Initielle inntrykk Sagem Axium 50" DLP-TV!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Initielle inntrykk Sagem Axium 50" DLP-TV!

Da var endelig Sagem TVen på plass! Veier faktisk ikke mer enn 34 kilo, og det er omtrent som en 42" plasma. Klarte selv å løfte den opp på TV-bordet...

Kort fortalt er Sagem en 50" DLP bakprojeksjons TV, som benytter den nye HD2+ chippen på 1280x720 på TI, har Farodudja mm. Mer info HER.

Førsteinntrykket av bildekvalitet var meget bra. Jeg var spesielt redd for at betraktningsvinkelen var for dårlig, som ofte er et problem på bakprojeksjon. Det er jeg meget positivt overrasket over, utrolig vid og unisont lysutbytte, selv om TVen står på et relativt høyt TV-bord, og sofaen er av "synke laaangt nedi" type. Selvsagt, plasma med 180 grader er bedre når en går helt ut på sidene av skjermen, men selv da ser en godt hva som vises.

Graderinger, som er fremtredende på plasmaer, selv opp mot de helt nye "14"-bits, er helt fraværende. Graderinger har altså etter min mening langt mer med selve skjermteknologien å gjøre, ikke isolert fargedybde.

Lysutbyttet er helt utrolig bra, langt mer enn f.eks. Panasonic PA20 plasmaskjerm, som er oppgitt til 780 cd/m. Skjermen er oppgitt til 500 cd/m, men det er altså et konservativt tall.

Screendoor er selvsagt ikke noe problem heller.

Kjenner straks igjen faroudja prosesseringen, denne prosessoren gjør underverker, selv på vanlige TV-sendinger. Hvorfor står det ikke Faroudja i alt!!? Selv raskt bevegende scener med elendig kildekvalitet holder koken, der det meste annet får etterslep.

Har testet litt med Pioneer DV668 via komponent, men vil teste med HDMI/DVI så snart den nye kabelen dukker opp. Har også fått den nye D-VHS spilleren med HDMI, må bare få kjøpt meg en 120v konverter, så skal denne også kobles til!

Har testet litt XBOX også, har vært så heldig å fått en tidlig versjon av Fable, og det er rett og slett helt rått! Fordelen med bakprojeksjon er selvsagt høyt lysutbytte selv med mye lys i rommet. 1280x720 oppløsning gjør heller ingenting.

Dette er med andre ord en hi-end HD2+ projektor stappet i en 50" boks! Fargene, prosesseringen, antall innganger (har det meste, bl.a. 2x komponent, 3x scart, DVI mm) i tillegg til innbygget dobbel tuner gjør skjermen til et fint kompromiss mellom en vanlig TV og en projektor. Litt uvant med 50", det må jeg innrømme, men venner meg sikkert til det også!

Videre er det ingen risiko for innbrenning, som er tilfelle på plasma. Bruk som HTPC er dermed helt perfekt! Har lagt inn bestilling på en ny HTPC-boks nå, blir en PCI-EXPRESS HTPC på meg om ikke lenge!

Skjermen har selvsagt også visse baksider, det har alt. Regnbuer er vel det første en skulle tro er problematisk, men jeg har nå utsatt skjermen for en hel del "riste-på-hodet" tester, og ser utrolig lite! Kan skimte det til tide, men 5x fargehjul, samt gjerne litt lys i rommet reduserer eller nesten eleminerer regnbuene. Litt ser jeg selvsagt, men jeg er meget følsom. Inget stort problem.

Videre er det en projektor som sitter i denne boksen, og benytter en vifte. Relativt stillegående, kan estimere en 23-25 db. Uansett er den der, en jevn, lavfrekvent dur... Ikke noe stort problem! Kona har iallfall så langt ikke nevnt det, men hører det vel før eller siden.

Alt i alt, til 25k, gir Sagem mye skjerm for pengene! Kommer tilbake med videre observasjoner snarlig!

Får allerede neste uke den nye Samsung DLP TV'en (må jo teste litt, vettu), og dermed kan en heldig sjel få denne TV'en til demopris. Kan hentes / vises i Oslo, bare å sende en PM!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir spennende å følge utviklingen på disse her!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig testresultat på denne..spennende TV.
    Mitt spørsmål er som følgende: Hvor dyr Plasma TV må en opp i for å matche dette bildet, og er denne TV-en så fin at den kan erstatte en plasma..(konefaktoren) ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror ingen av dagens plasmaskjermer klarer matche bildekvalitet på en HD2+ DLP / Faroudja kombo... Til det er det for mange begrensende faktorer på plasmaskjermen rent teknologisk sett at det blir vanskelig.

Konefaktor blir jo en subjektiv sak. Pen og ryddig i designet, men dette er jo en stor skjerm! Min kone synes den er litt stor (men det synes hun også om den forrige 42" Panasonic plasmaen), men klager faktisk ikke så mye etter at bildet ble påslått...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sett noen forklaring på hvordan de klarer å lage TV så tynne. Tenkte et bilde av innmaten eller noe sånt. Har litt problemer med å forstå hvordan de klarer å få apparater til å bli ned til 17" cm tynn og likevell klare å fylle et lerret på 50-70"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har for øvrig fått lekt meg litt med D-VHS på denne saken! Selvsagt helt vannvittig bilde, nå MÅ HD komme på DVD-format også, og vi gidder ikke vente til 2006!

Videre er PAP-funksjonen glimrende. Satt med Fable på en tilsvarende 29", mens kona ser på TV på en skjerm ved siden av. Fungerer ypperlig!

Sortnivået er tilsvarende 2000-2500:1, altså meget god. Jeg, som det sortnivå streberen jeg er, kunne selvsagt ønsket ennå mer i de helt mørkeste scenene. Skyggedetaljer er også meget gode.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De benytter projektor og speil... For øvrig er 17 cm kun mulig på en prototyp fra InFocus som ikke dukker opp før mot slutten av året eller 2005.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvor lang levetiden er på denne i forhold til Plasma/Crt tver
    Siden det er bakprojeksjon, må det byttes pære ofte, og er det mulg
    å gjøre dette selv.Har tenkt litt på plasma, men hvis dlp tv gir
    bedre bilde til en rimeligere pris.Trur jeg nesten jeg kjøper en slik

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nyeste DLP gir overlegent bilde i forhold til Plasma, til ein rimeligere penge, så om du ikkje er avhengig av å henge tven på veggen så er egentlig valget klart.

6-8000 timer pr. pære. Veldig enkelt med alt av service og pærebytte på Sagem, alt ligger nede i front bak midtpanel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er levetiden på pærene til bakprojeksjonsskjermer såpass mye mer enn til projektorer egentlig?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    De benytter projektor og speil... For øvrig er 17 cm kun mulig på en prototyp fra InFocus som ikke dukker opp før mot slutten av året eller 2005.
    Jo, men på vanlige så er projektoren vendt bakover mot et speil. Kan ikke fatte at det er plass til det på 17cm.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia

Har denne matterhorn panel?

marius

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Heia

marius
    Hvis du leser så langt som 3. linje på Lygren sitt først innlegg så ser du at den ikke har det. (HD2+)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Heia

marius
    Hvis du leser så langt som 3. linje på Lygren sitt først innlegg så ser du at den ikke har det. (HD2+)
    sorry børre! ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fersking her så må jeg spørre, hvor mye koster pæra til en slik en, og hvor selges det. Som en AV Noob så var ikke SAGEM noe kjent merke for meg.

Har såvidt vært innom elkjøp og tittet på plasma skjerm og ble meget skuffet når jeg så graderingen i fargene. Filmen de viste av ICE AGE, og det er mulig at det viser svakheter på det værste? Også syns jeg det er merkelig lav oppløsning på de fleste "billige" plasma tv'ene, virker som om det er laget for NTSC standard (med tankte på oppløsning).

Det ble også nevnt 17cm, men alle DLP TV'ene jeg har sett har vært nærmere 50cm dypere, og nevte TV skal være 37cm ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik pære koster som regel fra rundt 4000-6000 kr. Forhåpentligvis så er prisene lavere den dagen du har bruk for den.

Som Lygren nevner så er det kun Infocus foreløpig som er nede i 17 cm.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kay
    Som fersking her så må jeg spørre, hvor mye koster pæra til en slik en, og hvor selges det. Som en AV Noob så var ikke SAGEM noe kjent merke for meg.

Har såvidt vært innom elkjøp og tittet på plasma skjerm og ble meget skuffet når jeg så graderingen i fargene. Filmen de viste av ICE AGE, og det er mulig at det viser svakheter på det værste? Også syns jeg det er merkelig lav oppløsning på de fleste "billige" plasma tv'ene, virker som om det er laget for NTSC standard (med tankte på oppløsning).

Det ble også nevnt 17cm, men alle DLP TV'ene jeg har sett har vært nærmere 50cm dypere, og nevte TV skal være 37cm ?
    Dei fleste CRT bakprojeksjons tver er 50+ cm. På elkjøp har dei kun CRT modellene, som ikkje kan sammenlignes med DLP eller LCD på noken måte..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vennligst ta pris og forhandler i ny tråd under "pris -og produktjakt" forumet, innlegg om forhandler flyttet HIT

InFocus DLP TV'en er det ingen fastsatt leveringsdato på, men vil trolig dukke opp i løpet av Q1 2005 i USA, og sikkert ikke alt for lenge senere her i landet...

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to tester, en er den samme som du linket til over men eg husker ikkje ka some er ka, så derfor begge to her.

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...8_HCC_0704.pdf

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...52_WV_0604.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •