ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 235
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har tenkt å bestille en ny VT30 fra elkjøp denne gangen, men de får den ikke inn før i midten av desember. Jeg kommer til å oppdatere folk her om resultatet. Jeg tror ikke disse grønne flekkene forsvinner på VT30, for det er de som har rapportert å ha dem selv etter 1000 timer i bruk. I stedet har det i tillegg utviklet seg flekker på sidene også som har vært magentafarget, så det ER noe merkelig som skjer med disse her.

Panasonic-folkene jeg har vært i kontakt med har sagt at de er klar over dette, men at de anser det som akseptabelt og innenfor toleransegrensene, men Elkjøps kontaktperson i Panasonic Norge hevder at det ikke er. Nettopp derfor gir jeg Elkjøp en sjanse på denne her, selv om jeg ikke akkurat har store forventninger. Folk har rapportert dette her også i det siste dessverre

Men det skal være sagt at ikke alle ser dette her, og mange har ikke sett det før det har blitt påpekt så hvor ille det oppleves er jo litt individuelt. Jeg derimot så det veldig godt, så jeg så ikke noen annen utvei enn å levere den første tilbake til komplett igjen.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke til å skyve under en stol at "det man ikke vet(eller ser) har man ikke vondt av". Dessverre er det også slik at hvis man først oppdager noe småtteri glir blikket automatisk mot det. Enten det snakk om grønne flekker eller halvslapp pixel.

Det blir litt som å oppdage en liten underlig utvekst et underlig sted på dama di. Når den først har satt seg fast i hodet ditt danner den fort grunnlag for hvordan du leser resten av hennes anatomi. Forøvrig var sistnevnte en litt teit refleksjon, og ikke basert på fakta.

Etter en runde med en støyende VT30 oppdaget jeg faktisk en del rare ting på min gamle plasma som jeg ærlig talt ikke har tenkt på. Blant annet dette med sorte streker som streker seg mot kantene hvis eksempelvis ettertekster går på en farget flate. I tillegg kan jeg se litt struktur ved kjappe panoreringer.

Ting jeg forøvrig kan leve med så lenge "det skal/kan være slik".

Etter en lengre jakt på en brukbar lcd de siste ukene har jeg valgt å bestille en GT30 fra Expert. Skulle det vise seg at den også bråker som en baderomsvifte SÅ blir det lcd. Uansett. Jeg kommer sikkert til å geipe om dette når tiden er inne. Den kommer på torsdag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VT30 skal ikke støye nevneverdig. I hvert fall gjorde ikke min det, så det hørtes jo ut å være en produksjonsfeil på din (med mindre det var 55"-eren du hadde, den er mer støyete enn de andre).

Dette med å se strukturer under panorering synes jeg ikke er akseptabelt. 2010-Panasonicen min hadde ikke dette. Jeg var egentlig fornøyd med den sett bort fra tidligere nevnte problem med "floating blacks". Dette med "sorte streker" som du beskriver er vel det de kaller line bleed, og det har alle plasmaer til en viss grad.

Jeg er utover det i samme båt som deg, jeg finner liksom ingen LCD-er som er i nærheten av å oppfylle kravene mine innenfor budsjettet. Det er jo ganske utrolig at selv om man strekker seg opp til 15K er det umulig å finne en tv uten irriterende feil eller manglende features. Mulig 2012 blir litt bedre på det med DVB-S-støtte. Er i hvert fall lov å håpe.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har virkelig sjekket rundt, og kikket på alt fra Sony til Samsung(WOW). Samsung D8000 ser pen ut, men bildene når ikke helt opp. Jeg mener. Det er lite nyttig å studere designet på tv-en. Møbel? Midt i ræva! Bildet må være skikkelig!

Sony har så mange underlige benevnelser på skjermene sine at jeg jommen ikke er helt sikker på hva jeg har sjekket ut.NEX, UX, DUX og lilalu! Uansett har skjermene deres bedre bilde en Samsung. Så lenge du setter 100hz slik at ikke alt ser ut som det er filmet på pappas gamle video8 kamera. Huff...

Hvis det er slik at at GT30 ikke gjør susen kjøper jeg nok en middels LCD slik at jeg kan hamstre en ny plasma til neste år. Trolig blir det en Sony. Eller jeg ramler for Samsungs hysteriske smart tv reklamer, og kjøper meg et MØBEL!.

Tjobing!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den grønne pesten har også spredd seg til whathifi-forumet nå og jeg har faktisk ingenting med det å gjøre :P

Panasonic VT30 green blob fault | whathifi.com

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er det jommen en som har hatt problemer med "buzze" lyden også.

Hvis min neste tv er fri for ulyder med med en stor grønn flekk i bildet blir jeg rett og slett litt deppa. Selv om 50" virker som det tryggeste kjøpet så er det ikke akktuelt å kjøpe flere pannyer. Det er ikke videre morsomt å frakte tv-ene tilbake til butikken i tide og utide. Jeg håper på det beste!

Forøvrig skriver de på forumet at noen av disse problemene skyldes strømforbruket. At de har presset det ned for mye.

Da jeg kjøpte GT30 spurte jeg i butikken om de hadde fått spesielt mye klager på Panasonic i år, men de hadde ikke det. Med andre ord kan det være disse problemene er mindre i omfang enn man kanskje skulle tro. Eventuelt en dårlig serie sendt ut fra fabrikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Forøvrig skriver de på forumet at noen av disse problemene skyldes strømforbruket. At de har presset det ned for mye.
    Dette er løgn dersom du tenker på han som hadde fått beskjed om at det var pga strømforbruk at det oppstod grønne flekker. Panasonic Japan har selv forklart seg overfor Panasonic Hong Kong om hva dette med grønne flekker skyldes. De mener at dette skyldes et ujevnt fosforbelegg, noe jeg synes høres sannsynlig ut.

Panasonic Japan hadde også sagt at de er fullt klar over det, men at de anser det som innenfor toleransegrensene. Fyren Elkjøp kommuniserer med i Panasonic Norge hevder at dette ikke er et problem på den siste serien nå, men jeg vet ikke om jeg tror dem før jeg ser det Jeg lar uansett tvilen komme dem til gode og bestiller fra Elkjøp når de får dem inn igjen i desember.

Da jeg kjøpte GT30 spurte jeg i butikken om de hadde fått spesielt mye klager på Panasonic i år, men de hadde ikke det. Med andre ord kan det være disse problemene er mindre i omfang enn man kanskje skulle tro. Eventuelt en dårlig serie sendt ut fra fabrikk.
    Hva skal de si da? De kan jo ikke innrømme det. Jeg vet med sikkerhet at selgere er troende til å bløffe om dette, for jeg har vært i samme expert-sjappe tre ganger, og jeg har til og med snakket med samme selgeren. Han står da og lyver meg rett opp i trynet og sier at han aldri har hørt om feil jeg selv fortalte han om tidligere. "Første gangen jeg hører noe om dette" begge de to påfølgende gangene jeg har spurt om de har hørt noe om det har blitt utbedret.

Omfanget er også større enn man skulle tro, og det er trolig større enn mange av Panasonic-representantene er klar over eller vil innrømme også. Første gangen dette problemet ble rapportert var i juni, og det har vært rapportert på samtlige serier siden, og det er godt dokumentert med serienummer fra en haug med folk som har hatt problemet. Nå kan man kanskje argumentere med at det bare er de med problemer man hører om, men når man igjen hører at noen av disse har byttet tv-er inntil tre ganger og enda ikke fått en uten denne feilen, så kollapser dette argumentet litt.

De som derimot har rapportert å ha feilfrie skjermer ser også ut til å stort sett ha en ting felles... de aller fleste av dem har fra en tidlig serie (serienummer som begynner med 12), samtidig som det nå har dukket opp noen med serienummer som begynner på 15 som sier de har fått en skjerm uten defekten, men samtidig også noen som sier de har så den er litt uklar enda. Det kan hende at det i løpet av 15-serien har blitt tatt i bruk paneler uten feil og at de gjenværende tv-ene som produseres frem til 2011-modellene tas ut vil være bra, men det er altfor tidlig å si noe om. Men det er altså dette jeg klamrer meg til som gir meg et håp om at en "fersk" VT30 vil være bra og derfor jeg vil bestille den fra Elkjøp foran komplett som trolig sitter med et eldre parti.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Det forandrer saken litt.

Egentlig rart at en selger ikke forteller sannheten. Er kunden missfornøyd kommer de som regel tilbake for å klage.

Expert hadde ikke 42" GT30 inne så den ble bestilt fra lager. Om den er fra et nytt parti er ikke godt å vite, men jeg skal notere meg serienummer enten den er full av feil eller ikke.

Forrige gang jeg skulle kjøpe tv leverte jeg tilbake 4-5 stk før jeg fant en som var ok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en feil som ikke alle nødvendigvis ser, så det er kanskje relativt lett å slippe unna med det. Jeg er overbevist om at mange har dette på sine tv-er uten å legge merke til det, en teori som også styrkes litt av at diverse selgere andre har pratet med har påstått at de ikke har hatt det på sine utstilligsmodeller for så å bli paffe over å få det påvist.

For mange vil nok dette problemet ansees som så lite at det er en ikke-sak, men for meg er det ikke sånn, særlig ikke når jeg kjøper et produkt som skal være det beste av det beste.

Edit: En liten oppdatering. Nå har den første på avforums med ny VT30 rapportert å få en med serienummer som begynner på 16 og ingen flekker, en annen venter på sin som forhandler også har lovet skal være over 16 (som hadde en med grønne flekker fra 13-serien før det)... det virker jo i hvert fall litt oppløftende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har to nye avforums-medlemmer fått sine VT30 fra ny batch, og de har dessverre akkurat samme problemene som før.

En av dem har postet bilder også, og de finner man her: 26/11/2011 | Flickr - Photo Sharing!

Kvaliteten på bildene er ikke spesielt bra, men man ser tydelig den grønne "skyen" i den midtre tredelen av bildet og siden jeg selv har sett dette fenomenet på nært hold kan jeg bekrefte at det er tv-en og ikke kamerastøy som gjør at det ser grønnere ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aftenposten irriterer seg over "Grønnstikk" i anmeldelsen av 50gt30...
    Anmeldelse 50GT30

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Anmeldelse 50GT30
    Det er ikke 100% umulig at dette skyldes dette problemet. Her ville det vært interessant å vite om grønnstikket er på hele skjermen eller bare i midten men aftenpostens anmelder var neppe klar over problemstillingen og sjekket nok ikke for det. Min S20 hadde et generelt grønnstikk i hele bildet, men dette ble bedre etterhvert og var aldri ujevnt på samme måten som man ser her.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Anmeldelse 50GT30
    En god test og ikke det reklame tullet som man f.eks får servert av mange andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    En god test og ikke det reklame tullet som man f.eks får servert av mange andre.
    Ja, den var veldig balansert og pekte faktisk på problemer. Det som forundrer meg er at det er få anmeldelser som har plukket opp dette. Med det omfanget dette har, så er det jo rart om ikke flere av de som testet har sett det, eller har disse i all hovedsak fått håndplukkede eksemplarer som ikke hadde dette?

Jeg har uansett kontaktet anmelderen for å spørre om det grønnstikket kan være forenelig med det som frustrerte VT30-eiere verden over opplever. Om du fremdeles ikke ser noe til dette så vil jeg anbefale deg å holde veldig godt på ditt eksemplar og vit at mange er temmelig misunnelig på deg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jo nesten ikke at jeg kunne la denne tråden dø ut

Kjøpte en ny VT30 i dag, dum som jeg er (lærer aldri), men så langt sitter jeg igjen med et mye bedre inntrykk. Ser jeg veldig nøye etter, så ER det fremdeles litt grønnskjær i den nye også men jeg skal slite hardt med å se det om jeg ikke anstrenger meg. Nå er tv-en fremdeles helt ny, så jeg vet ikke om dette er noe som vil komme ettersom timene går.

Men det er liten tvil om at det er sykt stor variasjon på panelene. Jeg har også denne vertikale bandingen på høyre side som flere andre har påpekt, men den er ikke altfor sjenerende og det virker som om dette er en trend på både LCD og plasma i år. Har sjekket ut et par filmer med mye hvitt i seg, samt litt ishockey på Canal+ Hockey, som avslørte defektene med begge de to forrige panelene mine. Ikke noe å se nå. Serienummeret på nåværende tv begynner på FB-162. Om ikke noe drastiske endringer skjer i bildet, så blir dette en tv jeg beholder... i mange år :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, slc.

Hvor kjøpte du denne VT30'en?
    Er det en 50-tommer?

Kanskje man skulle gi Panasonic en sjanse til...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt på Expert XL i Sandefjord, og det er en 50", ja. Skal sies at jeg nå har lokalisert noen grønne områder på en mørkegrå slide men det er ikke akkurat reell bruk Det har foreløpig ikke vært synlig under tv-titting, men jeg følger med på evt. spredning. Jeg er fremdeles usikker på om dette er noe som blir verre ettersom tv-en er i bruk, men jeg ser jo helt klart forskjell nå og på tv-en jeg returnerte.

Uansett hva som skjer skal jeg gi dette ut januar og se hvordan det går og forhåpentligvis blir det noe jeg kan leve med. Tupp i ræva til Panasonic for at de ikke klarer å få dette helt jevnt, men alt av tv-er har jo noe problemer så hvis en svak grønnflekk synlig kun i ekstremtilfeller er defekten jeg må leve med så får det heller bli det. Ingenting annet å utsette på denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kalibrert TV'n? Slik jeg har skjønt det har Panasonic ofte for mye av farge grønn i sine fabrikkinnstillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om hele bildet. Det er snakk om et par flekker bare, og det forsvinner nok ikke i en kalibrering. Eller, jeg vet det ikke gjør.. for det er fremdeles synlig grønt dersom man viser en grå slide med color satt til 0.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte en 50VT30 får en stund siden. Den hadde kraftig grønn stikk! Det var overskudd i grønt fra 0-100 IRE i Pro modus. Mest grønn under IRE 30. Soft var 1709(siste utgave).

Bilde ble meget bra når jeg fikk vekk grønn stikket. Så ikke andtyding til grønne flekker på den når den var kalibrert. Vet ikke prod nr og hvor lenge den hadde gått. Men rommet hadde ikke verdens beste lys kontroll..

Så lenge en ikke har tv 100% kalibrert en tv MED måleutstyr kan enkelte "defekter" i bilde lettere oppstå er min erfaring.

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •