Styre lyden via fjernkontrollen til TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styre lyden via fjernkontrollen til TV

Hei, har kjøpt en Samsung 7-serie, og som i de fleste flatskjermer er lyden ikke mye å skryte av. Finnes det en løsning for ekstern lyd hvor jeg kan styre volumet med fjernkontrollen til tv'en? Finner lite svar på dette på nettet, og må man til med en universal fjernkontroll finner jeg det underlig at tv produsentene ikke har lagt bedre til rette for ekstern lyd, når de bygger tv'er med så stusselig lyd...

Disse soundbars som er blitt så populære, styres de av tv'ens fjernkontroll?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjørnS
    Hei, har kjøpt en Samsung 7-serie, og som i de fleste flatskjermer er lyden ikke mye å skryte av. Finnes det en løsning for ekstern lyd hvor jeg kan styre volumet med fjernkontrollen til tv'en? Finner lite svar på dette på nettet, og må man til med en universal fjernkontroll finner jeg det underlig at tv produsentene ikke har lagt bedre til rette for ekstern lyd, når de bygger tv'er med så stusselig lyd...

Disse soundbars som er blitt så populære, styres de av tv'ens fjernkontroll?
    For meg virker det egentlig helt naturlig at fjernkontrollen på tv-en styrer lyden nettopp på tv-en. Det kan være at noen tv-er med tunere lar deg styre volumet ut fra tv-en med lydkontrollen så lenge det ikke er Dolby Digital. En løsning hvis du absolutt vil ha det sånn som jeg tror kan fungere, er om du bruker hodetelefonutgangen og kobler inn til en forsterker/receiver, men vær veldig forsiktig med volumet på forsterkeren/receiveren siden signalet fra hodetelefonutgangen er forsterket.

Du vil ikke få Dolby Digital på denne måten, og du vil risikere å måtte ha en kabel hengende ut fra sida på tv-en men om dette ikke betyr all verden er det jo verdt å forsøke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 6 serie Samsung og en Onkyo reciever. Lyden sendes gjennom optisk + at jeg har en hdmi fra reciever out/tv og til Samsung. Da styrer jeg lyden på Onkyo'n med Tv fjernkontrollen. Kan også sette Samsungen til og automatisk slå av og på Onkyo'n sammen med tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein Martin
    Har en 6 serie Samsung og en Onkyo reciever. Lyden sendes gjennom optisk + at jeg har en hdmi fra reciever out/tv og til Samsung. Da styrer jeg lyden på Onkyo'n med Tv fjernkontrollen. Kan også sette Samsungen til og automatisk slå av og på Onkyo'n sammen med tv.
    Slår den da også av lyden på tv'en, så den ikke går opp når du justerer opp tv volumet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår den da også av lyden på tv'en, så den ikke går opp når du justerer opp tv volumet?

Da dempes tv lyden automatisk ja, skrur jeg av recieveren med dens egen remote kobler tv lyden in igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer dette også dersom lyden er et Dolby Digital-spor? Det vanlige er jo at tv-er og receivere ikke lar deg stille dette, men sender det uendret til receiveren/forsterkeren og at det da blir opp til receiveren/forsterkeren å kontrollere volumet.

På den annen side, det er vel kanskje ikke sånn at noen kanaler kun sender Dolby Digital?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dempes tv lyden automatisk ja, skrur jeg av recieveren med dens egen remote kobler tv lyden in igjen.
    Ok, fungerte alt av seg selv, eller måtte du stille noe i menyene?

Er det hdmi tilkoblingen som gjør at dette virker da? Prøvde å koble min gamle receiver (uten hdmi) til optisk ut og velge ekstern lyd under høyttaler innstillinger på Samsungen, da ble tv'en stille, og volumet på fjernkontrollen sluttet å virke. Hvordan satte du det opp?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre dette hvis tv og receiver støtter ARC. Da aktiverer du HDMI Control i receiver (heter iallefall det på Denon), volumet på receivere styres da av tvns fjernkontroll.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke noe vits med optisk hvis du bruker arc via hdmi?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Fungerer dette også dersom lyden er et Dolby Digital-spor? Det vanlige er jo at tv-er og receivere ikke lar deg stille dette, men sender det uendret til receiveren/forsterkeren og at det da blir opp til receiveren/forsterkeren å kontrollere volumet.

På den annen side, det er vel kanskje ikke sånn at noen kanaler kun sender Dolby Digital?

Ja, har kun testa Canal Digital, og da er lyden Dolby D. men kun 2.0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    er vel ikke noe vits med optisk hvis du bruker arc via hdmi?
    Har kun hdmi 1.3 vell, ikke noe støtte for acr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fungerte alt av seg selv, eller måtte du stille noe i menyene?

Er det hdmi tilkoblingen som gjør at dette virker da? Prøvde å koble min gamle receiver (uten hdmi) til optisk ut og velge ekstern lyd under høyttaler innstillinger på Samsungen, da ble tv'en stille, og volumet på fjernkontrollen sluttet å virke. Hvordan satte du det opp?
    Må ha hdmi ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvilken Onkyo receiver du har? Og i hvilken meny satte du Samsungen til å automatisk slå av og på receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvilken Onkyo receiver du har? Og i hvilken meny satte du Samsungen til å automatisk slå av og på receiveren?
    Har en Tx-sr607,

Under menyen ' applikasjon' har jeg en funksjon som heter Anynet+ (hdmi-cec)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •