Hakkete HD visning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakkete HD visning

Jeg har nettop anskaffet en Samsung 46" LED 6 serie TV og har problemer med ujevne bevegelser i HD visning (bluray). Når jeg spiller av vanlige DVD plater er bevegelse tilnærmet perfekt, men ved bluray i full HD hakker det voldsomt ved raske bevegelser. Er det TVen som er for dårlig eller kan det være HDMI kablene eller blueray spilleren?

TV: Samsung UE46D6545US
    Bluray spiller: Yamaha BO-S667
    Receiver: Yamaha RX-V667
    HDMI kabel: billig graps, ukjent merke.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg ble det veldig mye bedre ved å deaktivere eller sette alt av sånne "hjelpebilde" ting til LOW. Du finner alt under innstillinger eller avanserte innstillinger på bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hos meg ble det veldig mye bedre ved å deaktivere eller sette alt av sånne "hjelpebilde" ting til LOW. Du finner alt under innstillinger eller avanserte innstillinger på bilde.
    Men man må regne med litt hakking?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, man skal ikke regne med det. Skru av alt (ikke bare sett det til low hvis det er en "off"-innstilling) som går på avansert bildebehandling. Det kan hende at 24Hz input (som du får fra blu-ray med mindre du har valgt noe annet) har egne innstillinger, og da må du deaktivere det samme der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Nei, man skal ikke regne med det. Skru av alt (ikke bare sett det til low hvis det er en "off"-innstilling) som går på avansert bildebehandling. Det kan hende at 24Hz input (som du får fra blu-ray med mindre du har valgt noe annet) har egne innstillinger, og da må du deaktivere det samme der.
    OK får teste litt når ungene er ferdig med å se på Brannmann Sam:-D
    Takk for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke finne noe med "hjelpebilde" på bildeinstillingene på tven.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av abrsti
    Kan ikke finne noe med "hjelpebilde" på bildeinstillingene på tven.
    Ting heter forskjellige mellom alle modeller, men alt som gir uttrykk for å gi bedre bilde gjør gjerne det stikk motsatte. Det var det han som skrev innlegget mente med det, ikke at du skulle se etter ordet "hjelpebilde". Jeg kjenner ikke alternativene i de menyene så jeg kan ikke hjelpe med noe konkret med mindre du forteller hvilke som er der og i avanserte bildeinnstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av det. Hadde ingen innvirkning uansett hva jeg stilte på tven, men når jeg satt Bluray splilleren til å bruke 24hz i stedet for auto ble det perfekt!
    Den brukte 50hz når den stod til auto. Men ser ikke helt sammenhengen med disse hertzene og de 400hz som er oppgitt at TVen klarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 400Hz-ene er det du minst av alt skal henge deg opp i. Det er marketing buzz fra ende til annen. Det er flere grunner til at dette kunne gått galt, men jeg skal forsøke å forklare den mest sannsynlige årsaken.

Når du får 24Hz ut fra Blu-Ray-spilleren, så er det et signal som gir 24 progressive bilder i sekundet (akkurat som på kino). Vanlige TV-sendinger derimot, gir 50 "flettede" bilder i sekundet (men tv-en gjør dette om til progressive bilder sånn at du ikke ser flettingen slik man gjorde på gamle bilderørstv-er som flimret).

Problemet her er at 24 går ikke opp i 50. Om du så viser en sekvens på ett sekund med alle bildene to ganger etterhverandre får du 48, med andre ord har du to bilder som må "forkastes" på et vis, og da gjerne ved å legge inn en ekstra forsinkelse mellom noen bilder. Hvordan dette gjøres varierer fra produsent til produsent, men felles for alle teknikkene er at de VIL introdusere noe hakking, særlig synlig ved panorereringer.

Så, nå lurer du kanskje på hvorfor du ikke så dette på DVD? Her har jævlene vært litt smarte, serru... Har du noen gang stusset på at filmene på magisk vis blir et par minutter kortere fra kino til DVD i Europa? Nei, det er ikke sensur, men de setter opp frameraten til 25 i stedet for 24, som jo går helt fint opp i 50 Med andre ord, filmen spiller for fort.

I USA hvor de kjører med 60Hz som standard, bruker de en annen teknikk som kalles 3:2 pulldown. Har ikke tenkt å forklare detaljert, men du kan slå det opp om du er nysgjerrig.

Håper det hele ga mer mening nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for super forklaring! Det var som du sa spesielt ved panorering at det hakket. Og som du sier virker det som at det går litt for fort ja. Tipper at det er mange i de Norske hjem som sitter med dette problemet uten å gjøre noe med det. Enkelte bryr seg kanskje ikke, men for min del blir jeg helt gal i huet av å se på ujevne bevegelser :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg la tidligere i dag inn et innlegg på VT30-forumet angående panorering, jeg legger inn et her også da det er et 'merke-nøytralt' del av forumet.

Jeg hadde inntil for to uker siden en seks år gammel HD-ready Panasonic 42" plasma med en like gammel, billig Sony DVD-spiller.

Hakking ved panorering er et følsomt tema hos meg, her er jeg kresen. Med oppsettet nevnt over var jeg fornøyd med panoreringsegenskapene.

Jeg kjøpte en Phillips BDP9600 BD-spiller for to uker siden, for å kunne begynne å kjøpe filmer i BD og med tanke på et fremtidig kjøp av større flatskjerm.

Etter å ha koblet til BD-spiller opplever jeg panorering som svært hakkete, bildet sleper. Rulletekst går i rykk og napp oppover skjermen, slik jeg opplever det.

Dette fremskynder kjøp av ny og større TV, mest sannsynlig 50". Skal brukes til film, er ikke plaget med lys stue.

Hva velger jeg for å få gode panoreringsegenskaper?
    Kan jeg få det like godt som med den billige løsningen nevnt øverst?
    Var BDP9600 et bomkjøp?

Jeg har til nå hatt VT30 i tankene, men har de siste ukene fått mange innspill og hodeverken melder seg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torry
    Hei, jeg la tidligere i dag inn et innlegg på VT30-forumet angående panorering, jeg legger inn et her også da det er et 'merke-nøytralt' del av forumet.

Jeg hadde inntil for to uker siden en seks år gammel HD-ready Panasonic 42" plasma med en like gammel, billig Sony DVD-spiller.

Hakking ved panorering er et følsomt tema hos meg, her er jeg kresen. Med oppsettet nevnt over var jeg fornøyd med panoreringsegenskapene.

Jeg kjøpte en Phillips BDP9600 BD-spiller for to uker siden, for å kunne begynne å kjøpe filmer i BD og med tanke på et fremtidig kjøp av større flatskjerm.

Etter å ha koblet til BD-spiller opplever jeg panorering som svært hakkete, bildet sleper. Rulletekst går i rykk og napp oppover skjermen, slik jeg opplever det.

Dette fremskynder kjøp av ny og større TV, mest sannsynlig 50". Skal brukes til film, er ikke plaget med lys stue.

Hva velger jeg for å få gode panoreringsegenskaper?
    Kan jeg få det like godt som med den billige løsningen nevnt øverst?
    Var BDP9600 et bomkjøp?

Jeg har til nå hatt VT30 i tankene, men har de siste ukene fått mange innspill og hodeverken melder seg...
    Det er egentlig veldig vanskelig å gjøre bomkjøp når det gjelder kjøp av blu-ray-spiller, for det meste der ute er faktisk mer enn bra nok. Problemet du støter på er nesten helt sikkert i forbindelse med noe framerate-konvertering. Den gamle tv-en din støtter sikkert ikke 24Hz-input, eller om den gjør, så konverterer den sikkert.

Se i oppsettet for blu-ray-spilleren din om du finner noen mulighet for å sette 60Hz som output, eller finne et sted du kan slå av noe som har med 24Hz/24p å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar, jeg skal sjekke dette straks jeg kommer tilbake fra juleferie.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte deg i den andre tråden du hadde, der nevnte jeg at tv`en din ikke klarer 1080p og anbefalte deg å sette BD spilleren til 1080i, men, det jeg ville forklare nå er at tv`en din klarer 1125(1080i) 60i (33,75 hz) og 50i (28,13hz). eller 750(720) 50p (37,50 hz) og 60p ( 45 hz).
    Som sagt har jeg ikke noe hakking på min PV60 med en Cambrigde 751BD spiller overhodet, denne står på 1080i som utgangssignal.
    Jeg har ikke prøvd noen 24 innstillinger, men om spilleren står på auto ser jeg heller ingen hakking i bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •