ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 235
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Det er ikke snakk om hele bildet. Det er snakk om et par flekker bare, og det forsvinner nok ikke i en kalibrering. Eller, jeg vet det ikke gjør.. for det er fremdeles synlig grønt dersom man viser en grå slide med color satt til 0.
    Skjønner. Kjipt hvis flekkene er umulig å bli kvitt. Men lurt å kalibrere for å se om problemet blir neglisjerbart. Utstyret trenger ikke koste skjorta for å gi et bra resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke blir noe verre enn dette så er det allerede etter min mening neglisjerbart, så den store spenningen ligger i hvorvidt det forverres eller ikke.

Husk også at kalibrering blir vanskeligere dersom det er flekker på skjermen som viser for mye av en farge uavhengig av nivå. Men jeg er i hvert fall mer overbevist enn noensinne at alle panelene til Panasonic har dette i en eller annen grad i år, det gjelder bare å finne en tv som ikke har det i noen synlig grad så selv om jeg ser ut til å kunne bli fornøyd nå fortjener de like fullt et spark bak for denne bragden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at kalibrering blir vanskeligere dersom det er flekker på skjermen som viser for mye av en farge uavhengig av nivå.
    Enig, jeg hadde allikevel prøvd å lokalisere "normale" områder og kalibrert utfra disse. Grønnstikket beskrevet i Aftenposten hadde jeg ikke klart å la være å gjøre noe med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Enig, jeg hadde allikevel prøvd å lokalisere "normale" områder og kalibrert utfra disse. Grønnstikket beskrevet i Aftenposten hadde jeg ikke klart å la være å gjøre noe med.
    Aftenposten hadde nok fått inn en av de skjermene som var virkelig hardt rammet av dette. Jeg har sett bilder av skjermer hvor hele midtre tredelen er omgitt av en grønn sky, og da er det ikke så mye man får gjort.

Denne er heldigvis ikke i nærheten av dette, men den er nok såpass "off" at jeg neppe gidder å bruke penger på å få den proffkalibrert på noe tidspunkt. Er det noen colorimetere i konsumentklassen som gir greie resultater det du vet om?

Update: jeg burde definitivt lære meg å holde kjeft hvis ting ser ut til å virke. Den "grønne skyen" har faktisk begynt å spre seg... urk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er heldigvis ikke i nærheten av dette...
    Den eksakte fordelingen av rødt, grønt og blått er ofte vanskelig å si noe om før man har målt.
    Jeg kjøpte denne for et par år siden. Jeg vurderer å oppgradere til noe dyrere utstyr som er mer nøyaktig i nedre del av IRE-skalaen, men tror det blir overkill. Min gamle LCD har ræva sortnivå, så foreløpig duger måleren for en gladamatør som meg. Spør gjerne her på forumet hva som passer deg best.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tolker Aftenposten er det ikke snakk om grønne flekker, men at tv-en rett og slett er helt feil kalibrert fra fabrikken slik at de må inn å justere balansen for å få bildet på plass.

Etter å ha lest kritikker av disse tv-ene tenker jeg at enten er vi en gjeng nevrotiske nerder med store fete briller og ingen venner. Eller. Panasonic sørger for å sende ut test tv-er som ikke har problemer. I de fleste tilfeller er det nok mest nærliggende å lene seg til den siste teorien.

Selv har jeg nå en GT30 42 som ikke har grønne flekker... Det som plager meg er at panelet lager i overkant mye lyd. Dette er den andre Panasonicen jeg har i år. Den første var en VT30 som nesten laget like mye støy som et kjøleskap. Rett og slett. Helt latterlig. I tillegg fikk den retention etter kun få sekunder med et fast bilde. Noe GT30 ikke gjør. Heldigvis.

GT30 har et roligere panel, men det er en svak lyd som kan minne om en harddisk som spinner. Lyden er ganske jevn så over tid vil jeg nok slutte å bry meg, men jeg føler ikke at det er helt riktig at en så dyr tv skal slite med noe slikt. Faktisk mener jeg bestemt at noen burde tuppe Panasonic i ræva siden de opplagt ikke har gjort jobben sin!

Når det er sagt er bilde ekstremt bra. Fargegjengivelsen er super. Bevegelsene er jevne uten hakking selv når IFC er skrudd av.
    Blu-Ray ser bedre ut enn noen annen tv jeg har sett. Til gaming er den eksemplarisk. Bare pass på innbrenning de første 200 timene.

Spørsmålet er til sist. Finnes det noen fullgode alternativer? Den eneste tv-en jeg har sett som later til å ha et ganske godt bilde er Sony NX723...

Jeg tenker...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Slik jeg tolker Aftenposten er det ikke snakk om grønne flekker, men at tv-en rett og slett er helt feil kalibrert fra fabrikken slik at de må inn å justere balansen for å få bildet på plass.

Etter å ha lest kritikker av disse tv-ene tenker jeg at enten er vi en gjeng nevrotiske nerder med store fete briller og ingen venner. Eller. Panasonic sørger for å sende ut test tv-er som ikke har problemer. I de fleste tilfeller er det nok mest nærliggende å lene seg til den siste teorien.

Selv har jeg nå en GT30 42 som ikke har grønne flekker... Det som plager meg er at panelet lager i overkant mye lyd. Dette er den andre Panasonicen jeg har i år. Den første var en VT30 som nesten laget like mye støy som et kjøleskap. Rett og slett. Helt latterlig. I tillegg fikk den retention etter kun få sekunder med et fast bilde. Noe GT30 ikke gjør. Heldigvis.

GT30 har et roligere panel, men det er en svak lyd som kan minne om en harddisk som spinner. Lyden er ganske jevn så over tid vil jeg nok slutte å bry meg, men jeg føler ikke at det er helt riktig at en så dyr tv skal slite med noe slikt. Faktisk mener jeg bestemt at noen burde tuppe Panasonic i ræva siden de opplagt ikke har gjort jobben sin!

Når det er sagt er bilde ekstremt bra. Fargegjengivelsen er super. Bevegelsene er jevne uten hakking selv når IFC er skrudd av.
    Blu-Ray ser bedre ut enn noen annen tv jeg har sett. Til gaming er den eksemplarisk. Bare pass på innbrenning de første 200 timene.

Spørsmålet er til sist. Finnes det noen fullgode alternativer? Den eneste tv-en jeg har sett som later til å ha et ganske godt bilde er Sony NX723...

Jeg tenker...
    Ut fra det aftenposten beskriver så synes jeg det høres ut som det er denne defekten. I testen så går det vel etter hva jeg husker frem at det ikke ble gjort noe forsøk på å kalibrere.

Det som er ekstra irriterende er jo at rett ut av esken så jo denne tv-en helt ok ut. Det var litt antydning til en grønn flekk nederst i midten, men ingenting å ta på vei for, for den var ikke synlig i vanlig bildemateriale. Skjermen har nå fått ca. 15 timer på seg (+/-) og den har utviklet veldig tydelige røde flekker på sidene, samt at det begynner å bli veldig grønt i midten så dette sprer seg definitivt. Samtidig så setter image retention seg VELDIG fort der, vi snakker om type 10 sekunder før man har noe IR som kanskje varer i et halvt minutt... og det skjer KUN på de områdene som har fått grønne flekker i seg.

Og til de som mener at dette kan kalibreres bort; siden det fortsatt er grønt i bildet når farge settes til 0 så er det helt usannsynlig at det kan kalibreres bort, men jeg ser ikke bort fra at en kalibrering kan maskere problemet noe ved normal bruk. Panasonic skylder svar her, og noen et eller annet sted vet noe de ikke forteller oss. Det er ikke snakk om at dette her kun rammer et lite utvalg av skjermer eller et bestemt parti. Min første VT30 hadde serienummer FB-14xxxxx og hadde som sagt et panelbytte uten at det ble bedre. Den nye har serienummer FB-16xxxxx.

Mulig jeg bare er veldig kresen på det, men når man kjøper tv-en som angivelig skal være "verdens beste" så skal man ha lov til å være det, for det er en grunn til at man valgte modellen i utgangspunktet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Men de grønne skyene over bildehorisonten trekker ubønnhørlig helhetsinntrykket ned. Også den høythengende 5-eren på vår karakterskala går med i grønnsuget" - Aftenposten.

Joda det er riktig at dette er snakk om "grønne flekker". Det som gir grunn til bekymring er at hvis tv-en har slike flekker så vokser dem. En annen ting er at den blir mindre resistent mot IR i de grønne områdene.

Da er det ikke lurt og bare godta dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    "Men de grønne skyene over bildehorisonten trekker ubønnhørlig helhetsinntrykket ned. Også den høythengende 5-eren på vår karakterskala går med i grønnsuget" - Aftenposten.

Joda det er riktig at dette er snakk om "grønne flekker". Det som gir grunn til bekymring er at hvis tv-en har slike flekker så vokser dem. En annen ting er at den blir mindre resistent mot IR i de grønne områdene.

Da er det ikke lurt og bare godta dem...
    Ser dessverre ikke ut som om man har så mye valg. Etter mine siste observasjoner er jeg som sagt overbevist om at alle tv-ene har dette i en eller annen grad. Jeg har dog ikke klart å se det på utstillingsmodellen der jeg kjøpte den, men det skyldes i all hovedsak både at de har satt den til dynamisk og kildematerialet de kjører.

Hvis noen bor i nærheten av Sandefjord og eier et colorimeter kunne jeg vært interessert i å få til en avtale om målinger evt. forsøk på å kalibrere tv-en. Ta da gjerne kontakt på pm. Jeg er mer hypp på å forsøke å utjevne problemet enn å returnere tv-en.

Oppdatering: Med litt herjing i innstillinger har jeg klart å få et greit nok bilde så langt, men til de som kjøper tv for å få den proffkalibrert må jeg nok fraråde denne. På 75% grå er det veldig synlig at det er en grønn sky på midtre tredel av bildet, og siden målinger tas med små vinduer i senter når man kalibrerer plasma-skjermer sier det seg selv at man vil ha et reellt problem her. I mer enn 99% av tida jeg har testet så langt må jeg dog virkelig anstrenge meg for å se noe feil overhodet, og det kan jeg absolutt leve med gitt hva alternativene mine hadde vært (Clouding, backlight bleeding, dårlige innsynsvinkler, etc.). Skal prøve et par filmer over helga, og om inntrykket fremdeles er som nå blir jeg nok å beholde denne, selv om det gir meg en litt vond bismak i munnen. Det er bare å bite i et par sure epler, det finnes ingen perfekte tv-er som nevnt flere ganger av andre her på forumet også :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel nesten oppdatere her også... jeg valgte å la VT30 komme tvilen til gode, men jeg må nesten gå tilbake på min halvveis anbefaling av den. Jeg sier ikke at dette gjelder absolutt alle enhetene, men jeg har nå erfart dette på tre forskjellige paneler. Etter noen timer ser min VT30 sånn ca. slik ut: http://c64.no/fail.jpg

Bildet er utrolig støyete og de horisontale stripene er en artefakt fra det ubrukelige mobilkameraet jeg tok bildet med, men den grønne kladden i midten er faktisk sånn det ser ut på tv-en. Dette var ikke et problem i starten, men nå har det blitt synlig i tv-sendinger og film så å beholde denne nå utgår. Av erfaring vet jeg at det å sende den på service er nytteløst, for Panasonic mener dette er innenfor spesifikasjonene og ikke en defekt.

*oppgitt*

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel nesten oppdatere her også... jeg valgte å la VT30 komme tvilen til gode, men jeg må nesten gå tilbake på min halvveis anbefaling av den. Jeg sier ikke at dette gjelder absolutt alle enhetene, men jeg har nå erfart dette på tre forskjellige paneler. Etter noen timer ser min VT30 sånn ca. slik ut: http://c64.no/fail.jpg

Bildet er utrolig støyete og de horisontale stripene er en artefakt fra det ubrukelige mobilkameraet jeg tok bildet med, men den grønne kladden i midten er faktisk sånn det ser ut på tv-en. Dette var ikke et problem i starten, men nå har det blitt synlig i tv-sendinger og film så å beholde denne nå utgår. Av erfaring vet jeg at det å sende den på service er nytteløst, for Panasonic mener dette er innenfor spesifikasjonene og ikke en defekt.

*oppgitt*
    Triste greier, slc.

Jeg hadde virkelig håpet at de nyere produksjonsseriene skulle ha fiksa dette, for det er egentlig en knallbra TV.

Men nå kommer jeg til å teste Samsungs D8005 plasma. Ikke helt feilfri den heller, men antakeligvis mye lettere å leve med.
    Venter bare på en bedre pris. :-)

Takk for tilbakemeldingene, ihvertfall. De har vært lærerike.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    Triste greier, slc.

Jeg hadde virkelig håpet at de nyere produksjonsseriene skulle ha fiksa dette, for det er egentlig en knallbra TV.

Men nå kommer jeg til å teste Samsungs D8005 plasma. Ikke helt feilfri den heller, men antakeligvis mye lettere å leve med.
    Venter bare på en bedre pris. :-)

Takk for tilbakemeldingene, ihvertfall. De har vært lærerike.
    Ja, jeg håpet også i det lengste på dette. Og som du sier, det er en knallbra tv ellers. Spørs vel om ikke det blir å prøve en D8005 for meg også, bare synd 51" ikke leveres med 3D-briller da disse gjerne koster en god del. Det er noen som har hoppet fra VT30 av nøyaktig samme årsaker og til D8000-serien på avforums, og der har de fleste vært fornøyde. Nå har de omsider fått ut en firmware-fix for kontrastproblemene den serien har hatt også, ryktes det... jeg liker ikke DVB-delen til Samsung spesielt godt, men jeg er villig til å inngå noen kompromisser for å få et tv-bilde som ikke ser ødelagt ut.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål, har dere som ser dette problemet kalibrert TV-ene med måleprobe?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Et spørsmål, har dere som ser dette problemet kalibrert TV-ene med måleprobe?
    Jeg har ikke kalibrert, men jeg ser ikke helt hva en kalibrering kan gjøre for denne skjermen når det er like grønt selv med farge satt til 0? Innstillinger for hvitbalanse endrer heller ikke dette i det hele tatt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok bare å sende tilbake da. har ikke sett dette problemet på noen av de skjermene jeg har hatt inne. Vi har sett på 50, 55 og 65 tommer. Selvsagt ikke holdbart at Panasonic sier at det bare er slik det er. Det er jo åpenbart en defekt, som de dessverre ikke har noen løsning på tydeligvis.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror for øvrig jeg vet hva som forårsaker dette problemet. Jeg har lenge hatt mine mistanker om at panelet sitter i klem inni tv-en, for man kan som jeg har nevnt tidligere se støttestrukturen som holder panelet på plass i bildet, og det grønne er ganske mye mer fremtredende på sidene av hver "stolpe", mens selve området stolpene ligger bak er mørkere.

Min mistanke ble ytterligere forsterket av følgende sitat fra en forumbruker på avforums:

"Often these "blobs" are localized in the central area. Some have found that un-tightening the support screws behind the screen helps in reducing them. "

Jeg husker jeg også spesifikt ba verkstedet om å sjekke dette da jeg hadde den første tv-en inne på service, men tror det kjapt gikk i glemmeboka.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min opplevelse av Panasonic sine service verksteder er at de i liten grad feilsøker eller setter seg inn i generelle problemer, men bytter deler basert på hva kunden forteller om potensielle feil og mangler.

Jeg har søkt litt rundt på nettet og funnet diverse løsninger på tideligere Panasonic modeller. En skrudde litt på en skrue så ble all "buzzingen" borte:

Fix for buzzing Panasonic Plasma - YouTube

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror for øvrig jeg vet hva som forårsaker dette problemet. Jeg har lenge hatt mine mistanker om at panelet sitter i klem inni tv-en, for man kan som jeg har nevnt tidligere se støttestrukturen som holder panelet på plass i bildet, og det grønne er ganske mye mer fremtredende på sidene av hver "stolpe", mens selve området stolpene ligger bak er mørkere.

Min mistanke ble ytterligere forsterket av følgende sitat fra en forumbruker på avforums:

"Often these "blobs" are localized in the central area. Some have found that un-tightening the support screws behind the screen helps in reducing them. "

Jeg husker jeg også spesifikt ba verkstedet om å sjekke dette da jeg hadde den første tv-en inne på service, men tror det kjapt gikk i glemmeboka.
    Vet ikke ..., ser ikke struktur på min (nevnt tidligere). Det virker som min flekk er mindre enn de forskjellige fotoene vist her. Den er sjeldent synlig. Ser den på s/h-film alltid. Pussig at den stort sett ellers ikke kan ses. I snø-bilder ses den ofte, men mange ganger heller ikke der.

Lurer på om den kanskje vises sjeldnere nå. Iriterte meg ofte over den før. Nå gleder jeg meg over den gode bildekvaliteten og tenker ikke på det som noe problem lenger.

Pussig at dine alltid blir værre og viser struktur. Kjedelige greier :cry:

Tviler litt på at panelet komprimeres. Er det ikke glass? Tror heller på ujevn fordeling av fosfor, eller forurensing eller søl under produksjonen.

Virker ikke som det er celle-spenningen som styrer lyset fra flekken alene. Lysstyrken følger sin egen logikk. Det at rammeverket/strukturelle deler i TV'en påvirker lyset (hos noen), må vel bety at det er uhyre små spenneinger som skal til, for å sette i gang lyset fra den grønne flekken. Det ligger på vippen, og venter på at de rette forholdene (hva nå de kan være). Mettet hvitt skjuler vel flekken for de fleste. Virker som lysstyrken må ned i flekkens område (lavere spenning i cellene). Synes grå homogene flater også skjuler flekken. Tipper det må treffe på et visst grått nivå. S/h-film skifter stadig, så der vil det rette gråe nivået stadig inntreffe.

Om det er forurensing av fosfor, ville jeg tro den må ha havnet utenfor gropen i cellen, der den egentlig skal være. Fosfor på riktig sted, vil styres av cellespenning og oppføre seg som den skal. Om det er for mye (ujevnt fordelt), så ville man kanskje sett f.eks. for mye rødt i et område, når det skal være rødt der.

Søl utenfor cellen vil kanskje gi lys under spesielle forhold? Rart at det ikke noen ganger er sølt rødt eller blått fosfor, alltid bare grønt. Kan det være en fluoriserende gass som befinner seg i en lomme i et lag utenfor det laget som inneholder selve cellene? Kan virke slik på måten flekkenes form er, og det at de forandrer seg over tid (for noen?).

Er langt fra fysiker , men kommer med noen enkle tanker. Kan jo være det kan inspirere noen som har bedre greie på dette enn meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Vet ikke ..., ser ikke struktur på min (nevnt tidligere). Det virker som min flekk er mindre enn de forskjellige fotoene vist her. Den er sjeldent synlig. Ser den på s/h-film alltid. Pussig at den stort sett ellers ikke kan ses. I snø-bilder ses den ofte, men mange ganger heller ikke der.

Lurer på om den kanskje vises sjeldnere nå. Iriterte meg ofte over den før. Nå gleder jeg meg over den gode bildekvaliteten og tenker ikke på det som noe problem lenger.

Pussig at dine alltid blir værre og viser struktur. Kjedelige greier :cry:

Tviler litt på at panelet komprimeres. Er det ikke glass? Tror heller på ujevn fordeling av fosfor, eller forurensing eller søl under produksjonen.

Virker ikke som det er celle-spenningen som styrer lyset fra flekken alene. Lysstyrken følger sin egen logikk. Det at rammeverket/strukturelle deler i TV'en påvirker lyset (hos noen), må vel bety at det er uhyre små spenneinger som skal til, for å sette i gang lyset fra den grønne flekken. Det ligger på vippen, og venter på at de rette forholdene (hva nå de kan være). Mettet hvitt skjuler vel flekken for de fleste. Virker som lysstyrken må ned i flekkens område (lavere spenning i cellene). Synes grå homogene flater også skjuler flekken. Tipper det må treffe på et visst grått nivå. S/h-film skifter stadig, så der vil det rette gråe nivået stadig inntreffe.

Om det er forurensing av fosfor, ville jeg tro den må ha havnet utenfor gropen i cellen, der den egentlig skal være. Fosfor på riktig sted, vil styres av cellespenning og oppføre seg som den skal. Om det er for mye (ujevnt fordelt), så ville man kanskje sett f.eks. for mye rødt i et område, når det skal være rødt der.

Søl utenfor cellen vil kanskje gi lys under spesielle forhold? Rart at det ikke noen ganger er sølt rødt eller blått fosfor, alltid bare grønt. Kan det være en fluoriserende gass som befinner seg i en lomme i et lag utenfor det laget som inneholder selve cellene? Kan virke slik på måten flekkenes form er, og det at de forandrer seg over tid (for noen?).

Er langt fra fysiker , men kommer med noen enkle tanker. Kan jo være det kan inspirere noen som har bedre greie på dette enn meg :-)
    Jeg driver og utveksler litt poster med en som virker å ha veldig peil på dette nå og som har satt seg inn i patentene, og det han nevner som mulige årsaker (selv om han synes det hørtes litt rart ut at det bare rammer grønt) er:

A quick patent search reveals no direct reference to the problem but does reveal some potential causes:

1 - Uneven phosphor thickness
    2 - Uneven CEL - top of cell
    3 - Uneven green or red phosphor dopant

The green cells naturally require higher discharge voltages to fire and must be improved by either adding a dopant that lowers the firing voltage or by making the green phospor layer thinner than the Red and Blue. Either way if this process has poor uniformity it will produce visibly green areas of the screen.

Uansett så har jeg bestemt meg for å gi opp Panasonic nå. Orker ikke flere turer til butikk, og de skal angivelig ha fikset brightness-poppingen på Samsung nå, så en D8005 virker ganske uunngåelig. Sortnivået er litt dårligere, men det får bare være. Får trøste meg med at det den mangler i sortnivå tar den igjen i lysstyrke, for den er mye mer lyssterk enn VT30 og det er ikke noen direkte ulempe.

VT30-en er helt på grensa og på dagtid synes jeg faktisk den virker litt mørk uten at det har vært noe problem. Skal ikke legge skjul på at det er litt vemodig å gi opp en tv som ellers er så fantastisk, men når de ikke evner å lage det bedre så... vi får håpe for Panasonics del at VT50 blir bedre og at de skjerper rutinene for feilkontroll og feilrapportering. Det har vært elendig i år.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det han sier der :-P

1 - Uneven phosphor thickness

Om grønt må legges ekstra tynt, så er det jo en nærliggende tanke. Særlig om de nye panelene generelt skulle ha tynnere lag enn før (f.eks. p.g.a. mindre strømforbruk). En skulle likevel forvente en sammenheng mellom cellens spenning og lysstyrken, kanskje særlig om laget er tynt.

2 - Uneven CEL - top of cell

Om dette var tilfelle, ville jeg forventet en enklere geometrisk form, kanskje sirkelformet, oval eller firkantet, siden dette ville være knyttet til fysiske materialer (glassplater, membraner og store flater) i panelet. Våre flekker er høyest irregulære.

3 - Uneven green or red phosphor dopant

Ville også her sett for meg en sammenheng mellom cellespenning og overskudd av dopemiddelet. At man får en grønn flekk, som er like synlig hele tiden, tiltar i styrke med mye grønt og avtar med lite grønt i bildet.

Tro hva resultatet av å søle grønt dopemiddel utenfor de grønne cellene ville vært?

Ja, kvalitetskontrollen til Panasonic minner litt om kinesiske produkter. Jeg forundrer meg over innspillene i forumet her. Virker jo nesten som hver enkelt TV oppfører seg annerledes enn de andre. Trodde enhetene som kom ut av japanske produksjonslinjer var helt identiske.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •