Hvilken oppløsning på dekoderen er å foretrekke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppløsning på dekoderen er å foretrekke?

Hei!

Er det sånn at det "lønner seg" å bruke 1080i på dekoderen, og la TVen ta seg av resten? Eller er det en fordel å kjøre 1080p på dekoderen?

Signalet er vel ikke mer enn 1080i, am I right? Noe sier meg at det er mest riktig å bruke da

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekodere har ikke 1080p-ut etter hva jeg vet, kun 1080i og 720p. Og rett innstilling er da 1080i vanligvis . 720p dersom du ser mye på NRK.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Dekodere har ikke 1080p-ut etter hva jeg vet, kun 1080i og 720p. Og rett innstilling er da 1080i vanligvis . 720p dersom du ser mye på NRK.
    Riktig, og skal du ha 1080p så må receiveren fikse dette...hvis den kan...
    kommer an på modellen...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nå ihvertfall velge 1080p ut på min Canal Digital HD dekoder... : )

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, må ha kommet i en nyere oppdatering. Vil allikevel ikke anbefale å bruke denne, la tven ta seg av deinterlacinga, ikke dekoderen. TVer er som regel mye bedre til dette enn ellers - og tv-kanalene er 95% i 1080i!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Jøss, må ha kommet i en nyere oppdatering. Vil allikevel ikke anbefale å bruke denne, la tven ta seg av deinterlacinga, ikke dekoderen. TVer er som regel mye bedre til dette enn ellers - og tv-kanalene er 95% i 1080i!
    Var det jeg trodde

Jeg har alltid hatt muligheten til å velge 1080p på denne dekoderen her ihvertfall (har hatt den i ett år, CD HD uten opptak), men den har vært mørk helt fram til jeg kjøpte meg FullHD-TV. Men har holdt meg på 1080i anyways, men ville bare høre for sikkerhetsskyld....

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde 720p innstilling på dekoderen gav best bilde jeg... Er dette feil da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer vel litt fra tv til tv. I ditt tilfelle tror jeg 1080i vil gi bedre resultater, for jeg er overbevist om at VT30-en skalerer og deinterlacer bedre enn dekoderne til Canal Digital og Viasat. Kjører du derimot signalet gjennom f.eks. en receiver for prosessering bør du kjøre 1080p ut fra den for å unngå at bildet skaleres flere ganger, men du bør fortsatt ha 1080i valgt i dekoderen.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe fordel å bruke receiver til prosessering egentlig? Har satt min på passtrough

Bonusspørsmål...hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den kan faktisk avhengig av modell på tv og receiver ha bedre prosesseringsteknikker som vil gi bedre bilde enn om tv-en skulle ta all skaleringen selv. Så har du den muligheten er det jo verdt å prøve, men du må justere litt på innstillingene på tv-en mest sannsynlig. Om det er minimal forskjell så kan det muligens lønne seg å justere dem i receiveren. Utover det så er det mye smak og behag. Jeg synes noen av modusene til Harman/Kardon sin AVR360 gir et godt tilskudd til bildet, men gleden drepes litt av det at alle modusene til AVR-en aktivt justerer kontrastnivå (fluctuating brightness som resultat), så jeg kjører passthrough grunnet det.

Det er egentlig bare å prøve de mulighetene man har, og så sitter man igjen med det man synes er best selv. Som min far påpeker når jeg finner svakheter ved TV-en hans som ville irritert meg mer enn min egen så sier han alltid "Det er nå jeg som skal se på den, og ikke du".

Moralen er, prøv deg frem etter egne preferanser. Det skal være nok tips i tråden nå til hvordan du skal kunne oppnå gode resultater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p ut fra dekoder er helt klart å foretrekke, så slipper du å bytte fram og tilbake hver gang du bytter mellom en HD kanal som sender i 720p, og en som sender i 1080i.

det beste hadde dog helt klart vært pass-through.

jeg får dog ikke sette 1080p (eller pass-through) på min CD HD pvr (kabel), noe som irriterer meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste sender vel i 1080i her såvidt jeg har skjønt, og dersom du setter på 1080p så vil jo dekoderen ta skaleringa uansett og det er jo helst det man ønsker å unngå all den tid oppskaleringa i TV-en (eller en evt. receiver) som oftest fungerer bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    De fleste sender vel i 1080i her såvidt jeg har skjønt, og dersom du setter på 1080p så vil jo dekoderen ta skaleringa uansett og det er jo helst det man ønsker å unngå all den tid oppskaleringa i TV-en (eller en evt. receiver) som oftest fungerer bedre.
    Sport sendes som oftest i 720p, med mindre noen har sovet på jobb.

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Sport sendes som oftest i 720p, med mindre noen har sovet på jobb.
    Dette er ikke riktig. Hvilken oppløsning sport sendes på er avhengig av hvilken kanal det sendes på.

Du får best bilde ved å la tv'n opp/nedskalere sendingen (stille inn dekoderenen på oppløsingen valgte kanal har), da stort sett alle tv'r er bedre på dette enn dekoderen.

De fleste HD kanaler sender 1080i. Unntakene er NRK 1 HD, NRK 2 HD, NRK 3 HD, SVT 1 HD og TV2 PL (1, 2 og 3) HD kanalene som sender 720p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "native" er best for de som har muligheten for det....

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ser mest på Discovery Channel HD, History HD og de der, så er 1080i bedre enn 720p?

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Hvis jeg ser mest på Discovery Channel HD, History HD og de der, så er 1080i bedre enn 720p?
    Ja!

En god del klarere/skarpere bilde med 1080i på min Sagem HD-PVR fra Canal Digital på disse kanalene.

Prøv selv og se om du om du opplever det samme.
    Mulig det ikke er så stor forskjell hvis du har en annen dekoder.

Det beste er selvsagt "native"(slippe signalene rett gjennom) som Haugen påpekte, for de som er så heldige å ha en slik dekoder vel å merke. Da slipper en å skifte oppløsning for hele tiden ha det beste bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •