Skal kjøpe ny LED TV og en ny Plasma TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe ny LED TV og en ny Plasma TV

Jeg har lest litt rundt, men det er jo en million forskjellige modeller hos hver produsent så det er litt vanskelig å orientere seg, og jeg lurer også litt på om det er slik at noen TVer løser panoreringsproblematikken som jeg har forstått er på bluray (24fps). Ser i en nylig tråd at det blir sagt at det "skal" hakke når man ser på bluray, men det synes jeg høres litt pussig ut.

Jeg har generelt ikke så fryktelig god greie på TVer, men har per i dag en Panasonic 42" plasma (ikke full HD) som er tre-fire år gammel. Er i utgangspunktet svært fornøyd med denne - og den gang synes jeg bildet på denne var bedre enn selv mye dyrere LCD-TVer.

Nå skal jeg ha følgende:

*En stk ny TV til stuen, denne er 45kvm, avstand fra der jeg sitter til TV er ca 4.5 meter, ganske mye lys. Skal brukes primært til TV (serier, nyheter, diverse). Her ser jeg for meg en tynn og stilfull LED-TV 50-55". Makspris ca 10,000.

*En stk ny TV til hjemmekinorommet. Dette er 10kvm, avstand til TV ca 2.5 meter. Skal kun se film og spille TV-spill i dempet belysning. Her ser jeg for meg Plasma TV ca 50". Makspris ca 10,000.

Er åpen for rimeligere alternativer til begge rom.

Takknemlige for alle innspill og tips til hva jeg bør tenke på. Antall HDMI-innganger og alt slikt er ikke så viktig da jeg har HDMI-switching i forsterker i kinorom, og kun en til to kilder i stua.
    --
    Thorbjørn

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv til hjemmekinoen din så ville jeg kanskje valgt Samsung sin Ps50C7705, undertegnende har den selv så mulig det gjør meg inhabil akkuratt på valget der, men er storfornøyd med den. Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C7705

I tv stua ville jeg valgt en lysterk tv som har litt funksjoner for å gjøre det mest mulig stilrent. Samsung 46" 3D LED-TV UE46D6325 - Elkjøp
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt på den samsung plasmaen.

Hva gjelder stue-TV så tror jeg nok det er mer aktuelt med 55" enn 46" iom den lange avstanden til TVen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager skimsa litt der. Så ikke at det stod 4.5 meter, trodde det var 2m. Nei da trenger man selvfølgelig et relativt større tv ja. Det som blir et lite problem da er at kvalitet og størrelse ikke akkuratt følger hverandre, men da tenker jeg som så hvis man først skal investere i en tv så kan man jo slå litt på stortromma.
    Hva med denne: Genial tv: Samsung 55" 3D LED-TV UE55D6325 - Elkjøp
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Beklager skimsa litt der. Så ikke at det stod 4.5 meter, trodde det var 2m. Nei da trenger man selvfølgelig et relativt større tv ja. Det som blir et lite problem da er at kvalitet og størrelse ikke akkuratt følger hverandre, men da tenker jeg som så hvis man først skal investere i en tv så kan man jo slå litt på stortromma.
    Hva med denne: Genial tv: Samsung 55" 3D LED-TV UE55D6325 - Elkjøp
    Jepp, har tittet litt på den - den er absolutt under vurdering.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den er absolutt verdt. Relativt fremtidsrettet også med opptak, 3d osv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har vel forsatt litt problemer med innbrenning ?

For en TV som både brukes til film er plasma klart å fortrekk. Når det gjelder statiske bilder og spill, er det forsatt risk for innbrenning. Slik sett er vel Panasonic bedre. Ellers er det vel brukte Pioneer å få tak i. Så vidt jeg vet er de nesten imune mot innbrenning og har forsatt av de beste sortniva som finnes. Ligger vel opptil flere på Finn har jeg hørt til rundt 10k. Klarer man å få tak i en KRP så er det de beste Pioneer til nå.

Til TV i stua kan LCD være greit, selv om jeg selv foretrekker plasma der og. Husk at Plasma har mye videre innsyn. LCD får fort fargefeil når man beveger seg ut av sweet spot.

Lykke til med valget - it's a jungle out there :-P
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nå ha kjøpt plasma til begge rom. Plasma gir fortsatt mest for pengene pr tommer og et mer naturtro bilde. Panasonic er hakket bedre enn Samsung totalt sett.
    10kr for en TV på 55" eller større i minst laget.

Ville ha valgt Panasonic G30 til hjemmekinoen.
    Panasonic Viera TX-P50G30Y - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Den har ikke støtte for 3D, da må du opp i pris til GT30 modellen:
    Panasonic Viera TX-P50G30Y - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Samsung sin 6905 i 51" er den eneste virkelig gode skjermen jeg kan anbefale som koster under 10k:
    Samsung PS51D6905 - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

8005 som er en del bedre koster litt mer:
    Samsung PS51D8005 - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung 6905 ser jo fin ut. Så det du sier er at jeg i prinsipp bør kjøpe lik tv både til stue og kinorom da - gitt mitt budsjett og bruksområder? Var ikke så stor forskjell i pris opp til 8005. Er den verdt tusenlappene? Bedre bilde, andre ting?

EDIT: Angående LCD og synsvinkel så ser jeg ikke helt at det bør være noe kjempeproblem. Med 4.5m avstand til sofaen skal det vel litt til å havne utenfor (?) Er 6905 og øvrige plasmaer kraftige nok til å gi tilfredsstillende bilde i en stor og åpen stue på en lys sommerdag?
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke dette med bilde på dagtid er noe problem med dagens plasmaer. De er blitt mer og mer lysstyrke. Og hvor ofte ser man en film med mye mørke scener midt på lyse dagen? Jeg velger i alle selv et mer naturtro bilde og bedre fargegjengivelse framfor noe mer lysstyrke.

Du finner mer om forskjellene mellom 6905 og 8005 i tråden for Samsung plasmaer for 2011.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å oppsummere så er det Panasonic GT30 (Panasonic TX-P50GT30Y 50” THX-sertifisert full HD 3D-plasma) som anbefales (også foran Samsung 8005) til kinorommet?

Mens Samsung 8005 er best til stuen?
    --
    Thorbjørn

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VT30 har sunket såpass mye i pris den siste tiden at tatt utstyret som er med (3D briller) er prisen ca lik. VT30 er litt bedre enn GT30.

VT30 kr 15 000 (inkl 2 stk 3D briller)
    Panasonic Viera TX-P50VT30Y - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

GT30 kr 12 800 uten briller
    Panasonic Viera TX-P50GT30Y - Plasma-TV - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sånn at Blueray som teknologi skal "hakke", men en vesentlig forskjell på
    ekte film og video er at film "hakker" litt fordi de har færre bilder per sekund, mens video har slike myke bevegelser som får
    bildet til å se ekte ut. Du ser stor forskjell på nyheter og film. Selve hakkingen ved panorering
    er jo en bieffekt av film. De som lager film bruker forskjellige teknikker for å motvirke det, f.eks holde et objekt som er i bevegelse på samme sted i bildet under panorering. Bakgrunnen vil fortsatt hakke. Fordelen med film er at det blir "ordentlig film", det er vanskelig å sette fingeren på det, men ekte film har en annen følelse enn en billig produksjon som er filmet med videokamera.

Alle disse Motion Plus o.l som gjør om film til videolook ødelegger filmopplevelsen. En kan si at bildet blir for bra, teknisk sett så blir det jo mye bedre, men bildet blir jo så ekte at filmfølelsen blir borte!

Amatørfilmskapere (og proffe forsåvidt) har de siste åra prøvd å etterligne denne filmlooken med billigere utstyr, og gjøre om bildet til 24p. Nå brukes det mer og mer digitalt utstyr hvor en greier å få nesten tilnærmet ekte filmbilde. Diverse LCD-tver og bildebehandling gjør det stikk motsatte. At noen foretrekker dette forstår ikke jeg. En må ikke henge seg opp i hva som er teknisk bra, en må se på den totale fealingen i bildet.

Husker ikke hvor jeg leste det, men de sendte et MTV live opptak fra en prisutdeling i 24p, og folk klaget på at det så ut som film, noe uekte, ikke en direktesending.

Plasma har generelt gitt et bilde som gir mer filmlook. Men i en lys stue så blir det så mye refleksjoner (dårlig bilde) at LED/LCD er bedre til tross. Det er jo fordeler og ulemper. Men hvis en skrur av disse bilde-funksjonene så kan en LED-tv vise bra filmbilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •