Panasonic TX-P46VT20 med "bilde problemer"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TX-P46VT20 med "bilde problemer"

Beklager en noe diffus tittel, men skal forklare litt nøyere under.

TVen er forholdsvis ny, rundt 6 måneder - give or take. Dog var dette er noe jeg oppdaget veldig tidlig, men hadde ikke "tid" til å bry meg, eller undersøke nærmere.

Nå har det blitt et stort irritasjonsmoment og ødelegger hele TVopplevelsen. Uavhengig hvor bildet kommer fra(Parabol, DVD-spiller, PS3) og kvalitet på det som spilles av er BRA, så sliter TVen med "etterslep" rundt aktive elementer som; mennesker i bevegelse, biler, kuler, osv.

Dette vises godt, spesielt i kantene på TVen, altså helt til venstre og helt til høyre, men også på elementer som kommer fram midt på TVen.

Har ikke rørt instillingene på TVen, og tviler på at det skal være slik? Da var den gamle kassatven bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hakkepeil
    Beklager en noe diffus tittel, men skal forklare litt nøyere under.

TVen er forholdsvis ny, rundt 6 måneder - give or take. Dog var dette er noe jeg oppdaget veldig tidlig, men hadde ikke "tid" til å bry meg, eller undersøke nærmere.

Nå har det blitt et stort irritasjonsmoment og ødelegger hele TVopplevelsen. Uavhengig hvor bildet kommer fra(Parabol, DVD-spiller, PS3) og kvalitet på det som spilles av er BRA, så sliter TVen med "etterslep" rundt aktive elementer som; mennesker i bevegelse, biler, kuler, osv.

Dette vises godt, spesielt i kantene på TVen, altså helt til venstre og helt til høyre, men også på elementer som kommer fram midt på TVen.

Har ikke rørt instillingene på TVen, og tviler på at det skal være slik? Da var den gamle kassatven bedre.
    Du ser spesielt en grønn skygge? Dette er i tilfelle helt normalt for plasma. Ønsker du mer informasjon om dette kan du søke opp phosphortrails på google.

Men du sier også at du ikke har rørt innstillingene. Om du ikke har gjort det enda burde du bytte til enten THX eller True Cinema-modene, samt skru av Intelligent Frame Creation og alt annet som fremstår som noe som skal forbedre bildet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Du ser spesielt en grønn skygge? Dette er i tilfelle helt normalt for plasma. Ønsker du mer informasjon om dette kan du søke opp phosphortrails på google.

Men du sier også at du ikke har rørt innstillingene. Om du ikke har gjort det enda burde du bytte til enten THX eller True Cinema-modene, samt skru av Intelligent Frame Creation og alt annet som fremstår som noe som skal forbedre bildet
    Hei og takk for svar!

Ser nok ut som det er snakk om phospor lag ja, ****. Trodde ikke dette var mulig på en "bra" TV? Ødelegger alt for min del, når dette er realiteten. Noen andre med samme TV - og samme problem? Bytta til THX, en utgjorde ingen forskjell mtp. på phosportrails

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar!

Ser nok ut som det er snakk om phospor lag ja, ****. Trodde ikke dette var mulig på en "bra" TV? Ødelegger alt for min del, når dette er realiteten. Noen andre med samme TV - og samme problem? Bytta til THX, en utgjorde ingen forskjell mtp. på phosportrails
    Ja, det er sånn på VT30 også om det er noen trøst. Jeg tror alle plasmaer til en viss grad har dette. Jeg foretrekker det over LCD-etterslep da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sånn på VT30 også om det er noen trøst. Jeg tror alle plasmaer til en viss grad har dette. Jeg foretrekker det over LCD-etterslep da
    Er faktisk en liten trøst det ja hadde vært dumt om jeg var den eneste som hadde problemet, hehe.

Er det mulig å finne tweake instillinger til denne TVen? Har lett litt selv, men finner ikke noe spesielt relevant. Mulig jeg bruker feil søkeord.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av interpoleringen, så forsvinner "etterslepet". Det du ser er rett og slett artefakter, som skyldes Panasonics elendige interpolering. Panasonic må vel være markedsleder på elendig bildeprosessering?
    Skrur du av interpoleringen får du noe som minner om "1-bit fargeoppløsning" i stedet, så det er ikke så lett å bestemme seg ;-)

At ikke TV-testere rundt om har dømt dette nord og ned for lenge siden, er meg en gåte. I stedet virker det som om de kappes om å hylle VT-serien?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skru av interpoleringen, så forsvinner "etterslepet". Det du ser er rett og slett artefakter, som skyldes Panasonics elendige interpolering. Panasonic må vel være markedsleder på elendig bildeprosessering?
    Skrur du av interpoleringen får du noe som minner om "1-bit fargeoppløsning" i stedet, så det er ikke så lett å bestemme seg ;-)

At ikke TV-testere rundt om har dømt dette nord og ned for lenge siden, er meg en gåte. I stedet virker det som om de kappes om å hylle VT-serien?
    Jeg har lurt på når du skulle kommentere dette her, ja (Var jeg som ringte deg her om dagen ang. VT30-en... jeg venter fremdeles på å få den igjen fra verkstedet)

Men dette han snakker om her forsvinner ikke helt uansett hva man velger å gjøre med IFC, men det reduserer det vel kanskje noe. Når jeg får igjen VT30-en skal jeg prøve dette du sa med å sette IFC på minimum for å se hva som skjer med fargeoppløsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Takk for tipset! Skal prøve det leste jo en del om akkurat denne TVen før jeg kjøpte den, men når det ikke står noe mer enn phospor lag: yes. blandt 10-20 andre ting, så var det ikke noe som ble lagt merke til av meg hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert på TV, men kan ikke fatte hvordan slike TVer havner i produksjon? For min del ødelegger det alt av veldig gode filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert på TV, men kan ikke fatte hvordan slike TVer havner i produksjon? For min del ødelegger det alt av veldig gode filmer.
    Jeg vil si det største problemet med VT20 (og resten av 2010-serien) er floating blacks. Alle tv-er har svakheter.

Men du skal være glad du ikke har gått for VT30, for der har det vært mye rart i år. Hadde jeg visst alt jeg vet nå hadde jeg muligens ventet på VT40 eller hva de kommer til å kalle den, men jeg har nå solgt den gamle tv-en så det er liksom no way back. Så jeg håper de har fått luket ut det som er opplagte feil når jeg får den i retur.. LCD frister ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg skyldes at de fleste testere skrur av dette med en gang (funksjonen holder ikke mål). Det begynner å bli noen år siden jeg skrev en test nå, men det var i hvert fall det aller første jeg skrudde av på VT20. Men det er selvsagt helt riktig; Flere burde ha nevnt dette i omtalen av skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det rett så er det Intelligent Frame Creation som er interpolering? Denne kan jeg gjerne skru av? Er det andre ting jeg bør endre for å bildeopplevelsen bedre?

Takk så meget for alle svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det rett så er det Intelligent Frame Creation som er interpolering? Denne kan jeg gjerne skru av? Er det andre ting jeg bør endre for å bildeopplevelsen bedre?
    Ja, skru av IFC (Intelligent Frame Creation). Den er temmelig håpløs. Litt avhengig av kilde, så kan du gjerne også skru av Overscan (spesielt på dvd/blu-ray).

Ellers så kan du godt legge ut innstillingene dine, dersom du ønsker at vi skal hjelpe deg videre.

Men PS. Oppgrader softwaren til skjermen om du ikke allerede har gjort det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, skru av IFC (Intelligent Frame Creation). Den er temmelig håpløs. Litt avhengig av kilde, så kan du gjerne også skru av Overscan (spesielt på dvd/blu-ray).

Ellers så kan du godt legge ut innstillingene dine, dersom du ønsker at vi skal hjelpe deg videre.

Men PS. Oppgrader softwaren til skjermen om du ikke allerede har gjort det
    Etter jeg skrudde av IFC ble alt (merkelig nok) mye bedre...

Overscan har jeg også av nå

Skal sjekke om jeg har nyeste software as we speak! Takk for tipset.

De instillingene jeg tenker mest på, er egentlig; contrast, colour, brightness, sharpness, white balance osv. Trenger man profesjonelle verktøy for dette? Skjønner at jeg stille de inn som jeg vil, men regner med det er en "rett måte" å gjøre det på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk beskjed om at jeg hadde nyeste software, altså versjon 2.6, dog var jeg ikke koblet til wlan koblet meg på og fikk da samme beskjeden. Pålitelig? hehe. får prøve å google litt rundt å se.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, fikk lasta ned siste versjon i går kveld etter mye om og men.

Fikk kjøpt en del nye blue-ray filmer i går kveld, men 5-6-7 minutter ut i første filmen ble jeg egentlig ikke noe mindre skuffet enn sist.

Hadde jo håpet IFC(av) skulle utgjøre en forskjell, men det gjorde det altså ikke. Lettere å legge merke til dette på filmer med hurtige scener.

Synes egentlig dette er litt uholdbart, mulig jeg skulle sjekket dette opp før jeg kjøpte TVen, men de rapporte jeg leste nevnte ikke noe spesielt om dette, annet enn at det var litt "etterslep", for meg så ødelegger dette alle filmene totalt. Mer eller mindre. Synes faktisk min gamle 32" til 3000.- er mer behagelig OG mindre irriterende å se filmer på. Bildet er selvfølgelig ikke 50% av det Panasonicen fremstiller engang, men uansett.

Er dette noe man kan klage på til firmaet jeg kjøpte TVen hos?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, fikk lasta ned siste versjon i går kveld etter mye om og men.

Fikk kjøpt en del nye blue-ray filmer i går kveld, men 5-6-7 minutter ut i første filmen ble jeg egentlig ikke noe mindre skuffet enn sist.

Hadde jo håpet IFC(av) skulle utgjøre en forskjell, men det gjorde det altså ikke. Lettere å legge merke til dette på filmer med hurtige scener.

Synes egentlig dette er litt uholdbart, mulig jeg skulle sjekket dette opp før jeg kjøpte TVen, men de rapporte jeg leste nevnte ikke noe spesielt om dette, annet enn at det var litt "etterslep", for meg så ødelegger dette alle filmene totalt. Mer eller mindre. Synes faktisk min gamle 32" til 3000.- er mer behagelig OG mindre irriterende å se filmer på. Bildet er selvfølgelig ikke 50% av det Panasonicen fremstiller engang, men uansett.

Er dette noe man kan klage på til firmaet jeg kjøpte TVen hos?
    Hvor kjøpte du den?
    Skader ikke å prøve, men jeg tror ikke de er forpliktet til å gjøre noe siden dette egentlig ikke er en defekt. Hvor holder du til? Jeg får det ikke til å stemme at det skal være SÅ elendig og kunne vært tilbøyelig til å tatt en tur innom for å sett på det og sett om noe kan gjøres. Kan jo være at du også bare er mer kresen på det enn meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du den?
    Skader ikke å prøve, men jeg tror ikke de er forpliktet til å gjøre noe siden dette egentlig ikke er en defekt. Hvor holder du til? Jeg får det ikke til å stemme at det skal være SÅ elendig og kunne vært tilbøyelig til å tatt en tur innom for å sett på det og sett om noe kan gjøres. Kan jo være at du også bare er mer kresen på det enn meg
    TVen ble kjøpt hos soundgarden.

For å si det sånn, de ENESTE gangene du ikke legger merke til det er ved veldig saktegående scener. Så fort bildet må bevege seg så ser du det spesielt rundt mennesker, biler og alt som kommer/går i fart. Nå snakker jeg om film. Ser jeg Skavlan er TVen helt grei ;-)

Er jo så jævlig trist, bildet er jo superflott - sett bort fra etterslepet. Kan egentlig ikke forstå at sånne TVer kan gå ut i masseproduksjon, blir jo som å sette påhengsmotorer som aktivt fusker i produksjon.

Det eneste jeg klarer å fokusere på er det forbanna etterslepet når jeg ser film, og alle som har vært innom å sett reagerer på det samme.

Bor foresten i Trøndelag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen ble kjøpt hos soundgarden.

For å si det sånn, de ENESTE gangene du ikke legger merke til det er ved veldig saktegående scener. Så fort bildet må bevege seg så ser du det spesielt rundt mennesker, biler og alt som kommer/går i fart. Nå snakker jeg om film. Ser jeg Skavlan er TVen helt grei

Er jo så jævlig trist, bildet er jo superflott - sett bort fra etterslepet. Kan egentlig ikke forstå at sånne TVer kan gå ut i masseproduksjon, blir jo som å sette påhengsmotorer som aktivt fusker i produksjon.

Det eneste jeg klarer å fokusere på er det forbanna etterslepet når jeg ser film, og alle som har vært innom å sett reagerer på det samme.

Bor foresten i Trøndelag.
    Det var i grunnen litt rart. Da er det to ting jeg vil spørre deg om. Kan du:

1) Sette skjermen i Cinema modus + varm fargetemperatur + skru av alt av bildeforbedringskretser inkl. støyreduksjon, ekstra farge og skjermsparer/økomodus, IFC, Overscan, ++ (kontrast 36-42, brightness 0/-1/-2/-3/-4, Farge 26-32, skarphet 5 etc.)

2) Koble Blu-ray spilleren til TVn via komponent (altså ikke HDMI). Husk at alle innstillingene som er nevnt ovenfor må gjøres på hver inngang, også på kompoentinngangen

Jeg må bare få vissheten om at det ikke er gjort innstillinger i spilleren som lager "krøll" for deg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •