Innbrenning på Panasonic G-20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på Panasonic G-20

Visste ikke helt om jeg skulle legge dette inn i en ny tråd eller under en av de andre ,men følte den bare druknet i mengden av andre emner i den offisielle tråden...derfor ny tråd her:
    Tenkte bare jeg skulle vise noen bilder av innbrenning på min plasma.Det er snakk om etterslep/midlertidige innbrenninger,men de henger så lenge igjen at det blir helt håpløst å se filmer med mørke partier/scener,f.eks Underworld som jeg har testet litt med. Spesielt irriterende er det at menyen fra Blu-ray spilleren henger lenge igjen og at til og med teksten i en film blir hengende igjen under hele filmen som to grå striper. Jeg har hatt skjermen inne på TV-verksted,men som de amøbene de er så kunne de ikke finne noen feil. Se og døm selv....det er faktisk enda tydeligere i virkeligheten!

Nå skal det sies at Hi-Fi klubben viser veldig god service og etter at jeg var inne i dag og viste bildene jeg har tatt så skulle de ta den inn igjen og sende den til verkstedet de har i Grimstad istedet for de lokale som ikke fikk til noenting...
    Får tilogmed en låneTV mens den er inne til rep. Tror de skulle bytte panelet i første omgang,men får se hva de kommer frem til. Skal holde dere oppdatert dersom det er av interesse. Er ellers veldig fornøyd med tv'n særlig til film,men dette innbrenningsproblemet har bare forverret seg de siste månedene. Den var bedre når den var ny....neste blir nok neppe plasma. Er forresten en garantisak så jeg slipper å punge ut med noe bortsett fra at det blir en del kjøring.
    terje

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette skyldes det fenomenet som kalles "rising blacks". Har du noe sånn ca. peil på hvor lenge du har hatt tv-en i bruk? Etter ca. 1500-2000 timer i bruk så vil spenningen på panelet ha økt nok til at kontrasten permanent er høyere, og dette kan øke risikoen for det du opplever. Det er for øvrig image retention eller bildelagring som er uttrykket. Innbrenning er permanente skader.

Min S20 var ganske ille på dette allerede ut av esken, men den var jo også mye lysere i utgangspunktet så sikkert mer synlig av den grunn. Panasonic vil nok hevde at dette ikke er en garantisak, men en naturlig del av panelets aldringsprosess (som de veldig fint har utelatt fra all dokumentasjon. de øker spenningen på panelet ved jevne mellomrom frem til ca. 4500-5000 timer i bruk med den bieffekten at kontrasten øker og sortnivået forverres)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Jeg tror dette skyldes det fenomenet som kalles "rising blacks". Har du noe sånn ca. peil på hvor lenge du har hatt tv-en i bruk? Etter ca. 1500-2000 timer i bruk så vil spenningen på panelet ha økt nok til at kontrasten permanent er høyere, og dette kan øke risikoen for det du opplever. Det er for øvrig image retention eller bildelagring som er uttrykket. Innbrenning er permanente skader.

Min S20 var ganske ille på dette allerede ut av esken, men den var jo også mye lysere i utgangspunktet så sikkert mer synlig av den grunn. Panasonic vil nok hevde at dette ikke er en garantisak, men en naturlig del av panelets aldringsprosess (som de veldig fint har utelatt fra all dokumentasjon. de øker spenningen på panelet ved jevne mellomrom frem til ca. 4500-5000 timer i bruk med den bieffekten at kontrasten øker og sortnivået forverres)
    Takk for bra tilbakemelding. Bruker jo TV'n ca hver dag utenom i ferietid på sommeren og tipper i snitt ca 4-5 timer pr.dag (kjerringa skal jo også se noe..he he). Kjøpte den i april i fjor så da skulle det bli noe rundt 3000 timer til nå,det var jo tross alt ski-VM i vinter :-) Dersom Panasonic ikke godtar dette som reklamasjon så skal jeg aldri ha noe mere med det merket å gjøre.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så var det tidligere på året at jeg begynte å merke mere til problemet så da stemmer det nok godt det du sier om økt spenning ved 1500-2000 timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist å se at dette problemet ikke var løst i 2010 heller, og det antas vel også at 2011-modellene vil ha økning etter noen tusen timer også. Selve økningen er jo uproblematisk, men hvis det fører til samme IR-problemer på 2011-serien også er det ganske håpløst. Da har de feilet på dette området her i tre av tre mulige år for NeoPlasma-panelene sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering for de FÅ som er interessert he he
    Panasonic er noen tullebukker og jeg skal aldri kjøpe TV fra de igjen noensinne.Heldigvis er det HiFi Klubben som tar seg av saken,men det drøyer ut. Vel vel,uansett så var det ikke tvil hos reperatøren hos HFK,det var store innbrenningsfeil og det var en enkel sak.Desverre så var den gjøken som sitter hos Panasonic og bestemmer i det umulige hjørnet så han ville ha enda flere bilder som viste feilen. Det var ikke nok med menyer og slikt. Dermed måtte gutta på HFK selv ta enda flere bilder og sende inn,men det hjalp hvis ikke mye. Det var bare innbrenning av LOGOER fra tv-kanaler som var god nok reklamasjonsgrunn mente "gjøken". Selv om det allerede var logo synlig fra Nat Geo HD i venstre hjørne.Men duden på verkstedet "lagde" da en skikkelig synlig logo slik at det skulle gå i orden og vips så var det greit.Forstå det den som kan.... Nytt panel kom og de skulle bytte så fort som mulig slik at jeg får TV'n før neste helg. SUPERT!!! nå er jeg nemlig lei av 32 tommers låneTV.....
    Jeg ble også fortalt at selv om Panasonic satt seg på bakbena så skulle HFK ordne det uansett.Er det rart jeg handler der? Det er først når man har behov for service at man finner ut hvilke butikker man skal handle med!
    Jeg feiret med et solid HUMMERMÅLTID...god helg boyz and gørlz

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det han svensken som heter Mikael de forholdt seg til? Har vært i noen fine diskusjoner med han personlig, og jeg lurer på om han seriøst tror på alt han lirer av seg.

Hans respons på problemet jeg hadde med en VT30 var jo som jeg har nevnt et annet sted at nå hadde de forsøkt å bytte panel, og siden det ikke hjalp hadde ikke de tenkt å foreta seg noe mer. Ganske utrolig, egentlig. "Ja, vi ser det du klager på men vi synes bildet er UTMERKET og siden det ikke gikk å fikse det så gidder vi ikke styre mer med det."

Får håpe det ordner seg med panelbytte, men hvis det er det jeg sa som er feilen så vil det neppe ordne seg med nytt panel heller, for den telleren som tv-en benytter for å avgjøre når den skal øke spenningene kan ikke nullstilles såvidt jeg vet, og dersom det er det som er årsaken så er du like langt... så gi gjerne tilbakemelding på hvordan dette her forløper seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det han svensken som heter Mikael de forholdt seg til? Har vært i noen fine diskusjoner med han personlig, og jeg lurer på om han seriøst tror på alt han lirer av seg.

Hans respons på problemet jeg hadde med en VT30 var jo som jeg har nevnt et annet sted at nå hadde de forsøkt å bytte panel, og siden det ikke hjalp hadde ikke de tenkt å foreta seg noe mer. Ganske utrolig, egentlig. "Ja, vi ser det du klager på men vi synes bildet er UTMERKET og siden det ikke gikk å fikse det så gidder vi ikke styre mer med det."

Får håpe det ordner seg med panelbytte, men hvis det er det jeg sa som er feilen så vil det neppe ordne seg med nytt panel heller, for den telleren som tv-en benytter for å avgjøre når den skal øke spenningene kan ikke nullstilles såvidt jeg vet, og dersom det er det som er årsaken så er du like langt... så gi gjerne tilbakemelding på hvordan dette her forløper seg.
    Vet ikke om hvem det er og tror ikke jeg har lyst til å vite det heller....
    Ja blir spennende å se hva som skjer. Får vel være forsiktig i begynnelsen i hvertfall med statiske bilder. Blir uansett ikke plasma noe mere.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er en fin teknologi sånn egentlig, og du får neppe noe bedre bilde enn det en god plasma-tv kan levere, men jeg skjønner tankegangen din. Nå har den lokale elkjøp-sjappa snakket med Panasonic ang. problemet jeg hadde med den forrige VT30-en min, og de har sagt nå at det ikke skal være noe problem på de nye så jeg lurte på å gi dem en siste sjanse for i år...

Har sjekket ut alle LCD/LED-baserte tv-er innenfor min prisklasse, og det er ingen av dem som frister for meg... det er enten GT30 eller VT30 som virker å være "min" tv i år, så jeg håper at dersom jeg bestiller en ny nå at jeg slipper å returnere den igjen. Det er så fint at vi er i 2011, at selv ikke toppmodellene har noen form for kvalitet :P

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en Panasonic VT30 2011 modell i en Expertbutikk. Denne hadde en innbrent kanallogo som danset på bildet i mørke scener

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke sikkert det var innbrenning, det kan ha vært litt hard image retention også. Vanligvis går det vekk etter en tid, men det bør ikke være sånn at det blir veldig synlig retention dersom man har brukt forsvarlige innstillinger, men i butikk så er det vel gjerne dynamisk bildemodus og høy kontrast som gjelder, og da er det litt uunngåelig

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått tilbake tv'n med NYTT panel uten at det kostet meg noe :-)
    Var atskillig bedre bilde nå ja!! Blir spennende å se hvor lenge det varer......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er godt å vite at forbrukerkjøpsloven fungerer på innbrenningsskader i alle fall Det gjør en litt mindre paranoid med tanke på å faktisk BRUKE tv-en

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en G20 og irriterer meg til tider over midlertidig innbrenning, men jeg vil ikke kalle det ett stort problem så lenge det går bort igjen. Det er verst på tv-logoer og tekst etter at jeg har sett film.

Mine foreldre kjøpte nettopp en G30 som har stått utstilt på butikk. Denne har permanent innbrenning som går fra kant til kant nede på skjermen. Dette er helt sikkert en meny som har brent seg fast. Foreldrene mine har imidlertid ikke lagt merke til det selv så jeg har ikke villet sagt noe.

Jeg har prøvd å kjøre renseprogrammet en halvtime/time uten resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger å ta opp igjen denne tråden siden HFK har sagt seg villig til å se på TVn min igjen. Sliter med kraftig Image Retention (midlertidige innbrenninger) også på det panelet som ble bytta. Kjempeservice det særlig siden de faktisk vil komme hjem til meg og hente Tv'n selv. Sitter sjøl med brukket bein så er stuck i sofaen uansett da,men blir spennende å se hva som skjer. Om de bytter panel igjen,noe jeg har lite tro på funker, eller om jeg kan velge meg en ny TV. Håper på det siste såklart he he...Hvis ikke så har jeg en såkalt idiotforsikring via innboforsikringen min...får se hva det blir til :-) Kom gjenre med innspill fra åssen de nye skjermene til Panasonic er. Det er vel ST-serien som tilsvarer min gamle G serie skulle jeg tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Velger å ta opp igjen denne tråden siden HFK har sagt seg villig til å se på TVn min igjen. Sliter med kraftig Image Retention (midlertidige innbrenninger) også på det panelet som ble bytta. Kjempeservice det særlig siden de faktisk vil komme hjem til meg og hente Tv'n selv. Sitter sjøl med brukket bein så er stuck i sofaen uansett da,men blir spennende å se hva som skjer. Om de bytter panel igjen,noe jeg har lite tro på funker, eller om jeg kan velge meg en ny TV. Håper på det siste såklart he he...Hvis ikke så har jeg en såkalt idiotforsikring via innboforsikringen min...får se hva det blir til :-) Kom gjenre med innspill fra åssen de nye skjermene til Panasonic er. Det er vel ST-serien som tilsvarer min gamle G serie skulle jeg tro?
    Hvor midlertidig er det snakk om? Hvis det er sånn at det forsvinner etter et kvarters tid så er neppe de nye Panasonic-ene noe bedre (jeg har hatt tilfeller der jeg har hatt tv2 sin logo hengende igjen i et par dager på VT50, men det var i THX-modusen som jo har orbiteren deaktivert), men det er ikke noe kjempeproblem. Dersom retention-problematikken er plagsom ville jeg vurdert å sjekke ut Samsung sine plasmaer, de er litt mer hardføre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor midlertidig er det snakk om? Hvis det er sånn at det forsvinner etter et kvarters tid så er neppe de nye Panasonic-ene noe bedre (jeg har hatt tilfeller der jeg har hatt tv2 sin logo hengende igjen i et par dager på VT50, men det var i THX-modusen som jo har orbiteren deaktivert), men det er ikke noe kjempeproblem. Dersom retention-problematikken er plagsom ville jeg vurdert å sjekke ut Samsung sine plasmaer, de er litt mer hardføre.
    Det er midlertidig i den forstand at det ALLTID er noe som henger igjen. Undertekster på film er f.eks direkte plagsomt da det aldri forsvinner ( før filmen er slutt he he). Ellers så har jeg ikke tatt tida,men det f.eks logoer og menyer fra BD-spiller kan henge igjen i opptil noen timer. Har jo kalibrert skjermen etter proffene så det skal være i orden.Ikke noe høy kontrast og sånnt altså :-D
    Det som gjør det så plagsomt er at det er så lett å se det. F.eks når vi ser film fra BD. Da henger menyen fra spilleren igjen leeenge....husker når jeg så Underworld i fjor. Da kunne jeg lese BDmenyen i en time ut i filmen. Man ser det jo lettest i mørke områder og den filmen er jo det. Ødela litt av opplevelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er midlertidig i den forstand at det ALLTID er noe som henger igjen. Undertekster på film er f.eks direkte plagsomt da det aldri forsvinner ( før filmen er slutt he he). Ellers så har jeg ikke tatt tida,men det f.eks logoer og menyer fra BD-spiller kan henge igjen i opptil noen timer. Har jo kalibrert skjermen etter proffene så det skal være i orden.Ikke noe høy kontrast og sånnt altså :-D
    Det som gjør det så plagsomt er at det er så lett å se det. F.eks når vi ser film fra BD. Da henger menyen fra spilleren igjen leeenge....husker når jeg så Underworld i fjor. Da kunne jeg lese BDmenyen i en time ut i filmen. Man ser det jo lettest i mørke områder og den filmen er jo det. Ødela litt av opplevelsen.
    Jaok, det er uholdbart. På noen filmer kan jeg se litt spor av menyene de første fem minuttene, hvilket jeg mener er relativt greit. Det er ikke veldig plagsomt og ikke veldig tydelig. Denne skjermen har du god grunn til å klage på. Jeg tror problemene du har er direkte knyttet opp mot at timeren har vippet 1500 timer. Jeg håper virkelig ikke at de gjør noen sånne stunts med spenningen i 50-serien, for jeg har endelig klart å slå meg til ro med en Panasonic-tv, så om noe skulle skje blir jeg litt irritert :P

Det skal i hvert fall ikke være så ille som det du beskriver. Bare å benytte seg av reklamasjonsretten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaok, det er uholdbart. På noen filmer kan jeg se litt spor av menyene de første fem minuttene, hvilket jeg mener er relativt greit. Det er ikke veldig plagsomt og ikke veldig tydelig. Denne skjermen har du god grunn til å klage på. Jeg tror problemene du har er direkte knyttet opp mot at timeren har vippet 1500 timer. Jeg håper virkelig ikke at de gjør noen sånne stunts med spenningen i 50-serien, for jeg har endelig klart å slå meg til ro med en Panasonic-tv, så om noe skulle skje blir jeg litt irritert :P

Det skal i hvert fall ikke være så ille som det du beskriver. Bare å benytte seg av reklamasjonsretten.
    Takk for gode svar. Har jeg noen mulighet til å finne ut hvor mange timer den er brukt?

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Har jeg noen mulighet til å finne ut hvor mange timer den er brukt?
    Det er mulig å finne ut hvor mange timer den er brukt i servicemenyen, men å gå inn i servicemenyen frarådes på det sterkeste med mindre man vet hva man gjør. Jeg er heller ikke sikker på om timeren blir nullstilt etter at panelbytte blir foretatt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •