Ren Scan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Ren Scan

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ren Scan

Som overskriften sier, så lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva dette er og hva den gjør på tv i bildemenyen under bredde høydeforhold..Noen som vet dette? Noen ganger får jeg ikke det valget med dette. Føler at tv bli blassere når denne ikke er valgt. Har forøvrig en plasma(LG pk950)

Noen som har peiling?

Morten

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men ble ikke noe mer klok. Bytter kanal og det valget med ren Scan blir ikke mulig å velge. Er det noen grunn til det. Kan jeg lagre dette valget? Merker at bildet også forandrer seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Just Scan" er vel funksjonen som viser signalet som det er, men tror ikke det er tilgjengelig for alle typer input. Hvis du prøver den funksjonen på f.eks. NRK eller TV2 sine HD-kanaler, ser du noe grums nederst til høyre i bildet på noen av kanalene med "Just Scan" ? (Eller Ren scan som det heter med norsk meny, da)

I såfall er det det denne gjør. Viser hele tv-signalet, og ikke "klipper det til" og reskalerer innholdet. Derfor kan nok "Just Scan" fremstå som skarpere, fordi det er signalet pixel for pixel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til jeg tok opp dette, var at tven har plutselig blitt merkbart blassere nesten over natta. Prøvd å justere både det ene og det andre uten hell. Kan være noe jeg ikke kjenner til. Tidligere da jeg skrudde på tven, gikk det kanskje 1 min før det det "sank" i bildet og ble mye sortere og fargene ble bedre og bildet generelt mye bedre å se på. Nå er det bare grått og kjedelig.
    Er det noe jeg kan gjøre for å få det tilbake til det normale`?
    Virker som jeg har en billigutgave av en tv nå, men det er det ikke.

Noen tips eller hjelp å få blant dere eksperter?

Takker og bukker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er skjermen din på en helt sort skjerm? Ut fra det du beskriver her, så høres det ut som om spenningen på panelet ditt er stilt opp sånn at den blir lysere, og det er også dette Panasonic har fått mye kritikk for å ha gjort de siste årene, og at det i 2009-modellene kom veldig plutselig.

Sjekk litt rundt på diverse avforum om noen kan ha opplevd det samme. Det kan godt hende at LG også har "rising blacks".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd forskjellige bildemoduser?? Har du sjekket at lys sensonr(eco) innstilling er AV? Jeg har opplevd at min LG PK250 har dårligere sortnivå nå enn når den var ny så LG også ser ut til å ha svakere sortnivå over tid ala Panasonic desverre! Min PK250 målte ca 0.06cd/m2 når den var ny nå er det 0.15 cd/m2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ganske dramatisk økning. Hvor nøyaktig er instrumentet du har målt med? Panasonic-ene øker jo fra 0,02-ish til 0,06-ish et sted. OK, det er en tredobling men det er langt under 0,15... men om du har opplevd dette på PK250 er det vel ikke usannsynlig at det også skjer på PK950, nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instrumentet som ble brukt er: X-rite Hubble. Dette er et greit instrument i mellom klassen. Det er lett synlig at sortnivået har økt for å si det sånn... Tvn min har gått ca 2500 timer. Men jeg klager ikke 60" til 10k er bare latterlig billig!! Å bildekvaliteten er bra nok for meg etter at den ble kalibrert. Den parkerer mange egde LED-LCD i mine øyne på bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å se på dette nærmere i kveld når jeg kommer hjem.
    Hvis dette skjer, er det grunn til garantisak!!?? For dette skal jo ikke skje.
    Er dette et problem med plasma, vet jeg ikke om det er noe å ha lenger, selv om jeg elsker plasmabilde veldig godt. Da kan det bli evt LED neste gang om ikke lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kalibrert denne, men har vært fornøyd med egne instillinger. Har tenkt å få den kalibrert med proft verktøy, hvis det er siste utvei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sortnivå er ikke alt, selv om det er viktig for å oppnå et godt bilde. Men et dårlig sortnivå kan til en viss grad kompenseres med et bra hvitnivå. Jeg ser dette veldig godt på en billig Samsung jeg bruker her nå. Sortnivået er ikke i nærheten av VT30-en jeg returnerte, men den er MYE mer lyssterk. Hvitt ser faktisk hvitt ut, og det kan jeg ikke påstå at det gjorde på VT30 (selv om det var hvitt nok). Resultatet er et helt greit bilde med gode kontraster, men det blir noe døllt med nattscener i mørket

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netrom66
    Skal prøve å se på dette nærmere i kveld når jeg kommer hjem.
    Hvis dette skjer, er det grunn til garantisak!!?? For dette skal jo ikke skje.
    Er dette et problem med plasma, vet jeg ikke om det er noe å ha lenger, selv om jeg elsker plasmabilde veldig godt. Da kan det bli evt LED neste gang om ikke lenge.
    Dette er veldig i grenseland. Sånn i teorien burde dette dekkes av reklamasjonsretten, men du vil få motstand. At plasmapaneler mister sortnivå er nok et resultat av stadig strengere krav til strømforbruk. Spenningen økes visstnok i panelet for å unngå at pixler lyser opp uten at de skal (såkalte misfires). På 2011-modellene til Panasonic skal dette problemet være redusert til et minimum, og Samsung sine øker noe men der kan man sette ned brightness på tv-en for å komme tilbake til opprinnelig sortnivå igjen. Hvordan det er med LG vet jeg ikke.

Uansett, i teorien skal du kunne få dette utbedret i følge loven, for det er en klar forringelse av produktet. LG vil nok mene noe annet, så det kan nok bli noen runder med forbrukerråd + forbrukertvistutvalg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet og prøvd alt mulig jeg kunne komme over. Alt fra forskjellige blåfilmer,annen blåfilmavspiller,skrudd alt av og på.satt til fabrikkinstillinger og justert. Men får jeg bedre og sortere bilde nå? Nei. Det virker som panelet er satt veldig lyst etter en viss tid. Oppleves som uskarp,blass og fargeløs selv på full farge(alt er relativt). Så her må jeg nok kontakte komplett tror jeg.

Noen som har andre forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høres ut som om spenningen på panelet har økt sånn som det gjorde veldig brått på Panasonic sine i 2009, ja. Og siden en annen her inne også rapporterte om en økning på sin LG i samme serie som din så tror jeg nok dessverre dette er en innprogrammert "funksjonalitet". Bare rart folk ikke har laget like mye oppstandelse om dette som da Panasonic ble "fersket" for det.

Kontakt LG og hør med dem, og hør også med komplett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror jeg skal gjøre det. Det skjer nok ganske snart. Kontakter dem og gir dere tilbakemelding om status. Den er jo tross alt under 1 år gammel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ringt LG support og lagt frem saken. Tror du ikke de ringte tilbake og sa at den henter vi på mandag. Mest sannsynlig er det panelet som vedkommende sa. Det må jeg si var veldig kjapt. Og så imøtekommende de var ang problemet. All skryt til LG Support.
    '
    Da gjenstår det å pakke ned i esken og finne frem en desverre mindre tv. Les 32" De fortalte ikke noe om lånetv. Så vi får se.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra..Tven er ferdig og i hus. Denhar byttet mainboardet. Skrudde på tven etter at den har stått 3 timer for å få tempen riktig. Og vips, så var den perfekt igjen. DEILIG. Må si det gikk kjapt. ca 1 uke, må jeg si er akseptabelt. :-D

Nå er bildet så herlig. Nå ser jeg frem til å se mange filmer fremover. Ble ikke det siste uke med en 32".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal den inn til service igjen gitt..Den var bare bra noen dager etter siste service. Så ble den dårlig igjen. Men må skryte av LG support.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Netrom66
    Da skal den inn til service igjen gitt..Den var bare bra noen dager etter siste service. Så ble den dårlig igjen. Men må skryte av LG support.
    Det er akkurat samme greia de med 2009-modellene av Panasonic opplevde. Det var bra i en liten stund etter at de hadde fått nytt panel, så var det like ille igjen. Tror det kan være snakk om en intern timer som sørger for spenningsøkning på panelet i LGs tilfelle også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •