Ubehagelig flimring på nytt plasma TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubehagelig flimring på nytt plasma TV

Hei!

Jeg kjøpte nylig en demobrukt 50" Panasonic G30, anså 6500,- som et bra tilbud. Har aldri eid et plasma-tv før, og ikke sett film e.l. på et over lengre tid før kjøpet. Men det jeg fikk se i butikkene, samt lesestoff på nettet, lovet veldig bra!

Fyrte igang flere blu-ray filmer når jeg fikk TV'et og var umiddelbart imponert over billedkvaliteten, koste meg med å teste ut diverse scener etc. Underveis ble jeg oppmerksom på et problem som har vist seg å blitt ganske så ubehagelig/irriterende.

Dette er spesielt merkbart i scener hvor det er lyse og mørke områder, f.eks silhuett imot en lys himmel. Jeg oppfatter det som en høyfrekvent flimring som er tydligst i utkantene av synsfeltet, og hyppigst i de lyseste områdene. Når det forekommer kjappe panoreringer/bevegelser kan jeg ikke merke det, men med en gang det blir roligere/stillestående bilder ser jeg det med en gang.

Det forekommer i mørkere områder også, men da må jeg se aktivt etter. Store, lyse fargeflater er hvor jeg legger lettest merke til det. Flimringen vedvarer også hvis jeg pauser bildet.

Flimringen tar fokus vekk fra filmen og jeg klarer ikke å følge med på annet. Har hatt flere venner innom for å se og de opplever samme problemet de også. Veldig irriterende!

Hvis jeg f.eks går i Eco Mode, eller tar ned lysstyrken, blir det mindre flimring, men det er der fortsatt i lyse områder. Jeg sitter ca 2 meter fra og TV'et er koblet til en Oppo BDP-93 via hdmi.

Leste litt rundt på nettet og kom frem til at dette rett og slett kan være hvordan plasma-TV teknologien fungerer og er ikke til å slippe unna - at en minoritet av befolkningen er sensitive nok til å oppfatte dette som et problem. Kan dette stemme?

Flimringen gir meg også trette øyne og tidvis hodeverk i panneområdet. Trodde først det kunne vær at jeg var uvant med skjermens størrelse, men det går litt av og på. Uansett anstrengende å følge med på all flimringen...

Noen som kjenner til dette problemet, eventuelt har en løsning? Blir det å jakte etter et brukbart LED-TV istedet?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å skru ned kontrasten, ved for høy kontrast så får en ofte flimring på plasma

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal absolutt ikke være noe flimring på ett slikt kvalitets tv,send det tilbake,muligens dette er årsaken til at det ble solgt billig.regner med du har prøvd andre kilder koblet til tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normalt på plasma, og som noen har nevnt over her så skjer det særlig om man har høyt kontrastnivå. Du sier ikke noe om hvilken bildemodus du bruker, men på min (som er en del hakk under din) er dette verst på standard modus, og nesten fraværende i cinema-modus og i true cinema kan jeg ikke se det overhodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Jeg har testet ulike kilder, får samme problem. Når det gjelder bildemodusen bruker jeg en egendefinert Professionel modus basert på THX-modusen. Jeg tweaket kun litt farge for å unngå et grønnskjær, samt slo av ekstra skarphet, interpolering etc.

Har gått gjennom de forskjellige modusene, det virker som Cinema & THX modusene er de som i utgangspunktet har minst flimmer. Jeg gikk ut ifra en testscene hvor flimringen er veldig tydelig og justerte kontrasten nedover.

Flimringen forsvant gradvis, og jeg endte opp med å ha en kontrast mellom 0 og 5. THX-modusen har et utgangspunkt på 35, så det er en del nedjustering. Med 0 i kontrast fungerer de aller fleste scener bra, men jeg kan fortsatt skimte flimringen i enkelte scener hvis jeg er oppmerksom.

Uansett virker det rart at en skal måtte skru ned kontrasten såpass mye for å kunne se en film uten slike forstyrrelser? Mulig jeg bare er veldig sensitiv på dette? Skal prøve å justere litt til fremover og se om jeg kommer frem til noe som fungerer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •