istedenfor den gamle skiten tilbake.

Men nå har jeg også lydanlegg, så lyden ikke ville vært viktig...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Alastor][quote]

Tja, det nyttet for meg å klage uansett. Jeg fikk en Phillips 42 tommer SmartTV med 3D som koster snaut 9000 hos Lefdal. Jeg er kjempefornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du være kjempefornøyd.

At folk ikke innser at en TV de kjøpte for 18 000 for 5 år siden ikke er verdt 18 000 i dag er for meg litt rart. Pris skal ikke være relevant.

Kjøper man ny teknologi må man bare bite i det sure eplet og innse at det faller i verdi før man rekker å dra kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ing-cognito
    Da bør du være kjempefornøyd.

At folk ikke innser at en TV de kjøpte for 18 000 for 5 år siden ikke er verdt 18 000 i dag er for meg litt rart. Pris skal ikke være relevant.

Kjøper man ny teknologi må man bare bite i det sure eplet og innse at det faller i verdi før man rekker å dra kortet.
    Det er jeg - kjempefornøyd med Lefdal, og ikke bare på denne saken.

Men om TV'n jeg hadde hadde funka i mer enn 5 år hadde dette ikke vært noe problem. Man bør forvente at en TV varer i mer enn 5 år. Særlig dersom man har betalt mye for den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •