Diskusjon med Kuro-fanatiker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer robin882 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon med Kuro-fanatiker

Hei, jeg har en diskusjon med en Kuro fanatiker som mener at Kuro selv idag er bedre enn Bravia HX923 når det kommer til sort-nivå. Er det sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, under noen omstendigheter, f.ex kan pioneeren slå seg helt av om det er helt sort. Men det er ikke veldig praktisk. Sony'en kan dimme/slå av, så den har tilsvarende ytelse også om det er helt svart. Derfor jeg siterer bildet med et sjakkbrett istedet for et helt sort bilde. Tipper de er veldig lik, eller at pioneeren er litt bedre. Det kommer veldig ann på hvilket bilde du viser på skjermene hvem som vinner.

Pioneer PDP-LX5090 Kuro Plasma Calibration & Benchmark Tests Black level Deepest we've measured so far (0.0031 cd/m2)
    Sony KDL-46HX923/ KDL-55HX923 (HX923) 3D LED LCD TV Review Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.05 cd/m2

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882
    Hei, jeg har en diskusjon med en Kuro fanatiker som mener at Kuro selv idag er bedre enn Bravia HX923 når det kommer til sort-nivå. Er det sant?
    Ja ;-) spesielt KRP modellene (KRP = KURO REFERANCE PANEL)

Kuro er faktisk sortere når den viser sort, eller sort i bilde, en når den er avslått.... (slik jeg har forstått det, og opplever på min KRP-600A)

Ingen LCD skjermer klarer vise sortere bilde en avslått skjerm.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser jo i tester hvor de påpeker negative ting om tven "kuro er fortsatt sortere" sier de ofte.

Men om dette her er så bemerkelsesverdig tror jeg ikke, skal jo være rimelig godt trent øye for å se det, samtidig påvirker jo lysforhold sortnivået veldig. Skal man se forskjeller må det vel være i en helt sort batcave, og der er det jo projektor som gjelder uansett

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uhhh ja, langt dypere. HX923 er en LED-LCD TV. Kuro er kongen av plasma. (Med andre ord, konge av flat skjermer :P)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ingen tvil, LCD / LED ligger laaaaaaangt unna Kuro, og når det er sagt stiller også Panasonics nåværende plasmaer på ingen måte i samme liga heller. Det viser jo egentlig en hel del av hvor unik denne teknologien faktisk var, og hvor synd det er at Panasonic ikke fullt ut har maktet å bringe teknologien videre til tross for oppkjøp av patenter.

Selv om en skulle tro at effekten av den vanvittige sortnivået i Kuro-TVene kun oppleves som subtilt er ikke det min erfaring i praksis. Selv med litt lys påslått oppleves dynamikken i disse Pioneer-TVene som helt vanvittig rå, ikke minst fordi ANSI-kontrasten er helt hinsides.

Så jeg ville nok ikke vært så kjapp med å kalle kompisen din for en fanatiker, etter mitt syn har han helt rett, selv om selvsagt funksjoner som 3D, forbedret bevegelsesprosessering (= noe bedre bildeflyt, men Pioneerene er jo veldig gode også der bare så det er sagt...), design og diverse øvrige "snacks" jo er noe som taler i Sony TVens favør...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at panasonic uten problem klarer å lage en "kuro" nå når de har pioneer patenter og folka i ryggen - men at TVen da, i likhet med kuro ville blitt uforholdsmessig dyrt og derav lavere salg og profitt- noe som jo var stor skyld i pioneer kuttet kuro..

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ingen tvil, LCD / LED ligger laaaaaaangt unna Kuro, og når det er sagt stiller også Panasonics nåværende plasmaer på ingen måte i samme liga heller. Det viser jo egentlig en hel del av hvor unik denne teknologien faktisk var, og hvor synd det er at Panasonic ikke fullt ut har maktet å bringe teknologien videre til tross for oppkjøp av patenter.

Selv om en skulle tro at effekten av den vanvittige sortnivået i Kuro-TVene kun oppleves som subtilt er ikke det min erfaring i praksis. Selv med litt lys påslått oppleves dynamikken i disse Pioneer-TVene som helt vanvittig rå, ikke minst fordi ANSI-kontrasten er helt hinsides.

Så jeg ville nok ikke vært så kjapp med å kalle kompisen din for en fanatiker, etter mitt syn har han helt rett, selv om selvsagt funksjoner som 3D, forbedret bevegelsesprosessering (= noe bedre bildeflyt, men Pioneerene er jo veldig gode også der bare så det er sagt...), design og diverse øvrige "snacks" jo er noe som taler i Sony TVens favør...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, de sitter jo på hele Kuro-teknologien, men foreløpig er den tydeligvis for kostbar å replikere... Antar Panasonic gjør hva de kan for å hente inn "forspranget", slik at en med tider og stunder kan se noe tilsvarende i butikkhyllene atter igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Panasonic har kjøpt Pioneers "KURO" patenter som det kan virke som, vil de nok implementere dem de neste årene. Men det forutsetter at Samsung og evt. andre produsenter nærmer seg svartnivået til Panasonic. De driver butikk og vil nok ta vare på denne opplagte konkuransefordelen så lenge de kan.

Inntil videre er vel LCDenes sonebelysning ikke en reell konkurrent. Må vel egentlig ha 1920X1080 dioder/soner for å matche KURO 8)

Mener å ha lest (i Home Teather Magazine?) at målt svartnivå var bedre på VT20 enn på VT30. Kan 3D-kravet til ekstra lysstyrke være årsaken? Tidligere målte Hjemmekino svartnivå\kontrast. Synes som det er slutt på det

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vesentlige problemet i dag, kontra når Pioneer lagde Kuro er dagens krav til energiforbruk. Om dere har fulgt med på energiforbruket og den reduksjonen som er kommet de to siste årene, samt krav fra EU om å bruke mindre energi, så skjønner man fort at Kuro i dag ikke kunne vært laget. om man kan bruke så mye energi man vil så kunne Panasonic produsert en plasma i morgen som langt overgår Kuro. Da kunne man laget en modell med sortere frontglass og sterkere og mer effektiv fosfor bak. problemet er også 3D. fordi 3D krever ekstra lysstyrke kan ikke glasset være for mørkt. Det ville da hindret lyset for mye. Et tredje aspekt er innbrenninger. om man bruker et mørkere glass og øker lysstyrken for å være sterk nok til å lyse tilstrekkelig i lyse scener, vil muligheten for innbrenninger øke. Det er med andre ord mer kompleksitet i dette enn om Panasonic greier å lage en modell som matcher Kuro. Det kan de når de vil, om ikke de nevnte tingene hadde hindret det.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor Panasonic ikke har kommet ut med en "Panasonic Kuro" Som ligner KRP 500 i billedkvalitet men har full 1080p 3D uten noe crosstalk, 2 3D briller inkludert, med nettleser og alle apps og widgets man får i dagens TVer. Og bare 3cm tykk Ville solgt som kaker!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å måle kontrast er ikke så lett lenger på dagens flatskjermer. mange skjermer skrur nemlig av hele lyset når man sender inn et sort testbilde. da vil man rett og slett ikke få opp kontrasttall. Da er det viktigere å se på mer vesentlige aspekter som skjermens evne til å vise detaljer i skygger. Det er nemlig langt vanskeligere enn å vise en sort skjerm.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Skjønner ikke hvorfor Panasonic ikke har kommet ut med en "Panasonic Kuro" Som ligner KRP 500 i billedkvalitet men har full 1080p 3D uten noe crosstalk, 2 3D briller inkludert, med nettleser og alle apps og widgets man får i dagens TVer. Og bare 3cm tykk Ville solgt som kaker!
    Du listet nettopp opp en VT30 haha
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Du listet nettopp opp en VT30 haha
    Ja bortsett fra alt det den ikke har i forhold til KRP hehe

*edit* tenker jeg blir nødt at følge opp med litt fakta på den kommentar for ikke at bli oppfattet som en Pioneer fanboy.
    Nevner derfor

KRP reel kontrast (ikke sånn slagstriks kontrast)
    KRP = 20500:1
    VT30 = 4450:1

Svartnivå
    KRP = 0,007
    VT30 = 0,02

Litt forskjell er der jo. Men anbefaler at lese noen av J.Haugens uttalelser om KRP vs. VT30 og andre skjermer for han har rett i mange argumenter om hvorfor KRP ikke bare er helt perfekt. For ingen skjerm er perfekt til alle formål og brukere.

Les evt. mer her om KRP-500 Vs. Pioneer LX5090 Pioneer KRP-500 Picture Quality Details | KRP-500 Testing & Comparing | Pioneer Television Contrast Ratio

.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr eid en KRP selv jeg og LX5090 så jeg vet godt hva styrkene er på de forskjellige skjermene. Ingen tvil om at KRP måler høyere kontrast og lavere sortnivå, men livet må gå videre for det
    i de flestes øyne har både VT20 og VT30 et godt nok sortnivå
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Enda viktigere enn kontrasten er etter mitt syn ANSI-kontrasten, som er den som gjør at disse Pioneerene "stikker seg frem" som de gjør også i litt lysere omgivelser.

Uansett har dessverre jfinneru rett - Pioneers TVer er borte for godt, så får en bare håpe at Panasonic blir befengt med en eller annen gal entusiast av en konsernsjef som bare MÅ produsere en TV på nivå med Kuro - alternativt at de finner ut hvordan de kan levere tilsvarende specs uten at fabrikken må legge ned etter første produksjonsrunde...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr eid en KRP selv jeg og LX5090 så jeg vet godt hva styrkene er på de forskjellige skjermene. Ingen tvil om at KRP måler høyere kontrast og lavere sortnivå, men livet må gå videre for det
    Ja livet går videre, og jo flere skjermer jeg ser på, jo bedre føles kuro`n min... ;-)

Blir nedtur den dagen den slutter å virke! Får håpe Pioneer sine servicefolk klarer å holde liv i den i mange mange år enda. Kanskje de har nye ferske KRP plasma paneler på lager, så når den dag kommer, så får jeg en "ny" skjerm igjen :-) :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic hadde vel for et par år siden en cost no objekt modell. kanskje vi i EISA bør hinte litt til dem om at det hadde vært en god ide å lage en limited edition med Kuro specs. spørsmålet er om det er mulig å omgå EU sine energidirektiver.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic hadde vel for et par år siden en cost no objekt modell. kanskje vi i EISA bør hinte litt til dem om at det hadde vært en god ide å lage en limited edition med Kuro specs. spørsmålet er om det er mulig å omgå EU sine energidirektiver.
    Hehe,
    de får gjøre så CanalDigital sine mottakere, en lampeledning bryter på strømkabelen, slik at den bruker 0 strøm når den er avslått, og en timer som skrur den av etter 4 timer...

Ellers tror jeg ikke det er noe problem å omgå EU sitt regelverk når det gjelder High-end og Referanse modeller. :-)

Dette kjenner vi jo igjen fra Hi-fi "High-end" verden. Ville vært dumt å forby klasse A forsterkere grunnet masse watt inn, og lite watt ut. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "no cost" modellen du snakker om er det Panasonic TXP-Z1 / Z11 Series Plasma TV (46", 54") test - alaTest.com - dingz.no
    denne du da tenker på?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •