ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 235
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer

Siden alle andre forum ser ut til å ha en tråd om dette starter jeg en her også i håp om å få en oppklaring på hvorvidt dette er løsbart.

Kort fortalt, flere har rapportert om områder på skjermen som er mer grønne enn andre, og dette er rapportert på ymse skjermer siden juli.

Jeg er allerede oppfordret av noen her inne til å returnere min nåværende skjerm på returretten og kommer trolig til å gjøre det. Jeg får noen fra et lokalt tv-verksted innom i dag for å se på det og konklusjonen vil trolig bli den samme der.

Det jeg lurer på, er det sånn at noen av dere har returnert TV-ene deres pga dette og fått nye tilbake som IKKE er sånn? Kan det også være at noen rett og slett ikke ser det? (De som ikke gjør oppfordres ikke til å begynne å lete men undertegnede følte at det ble regelrett slått i trynet på en så "slapp" å lete så hardt)

På 90% av sett materiale er dette lite problematisk, men det stikker igjennom veldig godt på sort/hvitt-materiale samt vintersportsendinger. Man kan også se det ganske godt i bl.a. DVB-menyene. En annen ting er at det fullstendig ødelegger muligheten for en proffkalibrering. Panasonic i Norge har selvsagt ikke hørt om dette før om man ringer dem, men så mange skjermer som åpenbart har dette så tror jeg at noen må vite noe. En annen som kjøpte skjermen noen dager før meg har akkurat det samme. Den midtre tredjedelen av skjermen viser flekkvis mer grønt enn resten.

Jeg hadde også i en periode noe som lignet image retention i samme områdene som bildet er misfarget. Dette er nå nesten borte, så kan det hende at de grønne flekkene forsvinner av seg selv også? Det hevdes begge deler på andre forum, så jeg føler meg veldig rådvill i forhold til videre handlinger her. Bytte TV, sende til service for bytte av panel eller bare gi opp Panasonic?

Noen, gi meg håp Jeg har funnet drømmetv-en min, jeg vil bare ikke at den skal være "flekkete".

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger med. Har en uåpnet 50VT30.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg følger med. Har en uåpnet 50VT30.
    Når planlegger du å åpne den?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Når planlegger du å åpne den?
    Tja. Kanskje i kveld hvis jeg er heldig. Har operert kneet, så jeg trenger hjelp for å få den på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Kanskje i kveld hvis jeg er heldig. Har operert kneet, så jeg trenger hjelp for å få den på plass.
    Ah, ja.. jeg ser den.

En oppdatering på min front er forresten at jeg hadde en fra et serviceverksted her nå akkurat og han konkluderte med at panelet var defekt på få sekunder og tok derfor med seg TV-en for å bytte panelet.

Jeg fikk valget mellom det eller å returnere til komplett for å få ny, men siden jeg er litt redd for at jeg bare ville fått en ny med dårlig skjerm så valgte jeg å la dem ta den med seg selv om det betyr en ukes tid uten tv. Dersom dette løser saken så er det verdt den ekstra ventingen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny oppdatering, og fordi jeg ikke gidder å skrive posten på nytt en gang til er dette en direkte cut'n paste av originalen som jeg postet på avforums.com.. dette kan være en plausibel forklaring:

-----------------------

This is highly speculative, but someone I know might just have found the answer to what this is... I stress, it is PURE speculation, but it seems very plausible.

What he did, was that he took a snapshot of his tv and then tweaked the picture a bit in photoshop to see if he could more easily reveal the patterns that he could see the contours of. You can see the edited picture here:

imgur: the simple image sharer

Then compare to this picture of the inside of a plasma-tv. I am aware that it's not the same model, and not even the same brand, but just look at the internal structure.

http://www.scalora.org/content/misc/...-50PF9630A.jpg

The patterns seems to match quite exactly with the internal support structure of the tv, which again implies that the panel has somehow been shock damaged somewhere between the production line and the distribution. If these speculations are correct, there is no way this is going to be solvable with a firmware update thus it SHOULD warrant a panel replacement for every affected buyer. But once again, this is PURE speculation, though it seems a little plausible to me. I will make a call to the service centre that is dealing with my case tomorrow to ask if they think there might be something to this theory.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Ny oppdatering, og fordi jeg ikke gidder å skrive posten på nytt en gang til er dette en direkte cut'n paste av originalen som jeg postet på avforums.com.. dette kan være en plausibel forklaring:

-----------------------

This is highly speculative, but someone I know might just have found the answer to what this is... I stress, it is PURE speculation, but it seems very plausible.

What he did, was that he took a snapshot of his tv and then tweaked the picture a bit in photoshop to see if he could more easily reveal the patterns that he could see the contours of. You can see the edited picture here:

imgur: the simple image sharer

Then compare to this picture of the inside of a plasma-tv. I am aware that it's not the same model, and not even the same brand, but just look at the internal structure.

http://www.scalora.org/content/misc/...-50PF9630A.jpg

The patterns seems to match quite exactly with the internal support structure of the tv, which again implies that the panel has somehow been shock damaged somewhere between the production line and the distribution. If these speculations are correct, there is no way this is going to be solvable with a firmware update thus it SHOULD warrant a panel replacement for every affected buyer. But once again, this is PURE speculation, though it seems a little plausible to me. I will make a call to the service centre that is dealing with my case tomorrow to ask if they think there might be something to this theory.
    Jeg vet ikke ..., føler ikke dette stemmer for min grønne flekk. Har forstått det slik at flekken for mange er ganske irregulær i formen. Lite struktur. Slik er de i alle fall for meg.

Hvis jeg gransker et homogent bilde nøye, kan jeg så vidt ane en, muligens noen lodrette striper. Kunne kanskje fått dem bedre fram med avfotografering og behandling i fotoshop. Disse kan kanskje stemme overens med metallplater og strukturer i skjermoppbyggningen. Det er bare det at det ikke er der den grønne flekken er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Jeg vet ikke ..., føler ikke dette stemmer for min grønne flekk. Har forstått det slik at flekken for mange er ganske irregulær i formen. Lite struktur. Slik er de i alle fall for meg.

Hvis jeg gransker et homogent bilde nøye, kan jeg så vidt ane en, muligens noen lodrette striper. Kunne kanskje fått dem bedre fram med avfotografering og behandling i fotoshop. Disse kan kanskje stemme overens med metallplater og strukturer i skjermoppbyggningen. Det er bare det at det ikke er der den grønne flekken er.
    Den var ikke akkurat der på min tv heller, men det var innenfor området mellom de to loddrette stripene. Jeg hadde også en lysere flekk som så ut som image retention, men det var ikke det for den ble påvirket av endret kontrastnivå og kunne godt bli helt vekk hvis det var de rette kontrastene på de rette stedene. Grønnskjæret ble dog ikke endret uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var ny oppdatering på plass. Verkstedet som har saken min har fått svar fra Panasonic om at de ikke vil sende noe nytt panel og har kun svart med at "Disse tv-ene er sånn og det er ingenting å gjøre noe med."

Dette er et svar jeg nekter å finne meg i, så er det noen av dere som mener dere ikke har dette problemet som er villig til å gjøre litt mer omfattende testing? Dersom det virkelig ER tv-er som er helt fri for dette, så er det uakseptabelt at Panasonic svarer slik. Jeg ønsker å finne et utvalg av disse tv-ene for å kunne ha en sak mot Panasonic.

Edit: nok en gang en direkte sakset post fra et annet forum jeg ikke gidder å oversette...

----
    Update2: I was finally able to speak to the head technician in Panasonic in Scandinavia who indeed told me about this alternate software upgrade and he was very much aware of this problem. Unlike PersianImmortal I was not in any way asked to withhold information so I am going to share what he said to me.

There is an update that is being sent to the service technicians around the world which is designed to reduce the green tints, but he said that it was not going to entirely solve it. He said it was related to the drive board circuit, and that there was not much that could be done to this. The patch is considered bringing it down to acceptable levels and from the sound of it, this is exactly the patch SCT242 was given. My service shop was also apparently sent this update, but for some reason failed to locate it. Will have to check back with them on this.

The Panasonic technician also forwarded the pictures taken of my TV set to the production line in the Czech Republic and was hoping that maybe they would be able to find out what this is. So all I can do now is to wait until I get my TV back with the installed update and see if it is indeed acceptable. In the opposite case, there's not much else that can be done and the technician I spoke to sounded sincere when he apologized for this and even if this does not end well I finally met someone at Panasonic which took me seriously and acknowledged the issue.

The technician also told me that he had installed this on people's sets who had been complaining which also got satisfied with the update, so there IS a slight hope after all. I've also arranged for a level 2 certified ISF calibrator to have a look at the tv if I bring it to him, so I should also be able to document exactly how much off the values are, but I need to borrow a large enough car to ship it there.

Edit: Update3...

Verkstedet ringte meg akkurat opp og sa at Panasonic likevel har bestemt seg for å sende et nytt panel. Så nå skjer det virkelig saker og ting her... jeg venter i spenning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bruker fra Nederland i et annet forum postet nylig følgende melding som tyder på at Panasonic indirekte innrømmer en feil på 2011-modellene:

"Spoke to Panasonic NL today, unfortunately they had nothing new to report. Problem is out for investigation at the production plants they told. Once they have solved the problem or found another suitable solution they will get back to me. They didnt have a timeframe for me, but did state that the amount of people affected is way bigger than they in first place expected.."

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledelig å høre at du får nytt panel slc og at Panny begynner å ta dette på alvor. Er jo utrolig kjedelig å oppleve noe slikt og få tilbakemelding at man må leve med problemet.

Jeg skal ta nye bilder av min, men siden jeg ikke har sett problemet med egne øyne enda så er det tvilsomt at min skjerm har dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledelig å høre at du får nytt panel slc og at Panny begynner å ta dette på alvor. Er jo utrolig kjedelig å oppleve noe slikt og få tilbakemelding at man må leve med problemet.

Jeg skal ta nye bilder av min, men siden jeg ikke har sett problemet med egne øyne enda så er det tvilsomt at min skjerm har dette.
    Det ville egentlig overraske meg om du ikke har det i noen grad siden de andre tv-ene jeg har hørt om fra rundt samme serienummer har dette... men som jeg sa i en annen post så er det litt variabelt hvor synlig det er, og ikke alle klarer faktisk å se det (heldige dem)

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet Panasonic 50vt30 på google bilder og fant på midten av siden yterst til høyre to bilder av Pan 50vt30 der det er problemer med grønne flekker bak på glasset. På samme forum er det fler som har problemer med grønne flekker som trådstarter nevner så ikke helt ukjent fenomen.....

Gratulerer med nytt panel

Mvh

Jimbeam

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff dette er ikke god reklame for panasonic. Er interrisert i 65VT30. Sinnsykt kjedelig kjøpe en tv til nesten 30 lapper om det er slik

Noen som vet om svartnivået over 1500 timer problemet er fikset på disse modellene egentlig? At svartnivået plutselig blir dårlig.

EDIT: Virker som det bare er en batch eller en stor andel fra samme produksjonsbånd eller noe som det her skjedd noe med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Uff dette er ikke god reklame for panasonic. Er interrisert i 65VT30. Sinnsykt kjedelig kjøpe en tv til nesten 30 lapper om det er slik

Noen som vet om svartnivået over 1500 timer problemet er fikset på disse modellene egentlig? At svartnivået plutselig blir dårlig.

EDIT: Virker som det bare er en batch eller en stor andel fra samme produksjonsbånd eller noe som det her skjedd noe med.
    I følge en som har fått noe inside-info så vil det øke, men trolig ikke mer enn det doble og over mye lenger tidsrom enn 2010-modellene. En dobling på sortnivået på en VT30 er uansett helt udramatisk, for selv etter den økningen vil det være det beste sortnivået på markedet. Hvor mange timer vet man ikke enda, men CNET langtidstester disse panelene og de første 1500 timene blir faktisk sortnivået bedre

Long-term plasma TV tests show color, black-level changes but no major issues yet | Crave - CNET for artikkelen og https://spreadsheets.google.com/spre...3c&output=html for selve regnearket med tabellene. Det kommer en oppdatering på denne i løpet av uka, og David Katzmaier har også lovet å sjekke panelene han langtidstester for problemet omtalt i denne tråden.

EDIT:
    Problemet er funnet på serienummer som begynner på 12, 13 og 14 så det er nok ganske omfattende er jeg redd

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ingen god reklame spør du meg. Vedkommende jeg leste om returnerte det første og kjøpte et nytt vt30 med samme problemer og så var han ferdig med og kjøpe panasonic.............:evil:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såpass ja. Men det er bare Panasonic som har dette problemet, eller er det generelt for plasmaer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    såpass ja. Men det er bare Panasonic som har dette problemet, eller er det generelt for plasmaer?
    Det virker å være en Panasonic-greie, men nå begynner jo Panasonic sine mye mørkere enn konkurrentene, så det kan hende de allerede kjører med høyere spenning fra starten av og derfor ikke trenger å kompensere for det. 2010-modellene er på langt nær så ille som det 2009-modellene var, og alt tyder på at 2011-modellene er noen hakk bedre. Som sagt, jeg tror det er helt uproblematisk. Verre er det med disse grønne flekkene... :/

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da har jeg fått en oppdatering fra service-verkstedet. De har nå forsøkt å oppdatere TV-en min med det som skulle være en ikke-public firmware fra Panasonic ment for å gjøre dette problemet mindre. Det endret i følge dem ingenting, så planen om å forsøke panelbytte står fremdeles. De trodde de ville få det enten mandag eller tirsdag... noe jeg håper, for neste onsdag vil tv-en ha vært på serviceverkstedet i 14 dager.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen sammenheng mellom ulike skjermstørrelser og dette problemet, eller er alle like utsatt. En 42" ville vært mest aktuelt for min del, men det frister rett og slett ikke å kjøpe når jeg føler at jeg deltar i en kvalitetsmessig loddtrekning.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •