Samsung PS43D455 inntrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung PS43D455 inntrykk

Som jeg nevnte i et par Panasonic-tråder her om dagen har jeg kjøpt tv-en i emnefeltet. Jeg tenkte jeg ville dele noen erfaringer her i fall noen er ute etter en billig tv som hovedsaklig bare skal ha et bilde

Jeg kjøpte denne tv-en med ingen forventninger overhodet siden den som sagt kostet med 2995,- (jeg tipper 3495,- til vanlig) så jeg kjøpte strengt tatt det billigste jeg fant med litt størrelse. Dette skulle vise seg å være noe av det lurere jeg har gjort i år med tanke på tv-kjøp. 43" er en del mindre enn hva jeg ønsker meg, men jeg kan leve med det en stund så dersom 43" og 2-3 meter avstand ikke høres galt ut, les videre.

TV-en er ikke FullHD, men dette har ikke gitt meg noe inntrykk av noen nødvendighet. Det eneste som kan være litt surt med det er at pixlene er store nok til at de kan sees litt i noen sammenhenger, og 1080p-materiale blir litt mer grovkantet.

Kontrastnivået er formidabelt, og jeg er nesten villig til å si bedre enn på VT30-en som jeg akkurat kvittet meg med, selv om de ikke kan måles på sortnivå men det er veldig nært midrange-Panasonicene. Men det denne ikke har i sortnivå tar den igjen i hvitnivå. Man får en utrolig god punch i bildet med denne, og fargene er veldig naturlige (synes jeg). Panoreringer er også bra, og generell bildekvalitet på både SD og HD er helt grei.

Jeg satt i sofaen i stad og sjekket diverse HD-kanaler og innser at bildet på denne, til tross for 1024x768-oppløsningen faktisk gir et mye jevnere (ingen clouding) og mer naturlig bilde med mykere bevegelser enn LED-modellen av en tilsvarende som jeg vil tippe koster det dobbelte. Ingen lyslekkasjer siden dette jo er en plasma. Skjermen kan virke noe ujevn ved panoreringer, men dette klarer jeg å se mellom fingrene på prisen tatt i betraktning.

Ikke sett noe floating blacks, men har sett brightness pops som er Samsungs gode påfunn for at vi skal kjøpe nye tv-er neste år også for å bli kvitt features vi ikke vil ha.

Det mest negative med denne måtte være at det er en utrolig kjip tv funksjonsmessig, men den gir deg en kasse å se på. Siden den bare har to HDMI-innganger anbefales nok en receiver utenom for å få flere.

Image retention har heller ikke vært noen sak. Jeg har kjørt på med mye kanallogoer rett ut av esken, og ikke en eneste av dem har gjort antydning til å sette seg i så mye som en liten periode. Det overrasket meg kanskje mest av alt.

Min anbefaling er derfor, dersom noen er ute etter en tv hovedsaklig for å se tv på uten å bry seg om alt mulig annet er dette mye for pengene. Og det blir lettere å akseptere fillefeil på en tv som er bortimot gratis, derfor finner jeg meg lett i brigthnesspops. TV-en takler også 24Hz fant jeg ut.

Det mest negative er vel at man må sitte minst 2 meter unna for å slippe å se plasmaditheringen som ellers er ganske fremtredende og kornete. For mange føles det kanskje å sitte 2 meter unna 43" uaktuelt, men da får man bare leve med litt mer kornete bilde

Og til dere "men det mååååå jo være FullHD"-folkene... really, det er ikke noe problem. Man mister litt skarphet på blu-ray og slikt, men til prisen kan man fint leve med det

Positivt:
    - Godt bilde (på avstand :P)
    - Gode farger
    - Meget godt hvitnivå
    - Akseptabelt sortnivå
    - God på panoreringer
    - Ikke merket noe som helst tegn til image retention
    - Intern mediaplayer fra USB
    - 24Hz avspilling for film
    - ingen grønne flekker

Negativt:
    - Brightness pops
    - 1024x768 som oppløsning
    - Skjermen virker noe ujevn ved enkelte panoreringer (litt som det ofte gjøre med f.eks. edge LED-skjermer)
    - Bare to HDMI-innganger
    - Ingen ethernet
    - litt tradisjonell samsung-buzz men ikke veldig irriterende for min del

Sånn det ligger nå, får man ikke noe annet som matcher prisen i 40"-klassen så 2995,- for 43" av dette slaget her kan ikke bli et dårlig kjøp. Dere vet jo allerede hvor picky jeg er, og at jeg ikke har plukket denne fra hverandre og kalt den verdiløst skrap burde si noe Jeg har hatt prisen litt i tankene når jeg har skrevet denne "kritikken" for man kan ikke få alt for 3000, men jeg reagerer veldig på at denne skjermen faktisk HAR mindre irriterende feil enn VT30-en jeg sendte avgårde. Et spark bak til Panasonic for den. Skjerpings!

Håper noen finner noe nytte i dette her. Jeg er fortsatt temmelig forbløffet over hva jeg fikk for 3000 kroner når jeg ser hva jeg fikk for 15000...

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra omtale
    Har selv kjøpt 59" fra samsung, den heter vel 535 til slutt så da er den kanjse ett hakk nyere/bedre? enn denne?
    Gleder med enda mer nå etter å ha lest test av denne billig tvn Var vel billig den jeg har kjøpt også, 9k for 59"
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Bra omtale
    Har selv kjøpt 59" fra samsung, den heter vel 535 til slutt så da er den kanjse ett hakk nyere/bedre? enn denne?
    Gleder med enda mer nå etter å ha lest test av denne billig tvn Var vel billig den jeg har kjøpt også, 9k for 59"
    Hvor fikk du den til 9k? Da må jo dette være et knallkjøp.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det var ett knallkjøp gjenstår å se
    Kostet 8995,- på komplett nå i helga. Koster ikke mer enn 9795,- til vanlig.
    Komplett.no - Samsung 59" Plasma-TV PS59D535

Frakt på tvn kom egentlig på 700,- men jeg hadde ett ærend i lørenskog denne uka uansett så da henter jeg den selv på Pick Up Point skårer i kveld så da koster det 99,-
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D535 er ikke nyere, men det er en modell over. Når det begynner å komme opp i de prisene der så blir man jo fort litt mer kritisk. Skal man først opp i 8000-9000 ville det være verdt å sjekke ut andre alternativer også.

Bare så det er sagt, i fall noen misforstod, denne tråden er ikke en generell anbefaling av Samsung, poenget var å få frem at det finnes en nærmest gratis skjerm som leverer mer enn man trodde. Og at den atpåtil gjør det skarpere enn i hvert fall VT30 på noen områder, DET sjokkerte meg. (På andre områder når den ikke VT30 opp til anklene engang, men det er en annen sak)

Betaler man så lite for en tv som dette her så slipper man å ha forventninger og slipper også å bli skuffet. Det er hva det er, det billigste skrammelet som kunne oppdrives. Fungerer helt fint som en placeholder til enten Samsung eller Panasonic får skikk på seriene sine siden begge har problemer som etter min mening er uakseptable i high end-klassen.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slc: Ja skjønte det att det ikke var for å fremme samsung
    Ikke sikkert den tvn jeg har kjøpt er noe spesielt bra men den burde iallefall være bedre enn den 5 år gamle panasonicen min og da er jeg fornøyd Og til den prisen fant jeg ikke noe annet i samme størrelse faktisk, ikke at jeg lette alt for hardt, det ble litt impulshandling som det har for vane å bli....

Akurat nå står tvn i esken i kjelleren og venter på at rommet dens skal bli ferdig og fy feite å stor den egentlig er

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne TV'n til min mor som overhodet ikke er kresen på bilde. Og jeg må si jeg er tålig imponert over billedkvalitetn på den billige skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jeg ER kresen på bildet og ble imponert. Skulle jeg sette fingeren på noe må det være at panelet virker litt ujevnt, spesielt synlig på panoreringer.. men til prisen kan man rett og slett ikke forvente så mye. Som jeg alt har sagt, så har ikke denne her noen av de problemene man opplever med f.eks. 50VT30, og jeg synes det ser helt ok ut. Dette duger mens jeg prøver å finne tv-en som skal gjøre meg fornøyd selv om det plutselig ble litt mindre bilde, men (og ingen DVB-S)

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet hvordan responsen er i forhold til spill (input lag)? Siden det bare er en billig tv kan man jo bare "misbruke" den med spill, og droppe innkjøringsperioden uten å tenke så mye på innbrenninger og slikt. Det er jo veldig befriende.

Hvordan takler den analoge tv-sendinger sammenlignet med VT30? Lurer på om den lavere oppløsningen er en fordel på akkurat dette området, eller er det kanskje slik at VT30 har mer avansert skalering som kompenserer for dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen analoge kilder å teste med, er jeg redd. Men jeg testa akkurat inputlag ved å teste Dance Dance Revolution med PS3 og håndkontroll :P resultatene tatt i betraktning så det ikke så gæli ut med input lag, selv om det nok ikke er perfekt. Men jeg tipper det er innenfor 30ms +/-. Vanskelig å måle med øyet, men DDR er såpass timingavhengig at dersom jeg hadde hatt en skjerm som var mer enn 50ms offsync ville jeg ha slitt mye. (Timingvinduet for å oppnå en "Perfect" i DDR ligger tradisjonelt på 60ms i arkademaskinene, og det er sikkert ikke så veldig mye større i konsollversjonene)

Kan jo legge til score også da :P

The Island Song - Expert

Perfect : 181
    Great : 21
    Good : 0
    Miss : 1

Dette vitner i alle fall om lav nok latency for meg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mor benytter denne med analoge signaler. Hun har kabel-TV uten dekoder og VHS-spiller koblet til med scart. Av det lille jeg har sett fungerer dette ganske bra. TV-bildet er merkbart bedre med den innebygde tuneren enn via vhs-spilleren og dens tuner. Hva som er aktivert av funksjoner vet jeg ikke. Men en del videostøy som kom inn via scart fra vhs-spilleren var totalt fraværende fra TV'ns egen tuner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette kort oppsummerer at mer skjer pr. krone får du neppe. Image retention er heller ikke et reellt problem med denne. Jeg har ikke direkte prøvd å få det, men jeg har vært relativt slem med tv-en helt siden jeg tok den ut av esken. Ikke antydning til image retention fra logoer eller noe. Eneste feilene denne har av betydning er en død pixel (orker ikke stresse med det) og at et eller annet belegg ser ujevnt ut, men det kommer som sagt mest frem i panoreringer. Og jeg klarer heller ikke å irritere meg over det når jeg bevisst har kjøpt billig "skvip".

La heller ikke nekene som selger dette her prøve å overbevise deg om at det er kjempeulempe at det ikke er fullhd. Selgeren prøvde å ymte frempå om at "men den har ikke fullhd, da"... "Liten betydning", sa jeg.. hvor han da begynte å snakke om at fullhd ikke bare var oppløsning og blablabla...

Honestly, 43" 1080p eller ikke fra 3 meters avstand, jeg ser liten forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle gi en oppdatering ang. denne. Den ujevnheten jeg har påpekt i forbindelse med denne tv-en har nå blitt mye bedre, så det er tydeligvis snakk om en innkjøringsgreie. Fremdeles ingen tegn til image retention overhodet, og jeg må si jeg er ganske overrasket over det. Brightness pops har forekommet som på de andre Samsung-plasmaene og veldig merkbart når det inntreffer, men som jeg har sagt noen ganger .. til 3000 så kan man leve med litt feil Så dersom neste VT30-kjøp også går skeis har jeg i alle fall denne som en backup frem til 2012-modellene dukker opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om denne tv'n har EPG?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer om jeg skal anbefale denne skjermen til en kamerat som skal kjøpe TV nå framfor LCD/LED. Man vurderer disse:
    Sony 40" 3D LED-TV KDL-40HX720 - Elkjøp
    Sony Bravia KDL-40EX725 - LCD-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Philips 40PFL6606T - LCD-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Samsung UE40D6505 - LCD-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

TVen skal brukes til primært fotball og film og skal stå i en kjellerstue uten vinduer.

Generer den Samsung plasmaen mye varme?
    Hvor mye buzzelyd snakker vi om?

Samsung har også en skjerm som heter PS43D490 og som Pixmania selger nå til god pris. Noen som vet om 3D er eneste forskjell på disse to?
    Samsung PS43D490 - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Ulempen med å kjøpe fra pixmania er at det blir mer knot dersom skjermen skal sendes tilbake hvis de ikke blir fornøyd (f.eks for mye buzzelyd).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Negativt:
    - 1024x768 som oppløsning
    Det her har jeg aldri forstått med plasma-TVer, for LCD-TVer som bare kan vise 720 linjer har vel tradisjonelt hatt 1280x720-oppløsning? Hva godt kan det komme av å ha marginalt høyere vertikal oppløsning enn mye av kilematerialet som spilles av? For eksempel, hvis du spiller videospill, som ofte er 720p, hvorfor skal TVen oppskalere dette til 768 vertikale linjer? Om det er nedskalering fra 1080 til 720 eller 768 spiller vel kanskje ingen rolle, men jeg forstår ikke hvorfor panelene på 'lav-HD'-plasma-TVer er 768 linjer i høyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    TVen skal brukes til primært fotball og film og skal stå i en kjellerstue uten vinduer.

Generer den Samsung plasmaen mye varme?
    Hvor mye buzzelyd snakker vi om?

Samsung har også en skjerm som heter PS43D490 og som Pixmania selger nå til god pris. Noen som vet om 3D er eneste forskjell på disse to?
    Samsung PS43D490 - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Ulempen med å kjøpe fra pixmania er at det blir mer knot dersom skjermen skal sendes tilbake hvis de ikke blir fornøyd (f.eks for mye buzzelyd).
    Veldig lite buzzing fra denne for min del, men det er en sånn "tattoo gun"-buzzing som jeg ikke helt skjønner hva skyldes. D8005-en min har ikke denne. Jeg finner det ikke spesielt irriterende da den er veldig svak. Avgir ikke veldig mye varme heller.

Når det gjelder pixmania er det også mye mer knot å kjøpe derfra mtp evt. garantiservice. Samsung Nordic kommer til å nekte å ta i den saken der, og dermed må all reklamasjon/garanti også gå via pixmania, og det tror jeg fort kan bli en slitsom affære...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are1981
    Det her har jeg aldri forstått med plasma-TVer, for LCD-TVer som bare kan vise 720 linjer har vel tradisjonelt hatt 1280x720-oppløsning? Hva godt kan det komme av å ha marginalt høyere vertikal oppløsning enn mye av kilematerialet som spilles av? For eksempel, hvis du spiller videospill, som ofte er 720p, hvorfor skal TVen oppskalere dette til 768 vertikale linjer? Om det er nedskalering fra 1080 til 720 eller 768 spiller vel kanskje ingen rolle, men jeg forstår ikke hvorfor panelene på 'lav-HD'-plasma-TVer er 768 linjer i høyden.
    Det er rett og slett fordi det benyttes "data-oppløsning". XGA er 1024x768. WXGA er 1280x768.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er rett og slett fordi det benyttes "data-oppløsning". XGA er 1024x768. WXGA er 1280x768.
    Det virker bare som latskap fra produsentenes side. De oppløsningene har jo ingen historie i TV-sammenheng, de passer jo ingenting. Jeg synes det er merkelig at det kan se bra ut, selv på avstand, som trådstarter skriver øverst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are1981
    Det virker bare som latskap fra produsentenes side. De oppløsningene har jo ingen historie i TV-sammenheng, de passer jo ingenting. Jeg synes det er merkelig at det kan se bra ut, selv på avstand, som trådstarter skriver øverst.
    Stort sett alle plasma-ene som er 720p har denne oppløsningen, men til tv-bruk er det virkelig ikke noe problem Prøv å ta deg en tur i nærmeste butikk med et utvalg av plasma-skjermer og ta en titt. Pixlene var ikke kvadratiske på CRT-ene heller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •