TV som kan erstatte Sony KDL-EX500 46". Hvilken og hvilke retter har jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV som kan erstatte Sony KDL-EX500 46". Hvilken og hvilke retter har jeg?

Hadde da kjøpt meg en Sony 46" KDL-EX500. Siden lageret til butikken jeg kjøpte hos i Norge var tomt, måtte de sende flere fra England. Dager gikk og jeg fikk aldri noe kollinr eller sendingsnr eller lignende. Så sendte jeg mail og lurte på hvorfor det tok lang tid. Da hadde visst fabrikken til Sony i England brent ned. Just my luck....

Så hvilke rettigheter har jeg? Det har vært flere gode tilbud andre steder jeg har gått glipp av pga tiden jeg har ventet...

Så leter nå etter en erstatter tv. Minimum 46", 100Hz, godt sortnivå, men ikke plasma. Noen forslag?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabrikken til sony brent ned i england? :P.

Sonys tver settes stort sett sammen i Spania eller øst-europa, om jeg ikke er på bærtur. Nei, tven din er dessverre sluttsolgt og sluttprodusert, siste rest ankom norge i starten av august. Alt annet er nok hvite løgner og unnskyldninger..

Men, jeg ville bedt om å få KDL-46EX721 til samme pris, alternativt at du betaler et mellomlegg, som kompensasjon for den lange leveringstiden og motstridende meldinger. Dette er en slags etterfølger til din tv, med 200Hz, 3D-støtte og et betydelig smekrere design . Butikken du har handlet oss ønsker selvfølgelig at du skal bli fornøyd, så snakk med de om dette.

Rent rettighetsmessig så har du bare krav på å få igjen pengene dine dessverre..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det var ikke fabrikk jeg mente, men hovedlageret til Sony i England...
    Skal sende en mail snart og spørre om den tv-en til samme pris...
    Dog vet jeg ikke om det jeg får den tven til den prisen da de sier at det er 120 andre som også hadde bestilt den TV-en og fordi de ikke har den på nettsiden (Jeg vet at de alltids kan få inn flere om ønske).

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt den på en nettbutikk eller i vanlig butikk?

Eller rettere sagt, ahr du kjøpt den på dustin, elkjøp eller lefdal?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nettbutikk, Dustin...

Ringte de idag, makan til dårlig kundeservice har jeg aldri opplevd... Jeg som syntes at Elkjøp var gale, de var ikke i nærheten så dårlige som Dustin...

Nei, EX-721 var ikke aktuelt (selv om jeg ville betale mellomlegget fra EX-500 og opptil denne. Kunne faktisk ikke betale mellomlegget på en eneste tv. Jeg fikk klar beskjed om å enten vente på Sony EX-500 (eller annen tv som Sony velger) eller å få LG LK530 47" til samme pris.

Hva mener du jeg burde gjøre, Alastor?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dustin er tydeligvis ikke interessert i å gjøre deg fornøyd. Du har som sagt ikke krav på en kompensasjon, så om de ikke er interessert i å hjelpe deg, er det lite du får gjort utover å ikke handle der noe mer.

Hev kjøpet, ta tilbake pengene og vent på et annet godt tilbud?

Menneh - vil de IKKE la deg velge noen annen tv enn å vente eller en utvalgt de selv har? Det er jo latterlig. Og ulovlig. Send de dette her:

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren
    a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
    b) kreve oppfyllelse etter § 21
    c) kreve heving etter § 23
    d) kreve erstatning etter § 24.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

§ 20. Tilbakeholdsrett

Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av selgerens forsinkelse, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

§ 22. Forespørsel

Dersom selgeren spør om forbrukeren vil motta levering tross forsinkelsen eller underretter forbrukeren om at tingen vil bli levert innen en angitt tid, men forbrukeren ikke svarer innen rimelig tid etter at han eller hun har fått meldingen, kan forbrukeren ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt.

§ 23. Heving

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.
    Du har en soleklar rett til å kansellere ditt kjøp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg kunne få hevet kjøpet, men et bedre tilbud enn Sony'en tror jeg at jeg må lete lenge etter :S
    Han jeg snakket med på telefon sa at jeg kunne få pengene tilbake, lg til samme pris eller vente.
    Han sa jeg ikke kunne betale mellomlegget fordi det ble for mye arbeid for Dustin. Så orket ikke jeg å krangle med han og ga opp på å få annen tv med å betale mellomlegget. Så sa jeg at i ventetiden hadde det vært flere gode tilbud som ikke er nå lenger, og han sa at det var mitt problem og at det ikke hadde noe med Dustin.

Uansett så sendte jeg mail direkte til Sony og håper på at de kan være litt mer hjelpsomme... Synes dog Dustin burde gitt bedre service, trodde de hadde fått skryt for god service tidligere?

Om jeg velger å få igjen pengene, hvilke andre tv-er anbefaler du som er 46"/47" lcd eller led og til maks 8000 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Jo, jeg kunne få hevet kjøpet, men et bedre tilbud enn Sony'en tror jeg at jeg må lete lenge etter :S
    Han jeg snakket med på telefon sa at jeg kunne få pengene tilbake, lg til samme pris eller vente.
    Han sa jeg ikke kunne betale mellomlegget fordi det ble for mye arbeid for Dustin. Så orket ikke jeg å krangle med han og ga opp på å få annen tv med å betale mellomlegget. Så sa jeg at i ventetiden hadde det vært flere gode tilbud som ikke er nå lenger, og han sa at det var mitt problem og at det ikke hadde noe med Dustin.

Uansett så sendte jeg mail direkte til Sony og håper på at de kan være litt mer hjelpsomme... Synes dog Dustin burde gitt bedre service, trodde de hadde fått skryt for god service tidligere?

Om jeg velger å få igjen pengene, hvilke andre tv-er anbefaler du som er 46"/47" lcd eller led og til maks 8000 ?
    Du kunne heve kjøpet men ikke betale mellomlegget!? Da er vel saken ganske enkel... hev kjøpet, så bestiller du en annen modell der på pur f? Aller helst burde du jo valgt en annen forhandler når de oppfører seg så til de grader idiotisk.

Om du ikke vil ha plasma (jeg må innrømme at jeg har blitt litt plasma-fanatiker), så ville jeg anbefalt deg å gå for en LCD-TV med vanlig baklys i den prisklassen. Min personlige mening er at både sonedimming og kant-LED fører med seg altfor mange ulemper i den prisklassen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    UE46D6325 som er på tilbud nå får du til 7995,-. Denne er OVERLEGEN ex500, som er en utgått fjorårsmodell. Langt bedre bildekvalitet, nett-funksjoner og design. Samt 3d-støtte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det verdt å strekke meg 2k ekstra å gå for Sony KDL-EX721 ? (om jeg skal det må det være betydelig mye bedre bilde på den...)

Tror jeg kommer til å heve kjøpet, vil bare se hva Sony svarer på mailen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    721 er tilsvarende D6325, bare ikke på tilbud. Flott tv, men ikke verdt enda 2000,- mer i mine øyne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •