Hjelp til valg av TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til valg av TV

Hei,

Jeg har lyst på ny TV, og har prøvd å finne ut litt om hvilken TV som er best for meg. Men jeg har relativt lite kunnskap om dette fra før av, så det er ganske vanskelig å gjøre et godt valg. Det er jo også snakk om ganske mye penger, så jeg vil jo bli fornøyd når jeg først går til innkjøp av en TV. Jeg ønsker en 50", og tenker å bruke mellom 8-10.000.

TVen skal brukes i all hovedsak til spilling (Xbox), og en del filmer og serier med HDMI fra PCen.

Er det noen soleklare favoritter der ute jeg absolutt burde ta en titt på? Plasma eller LED? Det er en del lys i rommet der TVen vil stå, så den bør ikke være ekstremt "sårbar" mot lys. Ellers går det jo an å skaffe seg en feit rullegardin....

Edit: Kan også legge til at 3D ikke er interessant. (Avskyr 3D..)

På forhånd tusen takk!

Mats

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Led Tver er gjerne mer lyssterke enn plasma, så om det er et veldig lyst rom med vinduer rett på siden, eller bak i rommet, så bør ofte led vurderes. Om det er et normalt rom, så er dagens plasmaskjermer såpass gode, at det sjelden er noe problem. Led er fortsatt dyrere enn tilsvarende utstyrt plasma, så du vil oftest få mer tv for pengene om du velger plasma. I forhold til størrelse, så vil du ofte se at led-tvene ofte hopper fra 46" til 55", så du finner få 50" der. I plasmaverden er gjerne 50" en mer standarisert størrelse.
    Mitt tips i forhold til 50" er Panasonic sin G30-modell.. fantastisk god tv for pengene.. mulighet for å sette kabel- eller riksTV-kortet rett i tven, og så ha en minnepinne eller liten harddisk koblet til for å få opptaksfunksjon. Mulighet for å kjøpe til en usb-adapter for å få trådløs oppkobling til nett, samt streame trådløst video, musikk og bilder fra pc uten å bruke kabel.. og fantstisk god bildekvalitet.
    Andre plasma-alternativer vil være fra Samsung og LG, ofte bedre design, men litt ned på bildekvalitet i forhold til Panasonic.. Samsung har ofte hatt litt bedre støtte for formater når det gjelder streaming fra pc, men dette tror jeg begynner å bli likt mellom produsentene..

I forhold til streaming fra pc, så er det støtte for DLNA du må se etter.. Har tven det, så slipper du kabel fra pc til tv..

I forhold til led og som er tilsvarende utstyrt, så må du ned på 46" for å finne noe innenfor prisen du har satt. Så det spørs hva som er viktigst.. størrelse eller lysstyrke

Forøvrig, så bør du ikke tenke så mye på om en tv er 3D eller ikke.. 3D-funksjonen er jo av om du ikke sender 3D-materiale inn til tven (Eller manuelt slår den på). Bildebehandlingen som er i en 3D-tv er ofte veldig god, så ALLE 3D-tver vil være gode på alt annet også..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for glimrende info! Tror jeg satser på Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G30Y. Lønner det seg å kjøpe TV på nettet, eller er det like greit å stikke til butikken og få den med seg?

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FalconPS
    Tusen takk for glimrende info! Tror jeg satser på Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G30Y. Lønner det seg å kjøpe TV på nettet, eller er det like greit å stikke til butikken og få den med seg?
    Kroner 8995 inkludert frakt fra nett, så da er det jo bare å stikke bort til butikken å sjekke hva de skal ha for den der....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klubben er god på pris der ja :-D
    Jeg er litt "Old School" på den type produkter og foretrekker å kjøpe sånt i butikk, siden man ikke kan være 100% sikker på at noe kan gå galt før eller senere.. Likevel om kjøpsloven gjelder, så har jeg erfart at nettbutikker kan ha en fæl tendens til å bruke laaaaang tid på alt som har med service å gjøre etter kjøp :-D Men er det nettbutikk som også har butikk-butikker som klubben, så har du jo en fysisk plass å foholde deg til om noe skulle gå galt :-D

Du kommer til å bli fornøyd med den tven tror jeg.. Den har forøvrig en "ferdigkalibrert" THX-modus i forhold til bildet i menyen, som gir et fantastisk bilde i forhold til film. Bare vær klar over at denne modusen er kalibrert for et HELT mørkt rom, så jeg ville brukt denne på høst/vinter, og eventelt brukt en av de andre den lyse tiden av året..(THX-modusen kan virke litt for mørk i et lysere rom..) 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier. Jeg stikker innom litt forskjellige butikker i morgen og sjekker. Kan jeg kjøpe TVen i f.eks. Marcus Thranes gate og få den med meg hjem på stedet?

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Sasquatch]Klubben er god på pris der ja :-D
    Jeg er litt "Old School" på den type produkter og foretrekker å kjøpe sånt i butikk, siden man ikke kan være 100% sikker på at noe kan gå galt før eller senere.. Likevel om kjøpsloven gjelder, så har jeg erfart at nettbutikker kan ha en fæl tendens til å bruke laaaaang tid på alt som har med service å gjøre etter kjøp :-D Men er det nettbutikk som også har butikk-butikker som klubben, så har du jo en fysisk plass å foholde deg til om noe skulle gå galt :-D

Kan være litt enig med deg der, men bare litt. Viktigste er jo å sjekke omdømmet til den nettbutikken en velger.. Et annet poeng ved reparasjoner, så må jo også de aller fleste "fysiske" butikkene sende TV avgårde for å få de reparert. En ting er viktig hvis du skal handle via nett; ta vare på orginal embalasjen. Ta også bilder av hvordan den er pakket, når du åpner esken første gangen, hjelper deg med å huske hvordan delene var pakket hvis du må sende den tilbake.. Den ene gangen jeg sendte et TV i retur via posten, gikk det både raskt og greit... Og jeg fikk selfølgelig refundert retur utgiftene...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marcus thranes gate?