Bevegelse i bildet, Plasma eller LED

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer runejj sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bevegelse i bildet, Plasma eller LED

Lurer litt på hva som er best av plasma og lcd/led når det kommer til bevegelse og naturlig flyt i bildet?
    Jeg har hatt en Samsung 51" 8005 plasma i 2-3 uker nå og klarer ikke å bli fornøyd med panoreringer og rask bevegelse i bildet. ved pannoreringer hakker bildet som regel veldig mye. Er det noen som løper så blir det "fartsstriper" etter. Og tekst som ruller over skjermen hakker og fartstriper her også. Jeg trudde at plasma skulle være bedre på bevegelse enn lcd...eller er jeg helt på jordet nå? Dette er første plasmaen min så jeg har liten erfaring i plasma verden. Har hatt en Thoshiba Regza lcd og en Philips 8506 led. og disse var det nesten ikke hakking og etterslep i forhold.
    Jeg har prøvd alle ferdig innstillingene på tven, men ingen blir bra. Har også prøvd å skru av alt av fancy auto ditt og datt , uten forbedring. Bildet på Samsung plasmaen er TOPP! Har aldri vært så fornøyd med et tv noen gang Men hjelper lite når vi blir svimmel av å se på hakking og fartsstriper Har jeg fått ett dårlig eksemplar? Eller er det bare sånn det er med plasma?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runejj
    Lurer litt på hva som er best av plasma og lcd/led når det kommer til bevegelse og naturlig flyt i bildet?
    Jeg har hatt en Samsung 51" 8005 plasma i 2-3 uker nå og klarer ikke å bli fornøyd med panoreringer og rask bevegelse i bildet. ved pannoreringer hakker bildet som regel veldig mye. Er det noen som løper så blir det "fartsstriper" etter. Og tekst som ruller over skjermen hakker og fartstriper her også. Jeg trudde at plasma skulle være bedre på bevegelse enn lcd...eller er jeg helt på jordet nå? Dette er første plasmaen min så jeg har liten erfaring i plasma verden. Har hatt en Thoshiba Regza lcd og en Philips 8506 led. og disse var det nesten ikke hakking og etterslep i forhold.
    Jeg har prøvd alle ferdig innstillingene på tven, men ingen blir bra. Har også prøvd å skru av alt av fancy auto ditt og datt , uten forbedring. Bildet på Samsung plasmaen er TOPP! Har aldri vært så fornøyd med et tv noen gang Men hjelper lite når vi blir svimmel av å se på hakking og fartsstriper Har jeg fått ett dårlig eksemplar? Eller er det bare sånn det er med plasma?
    Er det hakking på den måten at det er jevn hakking, eller er det et rykk nå og da? Førstnevnte skyldes ofte dårlig de-interlacing av originalkilde, men det kan også rett og slett være at hakkingen er "naturlig". Som oftest vil kilden din ha 25 bilder i sekundet (ferdig de-interlacet), og det er begrenset hvor mye flyt man kan få i det. På sterke kontraster er det mer synlig enn ellers, og jeg vil også tro at dette blir mer merkbart jo større skjerm og raskere oppdatering man får på skjermen (gamle LCD-er vil f.eks. være ganske trege på responsen og la ting henge igjen litt og dermed gi et inntrykk av at bevegelsene er mykere enn de er på bekostning av en viss skyggeeffekt)

Dersom hakkingen du opplever er litt mer ujevn, så kan det høres ut som du har slått på en funksjon som forsøker å interpolere videostrømmen for at bildet skal oppleves mykere. Dessverre fungerer dette ofte veldig dårlig i panoreringer, så som hovedregel anbefaler jeg alltid å skru av dette. Jeg vet ikke hva det heter i Samsung, men på LG kalles det Tru-Motion og på Panasonic kalles det Intelligent Frame Creation.

"Fartsstripene" du beskriver er jeg ikke helt sikker på hva du sikter til, men kan det være line bleed du ser? Dette er en typisk plasma-greie særlig på rimeligere modeller og igjen mest synlig på sterke kontraster, men dersom det er mer det at du ser etterslep så er jeg ikke helt sikker på hva det kan skyldes.

Edit: Ser nå at jeg ikke leste originalposten i sin helhet før jeg svarte, samtidig vil jeg tilføye at det du kan forsøke er å la kilden ta seg av skalering før det sendes til TV-en og se om det hjelper. F.eks. om TV-en din har et 1080p-panel, sett 1080p som oppløsning på kildene dine om du ikke har gjort det da skalering og slikt ofte gjøres bedre av eksterne kilder enn TV-en selv.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakkingen er ikke der hele tiden. Som regel ved panoreringer, zoom inn/ut og i debatt programmer for eksempel, når kamera flyttes fra person til person. Jeg bruker ps3 til dvd og bluray og den står på 1080p. 24fps har stått av og på uten noe bra ressultat. Canal digital HDPVR står på 720p og begge kilder har samme problemer. Cinema smooth er det noe som heter tror jeg...men den står av og går heller ikke å skru på i noen av bilde modusene. Kanskje den går å skru på når jeg spiller av bluray, men har ikke sjekket. Line bleed har jeg ikke hørt om? Er ny i plasma verden, men på samsungs toppmodell så bør ikke dette være et problem syns jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runejj
    Hakkingen er ikke der hele tiden. Som regel ved panoreringer, zoom inn/ut og i debatt programmer for eksempel, når kamera flyttes fra person til person. Jeg bruker ps3 til dvd og bluray og den står på 1080p. 24fps har stått av og på uten noe bra ressultat. Canal digital HDPVR står på 720p og begge kilder har samme problemer. Cinema smooth er det noe som heter tror jeg...men den står av og går heller ikke å skru på i noen av bilde modusene. Kanskje den går å skru på når jeg spiller av bluray, men har ikke sjekket. Line bleed har jeg ikke hørt om? Er ny i plasma verden, men på samsungs toppmodell så bør ikke dette være et problem syns jeg.
    Du finner ikke noe som heter Motion Plus eller noe heller? Det du beskriver der høres veldig typisk ut for interpoleringsartifakter forårsaket av sånt.

Line bleed gir en slags skygge-effekt på bildet, ikke helt ulikt den man av og til kunne se på gode gamle CRT-skjermer ved sterke kontraster. Uten å vite dette 100% sikkert så TROR jeg alle plasmaer til en viss grad lider av dette, men noen er bedre enn andre. Har du en toppmodell så BØR det dog ikke være snakk om så mye at det er irriterende.

Håper du finner utav det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Du finner ikke noe som heter Motion Plus eller noe heller? Det du beskriver der høres veldig typisk ut for interpoleringsartifakter forårsaket av sånt.

Line bleed gir en slags skygge-effekt på bildet, ikke helt ulikt den man av og til kunne se på gode gamle CRT-skjermer ved sterke kontraster. Uten å vite dette 100% sikkert så TROR jeg alle plasmaer til en viss grad lider av dette, men noen er bedre enn andre. Har du en toppmodell så BØR det dog ikke være snakk om så mye at det er irriterende.

Håper du finner utav det.
    Sendte en mail til samung. De sa at jeg skulle skru av motion pluss. Men det det er ikke et valg som er mulig. Mange av valgene i menyen er grå og går ikke ann å klikke seg inn på. Jeg har prøvd i standard film dynamisk og slapp men kommer ikke inn til valg.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte til samsung igjen. Alle valg skal være åpene, så det må være en feil på tven. Fikk beskjed om å holde exit knapp inne i 15sekunder for å resette den. Virker ikke det så var det bare å levere tilbake og få en ny.Så da håper jeg at det ender bra, for tven er ellers helt knall: )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •