ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 235
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trodde enhetene som kom ut av japanske produksjonslinjer var helt identiske.
    Nei, ingen skjermer er helt identiske. De aller fleste skjermer av samme merke og modell måler noe ulikt pga tillatt avvik på komponentene som skjermene er bygd opp av (mange bekker små gjør en stor Å osv.). Men dette er likevel en skikkelig "all time low" i kvalitetskontrollen til Panasonic.

Jeg tror at presset på produsentene for stadig å levere nye og "bedre" spekkede modeller hvert eneste år, samtidig som markedet forventer at prisen går ned og strømforbruket skal ned, går utover kvaliteten. Det finnes nesten "bugs" på alle nye skjermer nå, noe som tyder på at produsenten ikke rekker å total-kontrollere skjermene før de må slippes på markedet. Dermed må de ta en del av utbedringene gjennom software-oppdateringer. Det er selvsagt verre med hardware-feilene som det vanskeligere å gjøre noe med i etterkant - uten at det koster selskapene det hvite ut av øyet. Men tapt renomme er heller ikke noe å spøke med.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Vet ikke ..., ser ikke struktur på min (nevnt tidligere). Det virker som min flekk er mindre enn de forskjellige fotoene vist her. Den er sjeldent synlig. Ser den på s/h-film alltid. Pussig at den stort sett ellers ikke kan ses. I snø-bilder ses den ofte, men mange ganger heller ikke der.

Lurer på om den kanskje vises sjeldnere nå. Iriterte meg ofte over den før. Nå gleder jeg meg over den gode bildekvaliteten og tenker ikke på det som noe problem lenger.

Pussig at dine alltid blir værre og viser struktur. Kjedelige greier :cry:

Tviler litt på at panelet komprimeres. Er det ikke glass? Tror heller på ujevn fordeling av fosfor, eller forurensing eller søl under produksjonen.

Virker ikke som det er celle-spenningen som styrer lyset fra flekken alene. Lysstyrken følger sin egen logikk. Det at rammeverket/strukturelle deler i TV'en påvirker lyset (hos noen), må vel bety at det er uhyre små spenneinger som skal til, for å sette i gang lyset fra den grønne flekken. Det ligger på vippen, og venter på at de rette forholdene (hva nå de kan være). Mettet hvitt skjuler vel flekken for de fleste. Virker som lysstyrken må ned i flekkens område (lavere spenning i cellene). Synes grå homogene flater også skjuler flekken. Tipper det må treffe på et visst grått nivå. S/h-film skifter stadig, så der vil det rette gråe nivået stadig inntreffe.

Om det er forurensing av fosfor, ville jeg tro den må ha havnet utenfor gropen i cellen, der den egentlig skal være. Fosfor på riktig sted, vil styres av cellespenning og oppføre seg som den skal. Om det er for mye (ujevnt fordelt), så ville man kanskje sett f.eks. for mye rødt i et område, når det skal være rødt der.

Søl utenfor cellen vil kanskje gi lys under spesielle forhold? Rart at det ikke noen ganger er sølt rødt eller blått fosfor, alltid bare grønt. Kan det være en fluoriserende gass som befinner seg i en lomme i et lag utenfor det laget som inneholder selve cellene? Kan virke slik på måten flekkenes form er, og det at de forandrer seg over tid (for noen?).

Er langt fra fysiker , men kommer med noen enkle tanker. Kan jo være det kan inspirere noen som har bedre greie på dette enn meg :-)
    Studerte min grønne flekk litt nøyere med fargen på 0. Det er da lettere å se hva som får den til å bli sterkere.

Som tidligere sagt, er den hos meg svak når området den er på, er homogen i farge og lysstyrke. Fikk dette bekreftet under s/h-testen nå. Virker ikke som lysstyrken (spenningen på cellene) spiller noen rolle.

Under s/h-testen, fant jeg ut hva som får flekken til å endre styrke. Det må være lyssvake områder i nærheten av flekken. Gjerne et mønster av lyssvake og sterke små områder, men det kan også være et større mørkt område. Synes som summen av mørke områder rundt flekken, styrker den.

Dette harmonerer med observasjonen om sammenheng mellom struktur/rammeverk e.l. bak panelet (av slc). Begge deler kan framstå som områder med spenningspotensiale. Struktur kan være områder med jordpotensial. Mørke områder på panelet, gir i sum et annet spenningspotensial. Nemlig summen av alle cellene her med mindre cellespenning.

Dette bekrefter min mistanke: Det er ikke cellespenningen (derav kontrollsystemet), som styrer den grønne flekkens intensitet, men kanskje heller svake elektriske felter. Disse feltene ville vært der uansett og er ikke en kontstruksjonfeil. Men den grønne flekken har en natur, som påvirkes av disse svake feltene. Noe (fosforsøl?) ligger helt på vippen i utgangspunktet til å lyse grønt.

Dette her er ikke noe svar, bare funderinger. Skjønner jo fortsatt ikke hva den grønne flekken er :?

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av Panasonic 55VT30, men blir ganske så skremt av det Jeg har lest om "grønne flekker" på skjermen! :/
    Er dette et utbredt problem eller er det kun et fåtall som opplever dette???

Når man skal punge ut med 18000 for et TV forventer man at det holder høy kvalitet, i hvert fall i 2011 :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiHenrik
    Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av Panasonic 55VT30, men blir ganske så skremt av det Jeg har lest om "grønne flekker" på skjermen! :/

Når man skal punge ut med 18000 for et TV forventer man at det holder høy kvalitet, i hvert fall i 2011 :?
    Det er mitt inntrykk av at det er veldig utbredt, derfor også denne tråden. Jeg ønsker å sette fokus på dette, for Panasonic har opptrått veldig arrogant i forhold til det. Jeg har selv sett det på tre forskjellige paneler på egne tv-er, og jeg har sett det på utstillingsmodeller, noe andre også her rapporterer.

Det foreligger heller ingen offisiell uttalelse på hva dette skyldes, men om du ringer support og etterhvert kommer deg igjennom til teknisk så får du vite at dette er noe de faktisk er kjent med, men de anser det som akseptable avvik og vil derfor ikke gjøre noe med det. De fleste prøver å avfeie det med at det skyldes strømsparingstiltak, men dette er noe de færreste av oss som har fått servert forklaringen tror på. Det er mest sannsynlig slurv i produksjonen av panelene og ujevnheter. Det som er så fantastisk her er jo at det er påvist tilfeller uavhengig av serie (serienumre som begynner på 13, 14, 15 og 16 er i hvert fall godt representert og tror 12 er nevnt også).

Du kan sikkert også argumentere for at det bare er de som klager du hører om og at resten er fornøyde, men mange av de som i utgangspunktet var misfornøyd har forsøkt å bytte tv inntil tre ganger for å ha sett samme problemet på alle (bare forskjellige steder). Noen legger nok ikke merke til det, og noen ville trolig aldri sett det om de ikke fikk det påpekt.. men når du først har sett det er det vanskelig å ikke se det igjen. Kjøp i alle fall et sted med åpent kjøp.

Jeg ga opp og gikk for Samsung, og jeg har skrevet en sammenligning av VT30 mot Samsungen i Samsung 2011-plasma-tråden. Det ser ut som om jeg kommer til å bli mer fornøyd med det valget.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiHenrik

Jeg tror nok folk som brukte 18 000 kroner på tv for både ti og tyve år siden også forventet seg at det holdt høy kvalitet.

Når det gjelder VT30-serien har jeg sett to av disse i utstilling der jeg jobber (55" og 65"), og jeg har ikke lagt merke til grønne flekker på noen av disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    Jeg tror nok folk som brukte 18 000 kroner på tv for både ti og tyve år siden også forventet seg at det holdt høy kvalitet.

Når det gjelder VT30-serien har jeg sett to av disse i utstilling der jeg jobber (55" og 65"), og jeg har ikke lagt merke til grønne flekker på noen av disse.
    Hva slags innstillinger hadde disse? Det er ikke nødvendigvis lett å se på utstillingsmodeller om de er stilt inn i shop mode. Det er også litt avhengig av kildematerialet, det er spesielt gråtoner det kommer til syne. Når det er sagt så fikk jeg anledning til å herje litt med en 65" på elkjøp en gang også, og jeg kunne ikke se noe på den så det er nok noe variasjoner her. Men av egen og andres erfaring er ikke oddsene veldig gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vt 30 65"

Ingen grønne flekker på min nye 65".....

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Hva slags innstillinger hadde disse? Det er ikke nødvendigvis lett å se på utstillingsmodeller om de er stilt inn i shop mode. Det er også litt avhengig av kildematerialet, det er spesielt gråtoner det kommer til syne. Når det er sagt så fikk jeg anledning til å herje litt med en 65" på elkjøp en gang også, og jeg kunne ikke se noe på den så det er nok noe variasjoner her. Men av egen og andres erfaring er ikke oddsene veldig gode.
    55-tommeren står i THX-modus med alt av tusen-millioner-hertz, ultra-violent-deep-black, dynamisk kontrast og slikt skrudd av. 65-tommeren ble kalibrert med måleutstyr av en kollega for noen dager siden. Den står nå med hans innstillinger (som forøvrig er svært like THX-innstillingen, hvilket sier noe om den gode kvaliteten på den modusen rett ut av esken). Den har selvsagt også alle unødvendige bildebehandlingsalternativ skrudd av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55-tommeren står i THX-modus med alt av tusen-millioner-hertz, ultra-violent-deep-black, dynamisk kontrast og slikt skrudd av. 65-tommeren ble kalibrert med måleutstyr av en kollega for noen dager siden. Den står nå med hans innstillinger (som forøvrig er svært like THX-innstillingen, hvilket sier noe om den gode kvaliteten på den modusen rett ut av esken). Den har selvsagt også alle unødvendige bildebehandlingsalternativ skrudd av.
    Høres ut som om du jobber på et skikkelig sted
    Når det gjelder THX-innstillingene på VT30-en synes jeg de er altfor gule. Jeg klarte aldri å like den modusen, så jeg holdt meg konsekvent til Normal og Cinema, mens planen var å på sikt få kalibrert den ordentlig på Pro1 og Pro2, men så lenge ble den visst ikke værende og den grønne flekken/skyen på tv-en ville uansett umuliggjort en skikkelig kalibrering... men det er godt å vite at det finnes eksemplarer der ute som ikke er helt på tur Jeg har nå i alle fall gitt opp uansett og er fornøyd med valget jeg har tatt så langt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kanskje bare fargetemperaturen som ikke passet til din innebelysning? Synes THX-modusen for meg passer best på kveldstid, når jeg har gult lys i stua (vanlig lyspærer og sparepærer).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er personlige preferanser eller hva det var, men likte den gjorde jeg i alle fall ikke. Så kanskje dette med proffkalibrering er bortkastet for meg uansett...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en svart hvitt film i går (3:10 to Yuma). Og guess what? Jeg så grønne og lilla /rosa flekker ganske tydelig. Så sant det ikke var noe gale med filmen, noe som er tvilsomt, så ser det altså ut som at jeg også har fenomenet. Men i såpass liten grad at det må helt spesielt kildemateriale til for å fremprovosere det. Skal se om jeg få tatt noen bilder senere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, kan skrive under på det. Betalte 16500,- for en Panasonic PV60E 37" i 2006. I 2010 leverte jeg den inn for problemet med "purple snakes" og det blev fikset på reklamasjonen, var sikkert bare ny firmware der blev lagt inn tror jeg. Det tok jo også Panasonic lang tid å innrømme dette problemet, jeg tok ingen sjanse og tok et bilde av skjermen med en scene fra "The Hunt for Red October", der var det veldig tydeligt med en slange løbende over hele skjermens bredde.
    Etter det ingen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Så en svart hvitt film i går (3:10 to Yuma). Og guess what? Jeg så grønne og lilla /rosa flekker ganske tydelig. Så sant det ikke var noe gale med filmen, noe som er tvilsomt, så ser det altså ut som at jeg også har fenomenet. Men i såpass liten grad at det må helt spesielt kildemateriale til for å fremprovosere det. Skal se om jeg få tatt noen bilder senere.
    Join the club Jeg har aldri nektet for at det er litt spesielle betingelser som skal til for å se det, men på visse fargetoner så kommer de til syne. Sort/hvitt-film er der det definitivt er mest synlig (du kan også bekrefte dette ved å sette color til 0 i innstillingene, da vil du også se det samme fenomenet)

Når du nå først vet hvor flekkene er, så er det også mye lettere å se dem i annet materiale. Jeg fikk som sagt nok av dette for jeg er nok litt kresen på dette, og angrer overhodet ikke på at jeg byttet over til Samsung D8005. Utrolig kjipt å høre at nok en person har blitt rammet av dette. Det burde være helt unødvendig på en så dyr tv

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Synes jeg så noen antydninger til flekker på de forrige bildene dine, men var veldig usikker... Uansett gadd jeg ikke si noe. Ignorance is bliss. Er din TV kalibrert?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Er ikke poenget med plasma litt borte da? Det og sortnivå er tross alt de store styrkene til denne teknologien.
    Uansett glad jeg ikke sprakk og kjøpte VT30 når 6'ne rullet inn...
    Jeg er nære på å kjøpe en VT30 skjerm. Den skal brukes til film, men gode panoreringsegenskaper er en kjepphest hos meg. Er ikke VT30 god til dette? Hvilke andre merker / teknologier anbefales? Jeg har en Phillips BDP9600 BD spiller. Jeg vil om ikke lenge besøke den lokale Panasonic-forhandleren og teste dette selv med nevnte BD-spiller og VT30, men ville gjerne ha noe forhåndsinformasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raske panoreringer på denne skjermen gir et gulgrønt etterslep, og det var også tilfelle med 2010-modellene. Tror det er mer synlig i 50Hz-materiale enn noe annet, men det er der også i 24p-materiale.

Dette med grønne flekker er ikke nødvendigvis noe man ser sånn uten videre, for med mindre man vet hva man ser etter så legger man ikke nødvendigvis merke til det... men så kommer den dagen da man ser det, og da kan man ikke unngå å se det lenger. Som jeg sa tidligere så er det også litt avhengig av materiale om du ser denne.

Nå i ettertid har det også vært en del klager på at det utvikler seg rosa flekker på sidene av tv-en i tillegg (sjekk highdefjunkies-forumets "localised green patches"-tråd, de siste sidene av den)

Dette så jeg også på den første VT30-en jeg hadde selv, mens det begynte å komme antydninger til det på den andre, men den hadde kjørt i mange færre timer før den ble returnert.

Så sånn det står nå i dag, så er det vel Samsung sin D8005 jeg anbefaler selv om ikke den heller er fri for problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, D8005 skal sjekkes ut også. Hvilke problemer med den er det du tenker på?

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å nevne at slep ved panoreringer oppleves forskjellig i forhold hvor sensitive øyne du har. Selv så jeg ikke gule striper på VT30 annet enn når det var hvit bakgrunn og et objekt beveget seg fort eller kamera flyttet på seg. Det som plaget meg mest var at bilde ble delt opp i tre når det var raske panoreringer. Ikke pent i det hele tatt...

Ellers er jeg enig med SLC at D8000 plasma utgaven er bedre. Jeg har hatt både en VT30 og en GT30. Begge ble levert tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torry
    Takk for det, D8005 skal sjekkes ut også. Hvilke problemer med den er det du tenker på?
    Kontrasten er litt ustabil. Det er tendenser til både floating blacks og fluctuating brightness, særlig i 3D. Dersom man bruker Cinema Smooth så eliminerer man nesten alt av slike defekter i 2D, men i 3D ser det ut til å ha liten effekt. Aktivering av Cinema Smooth går dessverre litt utover sortnivået.

Cinema Smooth kan muligens høres ut som noe ondskap som forsøker å glatte ut bevegelser, men det er ikke tilfelle. Navnet på funksjonen er ganske misvisende etter min mening, men det den gjør er å sørge for at 24p-innhold faktisk blir spilt av i 24 fps (dog med en refreshrate på 96Hz), mens dersom Cinema Smooth ikke er aktivert, så vil man med 24p-kilder få det spilt av i 60Hz med 3:2-pulldown selv om tv-en rapporterer 24Hz-signal.

Sortnivået er heller ikke like bra på D8005 som på VT30, og det er vel kanskje det største ankepunktet jeg måtte ha. 51"-eren er ganske ubrukelig i mørke rom pga dette (dette er dog litt subjektivt, og den yter ikke noe markant dårligere enn en 2009 eller 2010-Panasonic som har hatt sine black level rises)

64"-eren skal ha et sortnivå som ikke er altfor langt unna VT30-ens så problemet vil være mindre der.

Noen opplever også buzzingen fra Samsungene som litt sjenerende. Men sånn bortsett fra dette er det mye Samsungen gjør bedre enn VT30, og jeg har skrevet et innlegg om dette i Samsung 2011-plasma-tråden.

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •