2 sp angående plasma (ny på området)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 sp angående plasma (ny på området)

Det gjelder en Panasonic tv, helt ny.
    Når man ser på film i kinomodus, får man svarte kanter oppe og nede. Er det ikke fare for at de svarte kantene kan brenne seg fast?

Og tven har radio, men da vises bare en avlang firkantet boks hvor det står Radio midt på skjermen. Men jeg kan også velge å slå av skjermen selv om tven står på, noe som passer perfekt hvis man skal høre på radio. Jeg gjorde dette, men for å være sikker gikk jeg inntil tven for å se om den virkelig var avslått. Da fikk jeg øye på streker langs hele skjermen som beveget seg sakte oppover. Ellers var skjermen svart, men da var ikke skjermen slått av? Kan hele skjermen få svart innbrenning?

Er helt ny på området og hørt/lest mye om plasma og innbrenning, så unnskyld dumme spørsmål

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De svarte "stripene" du får over og under film KAN gi midlertidige innbrenninger som forsvinner etter 10 sekunders vanlig tvtitting. Disse vil ikke skape permanente innbrenninger.

Jeg anbefaler alle å kjøre en break-in dvd på nye plasmaer. Det er de første 100 timene en plasma skjerm er spesielt sårbar for innbrenninger. Last ned en "Plasma break-in dvd" og la denne spille 24 timer i døgnet i 5 dager. Etter det kan du kalibrere tven og nyte den fult ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen
    Det gjelder en Panasonic tv, helt ny.
    Når man ser på film i kinomodus, får man svarte kanter oppe og nede. Er det ikke fare for at de svarte kantene kan brenne seg fast?
    Teoretisk, ja. I praksis er det lite sannsynlig med mindre du KUN ser på slikt materiale.

Og tven har radio, men da vises bare en avlang firkantet boks hvor det står Radio midt på skjermen. Men jeg kan også velge å slå av skjermen selv om tven står på, noe som passer perfekt hvis man skal høre på radio. Jeg gjorde dette, men for å være sikker gikk jeg inntil tven for å se om den virkelig var avslått. Da fikk jeg øye på streker langs hele skjermen som beveget seg sakte oppover. Ellers var skjermen svart, men da var ikke skjermen slått av? Kan hele skjermen få svart innbrenning?
    Dersom dette er en nyere Panasonic så har du en option i menyen som har med radiogreiene som kan time ut etter et forhåndsbestemt antall sekunder dersom du bruker radio sånn at du slipper å skru av skjermen manuelt (det var kanskje dette du gjorde?)

Skjermen er som du helt korrekt observerte faktisk ikke av, men det har ikke noe å si for det er ujevne kontraster som skaper "innbrenning". Innbrenning/retention er rett og slett fosfor som er mer slitt enn det andre.

Er helt ny på området og hørt/lest mye om plasma og innbrenning, så unnskyld dumme spørsmål
    Bare å spørre. Det er derfor folk er her Når det gjelder plasma, så lønner det seg som flere har sagt å være litt forsiktig med bruken de første 100 timene. Deretter bruk den med måte og kos deg. 24/7 på Cartoon Network VIL gi deg problemer, men variert bruk som jo de fleste har er ingen case.

Av og til vil du kunne få retention, noe vil sitte bedre enn annet men det går som oftest bort.

Når det gjelder kalibrering som ble foreslått her, så ville jeg kanskje ventet til en rundet 1000 timer med det, for det skjer ganske mye med en plasmaskjerm de første 1000 timene som kan påvirke resultatet. F.eks. vil fargetemperaturene endre seg, og noen mindre endringer i sortnivå kan oppstå. Dette finnes det mye poster om rundtforbi.

Sist men ikke minst; gratulerer som plasmabruker. Du har (synes i alle fall vi som har valgt det selv :P) valgt den beste tv-teknologien som finnes til hjemmebruk. Håper du blir fornøyd. Hvilken Panasonic har du kjøpt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder radioen, så skrudde jeg av tven manuelt. Jeg skal se etter den optionen du nevnte slik at jeg slipper det
    Så når tven er "av" mens den er på, så er det ikke noe "levende" fosfor i skjermen?
    Hvis det ikke er noe bevegelse i bildet, så brenner de delene seg fast? Slik som logoer? Jeg bare tenkte hvis det er fosfor i skjermen når tven er "av" så vil det vise svart hele tiden, ingen bevegelse? Vil det ikke "stivne" i skjermen? Mulig jeg har missforstått helt, hehe.

Har nettopp lastet ned en break-in dvd. Det jeg lurte på er om jeg bare kan koble pcen til tven gjennom hdmi kabel og kjøre programmet derfra?
    Eller burde jeg gjøre det fra en annen ekstern enhet?
    Måtte i så fall blitt fra xbox 360`n, da den 11 år gamle dvdspilleren ikke spiller brente cder
    Jeg bare tenkte hvis det er annerledes signal fra pc til tv, som "andre spillere" til tv..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Sist men ikke minst; gratulerer som plasmabruker. Du har (synes i alle fall vi som har valgt det selv :P) valgt den beste tv-teknologien som finnes til hjemmebruk. Håper du blir fornøyd. Hvilken Panasonic har du kjøpt?
    Takker Foreløpig er jeg veldig fornøyd. Jeg bestemte meg i forveien at jeg ville prøve plasma og ikke lcd. Plasma bildet er det mer liv i enn lcd syntes jeg etter en dag med plasma nå
    Det ble en P50U30. 4995,- Det er mye tv for pengene etter min mening! Ingen hakking og flott bilde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •