"Banding" på min Samsung LED UE55D8005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Banding" på min Samsung LED UE55D8005

Heisann

Jeg har byttet ut min gamle 50" i en Samsung UE55D8005 55" 3d-skjerm. Jeg er igrunn ganske fornøyd med bildet, men i lyse scener med kun en farge som f.eks en vegg der kameraet panorerer eller eller rører på seg på en eller annen måte, ser jeg at tven har skygge-striper helt fra topp av tven ned til bunnen. Dette gjør jo at jeg ikke klarer å nyte filmen sikkerlig og blir nesten sittende å lete etter når jeg ser det igjen neste gang. Utrolig irriterende....
    Er dette noen andre også har opplevet?
    Er det noe jeg kan gjøre?
    Har jeg bare hatt uflaks? Kanskje det bil bli bedre om jeg bytter tven?

Hva tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Heisann

Jeg har byttet ut min gamle 50" i en Samsung UE55D8005 55" 3d-skjerm. Jeg er igrunn ganske fornøyd med bildet, men i lyse scener med kun en farge som f.eks en vegg der kameraet panorerer eller eller rører på seg på en eller annen måte, ser jeg at tven har skygge-striper helt fra topp av tven ned til bunnen. Dette gjør jo at jeg ikke klarer å nyte filmen sikkerlig og blir nesten sittende å lete etter når jeg ser det igjen neste gang. Utrolig irriterende....
    Er dette noen andre også har opplevet?
    Er det noe jeg kan gjøre?
    Har jeg bare hatt uflaks? Kanskje det bil bli bedre om jeg bytter tven?

Hva tror dere?
    Samme problemet hos meg, jeg leverer tv`n tilbake til Elkjøp i morgen på grunn av at jeg ikke er fornøyd, synes også at det var veldig plagsomt å se tv i helt mørkt rom, da kom lyslekkasjene veldig tydelig frem på begge sider og jeg satt å så mer på det enn på filmen.

Hentet meg en Samsung PS64D8005 plasma og er veldig fornøyd og det er til nesten samme pris:-D

Gega

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å ser på en film med en del mørke scener nå, og nå ser jeg lyse striper... Off... Jeg har desverre ikke plass til den 64". Har bare 139cm å gå på. Jeg får levere den inn og se om jeg får en annen 55" som kan brukes....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å ser på en film med en del mørke scener nå, og nå ser jeg lyse striper... Off... Jeg har desverre ikke plass til den 64". Har bare 139cm å gå på. Jeg får levere den inn og se om jeg får en annen 55" som kan brukes....
    Denne er 137,80 cm

Samsung 59" 3D Plasma-TV PS59D6905 - Elkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fortsatt ville hatt LED og vil slippe det problemet, vil jeg anbefale deg å gå for toppmodellen til Philips eller Sony. De har bakgrunnsbelyst LED kontra sidebelyst LED. Begge disse TV'ene har i tillegg et ganske rå sortnivå, selv i litt lyse rom.
    Hvis du må ha over 46", er vel Sony(HX920) det eneste alternativet da Philips kun lager opp til 46" med bakgrunnsbelyst LED.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jeg syntes jo det er for gæli at jeg skal måtte akseptere slike åpenbare feil på en tv i denne prisklassen? Det må da være slik at et annet panel er mye bedre eller? Syntes det er rart at ikke diverse tester av led-tv har påpekt at slikt må du leve med om du kjøper led.

Hx920 så jo ikke dum ut, men så koster den jo også 25000,- Ser at komplett selger UE55D7005 billig i dag. 14995,- Tror jeg skal forsøke den før jeg gir opp sidebelyst led helt. Komplett.no - Samsung 55" 3D LED UE55D7005 Smart TV Sm

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jeg syntes jo det er for gæli at jeg skal måtte akseptere slike åpenbare feil på en tv i denne prisklassen? Det må da være slik at et annet panel er mye bedre eller? Syntes det er rart at ikke diverse tester av led-tv har påpekt at slikt må du leve med om du kjøper led.

Hx920 så jo ikke dum ut, men så koster den jo også 25000,- Ser at komplett selger UE55D7005 billig i dag. 14995,- Tror jeg skal forsøke den før jeg gir opp sidebelyst led helt. Komplett.no - Samsung 55" 3D LED UE55D7005 Smart TV Sm
    Er jo ikke sånn at alle sidebelyste LED skjermer er like dårlige på det. Vet at Sharp og Sony klarer det på en god måte på flere av sine f.eks.

Samsung har vel blitt litt beryktet for å ha litt for mye clouding de to siste årene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er ikke 7005 og 8005 så si samme TV da ?! Tror du får noala samme problemer der...

EDIT: Bytt beite... kjøp en Panasonic 55" plasma istede . Ser noen klager på grønne skyer der.. men det er ikke mange som har dette problemet... Alle Tv'er har sine skavanker uansett..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er ikke 7005 og 8005 så si samme TV da ?! Tror du får noala samme problemer der...

EDIT: Bytt beite... kjøp en Panasonic 55" plasma istede . Ser noen klager på grønne skyer der.. men det er ikke mange som har dette problemet... Alle Tv'er har sine skavanker uansett..
    Joda, det er samme panel. Men jeg håper jo at jeg bare har vært uheldig med mitt nåværende panel? Det kan da ikke være meningen at en tv som kostet 24000,- (i april) skal ha slike skavanker? Hardware.no og flatpanels.dk har jo begge testet den uten å ha nevnt det med et ord.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare den "lokale" dimmingen som står på da? Den må stå av for å unngå dette fenomenet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være skalerings-artefakter eller noe bildebehandling i TVen som forårsaker dette?

Hvilken oppløsning gir signalkilden?
    Dersom det er 1080i/p går det uskalert til TVen?
    Har du slått av overscan?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Dette er jeg faktisk ikke helt sikker på. Panasonic-teknikeren jeg snakket med i Sverige gikk langt i å antyde at dette rammer inntil 95% av 2011-modellene. Jeg tror nok ikke det er fullt så ille, men at det er veldig utbredt er jeg ikke i tvil om. Grunnen til at jeg tror det er fordi at stort sett alle som har klaget på dette har byttet tv inntil tre ganger og likevel fått en som har dette problemet hver gang. Men det er absolutt verdt å prøve en Panasonic og heller returnere om den har dette eller har det i for stor grad, men usikker på om jeg ville gått for 55".

Den har i tillegg til at den buzzer mer enn både 50" og 65" et problem lignende det 2010-Samsungene har med at den etter relativt kort tids bruk begynner å utvikle "rosa støy" på en god del enheter. Ikke hørt om dette på noen andre av modellene enn 55". En soleklar reklamasjonssak selvfølgelig, men man må nok være forberedt på å krangle litt for på avforums er det et par som rapporterer at Panasonic har uttalt at dette er en naturlig del av panelets aldringsprosess og ikke en feil. De rammede enhetene utvikler dette etter ca. 500 timer.

Jeg tror det er litt "benekt alt"-holdning der for tida. Akkurat der skal Samsung ha skryt, for de har jo byttet paneler umiddelbart ved sånne feil, eller gitt et nytt produkt i erstatning. Utover det så ville jeg anbefale å vurdere Samsung sine plasmaer også, de er faktisk ikke ille og de er mye mer lyssterke enn VT30-en til Panasonic og flere kalibratører har til og med uttalt at de er mye mer nøyaktig på fargegjengivning. Sortnivået er marginalt dårligere, men dette er neppe synlig med mindre man sammenligner dem i mørket.

VT30 har også et litt kjipere filter som er litt mindre egnet dersom man ønsker å henge tv-en på veggen over øyehøyde, for om man ikke har tv-en i øyehøyde så skal det ikke så mye høydeforskjell til før den begynner å se blassere ut litt på samme måten som når du kommer ut på sidene på LCD.

Samsung sine plasmaer lider heller ikke av det såkalte 50Hz-problemet, og kan vel også være et argument for å sjekke ut f.eks. D8005. Sett bort fra brightness pops, sortnivå og 3D tror jeg faktisk jeg ville driste meg til å påstå at D8005 gjør det skarpere enn Panasonic i år

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det er ikke bare den "lokale" dimmingen som står på da? Den må stå av for å unngå dette fenomenet.
    Jeg har fulgt anvisningene som flatpanels.dk gav. Så justert forsiktig ut ifra de. Men jeg kan ikke se jeg finner hvor jeg kan skru på eller av lokal dimming?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Kan det være skalerings-artefakter eller noe bildebehandling i TVen som forårsaker dette?

Hvilken oppløsning gir signalkilden?
    Dersom det er 1080i/p går det uskalert til TVen?
    Har du slått av overscan?
    Det er det samme om jeg ser på gamle friends-episoder eller en blueray 1080p. har på screen fit, så det skal ikke være overscan som er problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Den har i tillegg til at den buzzer mer enn både 50" og 65" et problem lignende det 2010-Samsungene har med at den etter relativt kort tids bruk begynner å utvikle "rosa støy" på en god del enheter. Ikke hørt om dette på noen andre av modellene enn 55". En soleklar reklamasjonssak selvfølgelig, men man må nok være forberedt på å krangle litt for på avforums er det et par som rapporterer at Panasonic har uttalt at dette er en naturlig del av panelets aldringsprosess og ikke en feil.
    Så det er vanlig med rosa støy på plasma? Har nemlig fått dette på min 7705 63" fra i fjor, jævlig irriterende siden tven ikke er bare bare å få fraktet i en vanlig bil pga størrelsen :twisted: buzzing er det også i rimelige mengder, så plasma er langt fra perfekt.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnejo
    Så det er vanlig med rosa støy på plasma? Har nemlig fått dette på min 7705 63" fra i fjor, jævlig irriterende siden tven ikke er bare bare å få fraktet i en vanlig bil pga størrelsen :twisted: buzzing er det også i rimelige mengder, så plasma er langt fra perfekt.
    Vanlig er det nok ikke, men det hender jo at produsenter er uheldige med produksjonen. Når det er en garantisak så kan du ofte få serviceverksted til å ordne opphenting og levering.

Og til slutt, ingenting er perfekt Men når man først har noe som virker som det SKAL så mener jeg bestemt at plasma er det beste alternativet som finnes i dag.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fenomenet kalles banding...utrolig plagsomt og var en av grunnene til at jeg leverte tilbake UE60D8005. Dette er en feil på panelet og går ikke an å justere bort...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer la offisielt ned p.g.a.de solgte for dårlig. Men man jo også spekulere i om det skyldes at de skjønte at de nye kravene om lavere energi forbruk ville ramme plasma. Det virker i stor grad som diverse problemer har dukket opp i større grad etter at plasma skjermene bruker mindre strøm og er blitt tynnere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Pioneer la offisielt ned p.g.a.de solgte for dårlig. Men man jo også spekulere i om det skyldes at de skjønte at de nye kravene om lavere energi forbruk ville ramme plasma. Det virker i stor grad som diverse problemer har dukket opp i større grad etter at plasma skjermene bruker mindre strøm og er blitt tynnere.
    Tror det kan være en kombinasjon. Når de til slutt kom til sin siste generasjon med plasma-skjermer hadde de jo allerede et panel som kostet mye å lage, samtidig som jeg er ganske sikker på at de hadde den plasma-skjermen med størst forbruk av strøm på markedet.

Nå er det jo faktisk ikke kun plasma det er mye rart med, det er nesten ingen LCD-varianter igjen som er noe for den litt mer kresne heller. Det er nok en kombinasjon av flere ting som er skyld i det; nye krav til forbruk, økt konkurranse og mindre tid til utvikling og produkttesting enn det burde vært, stadig pressede priser, etc.

Det blir spennende å se hva som skjer neste år når Energy Star-kravene spesifiserer max 108W for enhver større tv. Grensene i EU er litt mer romslige, men siden det i stor grad benyttes de samme delene verden over vil vi nok få lide litt for det her også.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Dette fenomenet kalles banding...utrolig plagsomt og var en av grunnene til at jeg leverte tilbake UE60D8005. Dette er en feil på panelet og går ikke an å justere bort...
    Ja etter litt googling ser jeg at du har helt rett. Min skjerm ser nesten identisk ut med dette:

Jeg har ikke sett stripen i midten,men jeg har identiske på hver side og en vannrett inn fra siden. Takk for at du gav problemet et navn ihverfall....

Nå har jeg fått godkjent retursøknad på andrefrist og har bestilt en ny og identisk tv. (Var ikke rask nok på å bestill den billigere 7005 på black friday. De ble fort utsolgt.) Om det ikke fungerer med den nye 8005 får jeg bare gå for plasma isteden da... Selv om den har 4x høyere strømforbruk og mindre stilig design.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •