ST30/GT30/VT30 "grønn flekk"-problemer - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 235
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Det er viktig å nevne at slep ved panoreringer oppleves forskjellig i forhold hvor sensitive øyne du har. Selv så jeg ikke gule striper på VT30 annet enn når det var hvit bakgrunn og et objekt beveget seg fort eller kamera flyttet på seg. Det som plaget meg mest var at bilde ble delt opp i tre når det var raske panoreringer. Ikke pent i det hele tatt...

Ellers er jeg enig med SLC at D8000 plasma utgaven er bedre. Jeg har hatt både en VT30 og en GT30. Begge ble levert tilbake.
    Jeg ser for så vidt ingen striper eller oppdeling av bilde, kun at det sleper. Jeg er som sagt temmelig følsom på dette, og det føles som at jeg går inn i 'bullet time' tidt og stadig...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Kontrasten er litt ustabil. Det er tendenser til både floating blacks og fluctuating brightness, særlig i 3D. Dersom man bruker Cinema Smooth så eliminerer man nesten alt av slike defekter i 2D, men i 3D ser det ut til å ha liten effekt. Aktivering av Cinema Smooth går dessverre litt utover sortnivået.

Cinema Smooth kan muligens høres ut som noe ondskap som forsøker å glatte ut bevegelser, men det er ikke tilfelle. Navnet på funksjonen er ganske misvisende etter min mening, men det den gjør er å sørge for at 24p-innhold faktisk blir spilt av i 24 fps (dog med en refreshrate på 96Hz), mens dersom Cinema Smooth ikke er aktivert, så vil man med 24p-kilder få det spilt av i 60Hz med 3:2-pulldown selv om tv-en rapporterer 24Hz-signal.

Sortnivået er heller ikke like bra på D8005 som på VT30, og det er vel kanskje det største ankepunktet jeg måtte ha. 51"-eren er ganske ubrukelig i mørke rom pga dette (dette er dog litt subjektivt, og den yter ikke noe markant dårligere enn en 2009 eller 2010-Panasonic som har hatt sine black level rises)

64"-eren skal ha et sortnivå som ikke er altfor langt unna VT30-ens så problemet vil være mindre der.

Noen opplever også buzzingen fra Samsungene som litt sjenerende. Men sånn bortsett fra dette er det mye Samsungen gjør bedre enn VT30, og jeg har skrevet et innlegg om dette i Samsung 2011-plasma-tråden.
    God redegjørelse der, takker. Jeg skal sjekke ut Samsung 2011- tråden.

Buzzing høres ikke så bra ut, jeg må så sjekket hvor høyt dette faktisk er.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Vet ikke ..., ser ikke struktur på min (nevnt tidligere). Det virker som min flekk er mindre enn de forskjellige fotoene vist her. Den er sjeldent synlig. Ser den på s/h-film alltid. Pussig at den stort sett ellers ikke kan ses. I snø-bilder ses den ofte, men mange ganger heller ikke der.

Lurer på om den kanskje vises sjeldnere nå. Iriterte meg ofte over den før. Nå gleder jeg meg over den gode bildekvaliteten og tenker ikke på det som noe problem lenger.

Pussig at dine alltid blir værre og viser struktur. Kjedelige greier
    Studerte min grønne flekk litt nøyere med fargen på 0. Det er da lettere å se hva som får den til å bli sterkere.

Som tidligere sagt, er den hos meg svak når området den er på, er homogen i farge og lysstyrke. Fikk dette bekreftet under s/h-testen nå. Virker ikke som lysstyrken (spenningen på cellene) spiller noen rolle.

Under s/h-testen, fant jeg ut hva som får flekken til å endre styrke. Det må være lyssvake områder i nærheten av flekken. Gjerne et mønster av lyssvake og sterke små områder, men det kan også være et større mørkt område. Synes som summen av mørke områder rundt flekken, styrker den.

Dette harmonerer med observasjonen om sammenheng mellom struktur/rammeverk e.l. bak panelet (av slc). Begge deler kan framstå som områder med spenningspotensiale. Struktur kan være områder med jordpotensial. Mørke områder på panelet, gir i sum et annet spenningspotensial. Nemlig summen av alle cellene her med mindre cellespenning.

Dette bekrefter min mistanke: Det er ikke cellespenningen (derav kontrollsystemet), som styrer den grønne flekkens intensitet, men kanskje heller svake elektriske felter. Disse feltene ville vært der uansett og er ikke en kontstruksjonfeil. Men den grønne flekken har en natur, som påvirkes av disse svake feltene. Noe (fosforsøl?) ligger helt på vippen i utgangspunktet til å lyse grønt.

Dette her er ikke noe svar, bare funderinger. Skjønner jo fortsatt ikke hva den grønne flekken er :?
    Ser nå at min flekk oppfører seg helt likt det SLC beskriver:

Vet ikke om den har blitt svakere likevel. Det er så lett å bli lurt, siden det er så uforutsigbart hva som får den fram.

Ser også ut til at den har vokst til 4-5 ganger sin opprinnelig størrelse. Så det først under spesielle betingelser. De nye områdene er en god del svakere. Ser ut som det "siver" ut fra det opprinnelige området, og at denne kanskje har avtatt i intensitet.

Kan også nå se struktur, men det er så vidt det kan anes.

Virker som de "komplementære" rosa områdene har endret seg med den grønne flekken. Virker kanskje svakere, men muligens "vannet ut" over et større område.

Det kan høres ille ut, men jeg plages i sin helhet mindre nå. Kanskje fordi intensiteten pr. overflate er mindre?

Var på besøk i jula og fikk se en Samsung LED-TV (UE55D8005). Ble straks mer fornøyd med VT30'en igjen :-)

Er likevel enig i at Panasonic har gjort for dårlig jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at min flekk oppfører seg helt likt det SLC beskriver:

Vet ikke om den har blitt svakere likevel. Det er så lett å bli lurt, siden det er så uforutsigbart hva som får den fram.

Ser også ut til at den har vokst til 4-5 ganger sin opprinnelig størrelse. Så det først under spesielle betingelser. De nye områdene er en god del svakere. Ser ut som det "siver" ut fra det opprinnelige området, og at denne kanskje har avtatt i intensitet.

Kan også nå se struktur, men det er så vidt det kan anes.

Virker som de "komplementære" rosa områdene har endret seg med den grønne flekken. Virker kanskje svakere, men muligens "vannet ut" over et større område.

Det kan høres ille ut, men jeg plages i sin helhet mindre nå. Kanskje fordi intensiteten pr. overflate er mindre?

Var på besøk i jula og fikk se en Samsung LED-TV (UE55D8005). Ble straks mer fornøyd med VT30'en igjen :-)

Er likevel enig i at Panasonic har gjort for dårlig jobb.
    Bra du klarer å leve med skjermen i alle fall. Jeg er nå på vei inn i uke nr. 3 med D8005 (plasma-versjonen, ja) og er så langt mye mer fornøyd til tross for at ikke alt er perfekt her heller. Blir nok å beholde den et par år i alle fall. Får håpe skjermen din etterhvert går mot det bedre og evt. blir helt bra til slutt, selv om jeg ikke har helt troen på at det vil skje

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-), håper også det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å gjenopplive denne tråden igjen... som den største pådriveren for å holde den i live så føler jeg jo også at jeg burde opplyse om potensielt positive nyheter rundt dette. Det ser i det minste ut til at Panasonic har innsett at dette er et reellt problem, for de jobber nå tydeligvis med noe de håper skal løse problemet. Mer info her:

Possible fix for Panasonic 2011 Plasma problems (green or pink patches on picture) | AVForums.com - UK Online

Skal innrømme at jeg nok blir enda litt bitrere om det faktisk fungerer, all den tid de har fortalt meg hele tida at det ikke er planlagt noe fiks og at dette ikke anses som en defekt. Men det er uansett potensielt gode nyheter for de av dere som fremdeles har skjermene og plages...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde grønne flekker på min 50VT30. Jeg byttet til 50G30, og er fornøyd. Men jeg vil egentlig ha større TV. Tips?

Jeg bryr meg kun om bildekvalitet, ikke 3D og andre funksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tok tydeligvis ganske fort livet av den tråden jeg linket til ovenfor. Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det, men de som snoker på forumet har vel sett at det i løpet av denne uken skal installeres patch på en del tv-er med dette problemet.

Noe uventet virker det den siste tida at flere har fått dette på tv-er som de ikke mener hadde det fra starten av. Jeg hadde alltid inntrykk av at dette var noe som var der fra begynnelsen eller kom ganske tidlig, men det kan vel kanskje også være at det først kommer til syne etter et par spenningsjusteringer i tv-en. Den mest interessante tråden på emnet som er igjen nå er: VT30 Guinea Pig Repair | AVForums.com - UK Online

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du holder oss oppdatert slc.
    Sliter såpass mye mer innbrenning på min VT30 at jeg må før eller siden ta kontakt med butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Flott at du holder oss oppdatert slc.
    Sliter såpass mye mer innbrenning på min VT30 at jeg må før eller siden ta kontakt med butikken.
    Er det også et problem med VT-serien? Jeg fikk jo midlertidig innbrenning den ene måneden jeg eide en 50VT30, men det forsvant etter få minutter med 'rullefeltfunksjonen'.

Nei, dette er skuffende av Panasonic. Jeg velger enten LG 60PV250/PZ250 eller Samsung PS59D535/D7005.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are1981
    Er det også et problem med VT-serien? Jeg fikk jo midlertidig innbrenning den ene måneden jeg eide en 50VT30, men det forsvant etter få minutter med 'rullefeltfunksjonen'.

Nei, dette er skuffende av Panasonic. Jeg velger enten LG 60PV250/PZ250 eller Samsung PS59D535/D7005.
    Jeg hadde litt problemer med image retention på VT30-ene jeg også... det ble f.eks. veldig markante firkanter etter teletext-undertekster. (fontene på teletext er fixed width og bokstavene akkumulerte seg sånn at det ble svake firkanter der bokstavene var etter bare en times tid). Dette brukte litt tid på å forsvinne igjen.

Når det gjelder denne fiksen for grønne flekker, så ser det ut til at den bare maskerer problemet noe, hvilket egentlig hele tida var mistanken min. Det er ganske sikkert panelene som er sånn.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are1981
    Kan ikke svar på generelt grunnlag, men Premier HD League logoen henger igjen veldig lenge etter en helg med noen kamper hos meg. Har ikke sjekket grundig nok om jeg har fått permanent innbrenning, men det er ikke helt usansynlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan ikke svar på generelt grunnlag, men Premier HD League logoen henger igjen veldig lenge etter en helg med noen kamper hos meg. Har ikke sjekket grundig nok om jeg har fått permanent innbrenning, men det er ikke helt usansynlig.
    Jeg har også TV2 PL HD-logoen synlig på min TV, selv etter mange dager med andre kanaler, og 12-14 timer med en Plasma Burn-in wash DVD (som jeg forøvrig ikke hadde noe trua på). Tilbakemeldingen fra Panasonic var kort og godt at innbrenning ikke er dekket av garanti. Jeg poengterte at jeg har brukt THX med relativt lav kontrast og lysstyrke fra dag 1.

Jeg regner med at det er enden på den visa? Ikke noe å forfølge videre? Komplett henviste til serviceverksted, som igjen ba meg kontakte Panasonic. TV'en er en 1 år gammel 50" V20, men jeg antar tilbakemeldingen vil være den samme hvis VT30-eiere kontakter dem.

-A

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Axl@AV
    Jeg har også TV2 PL HD-logoen synlig på min TV, selv etter mange dager med andre kanaler, og 12-14 timer med en Plasma Burn-in wash DVD (som jeg forøvrig ikke hadde noe trua på). Tilbakemeldingen fra Panasonic var kort og godt at innbrenning ikke er dekket av garanti. Jeg poengterte at jeg har brukt THX med relativt lav kontrast og lysstyrke fra dag 1.

Jeg regner med at det er enden på den visa? Ikke noe å forfølge videre? Komplett henviste til serviceverksted, som igjen ba meg kontakte Panasonic. TV'en er en 1 år gammel 50" V20, men jeg antar tilbakemeldingen vil være den samme hvis VT30-eiere kontakter dem.

-A
    Panasonic må gjerne hevde at innbrenning ikke dekkes av garanti, men forbrukerrådet er av en annen oppfatning. At det står i manualen at det ikke dekkes er ikke noe argument de vil vinne frem med, for det er informasjon du får ETTER at kjøpet er inngått.

Dersom varen ikke kan brukes til tenkt formål er den ikke "fit for purpose", og du har dermed krav på å få utbedret feilen eller få pengene igjen. Det kan være en litt strevsom rute å ta, men du vil vinne igjennom til slutt. Noen på avforum gjorde nylig det samme med en Samsung og fikk igjen hele beløpet minus berettiget fratrekk for tiden han hadde hatt produktet.

Når det gjelder image retention og innbrenning så har THX eller ikke fint lite å si. Det som skaper problemer er kontrastforskjeller i bildet. Er det hvite, statiske elementer i bildet vil man potensielt få problemer uansett fordi cellene blir belastet mer og slites fortere. Dette er også hvorfor pixel orbiter (2010-modellene har ikke dette, tror jeg) ikke fungerer på alle typer innhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic må gjerne hevde at innbrenning ikke dekkes av garanti, men forbrukerrådet er av en annen oppfatning. At det står i manualen at det ikke dekkes er ikke noe argument de vil vinne frem med, for det er informasjon du får ETTER at kjøpet er inngått.

Dersom varen ikke kan brukes til tenkt formål er den ikke "fit for purpose", og du har dermed krav på å få utbedret feilen eller få pengene igjen. Det kan være en litt strevsom rute å ta, men du vil vinne igjennom til slutt. Noen på avforum gjorde nylig det samme med en Samsung og fikk igjen hele beløpet minus berettiget fratrekk for tiden han hadde hatt produktet.

Når det gjelder image retention og innbrenning så har THX eller ikke fint lite å si. Det som skaper problemer er kontrastforskjeller i bildet. Er det hvite, statiske elementer i bildet vil man potensielt få problemer uansett fordi cellene blir belastet mer og slites fortere. Dette er også hvorfor pixel orbiter (2010-modellene har ikke dette, tror jeg) ikke fungerer på alle typer innhold.
    En strevsom rute sier du. Hvor starter den? Jeg får kjenne på om jeg har ork. Det største aberet er å måtte selge en TV med innbrenning, når den tid kommer, selv om det tidvis irriterer meg under TV-tittingen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En strevsom rute sier du. Hvor starter den? Jeg får kjenne på om jeg har ork. Det største aberet er å måtte selge en TV med innbrenning, når den tid kommer, selv om det tidvis irriterer meg under TV-tittingen også.
    Begynn med å kontakte forbrukerrådet, forklar situasjonen din og ta det derfra. Det er i utgangspunktet butikken du må rette reklamasjonen mot, og det er nok der den største kneika ligger. De er veldig lite interessert i å ta det tapet, så de vil forsøke å vri seg unna i det lengste.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ettersom jeg forstod nede på den lokale Elkjøp sjappa her, så skal ikke permanent inbrenning forekomme på 48 timer. Alt under skal kunne fjernes med "hvitvask" ? Eller er dette bare ren svada?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med å kontakte forbrukerrådet, forklar situasjonen din og ta det derfra. Det er i utgangspunktet butikken du må rette reklamasjonen mot, og det er nok der den største kneika ligger. De er veldig lite interessert i å ta det tapet, så de vil forsøke å vri seg unna i det lengste.
    Jeg begynte med butikken. Komplett svarte "Ta kontakt med Moer Radio og TV-service, så hjelper de deg". Jeg ble positivt overrasket og tenkte at Moer ville reparere for Kompletts regning. Siden jeg bor i Oslo, og Moer holder til i Vestfold, ba de meg kontakte Elesco, hvorpå Elesco ba meg kontakte Panasonic, hvor jeg selv skulle få greie på om dette var noe Panasonic ville dekke. Så kom svaret fra Panasonic, og der ga jeg meg i første runde.

Anywho, takk for tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Ettersom jeg forstod nede på den lokale Elkjøp sjappa her, så skal ikke permanent inbrenning forekomme på 48 timer. Alt under skal kunne fjernes med "hvitvask" ? Eller er dette bare ren svada?
    Hvis de oppga at all innbrenning forsvinner i løpet av 48 timer så er ikke det min erfaring. Jeg ser logoen godt mot lys grå bakgrunn, mange dager etter at jeg sist så på kanalen. Jeg tror min innbrenning er permanent.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Dette er plukket ut av løse lufta. Produsentene har på ingen måte garantert for dette. Dessuten kan innbrenning og image retention også oppstå over tid, ikke nødvendigvis bare med et statisk bilde kontinuerlig.

Jeg begynte med butikken. Komplett svarte "Ta kontakt med Moer Radio og TV-service, så hjelper de deg". Jeg ble positivt overrasket og tenkte at Moer ville reparere for Kompletts regning. Siden jeg bor i Oslo, og Moer holder til i Vestfold, ba de meg kontakte Elesco, hvorpå Elesco ba meg kontakte Panasonic, hvor jeg selv skulle få greie på om dette var noe Panasonic ville dekke. Så kom svaret fra Panasonic, og der ga jeg meg i første runde.
    Panasonics standardsvar vil nesten alltid være at det ikke dekkes av garantien. Og ... der har de forsåvidt helt rett. Men du har reklamasjonsrett, og den er mye mer omfattende enn den garantien de gir. Dette høres ut som en sak du bør fortsette å ta med komplett, for det er de som har solgt deg produktet og er ansvarlig.

Er det forresten sånn at dette med image retention (den er mest sannsynlig ikke permanent, men den er nok veldig seig) er noe som har oppstått nå i det siste? Panasonicene siden 2009 har hatt en litt idiotisk greie hvor spenningen på panelet justeres etter en viss tid, noe som igjen fører til at panelet drives hardere (og også svekker sortnivået). Det er mange som rapporterer at problemene har begynt etter dette. Første økningen på 2010-modellene skjer vel ved rundt 1000 timer, og derfra og til den siste økningen er det vel ytterligere 2000-3000 timer (det skjer over flere trinn frem til da).

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •