ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 235
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schumacher
    Heldig eller ikke.....-med fare for å gjenta meg selv.Det som det reageres på her er at det blir forsøkt framstilt at de som ikke har dette forferdelige grønnskjæret og en vel fungerende skjerm uten defekter,eller er fornøyd med den uansett sikkert har en feil i skjermen,men ikke er kresne nok.
    Dette er å ta seg vann over hodet mener jeg.
    Jeg har ikke sagt at dette gjelder ALLE, men det gjelder forsvinnende mange noe eksemplene jeg viser til er ganske gode indikasjoner/bevis på. Og uttalelser fra Panasonic i flere land tyder også på at dette gjelder de aller fleste tv-ene. Nå har de noen steder også frarådet å bytte inn, fordi de regner med at en innbyttemodell vil ha samme grønnskjæret. Når dette kommer fra Panasonic selv så mener jeg fremdeles min påstand stemmer. Om du er uenig får det være opp til deg, og du får være glad for at du er en (av få, mest sannsynlig) uten en defekt skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    Netshop har ikke hentet min 50VT30E ennå, så jeg fikk testa med firmware 1.801.
    Absolutt ingen forskjell på de grønne flekkene. Like ille.
    Jeg har også lagt merke til at det er lettere å få image retention i disse områdene.
    Rimelig irriterende feil.
    Ja, det du observerer stemmer. Du får image retention i løpet av få minutter som sitter igjen ganske lenge i de områdene. Jeg tror dette er noe av det som er med på misfargingen av bildet, for om du sjekker litt med slides når du har retention vil du se at det kun er grønn som henger igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt i en annen tråd allerede har jeg nå "løst" problemet mitt ved å pakke Panasonicen pent ned i esken sin igjen og skal levere den. Jeg kjøpte det billigste jeg fant av plasma-tv, en Samsung PS43D455 hos lefdal og klarer meg med den inntil det kommer noe produktivt utav dette. Jeg er fremdeles med på å hjelpe og organisere noe dersom det skulle være interesse for det sånn for å presse frem en løsning for dette men vil nok ikke være noen pådriver siden jeg ikke kommer til å eie noen VT30 med det første.

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å dele noen observasjoner jeg har gjort med denne billige plasmaskjermen (betalte 2995,- og det er som modellnavnet tilsier en 43")

Skjermen lider litt av "dirty screen effect", men ikke noe kritisk. Den er også bare 1024x768 og vesentlig mer kornete enn VT30-en. Muligens litt pga den lave oppløsninga også? Sortnivået er selvfølgelig ikke like bra og det er mye mer refleksjoner. Men så til det som overrasket meg:

Tendensen til fosfor-lag er mye mindre, det er også nesten null linebleed. Sortnivået er okay i et mørkt rom, faktisk ikke vesentlig dårligere enn midrange-panasonicene. Selvsagt er det ingen grønne flekker i bildet heller Fargene er overraskende gode og skjermen er mye mer lyssterk enn VT30. Jeg føler derfor at Panasonic har mye å forklare her; jeg ville aldri kjøpt denne Samsungen til 13000, men hvis VT30 og denne Samsungen begge hadde hatt en pris på f.eks. 6000 er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt bildemessig.

Samsungen har opplagte svakheter og mangler på features (hey, til denne prisen kan man finne seg i litt) men farger, fravær av fosfor-lag og linebleeding trekker veldig opp. Hvis noen trenger en mellomløsning mens de venter på at Panasonic skal få orden på 50"-erne sine ville jeg vurdert å gi dette en sjanse. Jeg kjøpte også denne med tanke på å plassere den på soverommet en gang i fremtiden når den tid kommer, så derfor er 43" en helt grei størrelse også.

Edit: tenkte jeg skulle legge til en liten tilleggsopplysning. Der Panasonic sliter med veldig synlige graderinger, som om fargedybden skulle være veldig lav (f.eks. himmel og slikt) har heller ikke denne billiggreia til Samsung dette problemet. Har merket brightness pops, men dette er en gjenganger på alle 2011-ene til Samsung. Men igjen, jeg betalte så og si ingenting for denne så det plager meg ikke. Kanskje det er det som er trikset for å bli fornøyd. Kjøp billig, forvent ingenting

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om man skulle kjøpt toppmodellen av plasma fra Samsung.

Nå skal det sies at jeg er godt fornøyd med VT30 bortsett fra et området, og det at den ikke takler bilder med hurtige panoreringer spesielt bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nå skal det sies at jeg er godt fornøyd med VT30 bortsett fra et området, og det at den ikke takler bilder med hurtige panoreringer spesielt bra.
    Er ikke poenget med plasma litt borte da? Det og sortnivå er tross alt de store styrkene til denne teknologien.
    Uansett glad jeg ikke sprakk og kjøpte VT30 når 6'ne rullet inn...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Er ikke poenget med plasma litt borte da? Det og sortnivå er tross alt de store styrkene til denne teknologien.
    Uansett glad jeg ikke sprakk og kjøpte VT30 når 6'ne rullet inn...
    Det er i hvert fall veldig skuffende og irriterende at tester ikke påpeker det. Min fem år gamle plasma er bedre på dette området. Skjermer blir åpenbart ikke bare bedre og bedre.

Vel, problemet med LCD/LED er det kunstige bilde med null dybdesyn. Vet ikke om jeg kunne ha levd med det. Pick your poison som det heter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om man skulle kjøpt toppmodellen av plasma fra Samsung.

Toppmodellen fra Samsung er stort sett veldig bra, og jeg ville gått for den var det ikke for dette med floating blacks og brightness pops. Jeg vurderte lenge om jeg skulle gå for D8000, men jeg velger heller og sitte på gjerdet litt og se hva som skjer med VT30 fremover (eller om Samsung faktisk tar dette problemet innover seg og kommer med en patch).

Begynner folk å rapportere at de får skjermer uten panelfeil så er det straks mye mer aktuelt igjen. Hvis ikke får jeg vel bare vente til neste år og håpe de har fått orden på ting da, men det blir gjort mye grundigere research i forkant før et nytt kjøp, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, problemet med LCD/LED er det kunstige bilde med null dybdesyn. Vet ikke om jeg kunne ha levd med det. Pick your poison som det heter.
    Ser den, men virker som plasma står på stedet hvil (evt. et lite steg tilbake ift Pioneer Kuro), mens LED gjør enorme fremskritt. IR, de problemene dudeeven og slc beskriver = skuffende. Heftig kontrast på flaggskipet til Sony, ikke sett den live, men tipper det er et imponerende skue.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det skjer spennende ting med Panasonic i 2012. Jeg har fått et ganske klart hint fra en insider om at de ditcher NeoPlasma fra og med 2012 og kommer med et helt nytt plasmapanel. Jeg spekulerer litt i om årsaken kan være at de i løpet av tre år med NeoPlasma ikke har lykkes å få til noe tilstrekkelig bra. Panelet vil være helt nytt fra 2012, ikke noe gjenbruk og med teknologi som ikke har vært tatt i bruk på plasmapaneler tidligere. Hva slags teknologi har det ikke blitt sagt noe om, men om dette lever opp til forventningene kan 2012 kanskje bli et bra år

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått hjem en 65vt30 ikveld og har testet den litt. kan se bittelitt av disse grønne flekkene, men bare på grått. merkes ikke på helt hvitt eller andre farger.
    og vises mest på thx med lav lysstyrke og kontrast.
    er det sånn til noen andre og? blir det bedre eller verre med tiden?
    kjøpte den på elkjøp. så har 30 dager på meg å se om det blir noen forandring.
    noen som har noe tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som håpet andre størrelser enn 50" var fri for problemet her i Europa... hvordan det blir er litt vanskelig å uttale seg fra sak til sak, men siden de flekkene er der vil de prege bildet ditt på noen områder.

Mine uviklet seg i takt med at sidene stadig ble rødere. Når jeg nå pakket ned denne tv-en kunne jeg også se grønnskjæret på et helt hvitt bilde sammen med litt rosa flekker. Det kunne jeg ikke i starten. Grønnskjærområdene er også der du lettest vil få image retention. Serienummer på denne kunne vært interessant. Utstillingsmodellen til Elkjøp her i byen har ikke dette problemet, men den er nok fra en tidlig batch og jeg tror det er hovedsaklig panelene fra andre batch og utover det kan være feil på.

Utover det så ville jeg vurdert å bytte/returnere. Se mest mulig materiale der det KAN være synlig. Skru f.eks. ned fargene til 0 og lat som om kilden er sort/hvitt (for det hender det er ting som er det, og da er det jo irriternde å se omriss av grønne flekker). Få i det hele tatt opp timene, for som sagt, det kan bli verre. Det ble det hos meg i begge tilfellene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Ser den, men virker som plasma står på stedet hvil (evt. et lite steg tilbake ift Pioneer Kuro), mens LED gjør enorme fremskritt. IR, de problemene dudeeven og slc beskriver = skuffende. Heftig kontrast på flaggskipet til Sony, ikke sett den live, men tipper det er et imponerende skue.
    Tror vi skal være litt forsiktig med å konkludere. Dette med grønne flekker er selvsagt alvorlig, men vi vet ikke hvor mange som har dette.

Jeg så en Blu-ray film i går og så ingen tendenser til problemer med panoreringer. Skal sjekke mer med vanlig DVD. Men vi snakker jo her om relativt komprimerte signaler fra parabol og neppe med en veldig god dekoder. En årsak til at jeg ser dette med svakheter med panoreringer tydeligere nå enn min gamle skjerm, kan være en kombinasjon av at bilde er generelt skarpere (ser svakheter tydeligere da) og at skjermen er 8" større.

Jeg ser mye mindre til IR nå etter at skjermen har fått kjørt seg inn. Det henger litt igjen, men mye mindre enn min gamle plasma. I det store og hele er det ikke et problem lenger for min del. Jeg har nok mest sansynlig vært litt uheldig siden jeg kjørte ubevisst uten pixel orbiter i starten. De fleste rapporterer at de ikke ser IR i det hele tatt.

Plasma har vært en veldig moden teknologi fra starten av. Forbedringene har derfor hele tiden vært små. Mest sansynlig hadde vi også sette større forbedringer dersom skjermene ikke hadde hatt krav til strømforbruk og ikke var så tynne.
    LCD var ekstremt dårlig når de kom på markedet og da er det ikke så rart fremskrittene har vært store. Jeg har ikke fulgt så veldig nøye med LED, men har ikke inntrykk av de store forbedringer der. Svartnivået er veldig bra, men hører at de ikke klarer å levere like mye detaljer i mørke scener som plasma. Og da faller mye av fordelen med bedre svartnivå bort.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso, jeg synes forsåvidt ikke TV'n er dårlig, har sett BluRay på VT30 og ble imponert over detaljnivået i skyggene, fargene og PQ generelt. Banker LCD på mange områder, ikke alt, men mange. Prisen er heller ikke verst. Er bare skuffet over alle feilene folk rapporterer om. Har store planer om innkjøp av Panasonic neste år, men nå er jeg jammen usikker på om det skjer. Teknologien har lenge vært moden, ja, men det er først nå ingenørene ta hensyn til strenge strømforbruk-krav. Ifølge Flatpanels forbruker VT30 opptil par hundre Watt i 3D, dette er selvfølgelig en ekstremsituasjon som sjelden vil oppstå ved vanlig bruk, men spørs om Energy Star folkene tar hensyn til det. Sony 920 bruker max 100 W. Panasonic har selv uttalt at de ønsker å matche dette i fremtiden. Antar at det krever teknologisk nytenkning og forandringer i produksjon som øker sjansene for nye problemer og barnesykdommer på fremtidige modeller. Kanskje er det dette vi begynner å ane konturene av. Men den som lever får se, skal ikke krisemaksimere ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt et annet sted så avvikles NeoPlasma etter dette året, så Panasonic har kommet med noe nytt. I følge fyren som fortalte meg dette står det også i noen foruminnlegg han har skrevet at dette er noe helt nytt, designet fra bunnen av og i følge han selv ser det fabelaktig ut og mener at det skal være bedre enn 2011-panelene. Det er lov å håpe på at de har tatt lærdom av en del ting fra de tre årene med NeoPlasma sånn at de kanskje gjør ting mer riktig nå.

Uansett skjønner jeg ikke hvordan de har klart å ødelegge panelene med det grønnskjæret i år. Det kan ikke være noe annet enn panelfeil siden det på noen av de rammede panelene også er lysegrønne flekker som sitter igjen som om det var innbrenning. Utrolig bittert, for jeg har lyst på en sånn men jeg klarer ikke leve med en sånn defekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    1. Som jeg har nevnt et annet sted så avvikles NeoPlasma etter dette året, så Panasonic har kommet med noe nytt.
    2. I følge fyren som fortalte meg dette står det også i noen foruminnlegg han har skrevet at dette er noe helt nytt, designet fra bunnen av og i følge han selv ser det fabelaktig ut og mener at det skal være bedre enn 2011-panelene.
    1. Som forventet. Vi får se hvor mye krøll dette fører med seg. Kanskje lov å håpe på Kuro kvalitet? Da blir det kjøp.
    2. Panasonic ansatt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, han kaller seg avjunkie og poster en del på highdefjunkies-forumet der han driver og slipper noen random hints om 2012-modellene. All infoen der er dog ikke relevant for oss, for han jobber for USA og det eneste tv-ene der borte og her har felles er stort sett panelene som produseres i Japan.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nesten skrive om tvn min igjen. når jeg testet den igår var det ikke noe grønne flekker lenger. å etter 2-3 timers bruk kom det en liten antydning til grønnskjær på helt adre plasser. kan dette ha noe å gjøre med fosfor spor bare?

så prøvde jeg med å stille bildet til svart/hvit.å så da at i visse materialer så er det et rørligt grønnskjær. merkes. veldig godt i gradienter. visse deler blir da tydlig grønn. er det bare sånn plasma fungere tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det skal ikke være sånn. Her er det bare å benytte returrett eller leve med produktet. Du må gjerne oppgi modell og serienummer. Det grønnskjæret du ser er i "flekkformer" sant? Det er dette man kaller "green patch", men i tillegg har en del paneler noen lysere grønne flekker som til en viss grad forsvinner men grønnskjæret er der like herlig. Gjerne over mye større områder.

Jeg lurer på om jeg skulle prøvd å kjøpe fra Elkjøp nå, for de har akkurat fått inn et nytt parti fra Panasonic, og siden de faktisk har ventet litt på dem kan det være snakk om helt nye. Selgeren jeg snakket med var ikke interessert i å bestille inn en for at jeg skulle se på den først for så å risikere å bli sittende med den i butikken om den ikke var bra nok for meg, så jeg må nok bestille via collect@store i tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en 65vt30y. har ikke serienr nu da jeg er i sverige en tur. men den er ikke den eldste tvn tror jeg, da den hade firmware 1.700 fra fabrikk.
    oppdatert til 1.704 nu.

har å gode nyheter om tvn. jeg ser mindre å mindre av dette grønnskjær jo lenger jeg bruker tvn. så det virker som det bare er fosfor rester... ingen flekker alls nu å minimalt med grønnskjær i gradienter og gråe partier i bildet. blir at jeg beholder tvn. meget fornøyd nu med den

Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens,

jeg vil bare påpeke at panasonic tvene ikke er de eneste med slike grønne flekker i skjermen. Min sony bakprosjektor tv 55" (55A2000) hadde tydelige og store grønne flekker på halve skjermen da jeg først fikk den i hus. Det plaget meg såpass at jeg kontaktet butikken ang reklamasjon. Det endte opp med at jeg ikke gjorde noe med det, og dette har blitt borte med tiden. Jeg aner ikke om det årsaken er den samme, siden tv teknologiene er ganske forskjellige, men i mitt tilfelle kan jeg bekrefte ryktet om at det grønne skjæret avtar med tid og bruk.

Jeg vil veldig gjerne høre hva volvosteffe har opplved i dagene etter forrige innlegg, da jeg faktisk har tenkt å skaffe meg en 50" vt30, men er veldig nølende nå rundt alle de misfornøyde innleggene. Jeg har ikke så veldig lyst til å gamble på at jeg mottar en helt uten problemer....for så å motta en med tydelige grønne flekker og deretter slite med returneringer og slitsomme telefonkamper med panasonic-ansatte

Ikke la denne tråden dø...

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •