Innbrenning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Innbrenning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning

Hei!

Vet man hva man kan gjøre med innbrenningsproblemer (plasma tv)? Har hatt en tv logo oppe i høyre hjørnet i over en uke nå. Har forsøkt vaskeprogram i 1 time men den er der fremdeles.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du kjørt full guffe på kontrast og lysstyrke når du kjører vaskeprogrammet?

Hva slags tv har du?

Eventuelt reklamere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mirakelkur da jeg sovnet fra TV-en med statisk bilde en natt var å sette på The Voice, zoome sånn at logoen ikke var i bildet og kjøre opp brightness og kontrast på fullt etter et par timer var det nesten helt vekk, og etter noen timers ytterligere bruk var alt vekk.

Men som personen før meg spør, hvilken tv-modell er dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Samsung 63" C7705. Skikkelig irriterende. Har på "Standard" og kjørt opp kontrast og lysstyrke på fullt - skal det samme gjøres med cellelys?
    Kan man reklamere på det? Det skjedde etter en fotballkamp som gikk på TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller liten rolle egentlig. Det som er saken er at man skal slite fosfor, og da på en mest mulig spredt måte. Grunnen til at du får "innbrenning" er fordi fosforet er mer slitt der logoen har vært, men ved å sørge for sterke kontraster som varierer over skjermen så vil fosforet rundt også slites.

Kontakter du Samsung så vil du få beskjed om at dette ikke dekkes av garanti, og de kommer til å avslutte saken der. I følge forbrukerrådet så er dette derimot som en defekt å anse, og det foreligger en dom i en sånn sak som sier at permanent innbrenning er noe man ikke skal forvente. At det står i manualen hjelper ikke, fordi du i teorien må kjøpe produktet før du kan lese manualen.

Det kan også hende at du kjører med for mye kontrast og lysstyrke til vanlig. Kontrasten bør typisk ikke være mer enn ca. 65-70% av maks. Hvis tv-en din har en pixel orbiter kan det være lurt å aktivere denne der du mener det er størst fare for innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte "standard" innstillingen som hadde kontrast på 95. Men har justert om etter tips fra flatpanels.dk.
    Hvilken dom er det snakk om - har du en link til lovdata eller evnt referansen til den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai, det er altfor mye ja. Ikke rart du får image retention
    Men det er sannsynligvis ikke noe kritisk. Hvis du sender meg mail-adressen din kan jeg forwarde mailen med all infoen jeg fikk fra forbrukerrådet selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt! Skal la vaskeprogrammet gå noen timer til også teste voice-tipset

Litt merkelig at det er for høy kontrast når det er under innstillingene Samsung har kalt "Standard" - noe misvisende etter mitt syn.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Eg synest det er på trynet at de ikkje kan skrive det i bruksanvisningen at det kan vere fare for innbrenning,på min lg sto det ikkje noe om det litt engang,eg får ir etter noen minuter da,men har kalibrert med dve og da ble kontrasten på 62%.men det er jo ikkje alle som sjekker nettet etter innbrenning da,så de bør jo sette dette i bruksanvisningen synst eg da.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    Hei.

Eg synest det er på trynet at de ikkje kan skrive det i bruksanvisningen at det kan vere fare for innbrenning,på min lg sto det ikkje noe om det litt engang,eg får ir etter noen minuter da,men har kalibrert med dve og da ble kontrasten på 62%.men det er jo ikkje alle som sjekker nettet etter innbrenning da,så de bør jo sette dette i bruksanvisningen synst eg da.
    Har du i det hele tatt åpnet bruksanvisningen? Se nederst på side 9 i den engelske.. (sikkert samme sidetall i den norske, men det var ikke den jeg fant pdf av. Regner med det er TV-en i signaturen din det er snakk om)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fin.Stol
    Sendt! Skal la vaskeprogrammet gå noen timer til også teste voice-tipset

Litt merkelig at det er for høy kontrast når det er under innstillingene Samsung har kalt "Standard" - noe misvisende etter mitt syn.
    Dette er en uting. Panasonic leverer med litt mer moderate innstillinger ut av boksen, men dersom du velger "Shop mode" så vil de være stilt uforholdsmessig lyst de også. Det er nok det at Samsung i dette tilfellet kanskje har valgt å "tilpasse" tv-en for butikkhyllene, men det er jo en ekstremt dårlig idé som du jo selv har erfart.

Ønsker deg i hvert fall lykke til med å få vekk denne IR-en, og dersom den ikke går bort ikke får nevneverdig store problemer med å få det fikset på annen måte. Mail er forresten sendt.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Har du i det hele tatt åpnet bruksanvisningen? Se nederst på side 9 i den engelske.. (sikkert samme sidetall i den norske, men det var ikke den jeg fant pdf av. Regner med det er TV-en i signaturen din det er snakk om)
    Ja eg har lest bruksanvisningen du,det står ikkje noe om innbrenning du.eg viste jo dette før eg kjøpte plasma da,så eg kjørte slidene i 100 timer og så vanlig tv de neste 100 timen før eg kalibrerte tvn.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mail. TV har gått på Voice og vaskeprogram siden første innlegg idag men fremdeles er det en tydelig TV2 logo der.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kontaktet Samsung? Jeg hadde innbrenningsproblemer på en eldre Panasonic. Panasonic/butikken var veldig hjelpsomme og det endte med at panelet ble skiftet.

At de har en standardinnstilling med kontrast på 95 virker helt hull i hode. Det er altfor høyt og spesielt de første 100 timene bør man langt lavere verdier. Dette bør du klage på.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig synd dette her. Jeg kommer aldri til å kjøpe plasma av denne enkle grunnen. Får håpe lcd folka finner på noe lurt snart, og blir overlegen plasma slik at plasma forsvinner fra markedet for godt Plasma skulle forsvunnet for godt sammen med Kuro.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Veldig synd dette her. Jeg kommer aldri til å kjøpe plasma av denne enkle grunnen. Får håpe lcd folka finner på noe lurt snart, og blir overlegen plasma slik at plasma forsvinner fra markedet for godt Plasma skulle forsvunnet for godt sammen med Kuro.

Så lenge man er forsiktig i innkjøringsfasen, så skal det ikke være noen store problemer, ikke med tvene fra Panasonic eller samsung (de nyere modellene), de har blitt mye bedre på dette med innbrenning. "Lcd folka" har funnet noe som tar igjen plasma, nemlig oled, men det tar en god stund før det kommer på markedet, og da kommer det til å koste flesk. Likevel så vil Plasma ha et mer behaglig og mykt bilde, som egner seg best til film, for mange så blir lcd for skarpt.

Plasma skulle ikke forsvunnet med, kuro, men kuro skulle ikke blitt tatt av markedet, og så hadde det hjulpet veldig hvis de hadde satt ned prisen, for de var forbaska dyre. Det er pr dags. dato ingen som slår 9G kuroene på bildevkalitet (sortnivå, skyggedetaljer, fargenøyaktighet, you name it). Så vær litt forsikt før du slenger dritt om plasma.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen å slenge for mye drit om plasma lcd har sine svakheter det også. Jeg sverger til projector i kinoen uansett. Men dette med innbrenning er et stort problem for noen. det er jo mange som får problemer med det, og det er veldig synd syns jeg. Iallefall midlertidlige innbrenninger kan man lett få.

det at pioneer fremdeles er best sier jo litt om framgangen til plasma. etter min mening har det stått mer eller mindre stille, både hva angår bildekvalitet og innbrenning. jeg er helt enig i at pioneer aldri skulle stoppet produksjonen av plasma. Tenk hvor bra dagens kuro hadde vert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •