Er billig Led-tv verdt å kjøpe? Hvilken burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er billig Led-tv verdt å kjøpe? Hvilken burde jeg velge?

Er det noe poeng i å kjøpe LED-TV til under 6000kr?
    Er det bedre å bruke pengene på lcd til under 6000kr?

Philips 47PFL9603, hvordan måler denne seg med TV-er til rundt 6500kr? (dette er en 2008-modell som kostet rundt 18k da den var ny)

Jeg har sett på disse LED-Tv'ene:
    Sony KDL-EX710 40" LED
    Sony KDL-EX600 40" LED
    Sharp Aquos LC-40LE810E 40" LED

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, men uansett tv, har du ingen andre hjemme å samenligne med, så det blir nok greit uansett.

Ser det er en stund siden du spørte, så du har sikkert kjøpt?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vet ikke, men uansett tv, har du ingen andre hjemme å samenligne med, så det blir nok greit uansett.

Ser det er en stund siden du spørte, så du har sikkert kjøpt?

Har ikke kjøpt, men det nærmer seg. Planen var vel Sony KDL-EX500 46" lcd men den var utsolgt akkurat da jeg tenkte å bestille.

Vi har en TV her hjemme som vi kan sammenligne med, Philips 47PFL9603 som i 2008 kostet 18000kr. Føler det blir litt feil å sammenligne denne med en tv til 1/3 av prisen, men så er denne tross alt 3 år gammel og mye har skjedd på den tid.
    Vi har og en Samsung 32" led tv, som jeg ikke er helt sikker på, men den kostet for 9 måneder siden 3500,-

Krav til ny TV:
    * minimum 40", gjerne 46"/47"
    * Makspris 6000,-
    * Godt bilde, størrelse han ingenting å si. (skal være flatskjerm!)
    * 100Hz eller mer

Jeg vil ikke ha Plasma grunnet faren for innbrening, pc og ps3 er kilder og da kommer bildet til å stå i ro endel, derfor er jeg redd for innbrenning, og jeg vil ikke ha etterslep heller...

Men uansett de LED-tvene jeg har linket til, er de gode?
    Og jeg lest flere steder at billig led ikke er verdt det, er dette sant? Burde jeg heller kjøpe lcd i dette tilfelle?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en gammel Panasonic plasma 37" - fra dengang plasma på denne størrelsen kostet 13 000 - husker ikke helt når jeg kjøpte den, men ihvertfall 5 år siden. Ingen tegn til innbrenning på denne, brukes til film, Xbox og Wii. Igrunnen litt dumt at det ikke er noen synlige tegn for da har man jo ikke noe "alibi" til å kjøpe nytt

Ser at f.eks. LG har 50" plasma nå til 5K og da er det jo så billig at man kan ta sjansen. Nyere plasma har vel også innebygget beskyttelse ved at bildet beveges sakte/umerkelig så et stillbilde ikke vil brenne seg inn. Pluss leste også noe om at gassen som brukes i plasma har blitt optimalisert for å ytterligere redusere problemet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg digger bildet på plasma, men synes også gjenskinnet er et stor problem. Har dog ikke testet mange, men har testet Pioneer sin toppmodell, husker ikke nøyaktig navnet men var frå KURO serien og kostet mellom 25k og 30k ny.
    Dog eneste problemet med denne var gjenskinnet.
    Nå vet jeg ikke hvordan de nye plasma-tvene til rundt 6k er i lys.

Rommet den nye tv-en skal stå i er et ganske lyst rom, mange vinduer og lyse gardiner. Og når det er mørkt ute er det ofte innendørs belysning på. Derfor blir plasma igrunnen uaktuelt.

Men jeg lurer fortsatt på om billige LED tv-er gir deg mindre for pengene enn lcd..?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cruze, Uansett hva du gjør tror jeg ikke det er en god ide å kjøpe en 3 år gammel Philips.
    Gjår som meg og sitt på gjerdet litt lenger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lowlevel
    Cruze, Uansett hva du gjør tror jeg ikke det er en god ide å kjøpe en 3 år gammel Philips.
    Gjår som meg og sitt på gjerdet litt lenger.
    Hehe, jeg skal ikke kjøpe den, fordi den står alt i stuen hjemme. Jeg skal ha en tv til en annet rom, og tenkte å bruke Philips'en som "referanse"

Men det største spørsmålet mitt er fortsatt:
    Er det bedre å kjøpe en LCD-TV til 6k eller LED-TV til 6k?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv valgte jeg "gammeldags" LCD-TV (Sony 55ex500). Jeg er veldig fornøyd med denne TV'en. Sammenlignet med LG 50pk550 (plasma) har den bedre opplevd svartnivå (særlig på dagtid/i lyse omgivelser) og mer detaljer i mørke bilder. Den har heller ikke problemer med gjenskinn. Det den mangler litt på er støtte av medieinnhold (video- og lydformater, den er kresen her...), og den er ikke godt egnet til å henge på veggen (veldig tykk til flat-TV å være :-)). I tillegg kan det være litt irriterende at den bruker litt tid på å starte opp fra Standby-modus.

Har ingen erfaring med LED-TV'er, men det jeg har lest av tester på nettet, virker det som de rimeligste modellene stort sett har det samme problemet: ujevnt baklys (lysere langs kanten enn ellers pga. kant-LED). Men det finnes kanskje unntak? Sony's ex500 lider ikke av dette i allefall, og konklusjonen til testen fra Lyd&Bilde er positiv: Utrolig nøytral og lite krevende TV man får knallbilder fra, rett fra esken. Her får man en bildekvalitet som egentlig hører hjemme i LED toppsjiktet, men til en hyggeligere pris. Lyden er nokså tynn og spinkel, så man kommer ikke utenom et eksternt lydanlegg når film og sportsendinger skal nytes til det fulle. Glimrende allrounder som passer til alt!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men den ligger en god del utenfor prisklassen. Jeg leter etter en tv til rundt 6k...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro du får mer for pengene ved å kjøpe LED. Sortnivået på LCD kontra LED er to forskjellige verdener etter min mening. Jeg gikk fra LCD til LED for noen år siden og bildet er utrolig mye livligere, renere og håndterer sortnivået veldig bra i møkre scener som f.eks filmen Batman begins). Jeg bruker TV`n til PC, PS3 og HDI boks fra GET med HDMI på alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lørdag!
    Kan du ikke stikke innom elkjøpt/expert/lefdal etc. og bare se på ulike LED tv'er?
    Vet du skal "passe" deg for det du ser i butikken pga innstillinger, men LED tv'er er helt sykt klare. De du ser i butikkene kan det jo dessuten hende du finner igjen i ulike nettbutikker.
    Syns egentllig det er litt dårlig gjort å se i butikker for så å handle på nett. Men ta deg en runde så blir det kanskje litt klarere?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en runde jeg på Elkjøp, problemet var at de ikke hadde noen i min prisklasse oppe, og de påsto at de ikke hadde noen på lageret heller. Tror det bare var noe han sa fordi han sikkert er for lat til å hente den inn...

De hadde massevis av 32" til rundt 3k og en hel haug med plasma, lcd og led til rundt 9k og oppover.. Skal ta en tur innom en annen dag da en jeg kjenner er på jobb og be han hjelpe meg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •