Må kjøpe fra mpx.no: Hvilken 46-tommer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må kjøpe fra mpx.no: Hvilken 46-tommer?

Forrige tven jeg kjøpte fra mpx.no (Samsung LE40B535) har jeg fått retur på, pga flere mislykkede reparasjonsforsøk. Nå må jeg altså handle tv fra mpx, og jeg tenker meg en 46-47" til opptil 10.000. Jeg skal altså velge blant disse tvene:
    MPX.no - TV-er.

Har holdt på flere uker (lest tester osv), men sliter med å velge. Kan noen gi meg noen gode tips til valg fra listen? Tven brukes mye til streaming fra PC og endel playstation. 3D har jeg ikke ønske om/krav til, heller ikke smart-funksjoner. Jeg er skeptisk til kantbelyste tver pga clouding (har lest meg til dette), men jeg vet ikke hvor stort problem dette egentlig er. Nåværende tv hadde i utg.pkt. jevnt, godt sortnivå og godt bilde, synes jeg, og ønsker ikke dårligre bilde enn dette.

Takk for hjelpen

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic G30 serier er et ganske sikkert valg. Som vanlig med plasma er dette litt avhengig av hvor god lyskontroll du har i stuen din. Om du er utsatt for ekstreme lysforhold ville jeg personlig vurdert Sony EX720 serien. Har hørt mange gode ord om Sony sine tv-er i år.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å si det med en gang: Jeg tar fullt og helt ansvaret for å ha valgt
    Panasonic 46" Plasma Smart TV TX-P46G30Y. Det ville jeg antagelig ha gjort uten tipset over også, men nå angrer jeg...

Jeg har nå hatt tven ett døgn og jobbet mye med å konfiguere bildeinnstillingene. Jeg har fulgt beskrivelsene på flatpanels.dk (professional1-profil) og forsøkt det meste annet av standardinnstillinger (feks THX) og modifikasjoner på disse. Jeg benytter forøvrig antenne som tar imot "luftbårne" DVB-T-signaler, og som på den gamle tven har gitt veldig gode bilder etter min vurdering.

Jeg er sjokkert over hvor dårlig bildet på tven er. Bildet er blasst og uten "sprut", sortnivået er grått og ikke sort, skarpheten på små ting i bildet er dårlig, konturene rundt ting er diffuse, på playstation3 kan jeg se flimmer i hvite flater. Der jeg på den gamle tven (nevnt over) med letthet kunne se enkelt-hårstrå på dagsrevyen-oppleserene, er dette nå betydelig mer uklart. Beklager den lite fagmessige beskrivelsen av dette.

Noe av det mest overraskende er at panelet i seg selv er blankt, men grått. Når tven står uten strøm på, så er skjermen mørk grå, og ikke sort som på min gamle tv (nevnt over). Hvordan i allverden skal tven da kunnegjengi sort som sort, når panelet i utgangspunktet er lysere enn sort???

Jeg funderer på om det kan være noe galt med tven (fabrikasjonsfeil), men dette er vel usannsynelig. Bildet på tven er betydelig dårligere enn på min gamle tv (før denne tok kvelden).

Noen her som forstår mer av dette enn meg???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker her, men kan du ikke i grunnen bruke angrerett på denne erstatningsTVen?

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ths1

Noe av det mest overraskende er at panelet i seg selv er blankt, men grått. Når tven står uten strøm på, så er skjermen mørk grå, og ikke sort som på min gamle tv (nevnt over). Hvordan i allverden skal tven da kunnegjengi sort som sort, når panelet i utgangspunktet er lysere enn sort???
    Det er fordi Panasonicen er plasma, mens samsungen er lcd.
    Plasmaer fungerer ikke så bra i lyse omgivelser, det er hvertfall min (og nå din) erfaring.
    Tv'en kan nok gjengi sort ganske bra, men det når rommet er mørkt..

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du velge fra Demovare-seksjonen deres?

MPX.no - TV/Projektor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som overrasker meg mest, er alle de forholdsvis gode omtalene av denne tven, blant annet på flatpanels.dk. Jeg pleier å gjøre gode valg av elektronikk på nett, ved å lese tester og brukererfaringer. Har aldri bommet på denne måten før. Jeg leser at plasma gir mye for pengene i mellompris-sjiktet. Det er helt uforståelig for meg at plasma gir mye for pengene, dersom g30 er representativ for disse tvene. I tilfelle må jeg vel betydelig opp i pris.

Det blir retur av tven, ser ikke noen annen utvei. Det hadde jeg ikke trodd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen andre nevnte over her, lyskontroll er viktig med plasma. G30 i riktige omgivelser vil gi deg et bilde som virker mye mer naturlig enn mye annet. Sammenligner du derimot direkte med LCD vil en plasma se litt mer "pinglete" ut, fordi LCD-en er mer lyssterk. Mange (inkludert meg) mener at dette er med på å gjøre bildet mer unaturlig, og mens plasmabildet er noe mer lyssvakt fremstår det for meg som mer naturlig.

Dette du nevner med flimmer er en typisk plasma-artefakt. Ikke alle er like følsomme for det. Jeg registrerer det av og til, men føler meg ikke plaget. Når det gjelder sortnivå så er det riktig at G30-ens skjerm ser litt grå ut avslått og som du påpeker kan ikke skjermen produsere mørkere farge enn panelet. Men dersom du får gjort noe med lysforholdene vil skjermen se mørkere ut både i avslått og påslått tilstand og sortnivået vil bli bedre.

Om du sliter litt med lyskontroll og fremdeles ønsker å teste plasma kan du jo prøve GT30 eller VT30 om budsjettet tillater det. Disse har et ekstra belegg/filter som skal bidra til å opprettholde sortnivået i opplyste rom.

Newcomer Multitoy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Philips 47" 3D LED Smart TV 47PFL7606T??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. lyskontroll så har jeg en markise som kan sveives ned, men jeg kan ikke gjøre det hver gang tven skal brukes i dagslys. Dessuten har jeg kalibrert og brukt tven til tider uten dagslys, og jeg ble absolutt ikke overbevist av det.

Det er sikkert som du skriver slc, at plasma gir et mer naturtro bilde. Jeg begynner å tro at (mellompris)plasma er mer for "de spesielt interesserte" som liker at ting er mest mulig naturlig, men at det går på bekostning av andre ting, som vanlige tvtittere som meg vil oppfatte som mangler.

Angående Philips 47" 3D LED Smart TV 47PFL7606T som multitoy nevner, har den fått noen gode omtaler, eller noen som har gode erfaringer med den?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •