Panasonic skærer i plasma produktion

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic skærer i plasma produktion

Panasonic neddrosler TV produktionen, og det får bl.a. betydning for egen produktion af plasma displays.

Efter 3 år med med underskud i TV-divisionen er Panasonic klar til at slanke deres egen-produktion af TV displays.

Det japanske finansmagasin Nikkei skriver i dag at Panasonic vil lukke deres nyeste og mest moderne plasma fabrik med udgangen af indeværende regnskabsår. Samtidig vil de forsøge at afsætte en af LCD fabrikkerne. I alt står 1000 medarbejdere til at få en fyreseddel.

Panasonic vil allerede fra næste år satse mere på større LCD TV, af den type med LED bagbelysning. Men fremover skal flere paneler - displays - hentes udefra ligesom en del af selve samlearbejdet outsources.

Amagasaki No. 3 i forgrunden lukkes. I baggrunden Amagasaki No. 1 og 2.

Plasma fabrikken der står foran lukning er Amagasaki No.3, en fabrik som Panasonic færdigjorde for under 2 år siden, for at kunne følge med efterspørgslen dengang.

Der er dog endnu intet som indikerer at Panasonic er på vej til helt at droppe ud af plasma TV, og efter denne slanke-proces vil de stadig have de 2 "gamle" plasma fabrikker Amagasaki No. 1 og 2 (billedet i baggrunden) samt en fabrik i Kina (Shanghai).

LCD-fabrikken som Panasonic forsøger at afsætte til et konsortium med Toshiba, Hitachi og Sony ligger i Mobara i Japan.

Læs mere: Panasonic skærer i plasma produktion

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble ikke gammel, skal tro hva de har for planer framover i forhenværende plasma-fab.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Den ble ikke gammel, skal tro hva de har for planer framover i forhenværende plasma-fab.
    Jeg håper dette er fabrikken som har produsert alle de defekte plasma-panelene i år!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meg bekjent den eneste fabrikken som har produsert plasmaTV-er de siste årene. 8-Gen etter at pioneer ga seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en produktuvikler for Panasonic i USA stemmer ikke dette. Det var også snakk om at dette muligens var fabrikken som hovedsaklig produserte 720p-panelene. De har på ingen måte tenkt å kutte plasmaproduksjonen, men det selges ikke tv-er i like stort volum lenger, verken LCD eller plasma, så at det skjæres ned er ikke unaturlig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om plasma selger generelt dårligere nå?
    For noen år siden hørte jeg at plasma hadde økt salget kraftig. Men jeg merker meg at selgere ofte anbefaler LCD/LED til kunder i butikken. Mest sansynlig p.g.a. avanse.

Så har vi jo nå også OLED på trappen og det er Panasonic klar over. Blir det så bra som man håper, så kan det kanskje være begynnelsen på slutten for plasma?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Noen som vet om plasma selger generelt dårligere nå?
    For noen år siden hørte jeg at plasma hadde økt salget kraftig. Men jeg merker meg at selgere ofte anbefaler LCD/LED til kunder i butikken. Mest sansynlig p.g.a. avanse.

Så har vi jo nå også OLED på trappen og det er Panasonic klar over. Blir det så bra som man håper, så kan det kanskje være begynnelsen på slutten for plasma?
    Der jeg jobber selges det hvertfall enda mye plasma, og det er ikke noe spesiellt høyere avanse på led og lcd...

Vel, det samme spørsmålet satt vi vel med når led kom?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det selges mer LCD-baserte tv-er enn plasma kan jeg godt forstå. Det er mye "dumme" kunder der ute, og det er ikke noe problem å ødelegge en plasma-tv, og tipper det har vært mye klager på både IR og permanent innbrenning blant de med mindre peil.

Et annet problem for forhandleren er jo at produsentene ikke garanterer for innbrenning, mens man etter forbrukerkjøpsloven som privatkunde har anledning til å reklamere på dette dersom det oppstår under "vanlig bruk" som igjen betyr at forhandleren ofte må ta regninga for panelbytte.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    At det selges mer LCD-baserte tv-er enn plasma kan jeg godt forstå. Det er mye "dumme" kunder der ute, og det er ikke noe problem å ødelegge en plasma-tv, og tipper det har vært mye klager på både IR og permanent innbrenning blant de med mindre peil.
    .
    "Dumme" og "mindre peil"? Hva med alle som har barn? Jeg vil si det er ganske lurt å velge bort plasma når ungene ser mye på statiske kartoon-kanaler med store, glorete logoer og til stadighet går i fra barnefilmene sine på pause....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    "Dumme" og "mindre peil"? Hva med alle som har barn? Jeg vil si det er ganske lurt å velge bort plasma når ungene ser mye på statiske kartoon-kanaler med store, glorete logoer og til stadighet går i fra barnefilmene sine på pause....
    Eller bruker TV'n som PC skjerm. Har lest at flere sliter med innbrenning av logoer på VT30. Dette handler ikke om dumme kunder, men om begrensningene i plasma teknologien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skriver jeg fra en Panasonic x20. Har vel latt spotify stå som bilde i minst et par tre timer uten problemer =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med innbrenninger av logoer høres for meg ut som panelfeil. Jeg hadde ikke dette på S20-en og jeg har foreløpig ikke sett det på VT30-en heller. Når det evt skjer er jeg ganske sikker på at det er de grønne cellene som blir rammet, for det er noe rart med grønt i år.

Akkurat den delen tar jeg med knusende ro, for det er reklamasjonssak. Glemte for øvrig å ta høyde for det med unger i det opprinnelige utsagnet mitt :P

Men ja, det er litt begrensninger i plasmateknologien som man bør ta litt hensyn til selv om det jevnt over ikke er noe problem. Det gir klart best tv-bilde av de teknologiene som finnes i dag så blir nok ikke borte, men jeg skjønner som sagt hvorfor butikker som oftest ikke pusher det siden jeg mistenker de fort blir sittende med tap på dem grunnet forbrukerrettigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det jo ikke butiken som betaler for servicen på en tv.

Jeg jobber selv i en butikken som opererer med 5 års garanti på Panasonic fordi de er så ok å ha med å gjøre.
    Når jeg selv går ut på verkstedet, så er det ikke slik at det står haugevis med plasmaer der med innbrenning.

For å være helt ærlig, så får vi nesten aldri inn tv-er med innbrenning. Jeg har kun hatt problemet en gang på de tv'ene jeg har hatt, og det var på min g20. Satte den på
    hvit støy i et par timer... problem solved..

(By the way: Det funker svært dårlig å svare på oppdaterings-mailen fra av-forum og tro at du svarer i posten...)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up vt30

Er utsatt for inbrenning med spilling .. har en kompis som sliter sjikkelig med sin 50" vt30 , etter et par timer med forza4 eller gears3 er det tydelig ghosting av bilder..
    Første gangen de skjedde er med fifa som spill, det gikk det bort med over en uke med snø kjøring på skjermen :neutral: tv er kjørt inn med sliders før spilling og film (rundt 800timer) og har nå over 2000 timer på baken ...

Liten heads up..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern
    Er utsatt for inbrenning med spilling .. har en kompis som sliter sjikkelig med sin 50" vt30 , etter et par timer med forza4 eller gears3 er det tydelig ghosting av bilder..
    Første gangen de skjedde er med fifa som spill, det gikk det bort med over en uke med snø kjøring på skjermen :neutral: tv er kjørt inn med sliders før spilling og film (rundt 800timer) og har nå over 2000 timer på baken ...

Liten heads up..
    Er noen få som har klaget på bevegelseshåndteringen på vt30, men er jo ikke sikkert det er ghosting da.. og om bildet brenner seg etter et par timer, få det reparert der du kjøpte det ?

Må ha vært tidlig ute å skaffe deg vt30 om du har rukket å sitte nesten 3 måneder sammenhengende bak den allerede :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevee
    For det første er det jo ikke butiken som betaler for servicen på en tv.

Jeg jobber selv i en butikken som opererer med 5 års garanti på Panasonic fordi de er så ok å ha med å gjøre.
    Panasonic selv nekter jo å se på innbrenning som en garantisak i de fleste tilfeller. Og i de tilfellene de nekter å akseptere en feil så er det jo faktisk serviceverkstedet/butikken som må ta regninga for de er ikke beskyttet av forbrukerkjøpsloven på samme måten.

Alle produsentene fraskriver seg jo alt ansvar for permanent innbrenning i manualene, men det foreligger heldigvis dommer i forbrukers favør som sier at dette ikke er tilstrekkelig informasjon. Dette burde opplyses om tydelig på f.eks. esken, men dette ville trolig ikke gjøre noe godt for salget.

Når det er sagt, Panasonic er nå fullt klar over dette grønnskjær-problemet også, men nekter å behandle det som feil. Standardsvaret man får er at det er innenfor toleransegrensene og dermed ikke en feil. Det er etter mitt syn ganske latterlig siden det misfarger bildet så tydelig. Mange av disse skjermene er så dårlige at om du viser en helt hvit skjerm, så er det nesten ikke noe hvitt å spore, men derimot masse rødt og grønt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevee
    (By the way: Det funker svært dårlig å svare på oppdaterings-mailen fra av-forum og tro at du svarer i posten...)
    Hehe.. er det noen som har prøvd på det?..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •