Trenger litt hjelp til feilsøking: Samsung LE40S71B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp til feilsøking: Samsung LE40S71B

Har en gammel Samsung tv jeg vil prøve å få liv i igjen. Tv'en fungerer helt utmerket, problemet er at den ikke vil skru seg på når jeg vil det.
    Når jeg setter i kontakta og slår den på, så bare står den å knepper, akkurat som et rele som ikke vil holde på strømmen.
    Det kan ta alt fra 10 sek til 5 timer før den vil slå seg på. Men har jeg først fått den på kan jeg skru den av og på igjen som jeg vil.
    Jeg har ikke tenkt til å koste på denne tv'en all verden, men er det en smal sak å fikse så prøver jeg selv.

Så.. Er det noen lure forslag? :-D

EDIT: Jeg har forresten skrudd opp og prøvd å finne ut av hvor kneppelyden kommer fra, og den er litt vanskelig å lokalisere.

Eventuelt om noen veit hvor jeg får tak i et nytt powersupply kort.. Sikkert som å tru på julenissen at det fortsatt eksisterer men..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

kan du bruke en voltmeter? i bildet nr 2 står jo spenningen på de forkjellige punkter begynn med å skjekke de -kunne du ta et oversikts bilde av det komponentene rundt de blå spolene? (der den flatte pluggen går inn)

ellers har du en tipisk termisk feil... de er morsome men gankse greie egentlig bare å bruke logik og man trenger å være veldig systematisk

NB!! husk å være forsiktig uansett hva du måler om du IKKE ER FAGMANN!!! i denne kortet er tilkoblet nettet og i tilleg sørger for driver spenni ng til panelene med spenning som kan være dødelig -beste og enklest tips fra den gangen jeg gikk på yrkeskolen: putt en hånd i lomma.... og mål bare med den andre holde deg bare til høyre siden for kortet, da det er der feilen ligger og en faglig gjeting ville vært på øvre delen, rund de nevnte "blå spoler"

mvh

"ing. i mikroelektronikk med fagbrev i audio/video i snart 30 år"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen fagmann i finelektronikk, men har fagbrev som energimontør og drivi med strøm i 7 år, så voltmeter fikser jeg

Jeg har finni ut at det mest trolig er 2 kondensatorer som har tatt kvelden. Sikkert bare moroa og fikse for en som er stødig med loddebolten :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du fagbrev har du respekt for det som er viktig isåfall

men var det de 2 under spolen? så de medengang men ble for enkelt rett og slett ellers er dette en typisk feil på disse nye "psu"ene og standby modus om det er video eller audio utstyr/data....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De under de to blå spolene ja Det er godt mulig det lønner seg å bytte alle sammen. For har det først ryki 2 så ryker sikkert resten også..

Hvor får man tak i kondensatorer da? Er ikke akkurat det jeg kjøper hver dag for å si det pent

EDIT: Det er 10volts kondensatorene som har fått det ser det ut som etter nøye beskuing :P (de 4 største under spolene).. Det står 10V 1000uF 105C på dem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, like så greit å skifte de og -men det er de du skifter som er mest utsatt -og de er til 105grader -vær obs på det -men det er switch frekvensen som slitter de ut egentlig

ja, syns det ble for lett å fortelle deg hva som var feil -trodde du skulle surre litt før du målte deg frem, fordi den feilen kan måles også.

men men, flink mongo!!

Prøv Elfa, der har de alt mellom himmel og jord

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...tter,_radielle

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpa Da får vi se om det blir liv i den gamle tv'n igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som 4 stk poppete kondensatorer, har også erfaring for at hvite
    optokoplere kan være dårlig, ser 3 stk. av disse, god ide å skifte disse samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrigering ser 5 stk. optokoplere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser videre at TVen er en 2006 modell, er vel på grensen av hva det lønner
    seg å rote med.
    Forøvrig kalles feilen "en pumpe", skyldes at et sikringskretsløp trer i
    funksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kan kjøpe 5 kondensatorer for 2,50 så vil jeg vel si det lønner seg uansett hvor gammel tv'en er
    Jeg vil hvertfall prøve før jeg kaster tv'en

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ricks
    Ser videre at TVen er en 2006 modell, er vel på grensen av hva det lønner
    seg å rote med.
    Forøvrig kalles feilen "en pumpe", skyldes at et sikringskretsløp trer i
    funksjon.
    ikke "en pumpe".... men at "den pumper" da den prøver å slå seg på gjentate ganger -forøvrig nyere apparater prøver 2-3 ganger får de slutter å prøve...

i gamle dager -da CRT var det eneste brukt- var mest vanlig at "de pumpet"

men "en pumpe" var en morsom variant faktisk som jeg ikke har hørt før -og jeg har jobbet i store verksteder før jeg drev i 12 år eget verksted

feil på optokoblere er mer aperiodiske og uregelmesig, men kondiser er som regel slik det ble beskrevet i dette tilfelle ellers er det pga at kondisene er tørre og ikke greier å glatte standby spenningen som aktiverer relleen -ikke noen beskytelses funksjon her da ville du sett en led som fortalte om den tilstanden isåfall

mimre, mimre......husker en av de gamle expertene på tv avdelingen -kunne phillips, tandberg og b&o i blinde- trengte bare å høre når den ble slått på for å vite hva som var feil -men de kunne ikke fikse andre brunne varer men da var det en kunst å vite hvordan du skulle finne feilen i en tv som ikke ville på... særlig uten skjema og hjelp fra INTERNETT....

hvilken merke er den tvn egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Ville bare si at tv'en funker igjen nå, ut med 4 ubrukelige kondensatorer og inn med 4 nye

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •