Forsinkelse av bilde, hvor mye er for mye?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsinkelse av bilde, hvor mye er for mye?

Jeg har en Samsung UE46B8050 som jeg opplever "stor" forsinkelse av bilde i forhold til lyd. Helt spesifikt har jeg ikke, men hvor mye forsinkelse er for mye? Jeg må kjøre dvd-spiller, xbox og ps3 via onkyoforsterkeren for å få forsinket lyden til å passe med bilde. Selv om jeg kjører bilde fra f.eks ps3 rett i tven så må jeg sende lyden til forsterkeren for at det ikke skal være helt tåpelig å se på. Har lest litt rundt og fått med meg at flatskjermer generelt sliter med forsinket bilde og at folk gjerne ordner dette med å forsinke lyden på forsterkeren. Men er ikke det at man må bruke en forsterker noe å klage på? . Kan ikke si at de andre jeg kjenner har noe problem med tvene sine og de kobler rett i tven. Hvordan blir det med for eksempel onlinespilling hvor bilde blir f.eks. 100 ms forsinket, vil det bety at jeg da har ett handikap med at jeg oppfatter situasjon mye senere? Føler selv at responsen fra jeg trykker på kontrolleren og til reaksjonen skjer på tven er for stor. Er 80 ms for mye? 100? 200? Hva slags spesifikasjoner kan man se på for å unngå samme problem i framtiden? Sliter led mer enn plasma og lcd-skjermer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Virtus
    Jeg har en Samsung UE46B8050 som jeg opplever "stor" forsinkelse av bilde i forhold til lyd. Helt spesifikt har jeg ikke, men hvor mye forsinkelse er for mye? Jeg må kjøre dvd-spiller, xbox og ps3 via onkyoforsterkeren for å få forsinket lyden til å passe med bilde. Selv om jeg kjører bilde fra f.eks ps3 rett i tven så må jeg sende lyden til forsterkeren for at det ikke skal være helt tåpelig å se på. Har lest litt rundt og fått med meg at flatskjermer generelt sliter med forsinket bilde og at folk gjerne ordner dette med å forsinke lyden på forsterkeren. Men er ikke det at man må bruke en forsterker noe å klage på? . Kan ikke si at de andre jeg kjenner har noe problem med tvene sine og de kobler rett i tven. Hvordan blir det med for eksempel onlinespilling hvor bilde blir f.eks. 100 ms forsinket, vil det bety at jeg da har ett handikap med at jeg oppfatter situasjon mye senere? Føler selv at responsen fra jeg trykker på kontrolleren og til reaksjonen skjer på tven er for stor. Er 80 ms for mye? 100? 200? Hva slags spesifikasjoner kan man se på for å unngå samme problem i framtiden? Sliter led mer enn plasma og lcd-skjermer?
    Her var det mye spørsmål på en gang, men skal prøve å få med meg så mange som mulig

Først av alt, mener du at om du kjører inn signalet på PS3-en rett til tv-en, så vil lyden du hører ut fra tv-en ligge feil i forhold til bildet? Dette høres i tilfelle ikke riktig ut, for tv-en skal selv forsinke lyden.

Hva som er for mye forsinkelse kommer litt an på bruken. De fleste LCD-er har dog ganske mye forsinkelse (oppimot 50-60ms er ikke uvanlig). Plasma er generelt litt bedre på dette, og LED er bare LCD med LED-baklys så teknologien der er den samme. I 60Hz (som jo er det vanlige for spill) så tilsvarer en frame rundt 16,7ms. Dvs. har du en latency på 50ms så henger bildet til enhver tid tre frames etter i forhold til der konsollen er. I tillegg så må du ta høyde for double buffering som ofte benyttes så konsollen ligger i utgangspunktet allerede en frame på etterskudd i forhold til input.

Begynner du å komme opp på en latency på over 100ms, så vil jeg si det er uakseptabelt og det høres rett og slett feil ut. Jeg tror de verste LCD-ene ligger på ca. 60ms (som i og for seg er mye), mens du finner LCD-er helt ned mot 20ms. På plasma virker det å være det vanlige at det ligger rundt der. Ofte skyldes overdreven latency at mye bildeprosesseringsgreier står på, og dette slås ofte av automatisk i Game Mode hvis tv-en har slikt. I motsatt fall, prøv å slå av alt som skal forbedre bildet. Det kan være det hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet litt. Det kan virke som om tven forsinker lyden på bilde når jeg kjører ps3 med hdmi rett i tven. Når jeg kjører på flere lydutganger finner jeg at lydene samsvarer med ekstern forsterker/høytalere på 90 ms.

Fulgte neste tipset ditt og fant til slutt mulighet for å få satt tven i spillmodus og fikk etter ny innstilling på forsterker 40 ms. Det er over halve tiden!:-D
    Det bør merkes på responsen.

Vil det å ha på 200 hz være noe som også drar opp ms-tiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Virtus
    Da har jeg testet litt. Det kan virke som om tven forsinker lyden på bilde når jeg kjører ps3 med hdmi rett i tven. Når jeg kjører på flere lydutganger finner jeg at lydene samsvarer med ekstern forsterker/høytalere på 90 ms.

Fulgte neste tipset ditt og fant til slutt mulighet for å få satt tven i spillmodus og fikk etter ny innstilling på forsterker 40 ms. Det er over halve tiden!:-D
    Det bør merkes på responsen.

Vil det å ha på 200 hz være noe som også drar opp ms-tiden?
    Der har vi kanskje svaret på hvorfor du føler det henger etter Ja, denne funksjonen fører vanligvis med seg mer bufring fra tv-ens side fordi den trenger å bufre bildene den skal interpolere mellom. Skru av det også, så tenker jeg vi begynner å nærme oss noe som er akseptabelt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •