Rengjøring av skjerm på "ny" LCD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Rengjøring av skjerm på "ny" LCD?

Spørsmålet er fra en kamerat av meg som har en LG LCD skjerm. Når han rengjør den med slikt middel man får kjøpt på elforetninger og den "svampen, fløyelsbørsten" som er med så opplever han at når det tørker, så blir det ikke rent, men det ser ut som om det er brukt en skitten klut å gnidd utover støv o.l.
    Man ser tydlig at skjermen ikke er ren, men ser for jævlig ut.

På denne skjermen virker det som om det er en plastplate som ligger utenpå, hvis man dunker forsiktig med fingeren på skjermen hører man tydlig at det er noe hardt utenpå. På min gamle LCD fra 2007, en Toshiba, så var det ikke denne plata foran, men mer som en skjerm på en bærbar PC, den var myk å man kunne presse fingeren inni skjermen, om dere skjønner. Den brukte jeg likedan middel på for å fjærne støv o.l Men på min kamerats TV, så blir det ikke bra. Er det slik at apparatet er selvrensende slik at man ikke trenger å vaske den? Jeg kjøpte meg ny LCD tidligere i år, og har hittil aldri rengjort skjermen, men det er heller ikke støv eller skitt på den, og den har den samme plata utenpå, men siden jeg har sett skjermen til kompisen, tør jeg heller ikke å bruke tilhørende rengjøringsmiddel på den

Er det noe antistatisk på nyere LCD, og hvorfor var gamle LCD'er mykere i skjermen enn de som er i dag?

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen formening?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper kluten til vedkommendes spray har samlet opp den del støv og skitt, som da bare blir gnidd utover TV, prøv å vaske denne evt, kan det funke å bare bruke papir eller en annen skånsom klut til å tørke bort.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Myk microfiber klut og kaldt vann er det absolutt beste jeg har brukt på både plasma og lcd. Da slipper man skjolder og skjermen blir ren.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å fjerne støv så kjøp en strutsefjær støvtørker hos clas olsson,veldig effektiv.Så lenge ingen tar på selve skjermen så holder det med denne.Er vel stort sett kun dataskjermer som må vaskes med rensemiddel pga hosting og fingermerker,har ikke gjort annet enn å fjerne støv på flatskjerm alle årene jeg har hatt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermrens er "Keiserens nye klær". Selgerne er bedt om å dytte dette lureriet på deg sammen med en overpriset HDMI kabel. Og folk lar seg lure.
    Mine foreldre trodde meg rett og slett ikke da jeg forklarte dem at de var blitt lurt. De var helt overbevist om at skjermen hadde en spesiell overflate som gjorde at en vanlig myk og fuktig klut ikke fungerte. Ikke nok med det men skjermen kunne til og med bli ødelagt

Stol på egne instinkter og egne erfaringer. Når skjermen ser grisete ut etter en runde med "skjermrens" og "spesialsvamp" så er det fordi suppa ikke renser, men ligger igjen som et lag sammen med støvet.

Det eneste jeg vil advare litt mot er hardhendt bruk av mikrofiber, da denne faktisk kan være litt tøff mot plastmaterialer. En vanlig fuktig ren bomullsfille gjør jobben. Tørk gjerne over med en tørr umiddelbart så er man sikret mot skjolder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring som Bønna. En helt nyvasket myk bommulsklut med lunkent vann, og tørke over med et helt rent oppvaskhånkle til slutt, så blir det skinnende rent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •