Strømfilter for å fikse brumming fra tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer anders72 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømfilter for å fikse brumming fra tv?

Hei!

Har kjøpt ny tv, Sony 55HX920. Den er perfekt bortsett fra at det kommer summing/brummelyd fra den når jeg skrur på downlights som jeg har i taket.

Prøvde å kople på en sånn lynvern boks som skulle ha noen form for filter, men det hjalp ikke.

Er derfor på jakt etter ett strømfilter som kan fjerne all støy fra downlightsene som kan koples inn før tven

Noen som har noen anbefaling basert på egne erfaringer?

På forhånd takk for svar
    Anders

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at det dimmer på disse downlightsene dine. Den dimmer vel ikke tilfeldigvis den kontakten som TV er koblet i?

Og forresten er det 12v eller 230v downlights?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Antar at det dimmer på disse downlightsene dine. Den dimmer vel ikke tilfeldigvis den kontakten som TV er koblet i?

Og forresten er det 12v eller 230v downlights?
    Det er dimmer ja.

Downlightsene er integrert i taket, slik at de står ikke i noen kontakt, men går på samme kurs som resten av stua. Tror det er dimmeren som skaper støyen, men dimmerne er integrert i strømforsyningene som ligger oppe skjult i taket. Det er ikke mulig å bytte dimmer uten en større jobb.

Derfor tenkte jeg at det enkleste er å sette på et filter som kan fjerne støyen.

Anders

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke kan/vil fjerne/skifte dimmeren som er på samme kursen som TV får strøm fra, er vel eneste løsning at du henter strøm til TV fra en kurs som ikke har dimmer tilkoblet..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troutmaster
    Hvis du ikke kan/vil fjerne/skifte dimmeren som er på samme kursen som TV får strøm fra, er vel eneste løsning at du henter strøm til TV fra en kurs som ikke har dimmer tilkoblet..
    Hei!

Det er ikke mulig uten å dra en ledning fra et annet sted i huset ettersom stua er en kurs.

Vet det finnes strømfilter som kan fikse problemet, men på jakt etter noen som har konkret erfaring og kan anbefale et filter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn at man er på sikre siden. Men har du galvanisk skille på TV-signal kontakten? Hvis ikke, ta ut tvsignal kabelen og se om det forsvinner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det finnes strømfilter som kan fikse problemet, men på jakt etter noen som har konkret erfaring og kan anbefale et filter
    Det var fint, for jeg måtte gi opp etter å ha prøvd en rekke støyfiltre i meget høy prisklasse på Pioneer PDP-508XD. Det endte med at jeg solgte skjermen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en midlertidlig skjøte ledning fra en annen krus. Se om det blir noen forskjell når du slår på downligts'ene.

Har du bare en trykk knapp for å betjene lyset eller en vanlig dimmer med et rundt hjul?

Tipper trafo'ene ligger oppe i spott kassene. Hvis de er bygd inn vegg/tak uten mulighet til å komme til dem, så er det i så fall ulovlig.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bOMS
    Bare sånn at man er på sikre siden. Men har du galvanisk skille på TV-signal kontakten? Hvis ikke, ta ut tvsignal kabelen og se om det forsvinner.
    Enig.

Hvis du ikke har kabeltv, så prøv å lag en skjøteledning til tv, der du fjerner jordings ledningen. Kan godt ver at du sliter med jordingsløyfe som lager brumm..

Prøv også å snu støpselet til tv.

Hjelper ikke dette, så nytter det nesten ikke med allverdens strømfilter.

Hvis du kun får bedre resultat med skjøteledning til et annet rom som har en annen kurs, så er det elektrikkeren neste. Få lagdt en egen kurs til TV / Audio, fra sikringskapet ditt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tven har ikke jordet ledning, så det hjelper ikke å bruke en ujordet skjøtekabel.

Å ta ut antenneledningen hjelper ikke. Men det hjelper å ta en ledning fra en annen kurs til tven.

Dimmerene ligger i selve strømforsyningene som er i taket, som nok kan byttes, men det er jo endel arbeid og koster litt.

Har bestilt et strømfilter, krysser fingrene for at det funker. Hvis ikke skal jeg prøve å få bruttern til å bygge et for meg.

Anders

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders72
    Tven har ikke jordet ledning, så det hjelper ikke å bruke en ujordet skjøtekabel.

Å ta ut antenneledningen hjelper ikke. Men det hjelper å ta en ledning fra en annen kurs til tven.

Dimmerene ligger i selve strømforsyningene som er i taket, som nok kan byttes, men det er jo endel arbeid og koster litt.

Har bestilt et strømfilter, krysser fingrene for at det funker. Hvis ikke skal jeg prøve å få bruttern til å bygge et for meg.

Anders
    Tviler på at du klarer å lage et strømfilter som virker. Det enkleste ville vært å kjøpt en stor skilletrafo til annlegget ditt, men den blir tung og sansynlig dyr...

Hvor mange lamper i taket er det snakk om? sikkert billigere å skifte ut heile "skitten", eller i det minste skiftet trafoer. Er generelt skeptisk hvis lampe-trafoer lager slik støy, tyder på feil, og kan være brannfarlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går ann å sette ett nettfilter inn før lysanlegget ditt for å hindre at det plager resten av de elektriske apparatene
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...med_nettfilter
    Det vil føre til at lysanlegget vil trekke jevnt fra nettet, og muligens fjerne støyen.
    Men selv er jeg bare vant til å gjøre dette på større maskiner med 3fasede nettfiltre.
    Og så er det ett problem med nettfiltre at de gjerne slår ut jordfeilbryteren med mindre den har høy nok tolleranse, ihvertfall med de nettfiltrene jeg bruker.

Eventuelt så er det en jordfeil på lysopplegget dit, og da kan alle elktroniske apparater ta føyken med tid. Men den brummingen, er den i høytalerene på TVen? Eller fra noe annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du klarer å lage et strømfilter som virker. Det enkleste ville vært å kjøpt en stor skilletrafo til annlegget ditt, men den blir tung og sansynlig dyr...
    Prøvde også skilletrafo på Pioneer 508. Det hjalp heller ikke....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe forskjell om du har lyset på lav eller full styrke? Støyer gjerne mindre på full styrke.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En on-line ups vil nok løse problemet. De blir kansje i dyreste laget men
    hvis du kan få låne en et sted å teste så hadde det kansje et forsøk vært.

Denne er på 700 watt, TV din trekker 200 watt men on-line upser lages desverre ikke så små. Jeg vet ikke om noen.

prisen er eks mva

APC Smart-UPS RT 1000VA 230V

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er problemet med støyen fikset.

Prøvde først et strømfilter fra Monster Cable til 1000kr, men det hjalp ikke.

Fikk et filter fra et bekjent elektrogeni, et industrifilter til 200-300 kr som han monterte på ledninger.

Fikset problemet med en gang. Dette filteret tåler det meste, så jeg har koblet tv, forsterker osv via dette.

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter filteret som du fikk?
    Hvor får jeg kjøpt det og kan det hjelpe mot buzzing fra tv?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenstj
    Hva heter filteret som du fikk?
    Hvor får jeg kjøpt det og kan det hjelpe mot buzzing fra tv?
    Det fikser problemet kun dersom brummingen skyldes støy på strømnettet.

Vet ikke hvor du får kjøpt det, men det heter Corcom 3EQ1 F7258.

Det ser slik ut:
    Corcom 3EQ1 RFI Line Filter F7258 3A 120 250V 50 60Hz - RecycledGoods.com

Vær klar over at dette ikke er CE godkjent på noen måten ettersom det ikke er forbrukerprodukt, og at man må kople til ledninger selv.

Anders

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at det løste seg.

Filteret ser det ut som at man kan kjøpe her:
    http://no.farnell.com/jsp/bespoke/be....jsp&nav=false

Jeg ville bygget det inn i ett kabinett siden det er åpne terminaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •