Hvor bra er KURO mot dagens TVer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra er KURO mot dagens TVer?

Vel jeg ga opp med å følge med på TV fronten da jeg kjøpte min KURO 9 (LX5090).

Min bror kjøpte seg nytt TV for bare dager siden. Bror gikk for ett Panasonic VT30 på 50". Hovedsakelig fordi han likte apparatet vår mor kjøpte for ett år siden, Panasonic VT20.

Det som jeg legger spesielt merke til er at TVet hans og mors gir "kunstige" bilder, og jeg får langt mer studiofølelse ovenfor alt jeg ser på. Når alt av diverse dill slås av hakker bildet og oppfører seg rart. Jeg har også sett flere eksempler på dette både hjemme hos kjentfolk og i butikken. Billige og dyrere apparater om hverandre.

På mitt egent TV apparat har jeg en langt bedre opplevelse av alt jeg ser i tillegg til at TVet verken henger eller hakker uansett hva jeg slår av og på av filtre og diverse dill.

Er det slik at KURO fortsatt gir en av de beste seeropplevelsene? Hvor langt tilbake ligger egentlig Pioneers TV-apparater? Sliter markedet med å nå Pioneers standard selv ett år etter nedleggelsen av TV produksjonen?

EDIT:
    Både jeg og bror bruker samme kabler for PS3 (Monster 1080p) og Altibox (original kabel som følgte med).

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuro er forsatt en meget bra TV, og på sortnivå er den forsatt best. Har ingen planer om å bytte for å si det slik. Det er bare å lese under:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...yere-tver.html

http://avforum.no/forum/tv-apparater...asjon-192.html
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror kjøpte seg nytt TV for bare dager siden. Bror gikk for ett Panasonic VT30 på 50". Hovedsakelig fordi han likte apparatet vår mor kjøpte for ett år siden, Panasonic VT20.
    Har selv to stk VT20 og foretrekker disse over VT30 (VT30 ble levert tilbake på Elkjøp). Det du beskriver er likevel "feilinnstilling" i skjermen. Spesielt IFC må av for å få et mer naturlig bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Har selv to stk VT20 og foretrekker disse over VT30 (VT30 ble levert tilbake på Elkjøp). Det du beskriver er likevel "feilinnstilling" i skjermen. Spesielt IFC må av for å få et mer naturlig bilde.
    Hva er feil med VT30? Greit å vite før denne 10-dagers fornøyd kjøpet er ute for lillebror?

Og feil instillinger? Finnes det anbefalte instillinger noen plass? Syntes det var heller lite med instillinger på mors apparat da vi satte opp dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er feil med VT30? Greit å vite før denne 10-dagers fornøyd kjøpet er ute for lillebror? Og feil instillinger? Finnes det anbefalte instillinger noen plass? Syntes det var heller lite med instillinger på mors apparat da vi satte opp dette.
    Det er ikke noe "feil" med VT30 Per se, men jeg synes at VT20 totalt sett er en litt bedre skjerm (til tross for at VT30 har en litt flottere finish og er litt skarpere på SD-signaler enn VT20.)

Det finnes jo en rekke innstillinger som er å anbefale. Jeg skal legge ut noen senere i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe, da venter jeg spent. Håper vi kan presse mer utav VT20 enn det vi klarte for ett år siden. Syntes ikke det var verdt prisen den gang

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med god innstilling var jo det som bl.a. skilte Pioneer fra massene - de kom godt innstilt fra fabrikken. På min KRP var det kun bitte små justeringer som skulle til, mens det på min LG måtte det store inngrep til for at ikke folk skulle solbrent ut bl.a.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Dette med god innstilling var jo det som bl.a. skilte Pioneer fra massene - de kom godt innstilt fra fabrikken. På min KRP var det kun bitte små justeringer som skulle til, mens det på min LG måtte det store inngrep til for at ikke folk skulle solbrent ut bl.a.
    Største problemet er vel at det faktisk er masse man ikke får stille inn i det hele tatt. Kjekke med LX5090 kontra VT20 er at jeg føler jeg har mer kontroll på alt av instillinger. VT20 ble rett og slett litt simpel i menyer osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet er vel at det faktisk er masse man ikke får stille inn i det hele tatt. Kjekke med LX5090 kontra VT20 er at jeg føler jeg har mer kontroll på alt av instillinger. VT20 ble rett og slett litt simpel i menyer osv.
    Simpel i menyene? Da kan du neppe ha aktivert de ulike ISF-mulighetene. Men det skal dog bemerkes at det er ikke det alt for store justeringene som kan gjøres (mange ting som egentlig ikke virker). Jeg synes ikke at LX5090 var særlig bedre.

På VT20/30 har jeg valgt en modus som i utgangspunktet er noe oversaturert/overmettet i fargene. Årsaken er at flere synes det gir et mer livat bilde og det er også et godt utgangspunkt for kalibrering (i motsetning til pro-modusene som er noe undersaturert hos meg):

Cinema Modus

Contrast: 36 (HD)/42 (SD)
    Brightness: -4
    Colour 30 (SD) 32 (SD)
    Sharpness: 5
    Colour Balance: Varm
    Vivid Colour: Off
    Eco Mode: Off
    PNR: Off
    Gamma; 2.2
    RGB (H/L): O

IFC: Off:
    Super Res. Mid (kan stå i off på Blu-ray)
    Overscan 16:9: Off
    Orbiter: Off

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightness: -4
    Får du noe black level crush med den settingen der? Jeg har eksperimentert litt på min S20 også, og jeg synes generelt fargegjengivelsen ser bedre ut med -4, men jeg opplever også at noe detaljer forsvinner pga black level crush. VT20 har jo et mørkere filter, så jeg ville tro at det også kunne forsterke en sånn effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du noe black level crush med den settingen der?
    Du har helt rett. Fargegjengivelsen blir bedre på -4 samt at man kan "jukse" seg til et sortnivå nær Pioneer Kuro + null elektro-summing fra panelet. Ulempen er som du skriver at noen (få) detaljer går tapt i området fra 20IRE og nedover. Det er likevel ikke mye hos meg fordi skjermen som står innstilt på fabrikkgamma 2.2, reelt måler ned mot 2,0. Dermed tåler man å gå ned noe på brightness uten at for mange detaljer går tapt.

Jeg har gjort det samme med G20 og X20 og resultatene er i grunnen veldig bra for disse billig-skjermene. VT20 er også den eneste skjermen jeg har vært fornøyd med siden Pioneer KRP-500M og den er faktisk en del bedre enn både G20 og X20.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Fargegjengivelsen blir bedre på -4 samt at man kan "jukse" seg til et sortnivå nær Pioneer Kuro + null elektro-summing fra panelet. Ulempen er som du skriver at noen (få) detaljer går tapt i området fra 20IRE og nedover. Det er likevel ikke mye hos meg fordi skjermen som står innstilt på fabrikkgamma 2.2, reelt måler ned mot 2,0. Dermed tåler man å gå ned noe på brightness uten at for mange detaljer går tapt.

Jeg har gjort det samme med G20 og X20 og resultatene er i grunnen veldig bra for disse billig-skjermene. VT20 er også den eneste skjermen jeg har vært fornøyd med siden Pioneer KRP-500M og den er faktisk en del bedre enn både G20 og X20.
    Right... jeg er også litt nysgjerrig på hvilken måte du mener at VT20 har et bedre bilde enn VT30. VT30 har, såvidt jeg har forstått, fått løst to for meg ganske kritiske problemer og jeg vurderer derfor den... men hvis bildekvaliteten på andre måter har tatt en "hit" så er dette også av interesse å vite siden jeg vurderer en VT30 sånn ca. rundt når den vil fases ut neste år...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mister shadow detail på min VT30 med Brightness: -4 så har min på 0 for øyeblikket, og det er dette THX modus setter også. (men bruker Cinema)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene Skal få testet instillingene og se hvordan det blir. Kommer tilbake til tråden med resultatet.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsatt det beste =(